Projekta ID
23-TA-2242Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 8. punktā norādītais rādītājs nav Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam iekļautais rādītājs, lūdzam precizēt šo punktu norādot, ka tas ir nacionālais rādītājs.
Attiecīgi šo rādītāju neziņo Eiropas Komisijai, taču tas nepieciešams, lai nodrošinātu labu finanšu pārvaldību un gūtu nepieciešamās audita liecības un pamatojumu veiktajiem ieguldījumiem.
Attiecīgi šo rādītāju neziņo Eiropas Komisijai, taču tas nepieciešams, lai nodrošinātu labu finanšu pārvaldību un gūtu nepieciešamās audita liecības un pamatojumu veiktajiem ieguldījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā ir norādīts, ka "finansējuma saņēmējam nav noteikts pienākums veikt izmaksu un ieguvumu analīzi projektam, ievērojot to raksturu, ka finansējuma saņēmējs no tā īstenošanas negūst peļnu, taču finansējuma saņēmējs veic deleģēto valsts pārvaldes funkcijas. Projekta ieguvumi nav izsakāmi monetārā izteiksmē, jo projekta ieguvumiem nav nosakāma tirgus vērtība".
Norādām, ka izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem).
Tā kā pasākuma mērķis ir pilnveidot pacientu drošību un aprūpes kvalitāti kvalitatīvai veselības aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai, tad sociālekonomiskie ieguvumi būtu aprēķināmi, prognozējot, piemēram, par cik samazināsies ārstniecībā nevēlamo notikumu skaits, vienlaikus nosakot nevēlamo notikumu smaguma pakāpi kā arī valsts izmaksas katrai smaguma pakāpei, kas rodas, novēršot vai kompensējot nevēlamā notikuma sekas.
Ņemot to vērā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, ka paredz veikt izmaksu un ieguvumu analīzi atbilstoši sadarbības iestādes metodiskajiem norādījumiem.
Norādām, ka izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem).
Tā kā pasākuma mērķis ir pilnveidot pacientu drošību un aprūpes kvalitāti kvalitatīvai veselības aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai, tad sociālekonomiskie ieguvumi būtu aprēķināmi, prognozējot, piemēram, par cik samazināsies ārstniecībā nevēlamo notikumu skaits, vienlaikus nosakot nevēlamo notikumu smaguma pakāpi kā arī valsts izmaksas katrai smaguma pakāpei, kas rodas, novēršot vai kompensējot nevēlamā notikuma sekas.
Ņemot to vērā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, ka paredz veikt izmaksu un ieguvumu analīzi atbilstoši sadarbības iestādes metodiskajiem norādījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidrību, vai 4.1.2.7. pasākuma "Pilnveidot pacientu drošību un aprūpes kvalitāti" ietvaros nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi, lūdzam anotāciju papildināt ar pasākuma izvērtējumu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka anotācijas 3. sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” (turpmāk – 3. sadaļa) pie 6.rādītāja tiek norādīts, ka 2023. gadā plānots apgūt 15 225 euro, kādiem iepirkumiem vai tamlīdzīgi, lūdzam pārskatīt izmaksu attiecināmības termiņu, iespējams to nosakot no vienošanās, par projekta īstenošanu, noslēgšanas brīža. Papildus anotācijā norādot kā tiks nodrošināts, ka vienas un tās pašas izmaksas netiek attiecinātas gan uz 9.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Atbalstīt prioritāro (sirds un asinsvadu, onkoloģijas, bērnu (sākot no perinatālā un neonatālā perioda) aprūpes un garīgās veselības) veselības jomu veselības tīklu attīstības vadlīniju un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu, jo īpaši sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju veselības uzlabošanai”, gan uz 4.1.2.7. pasākuma “Pilnveidot pacientu drošību un aprūpes kvalitāti” projektu.
Ja tomēr netiek plānots mainīt izmaksu attiecināmības termiņu, tad lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu, kāpēc tiek noteikts izmaksu attiecināmības termiņš 2024. gada 1. janvāris, un attiecīgi precizēt anotācijas 3. sadaļu, norādot, ka 2023.gadā nav plānotas izmaksas 4.1.2.7. pasākuma ievaros.
Ja tomēr netiek plānots mainīt izmaksu attiecināmības termiņu, tad lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu, kāpēc tiek noteikts izmaksu attiecināmības termiņš 2024. gada 1. janvāris, un attiecīgi precizēt anotācijas 3. sadaļu, norādot, ka 2023.gadā nav plānotas izmaksas 4.1.2.7. pasākuma ievaros.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta IV nodaļas nosaukumu, ņemot vērā, ka tajā nav noteiktas prasības finansējuma saņēmējam, vienlaikus atbilstoši precizējot arī noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu.
Vēršam uzmanību, ka pamatprasības attiecībā uz finansējuma saņēmēju noteiktas noteikumu projekta VI nodaļā “Pasākuma īstenošanas nosacījumi" izrietoši no noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā noteiktā.
Vēršam uzmanību, ka pamatprasības attiecībā uz finansējuma saņēmēju noteiktas noteikumu projekta VI nodaļā “Pasākuma īstenošanas nosacījumi" izrietoši no noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā noteiktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 14. punktā vārdus "tai skaitā ar parakstu apliecina" ar vārdiem "projektam iesniegumam pievienojot projekta iesniedzēja parakstītu apliecinājumu par".
Papildus lūdzam noteikumu projekta 14. punktā aizstāt vārdus un skaitļus "Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulas Nr. 2018/1046" ar vārdiem un skaitļiem "Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 15.1.apakšpunktā dzēst vārdus "personāla atlīdzības", ņemot vērā, ka atlīdzība ir izmaksu veids nevis atbalstāmā darbība, attiecīgi precizējot arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 17.2.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: "apmācību organizēšanas un īstenošanas izmaksas" .
Piedāvātā redakcija
17.2. apmācību organizēšanas un īstenošanas izmaksas;
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja anotācijā minētie sabiedrības informēšanas pasākumi par veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas iespējām un aktualitātēm nozarē neatbilst MK noteikumu projekta 17.4.apakspunktā minētajam informatīvo semināru formātam, tad lūdzam MK noteikumu projekta 17.4.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: "informatīvo semināru, konferenču un sabiedrības informēšanas pasākumu organizēšanas un īstenošanas izmaksas".
Piedāvātā redakcija
17.4. informatīvo semināru, konferenču un sabiedrības informēšanas pasākumu organizēšanas un īstenošanas izmaksas.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 18. punktā minētajos normatīvajos aktos un vadlīnijās nav noteiktas komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, bet šo prasību saturs, un noteikumu projekta 23.3. apakšpunktā jau ir noteikts finansējuma saņēmēja pienākums nodrošināt attiecīgās prasības atbilstoši minētajiem dokumentiem, lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 18. punkta redakciju un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās, ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošos normatīvos aktus (t.i., uz pakalpojumu/uzņēmumu līgumu pamata).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā", vienlaikus anotācijā sniedzot informāciju, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks (ja tiks izmantots vienkāršots PVN līdzekļu attiecināšanas princips projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN)).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 23.punktu, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst prasību par sociāli atbildīga iepirkuma nosacījumu piemērošanas izvērtēšanu, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 23.1.apakšpunkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam ir jānodrošina sociāli atbildīgu iepirkumu veikšana.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt anotācijas 1.3.sadaļas punkta “Pašreizējā situācija” 10.lpp. 4.rindkopu, ņemot vērā Valsts sekretāru sanāksmes 30.03.2023. protokola Nr.12 4.§ 3.punktā norādīto, ka, lai nodrošinātu sekmīgu projektu (t.sk. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna u.c. ) ieviešanu, ministrijas un padotības iestādes var veidot projektu ieviešanai nepieciešamās amata vietas uz noteiktu laiku, minētajā gadījumā papildu saskaņojums ar Valsts kanceleju (Valsts pārvaldes politikas departamentu) nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā atrunāts: "Pasākuma projekta vadības un īstenošanas, personāla atlīdzības nodrošināšana izmaksas, kurām ir piemērota vienotā likme, ietver šādas izmaksas: finansējuma saņēmēja atlīdzības izmaksas par [...] līgumu izpildes un nodevumu vērtēšanu." Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā papildināt anotāciju, vai šeit atrunāto līgumu izpildes un nodevumu vērtēšanas izmaksu ietvaros ir plānots attiecināt nozares speciālistu-konsultantu līgumu izmaksas neatkarīgi no līguma veida - darba līgums, uzņēmuma līgums vai pakalpojuma līgums.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tiek minēts, ka "Starp pasākumu un 9.2.3. SAM nepastāv dubultā finansējuma risks, jo izdevumu attiecināmības kontroli un pārbaudi veic sadarbības iestāde [...]". Vēršam uzmanību, ka riska uzraudzība risku nedzēš, tas turpina pastāvēt, kā arī sadarbības iestāde pārbaudes veic izlases veidā, līdz ar to par dubultā finansējuma riska uzraudzību pilnībā ir atbildīgs finansējuma saņēmējs. Lūdzam atbilstoši precizēt dubultā finansējuma riska uzraudzības aprakstu, kā arī detalizētāk aprakstīt, kā tiks uzraudzīts dubultā finansējuma risks (t.sk. ar SAM 4.1.2.6. ietvaros plānotajām apmācībām un SAM 4.1.2.1. plānotajiem pasākumiem).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka anotācijā jau iepriekš ir minēta informācija par 20 % likmes piemērošanu, aicinām svītrot šo teikumu:
"Aprēķinot pasākuma jaunās plānotās slodzes un to atalgojumu, pasākuma tiešajām personāla izmaksām tiek piemērota vienotā likme 20 procentu apmērā".
"Aprēķinot pasākuma jaunās plānotās slodzes un to atalgojumu, pasākuma tiešajām personāla izmaksām tiek piemērota vienotā likme 20 procentu apmērā".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums anotācijā redakciju "Administratīvā sloga mazināšanai atbalstāmās darbības “projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības nodrošināšana” ietvaros projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla atlīdzības izmaksu likme 20 procentu apmērā no projekta pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav projekta tiešās attiecināmās vadības personāla atlīdzības izmaksas, saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu." izteikt šādā redakcijā: "Administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla izmaksu likme divdesmit procentu apmērā no Noteikumu 19.2 apakšpunktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6. sadaļu "Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process" ar informāciju, par attiecīgās veselības jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē.
Atgādinām, ka Ministru Prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūcija Nr. 2021-1.1.1./50-50 “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).” ir jāievēro.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Veselības ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka Veselības ministrija pildīs atbildīgās iestādes un finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka projekta iesniegumā paredzēts vērtēt, vai projekta budžetā norādītas izmaksu pozīcijas, kuras veicina HP VINPI, lūdzu izvērtēt, vai nav nepieciešams attiecīgi papildināt noteikumu projekta 17.punktu, paredzot attiecināmo izmaksu pozīciju HP VINPI nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-