Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2003
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2. apakšpunktu, jo noteikumu projektā (187. un 189.3 punktā) ir paredzēti jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegta informācija, ka Ministru kabineta  noteikumu 9.1. apakšpunkts noteic, ka institūcijas vadītājam, struktūrvienības vadītājam, kurš ir tieši iesaistīts sociālā pakalpojuma sniegšanā un organizēšanā,  sociālajam darbiniekam, sociālajam aprūpētājam, sociālajam rehabilitētājam un sociālās palīdzības organizatoram apmācības jāapgūst noteiktā apjomā triju gadu laikā. Lai atvieglotu apmācību uzskaiti un neradītu nevienlīdzīgu pieeju, šāda uzskaites kārtība būtu nosakāma arī aprūpētājiem un aukļiem. Lūdzam sniegt anotācijā pamatojumu apmācību akadēmisko stundu daudzumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, kāpēc projekts ietekmēs diasporu. Lūdzam precizēt sabiedrības grupu, kuru tiesiskais regulējums ietekmēs (piemēram, projekts ietekmēs aprūpētājus, sociālos audzinātājus, aukles, pilngadīgos klientus, bērnus, ģimenes u.c.). Attiecīgi lūdzam aizpildīt anotācijas 2. sadaļu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, sniedzot detalizētu ietekmes aprakstu katrai sabiedrības grupai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 6. sadaļā sniegto informāciju atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Vēršam uzmanību, ja uz noteikumu projektu attiecas sabiedrības līdzdalība, tad vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā aizpilda opciju "nē" un attiecīgi aizpilda anotācijas 6.1., 6.2. un 6.3. apakšpunktu. 
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 7. punktam sākotnējās ietekmes izvērtēšanas procesā ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību un, ja iespējams, izvērtēšanā iesaistot to sabiedrības grupu pārstāvjus, kuras ietekmēs projekts, vai šo sabiedrības grupu intereses pārstāvošās biedrības un nodibinājumus. Tāpat saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. Lūdzam precizēt anotāciju, atspoguļojot informāciju par sabiedrības informēšanas pasākumiem, kas tikuši organizēti projekta izstrādes laikā, kā arī, vai anotācijā minētā sabiedrības mērķgrupa ir informēta par projekta izstrādi un kā tiek plānota tās informēšana pēc projekta spēkā stāšanās. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums

Lūdzam precizēt anotācijas 7.1. apakšpunktu, jo nav sniegts ietekmes apraksts, proti, kā tieši regulējums ietekmēs katru institūciju. Papildus lūdzam sniegt informāciju, vai institūcijām administratīvais slogs paliks nemainīgs, palielināsies vai samazināsies. 
Vēršam uzmanību, ka administratīvo izmaksu novērtējumu valsts un pašvaldību institūcijai aprēķina, sākot no 1 euro. Tāpat lūdzam anotācijā sniegt informāciju, vai paredzētās izmaiņas (īpaši, kas skar pārejas periodā paredzēto prasību izpildi līdz noteiktam termiņam), neradīs papildu finanšu slogu attiecīgām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Iebildums
Lūdzam aizpildīt 8.1.16. apakšpunktu, jo projektā paredzētais skar bērnu intereses.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt pamatojumu Ministru kabineta noteikumu 34. punktā paredzētajiem grozījumiem. Vienlaikus lūdzam sniegt informāciju, vai paredzētās izmaiņas neradīs papildu slogu Bērnu aprūpes institūcijai attiecīgo prasību izpildei, kā arī finanšu slogu. Minētais ir attiecināms arī uz izmaiņām 39. punktā, kā arī papildināto 56.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šāda grozījuma nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt pamatojumu anotācijā, kāpēc ir nepieciešams veidot atsevišķas grupas zēniem un meitenēm.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd Ministru kabineta noteikumu 53. punkts paredz, ka pilngadīgo aprūpes institūcija sociālo pakalpojumu sniegšanā var iesaistīt ārstniecības personas. Ar grozījumiem attiecīgais punkts tiek papildināts ar otro teikumu. Līdz ar to nav saprotams, vai viss 53. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, kas paredz arī ārstniecības personas iesaisti, vai šis pārejas termiņš ir attiecināms tikai uz papildināto otro teikumu. Līdz ar to lūdzam izvērtēt regulējuma precizēšanu, lai tas būtu skaidrs un saprotams, kā arī lūdzam papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgais apakšpunkts nav aizpildāms.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgais apakšpunkts nav aizpildāms.
Piedāvātā redakcija
-