Atzinums

Projekta ID
23-TA-2405
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi", apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīts, ka no Atveseļošanas fonda 100 % apmērā turpmāk finansējama digitālās attīstības ceļa karšu izsniegšanu saistītās izmaksas.
Ņemot vērā, ka izmaksas radušās jau no paša sākuma, lūdzam dzēst vārdu "turpmāk".
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju: “Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kompetenci un atbildību par Eiropas Komisijas programmas “Digitālā Eiropa” 2021.-2027. gada ieviešanu Latvijā, gadījumā, ja Eiropas digitālās inovācijas centram nepieciešami finanšu līdzekļi nodokļu maksājumiem, tai ir jāsagatavo attiecīgs informatīvais ziņojums Ministru kabinetam par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto Eiropas digitālās inovācijas centru izmaksu segšanai.” un norādīt citus risinājumus attiecībā uz izmaksu segšanu.
Norādām, ka noteikumu projekts ir saistīts ar ANM pasākuma īstenošanu un attiecīgi tā ietvaros ir jānosaka regulējums ar projekta īstenošanu saistīto izmaksu segšanai. Vienlaikus atgādinām, ka saskaņā ar spēkā esošo noteikumu Nr.577 33.1.apakšpunktu pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi šī ANM pasākuma ietvaros netiek segti no ANM līdzekļiem, savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 22.03.2022. sēdes protokola Nr.17 34.§ 9.punktu ir noteikti nosacījumi pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ANM pasākumu ietvaros, no kura izriet, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs nevar pretendēt uz to segšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
Savukārt attiecībā uz programmu “Digitālā Eiropa” norādām, ka Ministru kabineta 14.03.2023. sēdē (prot Nr.14 31.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/694 ar ko izveido programmu "Digitālā Eiropa" un atceļ lēmumu (ES) 2015/2240" koordinēšanu un nacionālo kontaktpunktu", kurā noteikts, ka valsts budžeta līdzfinansējumu var pieprasīt projektu īstenošanai, nevis nodokļu izmaksu segšanai, kā arī minētajā lēmumā ir norādīti nosacījumi attiecībā uz projektu īstenotājiem, kas var pretendēt uz valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav skaidri veiktie precizējumi MK noteikumu grozījumu 6.punktā (MK noteikumu 10.punkts). Lūgums saskaņot MK noteikumos norādītās rādītāju redakcijas ar apstiprinātajiem Padomes īstenošanas lēmuma (CID) grozījumiem. Tāpat aicinām anotācijā ietvert Darbības kārtībā paredzētos pārbaudes mehānismus un skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka pēc MK noteikumu spēkā stāšanās spēkā, EDIC būs nepieciešams veikt līguma grozījumus, nomainot visus sasniedzamos rādītājus abos projektos, pastāv liels risks, ka šāds rādītājs netiks sasniegts uz 2024.gada 30.jūniju. 
Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par šo situāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši iepriekš jau izteiktajam iebildumam jaunā izmaksu dalījuma pieeja pirms MK noteikumu projekta apstiprināšanas MK jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju. Lūdzam iesniegt MK noteikumu projektu un anotāciju angļu valodā saskaņošanai ar EK.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumi 36.2 punkts paredz prasības “nenodarīt būtisku kaitējumu” prasības pārbaudi, kas nav komercdarbības atbalsta regulējuma prasība, nav skaidrs, kādēļ šīs prasības pārbaude gala labuma guvējam ir uzskatāma par veiktu, ja no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vai akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – Altum) saņemts starplēmums par komersanta atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem. Lūdzam precizēt noteikumu normu, kā arī precizēt skaidrojumu anotācijā, ņemot vērā to, ka komercdarbības atbalsta regulējuma prasību pārbaudi ir jāveic uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Attiecīgi lūdzam precizēt arī 36.6 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt normu, dzēšot atsauci un noteikumu 57. punktu, ņemot vērā to, ka noteikumi 57.1. un 57.3. apakšpunktā minētās komercdarbības atbalsta regulējuma prasības ir vienmēr jāpārbauda uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Attiecīgi lūdzam precizēt arī noteikumu 36.5 punktu attiecībā uz pārbaudi par 61. punktu, ņemot vērā to, ka attiecīgajam atbalsta sniedzējam pārbaudi 61.1. un 61.2. apakšpunkta prasībām, kas arī aptver komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, ir jānodrošina vienmēr uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Attiecīgi lūdzam pārskatīt arī 36.6 punktu, jo tajā minētās darbībās nav saistītas ar komercdarbības atbalsta prasību izvērtēšanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka gadījumā, ja atbalsta saņēmējs darbojas izslēgtajās nozarēs, kas noteiktas de mimimis regulā, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina nodrošina nozaru darbību nodalīšanu vai uzskaites nodalīšanu, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu 58. punktu, nodrošinot, ka gadījumā, ja atbalsta saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai darbības izslēgtajās nozarēs saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.

Vienlaikus noteikumu ietvaros ir noteikts, ka atbalstu nepiešķir nozarēm, kas minētas 57.4-57.9 un 57.13-57.14.punktos. Lūdzam normatīvā akta skaidrības nolūkos papildināt noteikumus ar nosacījumu attiecībā uz projekta iesniedzējiem, kas vienlaicīgi darbojas nozarē vai veic darbības, kas minētas kā aizliegtās, nosakot, vai atbalsts tādiem projekta iesniedzējiem atbalsta programmas ietvaros var (ar izmaksu nodalīšanu) / nevar tikt sniegts, vienlaikus sniedzot skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija



 
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt normu, ņemot vērā to, ka, veicot gala labuma guvēja atbilstību Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktam, jāņem vērā, nevis jebkurš trīs gadu periods, bet gan ir jāpārbauda trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas atpakaļ. Turklāt atbilstību noteikumu 61.2. apakšpunktā minēto prasību ir jāpārbauda tikai gadījumā, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, līdz ar to lūdzam precizēt 61.2. apakšpunktu kopsakarā ar 61.1. apakšpunktu tā, lai no normām būtu skaidrs, ka katru no šīm normām piemēro tikai attiecīgās regulas piemērošanas gadījumā, proti, 61.1. apakšpunktu, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013, savukārt 61.2. apakšpunktu, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831.
Lūdzam noteikumu 61.2.punktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā:

Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā Komisijas regulā Nr. 2023/2831 nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.

 
Piedāvātā redakcija
61.2. vai plānotais de minimis  atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 "Trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados." (preambulas 11.apsvērums). Vienlaikus lūdzam skatīt iebildumu pie noteikumu 61.2. apakšpunkta.
Lūdzam noteikumu 61.punktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā:


Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā Komisijas regulā Nr. ​2023/2831 nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.

 
Piedāvātā redakcija
61.1 Šo noteikumu 34.2 un 34.4 punktā noteiktajā gadījumā pirms komercdarbības atbalsta piešķiršanas Eiropas digitālās inovācijas centram kā inovācijas kopai Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pārbauda atbilstību šo noteikumu 61. punktā, izņemot 61.1. apakšpunktā minēto, noteiktajiem nosacījumiem un nosacījumam par to, ka plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.  De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts inovācijas kopas dalībnieku līmenī atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.

 
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Skaidrojam, ka de minimis atbalsta uzskaiti de minimis atbalsta sistēmā veic saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk – MKN 715), savukārt attiecībā uz atbilstību de minimis atbalsta regulējuma prasībām atbalsta sniedzējs veic izvērtējumu uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Ievērojot minēto, nav skaidra 62.1 punktā paredzētā apliecinājuma jēga un mērķis. Lūdzam to dzēst. Gadījumā, ja pēc atbalsta piešķiršanas atbalsta saņēmējs var pamatot, ka de minimis sistēmā jāveic korekcijas piešķirtajā de minimis atbalsta apmērā, jo tas, piemēram, nav pilnā apmērā izmantojis tam piešķirto de minimis atbalsta summu, tas, ievērojot MKN 715 10.6. apakšpunktā minēto, var vērsties pie attiecīgā atbalsta sniedzēja ar pamatotu lūgumu veikt šīs korekcijas. Tā kā šāda iespēja noteikta jau citā normatīvajā aktā, šajā punktā to dublēt nav nepieciešams. Līdz ar to lūdzam visu punktu dzēst.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu 70. punkts nosaka kumulācijas iespēju, ja Eiropas digitālās inovācijas centrs ir atbalsta saņēmējs saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un nav paredzēta kumulācija gadījumos, kad Eiropas digitālās inovācijas centrs ir atbalsta saņēmējs saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, lūdzam saglabāt noteikumu 701. punktu (iepriekšējā saskaņošanas kārtā šāds punkts bija iekļauts), nodrošinot kārtību attiecībā uz kumulācijas pieļaušanu/nepieļaušanu gadījumā, ja atbalsts Eiropas digitālās inovācijas centram tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst noteikumu 75. punktu, jo ar grozījumiem noteikumos ir paredzēts, ka de minimis atbalstu Eiropas digitālās inovācijas centram piešķirs ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, iekļaujot attiecīgās prasības no šī regulējuma, nevis saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013. Gadījumā, ja plānots piešķirt de minimis atbalstu arī saskaņā Komisijas regulu Nr. 1407/2013 līdz 30.06.2024., lūdzam noteikumos saglabāt visas prasības, kas izriet no  Komisijas regulas Nr. 1407/2013.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Anotācijas 2.sadaļā "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" 2.2.4. apakšsadaļā "[...]uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem" norādīts, ka līdz 2026. gada 30. jūnijam Eiropas digitālās inovācijas centrs izsniegs 100 digitālās attīstības ceļa kartes komersantiem, izņemot sīkos (mikro), mazos, vidējos komersantus un publiskajam sektoram.

Ņemot vērā EM sniegtos skaidrojumus, lūdzam precīzi norādīt, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs izsniegs 100 digitālās attīstības ceļa kartes komersantiem, izņemot sīkos (mikro), mazos, vidējos komersantu, vienības ar vidēji lielu kapitālu (mid-caps) vai publiskā sektora vienības.


 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam apvienot Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" 49.4.2.2. apakšpunktu ar 49.4.5.  punktu, lai nodrošinātu izslēgšanas nosacījumu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punkta "b" apakšpunktam.  

 
Piedāvātā redakcija
49.4.2.2. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam novērst pretrunu normā, jo no vienas puses tā paredz maksimālo de minimis atbalsta piešķiršanu līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības beigām, kas ir 30.06.2031, bet no otras, ka ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam. Attiecīgi šobrīd nav skaidrs, līdz kuram datumam varētu piešķirt de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības termiņu nosaka atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktam un 8. pantam.
Piedāvātā redakcija
līdz 2026. gada 30. jūnijam, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu;
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumā, atgūstams ir nevis viss komercdarbības atbalsts, bet tikai nelikumīgs komercdarbības atbalsts, aicinām precizēt noteikumu 67. punktu, dzēšot vārdu “visu”. Precizējumus lūdzam pēc analoģijas veikt arī noteikumu 68. un 68.1 punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-