Projekta ID
24-TA-2157Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Finanšu ministrija uztur tās 2025. gada 20. februārī izteikto iebildumu, jo, pēc Ekonomikas ministrijas sniegtās informācijas un paskaidrojumiem iepriekš konstatētā problēma nav atrisināta.
Informējam, ka Satversmes tiesa ir norādījusi, ka ar likumdevēja doto pilnvarojumu izpildvarai jāsaprot ne tikai viena konkrēta, lakoniska tiesību norma, bet paša likuma būtība un mērķi (sk. Satversmes tiesas 2011. gada 11. janvāra sprieduma lietā
Nr. 2010-40-03 10.4. punktu). Atkārtoti vēršam uzmanību, ka izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par nelikumīga tiešsaistes satura ierobežošanu un informācijas pieprasīšanu no starpniecības pakalpojumu sniedzējiem”
(turpmāk – noteikumu projekts) tiek izstrādāts, pamatojoties uz Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 19.2 panta trešo daļu. Vienlaikus minētā likuma 2. panta otrā daļa skaidri norāda, ka minēta likuma tvērums nav attiecināms uz izlozēm un azartspēlēm, kurās paredzēts naudas laimests.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, nevar uzskatīt par pamatotu ar izstrādāto noteikumu projektu atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumus Nr. 506 “Kārtība, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta lēmumu par piekļuves ierobežošanu Latvijā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietnēm” (turpmāk – noteikumi Nr. 506), kuru izdošanas pamats ir noteikts citā normatīvajā aktā, proti, Elektronisko sakaru likumā. Vispārīga atruna, ka nākotnē nenoteiktā termiņā Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums tiks grozīts, nav pieņemama un nav uzskatāma par pietiekošu pamatojumu šādu izmaiņu veikšanai.
Vienlaikus norādām, ka jau šobrīd likumdevējs Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītajā daļā ir precīzi definējis deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārību, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta augstākā līmeņa domēna “.lv” reģistra turētājam un elektronisko sakaru komersantam lēmumu par to, ka ierobežojama piekļuve Latvijas Republikā nelicencēta interaktīvo azartspēļu vai interaktīvo izložu organizētāja domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei, kā arī minētajā lēmumā ietveramā pieprasījuma formu, lēmuma nosūtīšanas veidu, izpildes veidu un darbības termiņu. Tāpat norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 1. punktam Ministru kabinets var izdot ārējus normatīvos aktus – noteikumus, ja likums Ministru kabinetu tam īpaši pilnvarojis. Uzskatāms, ka likumdevējs izdodot Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītajā dāļā noteikto deleģējumu, ir uzdevis Ministru kabinetam izdot noteikumus Nr. 506 ar noteiktu saturu.
Ņemot vērā, ka šobrīd nav plānots precizēt Elektronisko sakaru likumā iekļauto deleģējumu, nav pamata ar izstrādāto noteikumu projektu atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 506. Minēto noteikumu izdošanas pamats – Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītā daļa – joprojām ir spēkā, un attiecīgais tiesiskais regulējums turpina darboties.
Informējam, ka Satversmes tiesa ir norādījusi, ka ar likumdevēja doto pilnvarojumu izpildvarai jāsaprot ne tikai viena konkrēta, lakoniska tiesību norma, bet paša likuma būtība un mērķi (sk. Satversmes tiesas 2011. gada 11. janvāra sprieduma lietā
Nr. 2010-40-03 10.4. punktu). Atkārtoti vēršam uzmanību, ka izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par nelikumīga tiešsaistes satura ierobežošanu un informācijas pieprasīšanu no starpniecības pakalpojumu sniedzējiem”
(turpmāk – noteikumu projekts) tiek izstrādāts, pamatojoties uz Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma 19.2 panta trešo daļu. Vienlaikus minētā likuma 2. panta otrā daļa skaidri norāda, ka minēta likuma tvērums nav attiecināms uz izlozēm un azartspēlēm, kurās paredzēts naudas laimests.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, nevar uzskatīt par pamatotu ar izstrādāto noteikumu projektu atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumus Nr. 506 “Kārtība, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta lēmumu par piekļuves ierobežošanu Latvijā nelicencētu interaktīvo azartspēļu organizētāju tīmekļvietnēm” (turpmāk – noteikumi Nr. 506), kuru izdošanas pamats ir noteikts citā normatīvajā aktā, proti, Elektronisko sakaru likumā. Vispārīga atruna, ka nākotnē nenoteiktā termiņā Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums tiks grozīts, nav pieņemama un nav uzskatāma par pietiekošu pamatojumu šādu izmaiņu veikšanai.
Vienlaikus norādām, ka jau šobrīd likumdevējs Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītajā daļā ir precīzi definējis deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārību, kādā Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija sagatavo un nosūta augstākā līmeņa domēna “.lv” reģistra turētājam un elektronisko sakaru komersantam lēmumu par to, ka ierobežojama piekļuve Latvijas Republikā nelicencēta interaktīvo azartspēļu vai interaktīvo izložu organizētāja domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei, kā arī minētajā lēmumā ietveramā pieprasījuma formu, lēmuma nosūtīšanas veidu, izpildes veidu un darbības termiņu. Tāpat norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 1. punktam Ministru kabinets var izdot ārējus normatīvos aktus – noteikumus, ja likums Ministru kabinetu tam īpaši pilnvarojis. Uzskatāms, ka likumdevējs izdodot Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītajā dāļā noteikto deleģējumu, ir uzdevis Ministru kabinetam izdot noteikumus Nr. 506 ar noteiktu saturu.
Ņemot vērā, ka šobrīd nav plānots precizēt Elektronisko sakaru likumā iekļauto deleģējumu, nav pamata ar izstrādāto noteikumu projektu atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 506. Minēto noteikumu izdošanas pamats – Elektronisko sakaru likuma 109. panta septītā daļa – joprojām ir spēkā, un attiecīgais tiesiskais regulējums turpina darboties.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 7.5.sadaļas pēdējo teikumu par iestāžu izmaksu finansēšanas avotu pārcelt uz anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija”.
Piedāvātā redakcija
-
