Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
9. Atbalstu maksas samazinājumam par patērēto centralizēto siltumenerģiju laikposmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim piemēro, ja vismaz piecu statistiski lielāko Latvijas pilsētu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Regulators) apstiprinātais siltumenerģijas ražošanas tarifs trīs mēnešus pārsniedz 111 euro par megavatstundu.
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, ņemot vērā, ka CSA uzņēmums rēķinu par piegādāto siltumenerģiju izraksta, izmantojot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vai komersanta, kuram Regulators ir izsniedzis atļauju pašam noteikt tarifu,  noteikto siltumenerģijas gala tarifu, nevis ražošanas tarifu, kā norādīts piedāvātajā redakcijā. Arī noteikumu projekta 33.punkts paredz, ka atbalstu “nosaka 50 procentu apmērā no starpības starp apstiprināto siltumenerģijas tarifu esošajā apkures sezonā un Regulatora apstiprināto tarifu mediānu”.
Tāpat lūdzam precizēt un skaidrot, par kuru pilsētu tarifiem tiks vākta statistika; vai minētie trīs mēneši būs secīgi, kurš veiks šo pienākumu un vai apkopojums tiks publicēts?
Piedāvātā redakcija
9. Atbalstu maksas samazinājumam par patērēto centralizēto siltumenerģiju laikposmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim piemēro, ja vismaz piecu statistiski lielāko Latvijas pilsētu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Regulators) apstiprinātais vai atbilstoši Regulatora atļaujai komersanta noteiktais siltumenerģijas gala tarifs trīs mēnešus pārsniedz 111 euro par megavatstundu.
 
2.
Noteikumu projekts
38. Maksas samazinājumu par patērēto siltumenerģiju nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzēju.
Iebildums
LSUA norāda, ka lielākā daļa centralizētās siltumapgādes uzņēmumu samaksu par piegādāto siltumenerģiju saņemt netiešo norēķinu kārtībā, kas nozīmē, ka CSA uzņēmumi nevar identificēt mājsaimniecības, kurām ir parādsaistības pret centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedzēju.
Lūdzam precizēt punkta redakciju, nosakot kārtību, kādā apsaimniekotājs veic informācijas sniegšanu par konkrētas ēkas dzīvokļu īpašnieku parādsaistībām par ēkai piegādāto siltumenerģiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
54. Energoapgādes komersants vai lietotājs, kura objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, veic nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu līdz nākamā kalendāra gada 31.janvārim.
Iebildums
LSUA aicina pārskatīt Noteikumu projekta 54. un 55.punkta redakcijas, nosakot, kas un kādā kārtībā veiks korekcijas aprēķinu un nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
55. Ja energoapgādes komersants konstatē, ka nepieciešams veikt valsts kompensācijas maksājumu korekciju, energoapgādes komersants un Birojs veic galīgo savstarpējo norēķinu līdz nākamā kalendāra gada 31.janvārim.
Iebildums
LSUA aicina pārskatīt Noteikumu projekta 54. un 55.punkta redakcijas, nosakot, kas un kādā kārtībā veiks korekcijas aprēķinu un nepamatoti izmaksātās kompensācijas atmaksu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
60. Ja pēc mājsaimniecības lietotāja pieprasījuma vai šo noteikumu 82. punktā minēto datu reģistru pārziņu sniegtās informācijas Birojs konstatē, ka EIKIS šo noteikumu 81. punktā minēto reģistru kļūdas dēļ mājsaimniecības lietotājam nav piemērots maksājuma samazinājums, birojs attiecina un pakalpojuma sniedzējs piemēro nesaņemto maksājuma samazinājumu tuvākajā norēķinu perioda  elektroenerģijas, dabasgāzes vai siltumenerģijas rēķinā par periodu, kurā konstatēta kļūda un nav ticis attiecināts maksājuma samazinājums.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt punkta redakciju, ņemot vērā,  ka tā prasības nav iespējams piemērot gadījumos, kad norēķini par piegādāto siltumenerģiju tiek veikti netiešo norēķinu kārtībā. Tāpat lūdzam Noteikumu projektā iestrādāt nosacījumu, ka korekcijas aprēķinā ir jāņem vērā CSA uzņēmuma attiecīgajā periodā spēkā esošais gala tarifs.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
89. Siltumapgādes komersanti katru mēnesi līdz sestajam datumam EIKIS sniedz šādus datus, kas fiksēti mēneša pirmajā datumā:
Iebildums
Lai novērstu nevajadzīgu administratīvu slogu, lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka norādītā informācija ir jāiesniedz tikai gadījumos, ja tarifs pārsniedz mediānu un iestājas atbalsta nosacījumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
96.1. ja objektā ir uzstādīts siltumenerģijas skaitītājs vai siltuma maksas sadalītājs, kura rādījumi ir nolasāmi attālināti:
Iebildums
LSUA norāda, ka Noteikumu projekta 96.punktā un tā apakšpunktos noteiktie termiņi neatbilst Ministru kabineta 2008.gada noteikumos Nr.876 “Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi” noteiktajai kārtībai un termiņiem. Tāpat norādām, ka norēķinus par piegādāto siltumenerģiju veic, pamatojoties uz siltumenerģijas skaitītāja rādījumiem. Siltuma maksas sadalītājs neuzskaita fizikālās mērvienības - piegādātās siltumenerģijas daudzumu (KWh, MWh), bet tikai nosaka, kādu daļu no ēkas patērētā siltuma saņēma konkrēta  telpa (radiators).
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam no 96.1. punkta svītrot vārdus ‘vai siltuma maksas sadalītājs un  izteikt to sekojoši:
96.1. ja objektā ir uzstādīts siltumenerģijas skaitītājs, kura rādījumi ir nolasāmi attālināti:
 
8.
Noteikumu projekts
96.1.1. siltumapgādes komersants līdz mēneša trešajam datumam nodod informāciju objekta pārvaldniekam par objekta kopējo piegādāto siltumenerģijas daudzumu megavatstundās un informāciju par adresēm, kam piemērojams šo noteikumu 33. un 34. punktā noteiktais atbalsts, atbilstoši no EIKIS saņemtajai, šo noteikumu 90.9. apakšpunktā minētajai informācijai;
Iebildums
Ņemot vērā, ka lielākajā daļā objektu, t.sk. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, ir gan mājsaimniecības, gan nedzīvojamais fonds un siltumapgādes komersantam ir jāizraksta rēķini ar dažādām PVN likmēm, lietotājs (īpašnieku pilnvarotā persona vai pārvaldnieks)  līdz katra mēneša 3.datumam iesniedz komersantam procentuālo sadalījumu starp mājsaimniecībām un nedzīvojamo fondu. Šo sadalījumu korektai aprēķināšanai pārvaldnieki izmanto lietotāju – dzīvokļu īpašnieku iesniegtos datus - gan karstā ūdens patēriņa datus, gan individuālus skaitītājus vai maksas sadalītājus, kas nolasīti uz norēķina perioda beigām. Komersants, saņemot šo informāciju no pārvaldnieka, var sagatavot datus par ēkā patērēto siltumenerģijas daudzumu mājsaimniecībām un nedzīvojamam fondam ne ātrāk kā līdz norēķina periodam sekojoša mēneša 5.datumam. Informāciju par patērēto siltumenerģijas daudzumu ēkā, pamatojoties uz SSK datiem vai aprēķinu, ja SSK bija bojāts vai nedarbojās citu iemeslu dēl, lietotājam (tā pilnvarotai personai vai pārvaldniekam), sagatavo siltumapgādes komersants neatkarīgi no tā, vai siltumenerģijas skaitītāju dati tiek nolasīti automātiski vai manuāli, un tālāka darbība ir atbilstoši 96.1.punktā noteiktajai.
 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iebildumā minēto, lūdzam svītrot 96.2. punktu un precizēt  96.1. punkta apakšpunktos noteiktos termiņus:
96.1.1. – siltumapgādes komersants līdz norēķina periodam sekojošā mēneša 5.datumam…;
96.1.2. – objekta pārvaldnieks trīs darba dienu laikā no 96.1.1.punktā minētās informācijas saņemšanas …;
96.1.3. – siltumapgādes komersants divu darba dienu laikā no 96.1.2.punktā minētās informācijas saņemšanas…
96.1.4. – objekta pārvaldnieks 5.darba dienu laikā
 
9.
Noteikumu projekts
96.2. ja objektā ir uzstādīts siltumenerģijas skaitītājs vai siltuma maksas sadalītājs, kura rādījumi nav nolasāmi attālināti:
Iebildums
Ņemot vērā LSUA iebildumu pie 96.1.1. punkta un tajā aprakstīto kārtību, kādā tiek veikts aprēķins, ja siltuma skaitītājs ir bojāts vai nedarbojas un dati tiek nolasīti automātiski vai manuāli, lūdzam svītrot Noteikumu projekta 96.2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-