Atzinums

Projekta ID
23-TA-2461
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta vadības un personāla izmaksas, piesaistot projekta vadības personālu uz darba vai uzņēmuma līguma ir paredzēts noteikumu projekta  28.1.1. apakšpunktā, lūdzam skaidrot kāda projekta vadība ir domāta zem ārējo pakalpojumu izmaksas, jo uzņēmuma līgums jau paredz projekta vadību noteikumu projekta 28.1.1. apakšpunktā kā ārpakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam Ekonomikas ministriju (turpmāk - EM) nodrošinot demarkāciju ar 1.2.3.1. pasākuma ietvaros paredzēto atbalstu individuālu komersantu dalībai starptautiskajās izstādēs, tāpat arī iespēju biedrībām pieteikties un saņemt atbalstu starptautisko izstāžu atbalstam, izslēgt no noteikumu projekta attiecināmajām izmaksām individuālu sadarbības tīkla dalībnieku dalību starptautiskajās izstādēs. To pamato arī pasākuma koncepts un  EM izziņas 21.punktā ietverts skaidrojums, ka sadarbības tīkls var īstenot aktivitātes iesaistot tajās visus sadarbības tīkla dalībniekus, vai plānot aktivitātes, kas nepieciešamas konkrētam sadarbības tīkla dalībnieku lokam, ņemot vērā nozares specifiku un dažādās vajadzības.

Attiecīgi lūdzam izteikt šo noteikumu projekta 28.2.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"28.2.2. sadarbības tīkla dalība starptautiskajās izstādēs";

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka vienotās likmes aprēķins vēl ir saskaņošanā ar Vadošo iestādi, nevaram saskaņot vienotās likmes apmēru un tā iekļaušanu noteikumu projektā. Vēršu uzmanību, ka ne visas  noteikumu projekta 28.1.4. apakšpunktā minētās izmaksas ir uzskatāmas par personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka ne visas noteikumu projekta 28.1.4. apakšpunktā minētas izmaksas ir uzskatāmas par personāla izmaksām, attiecīgi šīm izmaksām nepiemēro netiešo izmaksu vienoto likmi 15% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Kontekstā ar noteikumu projekta 28.1. apakšpunkta ietvaros ietverto sadarbības tīkla attiecināmo izmaksu  un noteikumu projekta 28.2.apakšpunkta ietvaros uzskaitīto sadarbības tīkla dalībnieku attiecināmo izmaksu tvērumu, vēršam EM uzmanību uz to, ka RIS3 rādītāji būtu uzkrājami tikai attiecībā par tādu pasākuma atbalsta sadaļu, kur atbalsts ir/var būt saistīts ar P&A izdevumiem, nevis par katra sadarbības tīkla aktivitātēm, kas tiek veiktas ārpus šī pasākuma atbalta tvēruma. Līdz ar to lūdzam EM atkārtoti izvērtēt, vai pasākuma ietvaros ir uzkrājami dati par RIS3 rādītājiem; ja jā, tad, lai mazinātu finansējuma saņēmējam iespējamo administratīvo slogu lūdzam apakšpunktā iekļaut konkrētu atsauci uz tām atbalstāmajām darbībām attiecībā uz kurām RIS3 rādītāji būtu uzkrājami, kā arī šādu informāciju lūdzam iekļaut anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam ņemt vērā, ka vienotās likmes apmērs nav saskaņots ar vadošo iestādi, nevaram šobrīd atbalstīt anotācijā iekļautos skaidrojumus par vienoto likmi:
"Vienotā likme personāla izmaksām ir saskaņota ar vadošo iestādi, nosūtot veikto aprēķinu un pamatojumu konkrētās vienotās likmes piemērošanai. Papildus, atbildīgā iestāde noteikumu projekta izstrādes laikā ir informējusi sadarbības tīklus par likmes piemērošanas nosacījumiem, kā arī likmes apmērs ir noteikts noteikumu projekta 29. punktā. Balstoties uz iepriekšējā Eiropas Savienības fondu perioda datiem, ir veikti attiecīgie aprēķini vienotās likmes izmantošanai, attiecīgi vienotās likmes aprēķins sadarbības tīkla personāla izmaksām ir taisnīgs, objektīvs, pārbaudāms un iepriekš noteikts."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu ar informāciju, ka ar noteikumu projektu tiek noteikts arī plānotais finansējums.
Piedāvātā redakcija
1.3. pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tika dzēsta prasība projekta iesniedzējam (biedrībai vai nodibinājumam) specializēties RIS3 jomā (iepriekš notiekumu projekta 18.2. apakšpunkts), lūdzam no noteikumu projekta 2.3. apakšpunkta dzēst vārdus "specializējoties vienā vai vairākās no šo noteikumu 23. punktā minētajām Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomām".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam EM ņemt vērā, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas saņemtajiem komentāriem uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam grozījumiem, vidussposma rādītāju dzēšana nav atbalstāma.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību un pamatotību prasībai pie projekta iesnieguma pievienot sadarbības tīkla dalībnieku MVK deklarācijas, jo MVK deklarācijas iesniegšana un kategorijas noteikšana sadarbības tīkla dalībniekiem ir svarīga uz atbalsta piešķiršanas brīdi, jo atbilstoši MKN 37.punktam atkarībā no uzņēmuma lieluma ir atkarīga atbalsta intensitāte.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kas šo noteikumu projekta izpratnē  ir saprotams ar komersantu deklarāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka komersantu saimnieciskās pamatdarbības kods ir publiski pieejama informācija, aicinām atteikties no prasības projekta iesniedzējam to papildus norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka komersantu apgrozījums ir publiski pieejama informācija, aicinām atteikties no prasības projekta iesniedzējam to iesniegt papildus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka informācija par komersantu eksportu apmēru tiek iegūta no datu bāzēm, aicinām atteikties no prasības projekta iesniedzējam to iesniegt papildus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta iesniedzējam nav izvirzīta prasība nodrošināt noteikta apmēra ieguldījumus pētniecībā un attīstībā, aicinām izvērtēt iespēju atteikties no prasības projekta iesniedzējiem iesniegt šādus datus.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 26.1. apakšpunkts paredz darbības, kas saistītas ar projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanu, lūdzam izvērtēt vai te nav domāts projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30. punkta redakciju - šobrīd punkts iekļauj atsauci uz "29. punktā minēto darbību veikšanai", taču 29. punktā nav norādītas darbības, tā vietā atsaucei būtu jābūt uz 26. punktā minētajām darbībām.
Lūdzam izvērtēt iespēju punktu izteikt šādā (vai līdzīgā) redakcijā: "30. Šo noteikumu ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 26. punktā minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas sadarbības tīkls plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 28.1.1. un 28.1.4. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, kas saskaņā ar 29. punktā minēto, attiecināmas kā vienkāršoto izmaksu vienotā izmaksu likme un paredzētas šo noteikumu 26.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai."
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai izvairītos no interpretācijas iespējām, lūdzam papildināt punktu šādā redakcijā: “Maksimāli pieļaujamā sadarbības tīkla dalībnieku kopējā ERAF un valsts budžeta finansējuma intensitāte ir šāda:"
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus gan saskaņā ar noteikumu projekta 49. punktā minētajiem normatīvajiem aktiem, gan ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas 2023. gada 13. decembra  Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 1.panta 1.punktā ir minētas izslēgtās nozares un darbības, kurām de minimis atbalsts nav piešķirams, un šo noteikumu projekta 58.punkts jau ietver prasību nodrošināt uzskaites nošķiršanu, kā to paredz de minimis regulējums, lūdzam ievērot to, ka noteikumu projekta 59.punkts daļēji dublē noteikumu projekta 58.punktā ietverto, jo atsauces uz visu noteikumu projekta 57.punktu, nevis tikai 57.2 - 57.7, kā arī lūdzam 59.punktu precizēt tā, lai 59.punkta norma par atbalsta nodalīšanu attiektos tikai uz 57.2 - 57.7.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar izziņā norādīto nolūks, nosakot, ka vismaz 30 sadarbības tīkla dalībniekiem ir jābūt savstarpēji nesaistītiem, ir nodrošināt atbalstu iespējami plašākam komersantu lokam. Tādējādi secināms, ka būtiskākais ir, lai savstarpēji nesaistīti komersanti veidotu nepieciešamo dalībnieku skaitu, savukārt attiecībā uz eksporta un apgrozījuma apjomu būtu pieņemams, ka tajā tiek ierēķināts arī savstarpēji saistītu uzņēmumu dati, kā tas šobrīd ir paredzēts arī Uzraudzības komitejas rakstiskajā procedūrā virzītajos projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" norādīto rindkopu "Projekta iesniedzēja atbilstības nosacījumos un projekta iesniegumu vērtēšanas kritērijos tiek skatīti tikai savstarpēji nesaistītu sīko (mikro), mazo, vidējo un lielo komersantu rādītāji. Atbalsta sniegšana savstarpēji nesaistītiem komersantiem, nodrošina atbalsta pieejamību plašākam komersantu lokam un mazina gadījumus, kad atbalsts tiek sniegts mazam komersantu skaitam caur dažādām juridiskajām formām." izteikt zemāk piedāvātajā redakcijā.
(CFLA komentārs, Ilze Kvartenoka)
 
Piedāvātā redakcija
Atbalsta sniegšana savstarpēji nesaistītiem komersantiem, nodrošina atbalsta pieejamību plašākam komersantu lokam un mazina gadījumus, kad atbalsts tiek sniegts mazam komersantu skaitam caur dažādām juridiskajām formām. Nosakot projekta iesniedzēja atbilstību nepieciešamajam sadarbības tīkla dalībnieku skaitam, vērtējums tiek balstīts uz projekta iesniegumam pievienotajās sadarbības tīkla dalībnieku deklarācijās par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai norādīto, tādējādi veicinot "Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (23-TA-2869) 35.4.pasākumā plānoto pašdeklarēšanās principa paplašināšanu un administratīvā sloga mazināšanas nolūkos neveicot pārbaudes pret datu bāzēm.Nosakot projekta iesniedzēja - sadarbības tīkla - dalībnieku apgrozījuma un eksporta rādītāju, vērā tiek ņemti visu sīko (mikro), mazo, vidējo un lielo komersantu dati neatkarīgi no to savstarpējās saistības.
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā sniegt pamatojumu valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanai, ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros projekta iesniedzējs ir sadarbības tīkls (biedrība vai nodibinājums, kas apvieno sadarbības tīkla dalībniekus), kas nav valsts budžeta iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam dzēst "ne vēlāk kā 2 mēnešus" no šīs teksta daļas: Lai pasākuma īstenošanā izvairītos no dubultā finansējuma situāciju ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) organizētajām dalībām izstādēs, sadarbības tīklam ir pienākums par izmaksām, kas saistītas ar dalību starptautiskajās izstādēs ārvalstīs, ne vēlāk kā 2 mēnešus pirms izstādes sākuma dienas, rakstiski informē LIAA, sniedzot informāciju par plānotajām izmaksām. 
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atbilstoši rādītāju pasē norādītajam, rezultāta rādītājs - publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā: granti, finanšu instrumenti) - 1 038 750 euro, aptver arī neattiecināmo projekta izmaksu daļu, ieskaitot PVN.
Ņemot vērā, ka KPVIS neuzrādās neattiecināmie izdevumi un PVN, kuru var atgūt, lūdzam precizēt anotācijā norādīto, jo šī izdevumu daļa netiks uzrādīta KPVIS norādītajā informācijā pie noslēguma maksājuma pieprasījuma apstiprināšanas. Papildus atkārtoti lūdzam norādīt, kāds dokuments uzskatāms kā pierādījums, kas pamatos noteikto rādītāju sasniegšanu, kas saistīts ar neattiecināmo projekta izmaksu daļu, ieskaitot PVN.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo šobrīd kopsumma neveido kopējo plānoto finansējuma apmēru 9 779 778 euro apmērā, kā arī punktā “Cita informācija” norādīt ministriju, kas pasākuma īstenošanai pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk