Atzinums

Projekta ID
22-TA-3179
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc ticis svītrots MK noteikumu projekta punkts attiecībā uz īpašumtiesībām, un izvērtēt iespēju to saglabāt. Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu paredz, ka, ja plānotās investīcijas ir attiecināmas uz infrastruktūru, tad MK noteikumos iekļauj nosacījumu par finansējuma saņēmēja un/vai gala labuma guvēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta nosaukumu, MK noteikumu 16.1.apakšpunktu un veikt precizējumus anotācijā, kur attiecināms svītrojot vārdus “un pārbūve”. Vēršam uzmanību, ka Zemkopības ministrijas ierosinātie grozījumi Atveseļošanas fonda plānā vel nav apstiprināti no Eiropas Komisijas puses un līdz ar to MK noteikumu redakcijai ir jābūt atbilstošai spēkā esošajam plānam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 6.3.apakšpunktā norādīto sasniedzamo vērtību no 16 363 ha uz 59 000 ha. Vēršam uzmanību, ka  mērķa sasniedzamajai vērtībai ir jābūt atbilstošai spēkā esošajam Padomes īstenošanas lēmumam par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, savukārt Zemkopības ministrijas ierosinātie grozījumi Atveseļošanas fonda plānā vel nav apstiprināti no Eiropas Komisijas puses. Vienlaikus lūdzam veikt precizējumus arī anotācijā, tai skaitā precizējot plānoto projektu skaitu no 21  uz 29 projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros paredzētas arī projekta vadības izmaksas un darbinieku algu izmaksām pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, lūdzam pārskatīt un precizēt pasākumam noteiktās pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un attiecīgi arī precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju un MK protokollēmuma projekta 3. un 4.punktā norādīto finansējuma apmēru. Ja minētās pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav pārskatāmas, lūdzam anotācijā par to sniegt attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā Zemkopības ministrija nodrošinās stratēģiski svarīgu projektu identificēšanu, lai nodrošinātu papildus komunikācijas pasākumu plānošanu, ņemot vārā, ka pielāgošanās klimata pārmaiņām ir norādīta kā stratēģiski svarīgu aktivitāšu joma Atveseļošanas fonda plānā, kā arī Zemkopības ministrijas iepriekš sniegto informāciju Finanšu ministrijai par Atveseļošanas fonda stratēģiski svarīgo projektu sarakstu un to īstenošanas vietu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Viennozīmīgai izpratnei par to, vai aktivitātes ietvaros sniegtais atbalsts ir/nav saistīts ar atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu, piemēram, ar informāciju, vai atbalsta saņēmējs, ir /nav atbilstošs Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2..sadaļā norādītajam par valsts varas īstenošanu un šo subjektu var uzskatīt par tādu, kurš rīkojas, īstenojot valsts varu, ja attiecīgā darbība pieder pie valsts galvenajām funkcijām vai pēc savas būtības, mērķa un tai piemērojamajiem noteikumiem ir saistīta ar šīm funkcijām, tādejādi secinot, ka atbalsts tiks piešķirts ar saimniecisko darbību nesaistītām aktivitātēm un tas nav jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Saskaņā ar MK 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteikto, izstrādājot sākotnējās ietekmes novērtējumu (anotāciju), ir jāizvērtē arī normatīvā akta ietekme uz tautsaimniecību. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļas “Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību” 2.2.apakšadaļu “Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību” ar informāciju par investīcijas ietekmi uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus pēc investīciju īstenošanas. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto projekta vadības personāla izmaksu apmēru, jo tas šobrīd aprēķināts nekorekti (tabulas 2., 5. un 6. rindai uzrādīts nekorekts VSAOI apmērs, rindā “Kopā” norādītās summas neatbilst aprēķinam).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktā norādīto informāciju, lai tā nav pretrunā 5.punktā norādītajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, ņemot vērā, ka kārtējais gads jānorāda 2023.gads.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.punktā vārdu "fonda" pēc vārda "mehānisma".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt MK noteikumu projekta 16.punkta ievaddaļu šādā redakcijā “Investīcijas ietvaros atbalstāmas”, lai nodrošinātu vienotu pieeju ar citām atveseļošanas fonda investīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot MK noteikumu projekta 18.9.apakšpunktu, ņemot vērā, ka pievienotās vērtības izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda, kā korekti norādīts arī MK noteikumu projekta 13.punktā. Vienlaikus lūdzam svītrot arī anotācijas 5.punkta “Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas” pēdējo rindkopu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta ietvaros projekta īstenotājs ir Zemkopības ministrijas pārraudzībā esoša kapitālsabiedrība, finansējums apstiprinātiem projektiem tiks plānots Zemkopības ministrijas budžetā, tā piešķiršanu administrēs Lauku atbalsta dienests, tātad projekta īstenošanai finansējums būs pieejams visā projekta īstenošanas laikā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu pēc būtības, kāpēc šajā gadījumā tiek paredzēts priekšfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt apakšpunktu paredzot, ka tiks ievadītas rādītāju sasniegtās vērtības nevis paši rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar biedrību un nodibinājumu iesaisti investīcijas īstenošanā. Gadījumā, ja iesaiste nav iespējama, lūdzam sniegt informāciju un apsvērumus, kādēļ to iesaiste ieviešanā nav iespējama. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju arī ar informāciju par sociālo atbildīga iepirkuma un inovāciju publiskā iepirkuma piemērošanu/izvērtējumu par to piemērošanas iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīcijas sasaisti ar zaļo dimensiju, ņemot vērā, ka atbilstoši Atveseļošanas fonda plāna 2.pielikumam investīcijai paredzēts intervences lauks zaļai dimensijai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt ietverto skaidrojumu anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" iepriekšpēdējā rindkopā un to precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka minētais attiecas uz ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros projekta īstenotājs ir valsts kapitālsabiedrība, lūdzam anotācijas 3.sadaļu papildināt ar skaidrojumu, ka pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai finansējums jānodrošina no valsts budžeta, jo saskaņā ar Meliorācijas likumā noteikto ZMNĪ ir valsts deleģētās funkcijas veicēja.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļas 6.punktā svītrot par 2022.gadu norādīto informāciju
Piedāvātā redakcija
-