Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 3.1.sadaļas nosaukums paredz, ka tajā paredzēts noteikt atbalsta piemērošanas periodu, tomēr šīs sadaļas noteikumu projekta 6.-15.punktā atbalsta piemērošanas periods nav minēts. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbalsta piemērošanas periods ir noteikts  Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 2. panta otrajā daļā.  Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt, kā arī attiecīgi pārskatīt, vai nav veicami precizējumi anotācijas 1.3.sadaļā.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 16., 25. un 33. punktā ir norādīts, ka maksas samazinājumu par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi un siltumapgādes pakalpojumiem piemēro attiecīgi 6., 7. un 8. punktā minētajā periodā. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 6., 7. un 8. punktā ir noteikts augstu cenu nevis atbalsta sniegšanas periods, attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 16., 25. un 33. punkta redakciju.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu regulējums paredz, ka lietotājiem piemēro maksas samazinājumu 8 euro apmērā rēķina summai par patērēto elektroenerģiju, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli. Savukārt anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" norādīts, ka mājsaimniecības lietotājam atbalsta periodā piemēro maksas samazinājumu 8 euro apmērā rēķina summai par patērēto elektroenerģiju, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli un maksu par sistēmas pakalpojumiem. Tāpat anotācijā ir norādīta formula, kā aprēķināts atbalsta apmērs. Lai nodrošinātu vienotu izpratni, lūdzam izvērtēt Noteikumu regulējumu un anotācijā sniegto informāciju, un precizēt par pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu vai neiekļaušanu maksas samazinājumā attiecībā uz visiem Noteikumos minētājiem gadījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 3.5.sadaļas 40., 41., 42., 43., 44. punktā norādītas atsauces uz noteikumu projekta 7., 10. un 11.punkta noteiktajiem periodiem, bet minētajos noteikumu projekta punktos atbalsta periodi nav norādīti. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 63.punktu, ņemot vērā, ka šajā punktā ir ietverta atsauce uz noteikumu projekta 7. un 10.punktā noteikto laikposmu, bet šie punkti laikposmu nenosaka. Vienlaicīgi 63.punkts neparedz iesniegumu iesniegšanu noteikumu projekta 11.punktā noteiktajos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 71.punktā paredzēto kompensācijas apmēru pašvaldībām par viena iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Uzskatām, ka anotācijas 1.3.sadaļā sniegtais skaidrojums par to, kā noteikts nepieciešamais apmērs nav pietiekams, jo lietota atsauce tikai uz pieredzi, nenorādot konkrētus datus par izmaksām, ko rada viena iesnieguma reģistrācija un izskatīšana.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 73.2.apakšpunktu, jo tas dublē noteikumu projekta 74.punktā noteikto par valsts budžeta finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 149.punktā norādīts, ka Finanšu ministrijas iebildums ir ņemts vērā, taču precizētajā anotācijas 1.3.sadaļā nav iekļauta informācija par noteikumu projekta 23., 31. un 53. punktā minētās atmaksas ieskaitīšanas mehānismu, tādējādi lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā minēto informāciju pie “Atbalsts mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto decentralizēto kurināmo”, kur nepieciešams norādīt korektas atsauces uz attiecīgajiem noteikumu projekta punktiem, kā arī precizēt iesniegumu iesniegšanas beigu datumu no 30.maija uz 31.maiju un precizēt atbalsta saņemšanas termiņu mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina, izmantojot malku (esošajā redakcijā norādīts, ka atbalsta saņemšanas periods ir no 1.maija līdz 30.aprīlim).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju pie “Atbalsts mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto decentralizēto kurināmo”, izmantojot korektas atsauces uz noteikumu projekta punktiem, piemēram, attiecībā uz atbalstu sašķidrinātajai naftas gāzei un dīzeļdegvielai attiecas noteikumu projekta 11.punkts nevis 7.punkts, kā ir norādīts šobrīd.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 150.punktā norādīts, ka Finanšu ministrijas iebildums ir ņemts vērā, taču, izskatot precizēto anotāciju, ir secināms, ka norādītā informācija par Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 48.punktu nav svītrota, attiecīgi atkārtoti lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā pie “Kompensācijas pieprasīšanas kārtība pašvaldībām” svītrot norādi uz  Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 48.punktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta sniedzamo atbalstu nav paredzēts nodrošināt no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Attiecīgi lūdzam arī precizēt izziņas 152.punktā norādīto skaidrojumu, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija plānot finansējumu pieprasīt no valsts budžeta programmas neparedzētiem gadījumiem un ka arī tirgotājiem plānotās kompensācijas plānots finansēt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, ņemot vērā noteikumu projekta 74.punktā noteikto, kā arī anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” pēdējā rindkopā norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā stājušos spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2024/1263 (2024. gada 29. aprīlis) par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97, lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Atbalsts maksas samazinājumam tiek noteikts atbilstoši šo noteikumu 6., 7., 8., 9. un 10. punktā noteiktajiem atbalsta piemērošanas perioda noteikšanas sliekšņiem un pēc Eiropas Savienības Padomes apstiprinātās vispārējās izņēmuma klauzulas vai konkrētai valstij paredzētas  klauzulas aktivizēšanas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2024/1263 (2024. gada 29. aprīlis) par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā stājušos spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2024/1263 (2024. gada 29. aprīlis) par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97, lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrija izvērtē, cik lielā mērā atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt konkrētai valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, un nepieciešamības gadījumā veic tehniskās konsultācijas ar Eiropas Komisiju. Ja Finanšu ministrija atzīst, ka atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana var kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt konkrētai valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu, Finanšu ministrija nodrošina pieprasījuma par valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu iesniegšanu Eiropas Komisijā.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā stājušos spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) 2024/1263 (2024. gada 29. aprīlis) par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97, lūdzam precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Ja Finanšu ministrija atzīst, ka atbalsta piemērošanas sliekšņu sasniegšana nevar kalpot par pamatu Eiropas Savienības Padomei apstiprināt konkrētai valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanai, vai arī pieprasījums par valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu tiek noraidīts, atbalsta maksas samazinājums tiek veikts tad, ja tiek identificēts atbilstošs finansējuma avots.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 4.punktā iekļauto Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - birojs) saīsinājumu, kas iekļauts pēc sākotnējās saskaņošanas, sniedzam priekšlikumu visā noteikumu projektā precizēt saīsinājumā "Biroja konts Valsts kasē" vārdu "birojs" ar mazo burtu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 73.2.apakšpunktu, svītrojot vārdus "šo noteikumu" pēc vārda "pašvaldībām'.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pielikumā "IM", "IK" un "IE" radītāju aprakstos ir norādīts, ka "inflācijas koeficients izdevumiem par mājokli 01.01.2019. salīdzinājumā ar kārtējā gada datumu"
Lūdzam pārbaudīt vai pastāv risks nepareizi interpretēt rādītāju - piemēram: IM = inflācijas koeficients izdevumiem par mājokli 01.01.2019 / inflācijas koeficients izdevumiem par mājokli 31.03.2024 (kas ir <1, jo cenas 2024.g. ir lielākas nekā 2019.g.).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pielikumā zem "IE" radītāja apraksta ir norādīts, ka "*CSP Inflācijas kalkulatorā nav pieejami dati par inflāciju koeficientu pozīcijai “Šķidrie kurināmie”, tāpēc attiecīgajai pozīcijai tiek piemērots kopējais energoresursu inflācijas koeficients, kas pieejams datu kodam “4.5. Elektroenerģija, gāze un cits kurināmais”;"
1) Pielikuma tekstā pastāv tikai viens "*". Tāpēc nav saprotams uz ko attiecas atsauce.
2) Ja pieņemt, ka "šķidrie kurināmie" ir tas, kas ir aprakstīts zem "E" rādītāja jeb CSP datu kods “04.5.2.2 Sašķidrināti ogļūdeņraži”, tad augšā minētais teksts nav patiess, jo dati par inflāciju koeficientu pozīcijai “04.5.2.2 Sašķidrināti ogļūdeņraži” pieejami.
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību dzēst lieko teksta daļu, vai pievienot "04.5.3 Šķidrie kurināmie" rādītāju "E" radītāja aprēķinā 
(kā bija iepriekšējā tiesības akta versijā).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pielikumā izvērtēt rādītāju "I" un "SE" izmantošanu formulā, vai to paskaidrojumus. Esošā redakcijā tie ir 2% un 10%, kas nozīmē, ka formulā būs "vidējie mēneša izdevumi * 0,02 * 0,1". Pēc mūsu aprēķiniem tas nozīmē, ka "Izdevumi par mājokli mēnesī" = 0,25 euro. 
Ja formulā izmantot " * (1+I) * (1+SE)" " * I * SE" vietā, "Izdevumi par mājokli mēnesī" = 141,33 euro.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pēdējo teikumu, izsakot to piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Papildus skaidrojam, ka, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu finansējumu noteikumu projektā paredzētā atbalsta sniegšanai, likumprojektā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru tiks iekļauts regulējums, kas paredz finansējuma nodrošināšanu šāda atbalsta pasākuma sniegšanai pēc Eiropas Savienības Padomes apstiprinātās vispārējās izņēmuma klauzulas vai konkrētai valstij paredzētas klauzulas aktivizēšanas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2024/1263 (2024. gada 29. aprīlis) par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97.
 
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā precizēt norādītos gadus, kā kārtējo gadu norādot 2024.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-