Projekta ID
24-TA-1050Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 6.2.punktu ar iespēju lejupielādēt rezerves kopijas, tadeejādi samazinot ļaunākā scenārija - mākoņpakalpojuma nepieejamības un datu zuduma riskus. Kā arī lūdzam papildināt 6.2.punktu nosakot, ka mākoņdatošanas platformas pārzinis nodrošina mākoņdatošanas platformas darbības nodrošināšanai nepieciešamās programmatūras licences, ražotāja atbalstu, uzturēšanu, darbības uzraudzību un drošību.
Piedāvātā redakcija
6.2. atbild par datiem mākoņdatošanas platformā virtualizācijas līmenī, to integritāti, pieejamību, konfidencialitāti, rezerves kopiju veidošanu un to lejupielādes iespējas nodrošināšanu, par mākoņdatošanas platformas infrastruktūru, kā arī nodrošina mākoņdatošanas platformas darbības nodrošināšanai nepieciešamās programmatūras licences, ražotāja atbalstu, uzturēšanu, darbības uzraudzību un drošību.
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu iekļaut kādā veidā pakalpojuma ņēmējs varēs izvērtēt saimniecisko izdevīgumu un iegādāties patstāvīgi servera tehniku un izmantot mākoņdatošanas platformu, lai tur izvietotu iegādāto infrastruktūru ar zemāka pakalpojuma līmeni, vai varēs izmantot jau augstākas pievienotās vērtības pakalpojumu, ko nodrošinās mākoņdatošanas platforma.
Jau augstāk minējām, ka saimnieciskais izdevīgums bija viens no aspektiem pārejai uz mākoņdatošanas platformu, tadēl neieciešams, ka anotācijā tiek pievienota informācija, pieļaujot lietotājiem izvērtēt saimniecisko izdevīgumu un nepieciešamības gadījumā saņemt atļauju serveru iegādei un izvietošanā platformā. Lūdzam šo skatīt kontekstā ar mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumiem, lai tiktu noteikts skaidrs cenrādis, tai skaitā kādos gadījumos tiek piemērotas atlaides - kā tas ir komerciālos mākoņpakalpojumos. Un tiktu noteikts iespējamās peļņas procents, kas uzlabotu saņēmēju saimniecisko izdevīgumu.
Jau augstāk minējām, ka saimnieciskais izdevīgums bija viens no aspektiem pārejai uz mākoņdatošanas platformu, tadēl neieciešams, ka anotācijā tiek pievienota informācija, pieļaujot lietotājiem izvērtēt saimniecisko izdevīgumu un nepieciešamības gadījumā saņemt atļauju serveru iegādei un izvietošanā platformā. Lūdzam šo skatīt kontekstā ar mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumiem, lai tiktu noteikts skaidrs cenrādis, tai skaitā kādos gadījumos tiek piemērotas atlaides - kā tas ir komerciālos mākoņpakalpojumos. Un tiktu noteikts iespējamās peļņas procents, kas uzlabotu saņēmēju saimniecisko izdevīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju” kā viens no primārajiem aspektiem pārejā uz centralizētiem koplietošanas pakalpojumiem tika minēts "economy of scale", kas šobrīd vairs netiek pieminēts problēmas aprakstā. Saimnieciskais izdevīgums, kas primāri bija pārejā uz centralizāciju ir aizstāts tehniskām iespējām, kas parasti netiek iekļauts kā sadaļa mākoņpakalpojuma infrastruktūras nodrošināšanā. Piemēram, avārijas atkopes spēju uzlabošanās.
Piedāvātā redakcija
Turpinot IKT konsolidācijas ceļu un izmaiņas IKT pārvaldības organizācijā, tika izstrādāts informatīvais ziņojums “Par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plānu”4, kas sniedz informāciju par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības nākotnes redzējumu un tiek attīstīts, lai sasniegtu Konsolidācijas ziņojumā formulētos mērķus attiecībā uz valsts pārvaldes rīcībā esošo IKT resursu un kompetenču racionālu un saimnieciski izdevīgu izmantošanu arvien pieaugošo tehnoloģiskā atbalsta prasību apmierināšanai, skaitļošanas energoefektivitātes uzlabojumiem, prasībām, ko valsts datu apstrādes videi izvirza valsts pārvaldes darba procesu digitālā transformācija un klimata ietekmes ierobežošanas uzdevumi, kā arī, ņemot vērā kiberdrošības un darbības nepārtrauktības nodrošināšanas prasības, kuru izpildes kritiskums jaunajā ģeopolitiskajā situācijā ir būtiski pieaudzis.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Mākoņdatošanas izmantotājiem tai skaitā ir jāplāno sava attīstība un sagaidām, ka tie nodrošinās arī augstākas pievienotās vērtības pakalpojumus. Lai plānošanu varētu veiksmīgi īstenot sagaidām, ka tiks uzturēta pakalpojumu ceļa karte nākamajiem 18 mēnešiem.
Piemēram, esošajā situācijā mākoņdatošanas platforma nenodrošina iespēju izvietot un darbināt konteinerizētus risinājumus kā palapojumus, kas tiešā veidā uzlabotu un sniegtu augstāku pievienoto vērtību lietotājiem. Nav arī zināms vai un kad šāds pakalpojumus varētu tikt nodrošinats.
Piemēram, esošajā situācijā mākoņdatošanas platforma nenodrošina iespēju izvietot un darbināt konteinerizētus risinājumus kā palapojumus, kas tiešā veidā uzlabotu un sniegtu augstāku pievienoto vērtību lietotājiem. Nav arī zināms vai un kad šāds pakalpojumus varētu tikt nodrošinats.
Piedāvātā redakcija
6.x uztur savu sniegto pakalpojumu ceļa karti nākamajiem 18 mēnešiem - aprakstot jaunos pakalpojumus un pakalpojumu attīstību. Pakalpojumu ceļa karte ir publiski pieejama Mākoņdatošanas platformas lietotājiem.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums skaidrot jo nav īsti atrunāts ar ko dati “mākoņdatošanas platformā virtualizācijas līmenī” atšķiras no pārējiem datiem un kā tieši notiek datu klasificēšana.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidri noteikt arī to - vai un kādā veidā tiek sagaidīta mākoņdatošanas pakalpojuma attīstītāja peļņas procents vai tā ierobežošana no augšas, ņemot vērā, ka sagaidām, ka pēc izdevumiem tiek noteikts arī cenrādis. Ņemot vērā, ka sākotnēji pārejā uz mākoņdatošanas centru tika uzsvērts fakts, ka tie nodrošinās tai skaitā arī saimniecisko izdevīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Minētais apakšpunkts nosaka pienākumu nodrošināt izdevumu un saistīto pamatlīdzekļu uzskaiti, bet nesatur prasību publicēt arī cenrādi, lai būtu skaidrs - kādi ir sniegtie pakalpojumi un kādas ir to izmaksas. Priekšlikums- iestrādāt tiesību aktā normu, kas nosaka pienākumu publicēt valsts pārvaldes iestādēm pieejamu cenrādi, kas ir caurskatāms un atbilst sagatavotajām izdevumu kategorijām.
Piedāvātā redakcija
-