Atzinums

Projekta ID
23-TA-2132
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 52.punkts paredz, ka no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli atbrīvo atbilstoši Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumam bezdarbnieka statusu ieguvušas fiziskās personas 2010., 2011., 2012., 2013., 2014., 2015., 2016., 2017., 2018., 2019., 2020., 2021., 2022. un 2023. gadā gūtos ienākumus no Eiropas Sociālā fonda darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" vai "Izaugsme un nodarbinātība" vai valsts budžeta līdzekļiem par aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kurus Nodarbinātības valsts aģentūra kvalificējusi par stipendijām vai atlīdzībām. Lai nodrošinātu arī turpmāku atbrīvošanu no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli ienākumus, kurus bezdarbnieki gūst aktīvo nodarbinātības pasākumu ietvaros, lūdzam secīgi papildināt minēto punktu ar 2024., 2025. un 2026.gadu. 
Papildus, ievērojot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija noteikumiem Nr.323 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.5.i. investīcijas "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū" īstenošanas un uzraudzības noteikumi" no 2024.gada aktīvie nodarbinātības pasākumi tiks finansēti arī no Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna līdzekļiem, lūdzam attiecīgi papildināt pārejas noteikumu 52.punktā finansēšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
52. No aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli atbrīvo atbilstoši Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumam bezdarbnieka statusu ieguvušas fiziskās personas 2010., 2011., 2012., 2013., 2014., 2015., 2016., 2017., 2018., 2019., 2020., 2021., 2022., 2023., 2024., 2025. un 2026. gadā gūtos ienākumus no Eiropas Sociālā fonda darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" vai "Izaugsme un nodarbinātība" vai Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna, vai valsts budžeta līdzekļiem par aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kurus Nodarbinātības valsts aģentūra kvalificējusi par stipendijām vai atlīdzībām.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka darba tiesisko attiecību ietvaros netiek izmantots jēdziens "slodze", lūdzam šo terminu aizstāt ar terminu "darba laiks".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku aprakstu attiecībā uz grozījumu likuma 9.panta 63.daļā, izsmeļošāk norādot, kas būtu uzskatāms par objektīvu apstākli, kura dēļ  nevar saglabāt darba tiesiskās attiecības. No pašreiz likumprojektā ietvertās redakcijas nav īsti saprotams, vai, piemēram, Darba likuma 100.panta piektajā daļā ietvertās darbinieka tiesības uzteikt darba līgumu ir  uzskatāmas par objektīvu apstākli.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Likumprojekta III.sadaļas "Budžets" 6.2.sadaļa.
 
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus 2024.gadā  šādu izmaiņu ieviešanai sociālās apdrošināšanas IS nepieciešama IS izstrādes ārpakalpojuma piesaiste ar provizorisko darbietilpību 35 cilvēkdienas. Nepieciešams mainīt algoritmus slimības pabalsta aprēķināšanai, lai nošķirtu periodu, kurā nebija un kurā turpmāk būs jāpiemēro neapliekamais minimums un nodokļu atvieglojumi. Šādu izmaiņu veikšanai papildus nepieciešami līdzekļi speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets"  ārpakalpojumu apmaksai 19 481 euro (35 c/d x 556,60 euro ar PVN).