Atzinums

Projekta ID
23-TA-954
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 10.punktu ar pieejamā finansējuma apmēru, ņemot vērā noteikumu projektu 11.punktā noteikto.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju papildināt arī noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu ar norādi par “plānoto finansējumu”, ņemot vērā noteikumu projekta 10. un 11.punktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktā noteiktajam, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no TPF, KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz EUR 200 000, visas izmaksas tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts.

Vienlaikus lūdzam iekļaut atsauci noteikumu projekta 21.4.1. apakšpunktā uz Finanšu ministrijas metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai” un Finanšu ministrija metodiku “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai” (ja attiecināms), kā arī papildināt, vai plānoti tikai iekšzemes vai arī ārvalstu (ES dalībvalstis) ceļošanas izdevumi.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) 25.04.2023. saņemto e-pastu ar lūgumu saskaņot vienotās likmes piemērošanu projekta vadības personālam 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, minētais pamatojums vēl ir izskatīšanas stadijā un attiecīgais procentu īpatsvars vēl nav saskaņots. Līdz ar to attiecīgā procenta likšanu  noteikumu projektā varēsim saskaņot, tiklīdz izskatīsim VARAM atsūtīto pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas 2022.gada 25.augusta vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 33.punktam daļlaika izmaksu attiecināšanas principa gadījumā jāņem vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu.
Līdz ar to lūdzam papildināt noteikumu projekta 21.3. apakšpunktu, kā arī vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, norādot, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija

6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 25.punktu, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde un attiecīgi sadārdzinājuma izmaksas netiek paredzētas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar ietekmes novērtējumu uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt ar jaunu punktu, ka pasākuma ietvaros atbalstu piešķir granta veidā.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma ietvaros atbalstu piešķir granta veidā.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu ar norādi, ka tiek noteikti nosacījumi arī finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projekta 6.punktā skaidrāk noteikt pasākumā plānoto mērķa grupu, lai potenciālie projekta pasākumu dalībnieki varētu identificēt savu kvalificēšanos mērķa grupai, ņemot vērā noteikumu projektā paredzētos pasākumus, kuru ietvaros labuma guvēji ir pašvaldību un plānošanas reģionu darbinieki.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka iekļaujot nosacījumu "vismaz četrdesmit astoņi pārstāvji no katra pasākuma ietvaros atbalstāmā reģiona [..]" plānotā rādītāja sasniedzamā vērtība ir 192 speciālisti, kas pārsniedz noteikumu projekta 7.2.apakšpunktā norādīto sasniedzamo rādītāja vērtību.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai rādītāja vērtības, ko plānots sasniegt par  noteikumu projekta 10. punktā noteikto elastības finansējumu - vismaz 12 speciālisti, būtu jānorāda arī dalījumā pa pasākuma ietvaros atbalstāmiem reģioniem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodaļu ar finansējuma saņēmēju, ņemot vērā, ka nodaļā noteiktas prasības arī finansējuma saņēmējam, vai izvērtēt iespēju pārnest noteikumu projekta 17.punktu uz citu nodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt noteikumu projekta 14.punktu, lai tajā ietvertais regulējums nedublē Ministru kabineta noteikumu "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā" (šobrīd saskaņošanas stadijā) 6.punktu, kas nosaka pamatinformāciju, kas jāiekļauj finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera sadarbības līgumā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai pasākuma ietvaros paredzēts uzkrāt personas datus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu III pielikumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atsauci uz minētās regulas III pielikumu un Ministru kabineta 2023.gada 21.marta noteikumu Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1.pielikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 21.1.apakšpunktā vārdus "tiešās attiecināmās" apakšpunkta sākumā, ņemot vērā, ka tas jau ir pateikts pie noteikumu projekta 21.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 21.6.apakšpunktu redakcionāli precizēt uz "transporta pakalpojumu izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz 18.4.apakšpunktu, kā arī atsauci uz saistošajiem normatīvajiem aktiem, atbilstoši kuram īsteno šo darbību.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un iekļaut noteikumu projektā prasību, ka finansējuma saņēmējs pārliecinās par interešu konflikta (ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulas 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61.pantā noteikto), krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tai skaitā, īstenojot projektu, paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par sociāli atbildīga publiskā iepirkuma un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanas iekļaušanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tekstā "Noteikumu projekta 21.1. apakšpunktā norādītais projekta vadības un īstenošanas personāls projekta ietvaros nodrošinās projekta administratīvās, organizatoriskās un koordinējošās funkcijas (piemēram, projekta vadītājs, vecākais eksperts, iepirkumu speciālists),....." lūdzam konkretizēt, kuras tieši amatu kategorijas, izslēdzot vārdu “piemēram”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tekstā "Administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla atlīdzības likme 20 % apmērā no noteikumu projekta 21. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām...." lūdzam uzskaitīt konkrētas amatu kategorijas, kuras tiks segtas no 20% vienotās likmes, lai izvairītos no dubultā finansējuma riska.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā sniegts skaidrojums, ka plānotā pasākuma ietvaros netiks veikta saimnieciskā darbība un ka nav jāveic pasākumā plānoto darbību izvērtējums atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles normām, jo finansējuma saņēmējs ir VARAM, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestāde un tā pasākuma ietvaros neveiks saimniecisko darbību; attiecībā uz VARAM nav papildus komentāru komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Taču pasākums plānots pašvaldību un plānošanas reģionu speciālistu prasmju paaugstināšanai, reģioni tiks piesaistīti kā sadarbības partneri, līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā arī attiecībā uz plānošanas reģioniem un pašvaldībām kā atbalsta saņēmējiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotācijas 2. sadaļu "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" ar skaidrāku fokusu  uz pasākumā plānoto investīciju pienesumu tautsaimniecībai, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus pēc investīciju īstenošanas, ņemot vērā Finanšu ministrijas 2023.gada vēstulē Nr. 5.1-24/21/ 1076 “Par Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda investīciju pienesumu tautsaimniecībai” ietverto aicinājumu. Vēršam uzmanību, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-