Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
25-TA-2086
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
09.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Galvenās cirtes vecuma maiņa ir lēmums ar neatgriezeniskām sekām, kas ietekmē ainavu un publisko vidi. Šādu izmaiņu pieņemšana bez SIVN un sabiedriskās apspriešanas neatbilst ANO Orhūsas konvencijas un Valsts pārvaldes iekārtas likuma prasībām par līdzdalību pirms lēmuma pieņemšanas.
 
Piedāvātā redakcija
Pirms grozījumu virzības apstiprināšanai lūdzam nodrošināt sabiedrisko apspriešanu.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Formulējums, kas vispārīgi atzīst mežsaimniecisko darbību par atbilstošu sugu un biotopu aizsardzības prasībām, faktiski rada atbilstības prezumpciju un var ierobežot sabiedrības tiesības apstrīdēt individuālus lēmumus. Tas nav savienojams ar ANO Orhūsas konvencijas 9. pantu un piekļuves tiesai nodrošināšanu. Lūdzam dzēst dzēst šo panta redakciju vai aizstāt ar tādu, kas skaidri norāda, ka mežsaimnieciskā darbība īstenojama, ievērojot vides aizsardzības normatīvos aktus, neierobežojot sabiedrības tiesības uz informāciju, līdzdalību un pieeju tiesai.
Piedāvātā redakcija
Mežsaimnieciskā darbība īstenojama, ievērojot vides aizsardzības normatīvos aktus, neierobežojot sabiedrības tiesības uz informāciju, līdzdalību un pieeju tiesai.
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Kultūras ministrija iebilst pret likumprojekta virzību bez stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma (SIVN) un pilnvērtīgas sabiedrības līdzdalības nodrošināšanas. Plānotās izmaiņas rada neatgriezenisku ietekmi uz vidi un publisko telpu; šādās situācijās sabiedrībai ir jābūt iespējai saņemt informāciju un piedalīties lēmumu pieņemšanā pirms lēmuma pieņemšanas. Īsais saskaņošanas termiņš nav samērīgs un neļauj nodrošināt jēgpilnu līdzdalību. Šāda pieeja neatbilst likumam “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” (t. sk. SIVN prasībām), ANO Orhusas konvencijai (1., 6. un 9. pants) un Valsts pārvaldes iekārtas likumam (labas pārvaldības un atklātības principi, pienākums nodrošināt publisku apspriešanu sabiedrībai svarīgos jautājumos). Jāņem vērā, ka Satversmes tiesas 2024. gada 8. aprīļa spriedumā lietā Nr. 2023-01-03 ir uzsvērta nepieciešamība nodrošināt ietekmes uz vidi izvērtējumu un sabiedrības līdzdalību tiesiski nozīmīgu grozījumu virzībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Atzīme, ka sabiedrības līdzdalība uz projektu “neattiecas”, nav pieļaujama. Sabiedrības tiesības uz līdzdalību šādos jautājumos nav iestādes labas gribas žests, bet no starptautiskajām saistībām un nacionālās tiesību sistēmas izrietošs pienākums (skat., Kultūras ministrijas 1.iebildumu par grozījumu projektu). Pašvaldību normatīvais regulējums nevar aizstāt vai ierobežot šīs tiesības. Lūdzam noteikt sabiedrisko apspriešanu atbilstoši normatīvajos aktos par sabiedrības līdzdalību noteiktajai kārtību un skaidru informēšanas kārtību; izņēmumus paredzēt tikai objektīvi pamatotos gadījumos (piemēram, avārijas stāvoklis), nodrošinot informēšanu pēc lēmuma īstenošanas.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam nodrošināt sabiedrības līdzdalību un sniegt anotācijā informāciju par to.