Projekta ID
24-TA-3344Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
15.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija ir iepazinusies ar Aizsardzības ministrijas sadarbībā ar Ekonomikas ministriju izstrādāto Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025.–2036. gadam (turpmāk – Stratēģija) projektu un vērš uzmanību, ka Stratēģijai jābūt skaidrā, strukturētā un vienkāršā valodā, lai mērķauditorija varētu ātri uztvert tā saturu. Šobrīd teksts ir pārāk birokrātisks un sarežģīts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Jāizvirza skaidri mērķi katrā galvenajā attīstības projektā. Piemēram, noteikt konkrētu vietējās industrijas iesaistes procentuālo daļu katrā projektā, lai uzņēmēji varētu savlaicīgi plānot savu līdzdalību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Normatīvo aktu bāzes vienkāršošanu nepieciešams izdalīt kā atsevišķu stratēģisko virzienu, ar skaidri noteiktu Aizsardzības ministrijas atbildību un konkrētiem termiņiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Stratēģijā jāiekļauj konkrēti pasākumi mērķtiecīgai starptautisko projektu veidošanai un Latvijas dalībai tajos. Piemēram, identificēt potenciālos partnerus un noteikt prioritāros sadarbības virzienus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Testēšanas aktivitātes jāveido tā, lai novērstu iespējamo interešu konfliktu. Ja šīs aktivitātes pārvaldīs ATIC vai VAK, tad dokumentā jānorāda precīzi mērķi un darbības plāns, tostarp atbildība par KPI izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ieguldījumu pārvaldīšana inovācijās ir jānodrošina caur centralizētu struktūru, piemēram, VAK. Jāprecizē, kā tiks sadalīta atbildība starp AM, ATIC un VAK par izpētes un attīstības projektu koordināciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Jāizstrādā modelis kritiski nozīmīgu rezervju uzturēšanai, skaidri nosakot Aizsardzības ministrijas lomu un finansējuma avotus, tai skaitā ES fondu izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams detalizēti izstrādāt, kā valsts pētniecības programmās tiks iesaistīta industrija, lai nodrošinātu sinerģiju starp pētniecību, izstrādi un ražošanu. Jānosaka konkrēti kompetenču centru pienākumi un to koordinējošā loma.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums informēt, kad ir plānots izveidot Konsultatīvo padomi, kā norādīts Stratēģijas 9. lapā. Šobrīd ir neskaidrības attiecībā uz komunikāciju un sadarbību ar industriju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums izvērst aizsardzības industriālās kapacitātes raksturojumu, iekļaujot informāciju par to, kas tiek ražots Latvijā, kāds ir apgrozījums, kopējais nodarbināto skaits, kā arī atsevišķi norādot eksistējošos eksporta apjomus. Šāda pieeja palīdzētu veidot pamatu konkrētu sasniedzamo rādītāju definēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums sniedziet precizējumu par zemrīcības virzienu atbalsta mehānismiem, norādot, ka tie ietver visus atbalsta mehānismus un ka prioritāte tiks piešķirta stratēģijā definēto prioritāro jomu projektu īstenošanai. Vienlaikus, piešķirtais 5 miljonu eiro finansējums Eiropas Aizsardzības fondam neatbilst ambīcijai dubultot uzņēmumu skaitu EDF konsorcijos. Tā vietā jānosaka skaidrs un procentuāls pieauguma mērķis, balstoties uz iepriekšējo gadu pieredzi. Turklāt Altum fonds ir piemērots tikai "dual use" produktiem, kas neatrisina militāro ražojumu finansēšanas jautājumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums Stratēģiju papildināt ar laika rāmi, kādā Ekonomikas ministrija pilnveidos "zaļā koridora" saņemšanas nosacījumus, lai paātrinātu divējāda un militāra lietojuma produktu un tehnoloģiju izstrādi, kā arī precizēt, kurās jomās un kādos līmeņos tiks ieviests "zaļais koridors", lai paātrinātu stratēģiski svarīgu projektu realizāciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ieteicams izveidot nacionālo akselerācijas programmu, kas papildinātu NATO DIANA iniciatīvu un būtu orientēta uz jaunuzņēmumu atbalstu to kritiskajos izaugsmes posmos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt un racionalizēt KPIs. Piemēram, skaidri definēt, ko nozīmē “36 stratēģiskie līgumi līdz 2036. gadam” un kā tie tiks īstenoti. Klasteru darbības mērķi arī jādefinē saprotamāk.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izstrādāt atsevišķu sadaļu, kas koncentrējas uz profesionālās un augstākās izglītības attīstību STEM jomās, īpaši pielāgojot to aizsardzības industrijas vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums apsvērt un dokumentā norādīt, ka par aizsardzības industrijas attīstību Latvijā, līdzīgi kā par citām tautsaimniecības nozarēm, ir atbildīga Ekonomikas ministrija. Aizsardzības ministrijas galvenā loma ir identificēt nozares prioritārās attīstības jomas, lai nodrošinātu valsts ģeopolitiskajam stāvoklim un militārajam apdraudējumam atbilstošu piegāžu drošības modeli.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums precizējiet un izskaidrojiet Stratēģijas kontekstā izmantotās izteiksmes "divejādā" un "duālā" nozīmi. Vai šie termini attiecas uz vienu un to pašu jēdzienu, vai tie ir lietoti ar atšķirīgām nozīmēm?
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums Stratēģijas 12. lpp pie uzdevumi un rezultatīvie rādītāji 3.punkta LIAA un Altum atbalsta programma “Lielo investīciju aizdevums ar kapitāla atlaidi” turpināšanas otrā punkta pabeigt teikumu.
Piedāvātā redakcija
-