Atzinums

Projekta ID
24-TA-1210
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma (turpmāk – likums) 14.1 panta pirmajā un astotajā daļā ietvertais pilnvarojums neattiecas uz administratīvā pārkāpuma procesu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt pilnvarojumā norādīto normatīvo aktu, lai pilnvarojumā cita starpā tiktu ietverts administratīvā pārkāpuma process vai svītrot no Ministru kabineta noteikumu projekta "Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi" (turpmāk – projekts) ar administratīvā pārkāpuma procesu saistītu regulējumu gadījumā, ja šāds pilnvarojums nav paredzēts normatīvajos aktos.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši likuma 14.1 panta pirmajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, proti, par personām, kurām transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (turpmāk – reģistrs) iekļautā informācija nepieciešama likumisko interešu aizstāvībai tiesā, kā arī attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt tiesisko pamatu informācijas par transportlīdzekļa un atpūtas kuģa vadītāja pārkāpumu uzskaites punktiem iekļaušanai reģistrā. 
Vēršam uzmanību uz to, ka personas datu apstrāde ir pieļaujama tikai noteiktajos gadījumos, kas ir atrunāti Vispārīgajā datu aizsardzības regulā. Ievērojot to, ka projektā iekļautais regulējums lielā mērā attiecas uz fizisko personu datu apstrādi, lūdzam aizpildīt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 8.1.13. apakšpunktu. Norādām, ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) vai e) apakšpunktu  fizisko personu datu apstrādi publiska persona var veikt, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai arī apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Savukārt atbilstoši minētās regulas 6. panta 3. punktam apstrādes pamatu, nolūku un apstrādes noteikumus nosaka Savienības tiesību aktā vai dalībvalsts tiesību aktā.
Ņemot vērā minēto, aicinām papildināt anotācijas  8.1.13. apakšpunktu ar skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei, proti, spēkā esošo ārējo normatīvo aktu un tā normu (vai to normas), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā, kā arī sniegt īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādus tieši datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, datu glabāšanas termiņu un tā pamatojumu. Papildus norādīt, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā un apjomā.

Papildus, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.



 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd projekta 7.3. apakšpunktā ietvertajam regulējumam nav tiesiska pamata. Ņemot vērā minēto, lūdzam norādīt, uz kāda tiesiska pamata ir paredzēts iekļaut reģistrā  informāciju par administratīvo sodu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumu, kā arī administratīvo sodu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, un ar to saistīto informāciju. Papildus lūdzam izvērtēt, vai projekta 7.3. apakšpunktā paredzētais regulējums būs atbilstošs Administratīvās atbildības likuma regulējumam pēc grozījumu[1] spēkā stāšanās.

[1] https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/a8922e95-1b59-4af3-8c1f-32bfacfd416f/preview
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu privātpersonai var deleģēt pārvaldes uzdevumu, nevis funkciju. Par funkcijas izpildi vienmēr ir atbildīga pārvaldes iestāde. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 9. punktu un pārskatīt projekta tekstu attiecībā uz šeit minēto iebildumu. Lūdzam attiecīgi precizēt projekta 15.2., 16.2. un 17.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām projekta 10.2. apakšpunktā svītrot vārdus  "tiesībaizsardzības iestādes", ņemot vērā, ka projekta 10.2. apakšpunktā minētās valsts un pašvaldības iestādes pēc būtības ietver sevī arī tiesībaizsardzības iestādes. Ievērojot šo iebildumu, lūdzam attiecīgi precizēt projekta 15.1., 16.1. un 17.1. apakšpunktu (t.i. svītrot tiesībaizsardzības iestādes). Savukārt, ja tiesībaizsardzības iestāžu izdalīšanai atsevišķos apakšpunktos ir tiesiskais vai cits pamatojums, lūdzam to skaidri norādīt. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 12. punkts pēc būtības nonāks pretrunā ar plānotajiem grozījumiem Administratīvās atbildības likumā ciktāl projekta 12. punktā ietvertais regulējums attieksies uz administratīvā pārkāpuma procesā esošas informācijas ievadīšanu. (sk. 298. pantu)[1].


[1] https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/a8922e95-1b59-4af3-8c1f-32bfacfd416f/preview

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projektā lietoto terminoloģiju. Proti, lūdzam norādīt, ar ko valsts pārvaldes iestādes atšķiras no institūcijām projekta izpratnē. Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam, ja kādam tiesību subjektam ir deleģēts pārvaldes uzdevums, tas ir uzskatāms par iestādi Valsts pārvaldes iekārtas likuma izpratnē. Turklāt Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka tiesības deleģēt pārvaldes uzdevumus, nevis funkcijas. Ievērojot šo iebildumu, lūdzam attiecīgi precizēt arī projekta 16.2. un 17.2. apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidri norādīt, kādas institūcijas ir minētās projekta 17. punktā un kādas  tieši normatīvajos aktos noteiktas kontroles funkcijas tās veic. Iesakām izvērtēt nepieciešamību iekļaut punktā iestādes, kuru amatpersonas veic administratīvā pārkāpuma procesu. Papildus lūdzam izvērtēt jēdziena "institūcijas" lietošanu kopsakarā ar iebildumu par projekta 15.2. apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Regulējums par ierobežotas pieejamības informācijas pieprasīšanu, izsniegšanu u.tml. ir paredzēts Informācijas atklātības likuma III nodaļā.
Ievērojot minēto lūdzam izvērtēt projekta IV nodaļā paredzēto regulējumu par ierobežotas pieejamības informācijas pieprasīšanu, izsniegšanu u.tml. un svītrot dublējošo vai Informācijas atklātības likuma III nodaļai neatbilstošo regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt projekta 23. punktā lietoto terminoloģiju atbilstoši projekta 15.2. apakšpunktā norādītajam iebildumam. Proti, lūgums izvērtēt jēdziena "institūcijas" lietošanas nepieciešamību. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt projekta 26.6. apakšpunktu, skaidri norādot, kādu papildinformāciju un ierobežojumus valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – CSDD) būs tiesīga norādīt, sniedzot informāciju par identificētas personas vadīšanas tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām svītrot projekta 26.7. apakšpunktu, jo pārkāpumu uzskaities punkti nav uzskatāmi par informāciju, kas ietilpst personas vadīšanas tiesību tvērumā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību CSDD e-pakalpojumos par maksu iekļaujamas informācijas klāstā cita starpā ietvert informāciju par neapmaksātiem naudas sodiem. Ja šādas informācijas iekļaušana CSDD e-pakalpojumos ir tiesiski pamatota, lūdzam to skaidri norādīt. Papildus lūdzam izvērtēt, vai projekta 31.5. apakšpunktā minētajai informācijai ir jābūt vispārpieejamai. Lūdzu norādiet, kam tieši un ar kādu mērķi CSDD sniedz informāciju par neapmaksātiem naudas sodiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību CSDD īsziņu (SMS) servisā tālrunī par maksu iekļaujamas informācijas klāstā cita starpā ietvert informāciju par neapmaksātiem naudas sodiem. Ja šādas informācijas iekļaušana īsziņu (SMS) servisā tālrunī ir tiesiski pamatota, lūdzam to skaidri norādīt. Papildus lūdzam izvērtēt, vai projekta 32.2.4. apakšpunktā minētajai informācijai ir jābūt vispārpieejamai. Lūdzu norādiet kam tieši un ar kādu mērķi CSDD sniedz informāciju par neapmaksātiem naudas sodiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka no likuma 14.1 panta astotajā daļā noteiktā pilnvarojuma Ministru kabinetam izriet, ka projektā nepieciešams paredzēt informācijas glabāšanas termiņus, lūdzam precizēt projekta V nodaļas nosaukumu un saturu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts nosaka reģistrā apstrādājamo personas datu noteikumus, lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu. Norādām, ka saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta c) vai e) apakšpunktu  fizisko personu datu apstrādi publiska persona var veikt, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai arī apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Savukārt atbilstoši minētās regulas 6. panta 3. punktam apstrādes pamatu, nolūku un apstrādes noteikumus nosaka Savienības tiesību aktā vai dalībvalsts tiesību aktā.
Ņemot vērā minēto, aicinām papildināt anotācijas  8.1.13. apakšpunktu ar skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei, proti, spēkā esošo ārējo normatīvo aktu un tā normu (vai to normas), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā, kā arī sniegt īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādus tieši datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, datu glabāšanas termiņu un tā pamatojumu. Papildus norādīt, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā un apjomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka likuma 14.1 panta pirmajā un astotajā daļā nav regulējuma par reģistrā aktualizējamo informāciju, lūdzam precizēt projekta II nodaļas nosaukumu un saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par projekta 7.5. apakšpunktā minēto sadarbības līgumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 9. punktu, norādot, kādu citu nepieciešamo informāciju var iekļaut reģistrā. Turklāt, vai citas nepieciešamās informācijas klāstā ir iekļaujama ar administratīva pārkāpuma procesu saistīta informācija. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām aizstāt projekta 10.2. apakšpunktā vārdus "noteiktās funkcijas" ar vārdiem "noteiktie uzdevumi".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai vienošanās ir nepieciešama jebkurā gadījumā, tai skaitā, ja likumā vai citā normatīvajā aktā ir skaidri norādītas pušu tiesības un pienākumi, vai precizēt projekta 11. punktā minētās vienošanās veidu (piemēram, starpresoru, sadarbības līgums, deleģēšanas līgums, cits publiski tiesisks līgums).
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta IV nodaļas nosaukumā minētos vārdus "Reģistra informācijas sniegšanas kārtība" atbilstoši likuma 14.1 panta astotajā daļā minētajiem vārdiem "kārtību, kādā reģistrā esošā informācija nododama atklātībai", kā arī attiecīgi precizēt projekta IV nodaļas saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām aizstāt visā projekta tekstā vārdu "serviss" vienskaitlī, dažādos locījumos ar vārdu "pakalpojumi" daudzskaitlī, dažādos locījumos.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 18.7. apakšpunktu, norādot, kas ir tajā minētā vadītāju sagatavošana.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka no projekta nevar izsecināt, vai projekta 19.1. apakšpunktā  cita starpā ir paredzēta izziņas nosūtīšana, izmantojot pasta pakalpojumus. Ja jā, iesakām attiecīgi precizēt šo apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt projekta V nodaļā minētās informācijas glabāšanas un dzēšanas kārtību attiecībā uz administratīvā pārkāpuma procesu un plānotajiem grozījumiem Administratīvās atbildības likumā. Vēršam uzmanību, ka informācijas, kas ir saistīta ar administratīvā pārkāpuma procesu, apriti, kā arī glabāšanas, dzēšanas u.c. kārtību regulēs atsevišķa Administratīvās atbildības likuma daļa "E daļa. Administratīvā pārkāpuma process elektroniskā vidē"[1].

[1] https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/a8922e95-1b59-4af3-8c1f-32bfacfd416f/preview
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sabiedrības informēšanas nolūkā iesakām projekta pielikumā "Maksa par Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra informācijas iegūšanu" vai anotācijā ietvert skaidru un saprotamu projekta pielikumā minēto aprēķinu pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk