Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
9. Atbalstu maksas samazinājumam par patērēto centralizēto siltumenerģiju laikposmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim piemēro, ja vismaz piecu statistiski lielāko Latvijas pilsētu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Regulators) apstiprinātais siltumenerģijas ražošanas tarifs trīs mēnešus pārsniedz 111 euro par megavatstundu.
Iebildums
Nav atbalstāma 9 punkta redakcija, jo lielāko Latvijas pilsētu siltumenerģijas tarifi ir atšķirīgi, bez tam nepieciešams pamatojums 111 eiro par megavatstundu  robežas likmei, vai tā tiks pārskatīta ik gadus. Kā tiks risināts jautājums par atbalstu siltumapgādes piegādā'tajiem ,kuru siltumapgādes tarifus neapstiprina Sabiedrisko pakalpojumu regulators , bet to tarifs, spriežot pēc iepriekšējo gadu pieredzes vairāk kā divas reizes pārsniedz piecu statistiski lielāko pilsētu tarifus 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
10. Atbalstu izmaksām par decentralizēto kurināmo, izņemot šo noteikumu  6.punktā norādītajā gadījumā, laikposmā no 1.oktobra līdz 30.aprīlim piemēro, ja mēneša vidējā kokskaidu granulu cena biomasas biržā Balt Pool trīs mēnešus pārsniedz 76 euro par megavatstundu.
Iebildums
Decentralizētais kurināmais ir - koksnes granulas, koksnes briketes, malka, sašķidrinātā naftas gāze un dīzeļdegviela. Ja būtiski pieaug cena marķētajai dīzeļdegvielai vai propāna gāzei, bet kokskaidu granulām biržā nemainīga cena, šis punkts faktiski netiek iedarbināts un iedzīvotāji, kuri apkurei izmanto dīzeli vai propānu, nekādu atbalstu saņemt nevarēs.
Kādēļ decentralizētā kurināmā atbalsta piemērošana ir piesaistīta tikai kokskaidu granulu cenai?
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5. Atbalsta maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam mājsaimniecībām sniegšanas nosacījumi, finansēšanas un uzraudzības kārtība
Iebildums
Noteikumu 5. nodaļa “Atbalsta maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam mājsaimniecībām sniegšanas nosacījumi, finansēšanas un uzraudzības kārtība” paredz pašvaldību pienākumus atbalsta sniegšanā.
Noteikumos nav noregulēts jautājums par EIKIS lietošanas tiesībām pašvaldībām. Atbalsta sniegšanai pašvaldībām ir jābūt iespējai izmantot EIKIS datus. Arī anotācijā nav minēts, kā pašvaldības tiek pie EIKIS datiem.
Aicinām papildināt noteikumus ar attiecīgu regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
64. Lai saņemtu šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteikto atbalstu (turpmāk — atbalsts mājsaimniecībai), mājokļa īpašnieks, kopīpašnieks, īrnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldnieks, kas apsaimnieko daudzdzīvokļu dzīvojamo māju ar individuālo siltumapgādes sistēmu, ne biežāk kā reizi mēnesī elektroniski, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv, vai klātienē, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA (turpmāk — administrēšanas lietojumprogramma), elektroniski (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu), izmantojot oficiālo elektronisko adresi, vai pa pastu iesniedz pašvaldībai iesniegumu, kurā norāda iesniedzēja vārdu, uzvārdu, personas kodu, pārvaldnieka kontaktinformāciju un kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas konta numuru, kurā ieskaitāms atbalsts mājsaimniecībai. Iesniegumā ietver pašapliecinājumu par attiecīgās apkures esību mājoklī un to, ka citi mājsaimniecības locekļi nav iesnieguši iesniegumu atbalsta saņemšanai par iesniegumā minēto mājokli, kā arī pašapliecinājumu par malkas iegādi šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
Iebildums
Dzēst tekstu “, kā arī pašapliecinājumu par malkas iegādi šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā”, kas palikusi no Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
65. Iesniegumu par atbalstu mājsaimniecībai iesniedz šo noteikumu 40., 41., 42., 43. un 44. punktā noteiktajā laikposmā.
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi piemērojot Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma normas, iesniegumi par atbalstu mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina izmantojot elektroenerģiju, sašķidrināto naftas gāzi vai dīzeļdegvielu, būtu iesniedzami no 1.oktobra līdz 31.maijam, jo rēķini par patērēto energoresursu tiek izrakstīti nākamā mēneša sākumā.
Līdz ar to iesniegumu iesniegšanas termiņi un 65.punkts ir sadalāms atbilstoši energoapgādes veidiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
67. Pašvaldība konsultē iedzīvotājus par atbalsta mājsaimniecībai saņemšanas nosacījumiem un nepieciešamo dokumentu iesniegšanu, sniedz atbalstu to iesniegšanā, kā arī nodrošina iesnieguma un tam pievienoto dokumentu reģistrēšanu, izmantojot pašvaldību e-pakalpojumu portālu www.epakalpojumi.lv un administrēšanas lietojumprogrammu. Datu apstrādi administrēšanas lietojumprogrammā nodrošina pašvaldība. Datu pārzinis ir pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas šā panta trešajā daļā minētais mājoklis.
Iebildums
Aizstāt tekstu “šā panta trešajā daļā” ar tekstu “šo noteikumu 64. punktā”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
74. Valsts kompensē pašvaldībām piecus euro par viena šo noteikumu 64. punktā minētā iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Iebildums
Saskaņā ar MK noteikumu projekta “Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta noteikumi”  74.punktu noteikts, ka  “Valsts kompensē pašvaldībām piecus euro par viena šo noteikumu 64. punktā minētā iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.”
Norādām, ka saskaņā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma, 71 pantu bija noteikts, ka lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās, valsts kompensē pašvaldībām astoņus eur par viena iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu.
Ņemot vērā pieaugošās darba spēka izmaksas no 2022.gada (minimālās algas pieaugums par 40%), kā arī vispārējo inflāciju (22,6%), nav pieļaujama administratīvo izdevumu kompensācijas apjoma samazināšana par 38% no 8 eur par iesniegumu uz 5 eur par iesniegumu. Atbilstoši inflācijai no 01.2022. uz 01.2024. (22,6%), rosinām noteikt administratīvo izdevumu kompensāciju 10 eur apmērā (8eur*1,226) par iesniegumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
6. Atbalstu maksas samazinājumam par patērētās elektroenerģijas pirmajām 100 kWh visa kalendāra gada ietvaros piemēro, ja Latvijas tirdzniecības apgabala mēneša vidējā elektroenerģijas cena elektroenerģijas biržā Nord Pool trīs mēnešus pārsniedz 208 euro par megavatstundu.
Priekšlikums
Kā ir ar tām mājsaimniecībām kurām noslēgti līgumi par fiksēto cenu un šī fiksētā cena pārsniedz šos 208 EUR par MWh jau šobrīd?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
40. Mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot koksnes granulas vai koksnes briketes, šo noteikumu 10. punktā minētajā periodā ir tiesības saņemt valsts atbalstu neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli 50 procentu apmērā no izmaksām par 10 tonnu koksnes granulu vai brikešu iegādi par cenu, kas pārsniedz 450 euro par tonnu bez pievienotās vērtības nodokļa, bet ne vairāk kā 100 euro par tonnu bez pievienotās vērtības nodokļa.
Priekšlikums
Nosakot šādu slieksni, norma visticamāk nevarēs tikt piemērota. Šī brīža tirgus cena ir ~ 220-250 EUR/t. Iepriekšējā atbalsta periodā slieksnis bija 300 EUR/t un cena tirgū svārstījās no 300 līdz 350 EUR/t. Līdz ar to atbalsta maksājumi pret iztērēto naudu bija nesamērīgi mazi - no 1 euro līdz 20-30 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
41. Mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, šo noteikumu 10. punktā punktā noteiktajā periodā ir tiesības saņemt valsts atbalstu, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli, 50 procentu apmērā no izmaksām par 35 berkubikmetru malkas iegādi par cenu, kas pārsniedz 75 euro par berkubikmetru bez pievienotās vērtības nodokļa, bet ne vairāk kā 15 euro par berkubikmetru bez pievienotās vērtības nodokļa.
Priekšlikums
Atbalstīt plānots tikā tās mājsaimniecības, kas malku iegādājas berkubos? Iepriekšējā kompensēšanas metode izraisīja malkas tirgotāju negodprātību un malku veda daudz mazāk arī berkubos. Tas nozīmē, ka zaudētājs ir pircējs. Ja malka ir salikta tīri fiziski tās sanāk vairāk nekā berkubā. Arī uzņēmēji piedāvā mašīnā saliktu, skaldītu malku. Tas nozīmē, ka pie šāda kompensācijas mehānisma šāds piedāvājums pazudīs kā tāds.
Otrs ņemot vērā iepriekšējo pieredzi par kompensācijas mehānismu un uzņēmēju negodprātību cilvēki arvien vairāk pērk malku kubikmetros un paši zāģē un skalda. Tad iznāk ieguldot savu spēku un izvairoties no uzņēmēju negodprātības nesaņem atbalstu, jo nav berkubi. Būtu labi, ja tomēr šo atrunātu atsevišķi, ne tikai berkubi.
 
Piedāvātā redakcija
-