Projekta ID
24-TA-566Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Saeimas lēmumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt lēmumprojektā norādīto Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) karavīru dalības termiņu Eiropas Savienības jūras drošības operācijā kuģošanas brīvības aizsardzībai EUNAVFOR ASPIDES (turpmāk - drošības operācija) "uz Eiropas Savienības Padomes 2024. gada 8. februāra lēmuma Nr. 2024/583 par Eiropas Savienības jūras drošības operāciju kuģošanas brīvības aizsardzībai saistībā ar krīzi Sarkanajā jūrā (EUNAVFOR ASPIDES) 11.panta 2.punktā noteikto laiku" kontekstā ar anotācijā skaidroto:
1) "ES Padome š.g. 8.februāra lēmumu 2024/583 operācijai noteikts sākotnējais termiņš – gads no tās uzsākšanas (launch) datuma. Operācija oficiāli ar attiecīgu ES Padomes š.g. 19.februāra lēmumu Nr. 2024/632 tika uzsākta š.g. 19.februārī, līdz ar ko tās gala termiņš šobrīd ir 2025.gada 19.februāris." un
2) NBS piedalīšanās drošības operācijā plānota uz "ES Padomes 2024.gada 19.februāra lēmumā Nr. 2024/632 noteikto laiku."
Respektīvi, secināms, ka no lēmumprojekta un anotācijas izriet pretrunīga, neprecīza informācija par NBS karavīru dalības termiņu drošības operācijā.
Tāpat, vēršam uzmanību, ka termiņa precizēšana ir svarīga arī pamatojoties uz likuma "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" 5. panta pirmo daļu, no kuras izriet, ka NBS kontingentu var nodot saskaņā ar Saeimas lēmumu uz laiku, ko nosaka Saeimas lēmums, kas konkrētajā situācijā nav viennozīmīgi saprotams un noteikts pretrunīgās informācijas dēļ.
Ievērojot minēto, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus lēmumprojektā un anotācijā, lai nodrošinātu korektu lēmumprojekta redakciju un precīzus tā skaidrojumus.
1) "ES Padome š.g. 8.februāra lēmumu 2024/583 operācijai noteikts sākotnējais termiņš – gads no tās uzsākšanas (launch) datuma. Operācija oficiāli ar attiecīgu ES Padomes š.g. 19.februāra lēmumu Nr. 2024/632 tika uzsākta š.g. 19.februārī, līdz ar ko tās gala termiņš šobrīd ir 2025.gada 19.februāris." un
2) NBS piedalīšanās drošības operācijā plānota uz "ES Padomes 2024.gada 19.februāra lēmumā Nr. 2024/632 noteikto laiku."
Respektīvi, secināms, ka no lēmumprojekta un anotācijas izriet pretrunīga, neprecīza informācija par NBS karavīru dalības termiņu drošības operācijā.
Tāpat, vēršam uzmanību, ka termiņa precizēšana ir svarīga arī pamatojoties uz likuma "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" 5. panta pirmo daļu, no kuras izriet, ka NBS kontingentu var nodot saskaņā ar Saeimas lēmumu uz laiku, ko nosaka Saeimas lēmums, kas konkrētajā situācijā nav viennozīmīgi saprotams un noteikts pretrunīgās informācijas dēļ.
Ievērojot minēto, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus lēmumprojektā un anotācijā, lai nodrošinātu korektu lēmumprojekta redakciju un precīzus tā skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Ierosinām precizēt anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz terminu "Eiropas Savienība" un saīsinājumu "ES", saīsinājumiem "operāciju EUNAVFOR ASPIDES", "operācija", "ES militārā operācija" un "starptautiskā operācija". Tāpat lūdzam ievērot minēto attiecībā uz Eiropas Savienības tiesību aktu saīsinājumu pieteikšanu un lietojumu.
Tāpat iesakām precizēt tādus vispārīgus, nekonkrētus formulējumus, kā piemēram "ES Padomes lēmumā noteikto laiku", kas apgrūtina lēmumprojekta korektu uztveri. Attiecīgā saīsinājuma kontekstā nav uzreiz saprotams, kāds lēmums ar to saprotams, jo, pirmkārt, anotācijā tiek minēti divi lēmumi un, otrkārt, pirms konkrētā apzīmējuma lietošanas netiek minēts, skaidrots vai pieteikts neviens no tiem.
Tāpat iesakām precizēt tādus vispārīgus, nekonkrētus formulējumus, kā piemēram "ES Padomes lēmumā noteikto laiku", kas apgrūtina lēmumprojekta korektu uztveri. Attiecīgā saīsinājuma kontekstā nav uzreiz saprotams, kāds lēmums ar to saprotams, jo, pirmkārt, anotācijā tiek minēti divi lēmumi un, otrkārt, pirms konkrētā apzīmējuma lietošanas netiek minēts, skaidrots vai pieteikts neviens no tiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt un precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļas risinājuma apraksta pēdējās rindkopas. Vēršam uzmanību, ka tajās ietverts, domājams, neprecīzs skaidrojums attiecībā uz tiesisko pamatojumu NBS dalībai drošības operācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 4. nodaļai, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka nepieciešamības gadījumā saīsinājumu atrunā pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgā normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Padomes 024. gada 8. februāra Lēmums (KĀDP) 2024/583 par Eiropas Savienības jūras drošības operāciju kuģošanas brīvības aizsardzībai saistībā ar krīzi Sarkanajā jūrā (EUNAVFOR ASPIDES) (turpmāk - Lēmums 2024/583).
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka nepieciešamības gadījumā saīsinājumu atrunā pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgā normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Padomes 024. gada 8. februāra Lēmums (KĀDP) 2024/583 par Eiropas Savienības jūras drošības operāciju kuģošanas brīvības aizsardzībai saistībā ar krīzi Sarkanajā jūrā (EUNAVFOR ASPIDES) (turpmāk - Lēmums 2024/583).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par tās 1.3. apakšsadaļā un lēmumprojektā minētajiem Eiropas Savienības Padomes lēmumiem un no tiem izrietošajām starptautiskajām saistībām, kuras atbilstoši sniegtajiem skaidrojumiem tiek plānots izpildīt ar lēmumprojektu.
Norādām, ka neskatoties uz to, ka konkrētie lēmumi nav adresēti privātpersonām un neuzliek tām pienākumus, bet ir saistoši tieši Latvijai kā dalībvalstij, tāpat anotācijā ir nepieciešams atspoguļot to, kā un kādas no lēmumiem izrietošās saistības Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts izpilda ar konkrēto lēmumprojektu.
Veicot nepieciešamos precizējumus, lūdzam ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Norādām, ka neskatoties uz to, ka konkrētie lēmumi nav adresēti privātpersonām un neuzliek tām pienākumus, bet ir saistoši tieši Latvijai kā dalībvalstij, tāpat anotācijā ir nepieciešams atspoguļot to, kā un kādas no lēmumiem izrietošās saistības Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts izpilda ar konkrēto lēmumprojektu.
Veicot nepieciešamos precizējumus, lūdzam ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam pilnībā aizpildīt anotācijas 6. sadaļu. Atbilstoši sniegtajai informācijai uz lēmumprojektu attiecas sabiedrības līdzdalības process, no kā attiecīgi izriet tas, ka anotācijas 6. sadaļas apakšsadaļās ir jānodrošina pilnīgs sabiedrības līdzdalības procesa atspoguļojums. Proti:
1) anotācijas 6.1. apakšsadaļā norāda konkrētas valsts un pašvaldību institūcijas un nevalstiskās organizācijas, kuras bija iesaistītas tiesību akta projekta izstrādē.
2) anotācijas 6.2.apakšsadaļā norāda īstenotos līdzdalības veidus, kā arī īsi aprakstot rezultātus katram no izmantotajiem veidiem.
3) anotācijas 6.3. apakšsadaļā sniedz apkopojumu par līdzdalības procesa kopējiem rezultātiem (raksturojot visus izmantotos veidus) un to ietekmi uz projekta saturu. Nepieciešamības gadījumā izmantojot arī iespēju pievienot saites (piemēram, publikācija tīmekļvietnē, audio ieraksts) vai datnes (piemēram, padomes / darba grupas sēdes protokols) veidā, sniedzot pilnvērtīgu informāciju par īstenoto līdzdalības veidu.
1) anotācijas 6.1. apakšsadaļā norāda konkrētas valsts un pašvaldību institūcijas un nevalstiskās organizācijas, kuras bija iesaistītas tiesību akta projekta izstrādē.
2) anotācijas 6.2.apakšsadaļā norāda īstenotos līdzdalības veidus, kā arī īsi aprakstot rezultātus katram no izmantotajiem veidiem.
3) anotācijas 6.3. apakšsadaļā sniedz apkopojumu par līdzdalības procesa kopējiem rezultātiem (raksturojot visus izmantotos veidus) un to ietekmi uz projekta saturu. Nepieciešamības gadījumā izmantojot arī iespēju pievienot saites (piemēram, publikācija tīmekļvietnē, audio ieraksts) vai datnes (piemēram, padomes / darba grupas sēdes protokols) veidā, sniedzot pilnvērtīgu informāciju par īstenoto līdzdalības veidu.
Piedāvātā redakcija
-