Projekta ID
24-TA-1502Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
11. Specifiskā atbalsta ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 20 166 038 euro (no tā elastības finansējums – 5 243 899 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 17 141 132 euro (no tā elastības finansējums – 4 457 314 euro) un nacionālais finansējums (valsts budžeta līdzfinansējums, pašvaldību līdzfinansējums un privātais līdzfinansējums) – 3 024 906 euro (no tā elastības finansējums – 786 585 euro).
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta noteikumu projekta 21. un 22.punktā norādītos finansējuma saņēmējus ir precizējama 11. un 12.punkta redakcija, konkrēti norādot nacionālo līdzfinansējumu pa avotiem - valsts, pašvaldības un privātais līdzfinansējums, vienlaikus precizējot informāciju anotācijā. Norādām, ka nav pamatojuma valsts budžeta līdzekļu plānošanai līdzfinansējuma nodrošināšanai finansējuma saņēmējiem, kas nav budžeta iestādes vai atvasinātas publiskas personas - augstskolas vai zinātniskie institūti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
15. Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā finansējuma likme nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros tam nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Iebildums
Noteikumu projekta 15. punktā noteikts, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā finansējuma likme nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros tam nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts. Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu vai precizēt noteikumu projekta 15. punktu, nosakot, kāda finansējuma likme ir tad, ja atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
26. Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi, ievērojot, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli, ja:
Iebildums
Lūdzam precizēt nosacījumu par projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, svītrojot 26.1. un 26.2.apakšpunktu un nosakot, ka izmaksu un ieguvumu analīze jāveic visiem projektiem. Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus arī anotācijas 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi. Precizējumu lūdzam veikt, jo:
a) šī ir atklāta atlase, līdz ar to uz šo atlasi neattiecas 2023. gada 13. jūlija protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteiktais par 1 000 000 euro ierobežojumu;
b) ja iesniedzot projekta iesniegumu, tam nebūs iesniegta izmaksu un ieguvumu analīze, jo tas nav plānots kā projekts kurš pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu, tas projekta pārskata periodā var kļūt par 53. panta atbalsta projektu un līdz ar to projekta iesniedzējam var būt problēmas izstrādāt un iesniegt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, pamatojot MK noteikumu 26.punktā noteiktos projekta rādītājus.
a) šī ir atklāta atlase, līdz ar to uz šo atlasi neattiecas 2023. gada 13. jūlija protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteiktais par 1 000 000 euro ierobežojumu;
b) ja iesniedzot projekta iesniegumu, tam nebūs iesniegta izmaksu un ieguvumu analīze, jo tas nav plānots kā projekts kurš pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu, tas projekta pārskata periodā var kļūt par 53. panta atbalsta projektu un līdz ar to projekta iesniedzējam var būt problēmas izstrādāt un iesniegt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, pamatojot MK noteikumu 26.punktā noteiktos projekta rādītājus.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi, ievērojot, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli.
4.
Noteikumu projekts
30. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
Norādām, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantam ERAF vai KF ieguldījumos (infrastruktūras būvniecībā, aprīkojuma, tehniskā nodrošinājuma iegādē un IKT infrastruktūra) ilgtspēja jānodrošina vismaz piecus gadus.
Norādām, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 14. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65. pantam ERAF vai KF ieguldījumos (infrastruktūras būvniecībā, aprīkojuma, tehniskā nodrošinājuma iegādē un IKT infrastruktūra) ilgtspēja jānodrošina vismaz piecus gadus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
32. Izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās, ja šīs izmaksas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu. Projektā neiekļauj darbības, kas ir pabeigtas vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdī.
Iebildums
Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 36.pants paredz, ka projektā radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, ja tās radušās un samaksātas pēc 2021.gada 1.janvāra un izmaksu attiecināmības nosacījumi, kas noteikti saskaņā ar šā likuma 19.panta 13.punktu, neparedz citu termiņu. Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts paredz noteikumos noteikt komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumus. Lūdzam precizēt vai papildināt noteikumu projekta 32.punkta regulējumu, jo minētais regulējums nav skaidrs un rada interpretācijas problēmas par attiecināmības termiņu, gadījumā, ja izmaksas ir saistītas ar komercdarbības atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
34.1. projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 5 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās personāla izmaksas;
Iebildums
Skaidrojam, ka vadošā iestāde nevar saskaņot personāla izmaksu vienotās likmes 5 procentu apmērā iekļaušanu noteikumu projektā, līdz attiecīgais vienotās likmes apmērs nav saskaņots ar vadošo iestādi atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.1. “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros” 55.punktā noteiktajam (AI, paredzot piemērot šo vienotās likmes veidu un apjomu SAM ietvaros, saskaņo šo pieeju ar VI MK noteikumu par SAM īstenošanu izstrādes procesā, bet konkrētā izmaksu vienotā likme, pēc saskaņošanas ar VI, tiek noteikta MK noteikumos par SAM īstenošanu. MK noteikumos nosaka attiecināmo izmaksu pozīcijas, no kurām tiek aprēķināta konkrētā vienotā likme). Ņemot vērā, ka likmes aprēķins nav iesniegts, lūdzam 5 procentu vienotās likmes aprēķinu nosūtīt uz elektroniskā pasta adresi sco@fm.gov.lv neformālai saskaņošanai, kā arī jautājumu vai konsultāciju nepieciešamības gadījumā, rakstiet uz iepriekš norādīto e-pasta adresi, lai iespējami operatīvi varētu saņemt vienotās likmes saskaņojumu. Vienlaikus lūdzam norādīt likmes apmēra pamatojumu anotācijā. Papildus, ņemot vērā, ka MK noteikumi paredz sadarbības partneru iesaisti, tad lūgums skaidrot, vai sadarbības partneriem tiks segtas personāla izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
39. Komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros sniedz saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 53. pantu.
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 10. un 18.2. apakšpunktā noteikto, kā arī noteikumu projekta 34. apakšpunktos iekļautās izmaksas (projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas un kultūras pakalpojuma izveides izmaksas, aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas, kā arī izmaksas horizontālā principa “vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai), nav saprotams, vai atbalsts pasākuma ietvaros plānots tikai ieguldījumiem, kas atbilst Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3a apakšpunktā noteiktajam vai arī darbībām, kas atbilst Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3b apakšpunktā noteiktajam.
Ja projektā plānots atbalsts ieguldījumiem un darbībām, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu, nosakot, kuras projekta attiecināmās izmaksas atbilst Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3a apakšpunktā noteiktajam atbalsta veidam (ieguldījumu atbalsts) un kuras - Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3b apakšpunktā noteiktajam atbalsta veidam (darbības atbalsts). Attiecīgi arī lūdzam precizēt anotāciju, ietverot skaidrojumu par plānotajiem atbalsta veidiem un to atbilstību Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta nosacījumiem.
Ja projektā plānots atbalsts ieguldījumiem un darbībām, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu, nosakot, kuras projekta attiecināmās izmaksas atbilst Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3a apakšpunktā noteiktajam atbalsta veidam (ieguldījumu atbalsts) un kuras - Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta 3b apakšpunktā noteiktajam atbalsta veidam (darbības atbalsts). Attiecīgi arī lūdzam precizēt anotāciju, ietverot skaidrojumu par plānotajiem atbalsta veidiem un to atbilstību Komisijas regulas Nr.615/2014 53.panta nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
52. Ja ir pārkāptas regulas Nr. 651/2014 prasības vai ir konstatēts, ka projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā neatbilst šo noteikumu 39. punktā minētajiem gadījumiem un tam nav iespējams piemērot regulas Nr. 651/2014 53. panta nosacījumus vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā 52. punktā iekļauto atsauci uz noteikumu projekta 39. punktu, jo gadījumi, kad atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, ir noteikti noteikumu projekta 40. punktā, turklāt amortizācijas periodā jānodrošina ir atbilstība tikai 40.1. apakšpunktam, ja tajā minētais izmantots kā komercdarbības atbalstu izslēdzošais kritērijs pie projekta vērtēšanas, nevis 40.2. apakšpunkts, uz ko neattiecas uzraudzība amortizācijas periodā. Papildus vienotas terminoloģijas piemērošanas nolūkos lūdzam vārda vietā “valsts” lietot vārdu “komercdarbības”.
Piedāvātā redakcija
Ja ir pārkāptas regulas Nr. 651/2014 prasības vai ir konstatēts, ka projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā neatbilst šo noteikumu 40.1. apakšpunktā minētajiem gadījumiem vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, un tam nav iespējams piemērot regulas Nr. 651/2014 53. panta nosacījumus, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
9.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Kultūras un tūrisma lomas palielināšana ekonomiskajā attīstībā, sociālajā iekļaušanā un sociālajās inovācijās” īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiek paredzēts atbalsts kultūras infrastruktūrai (t.i., kultūras objektiem), noteikumu projektā vai anotācijā ir jābūt ietvertiem nosacījumiem vai sniegtam skaidrojumam, ka pēc ES fondu ieguldījumu veikšanas attiecīgais objekts nodrošinās pašpietiekamību un būs spējīgs nodrošināt funkcionēšanu bez papildu publiskā atbalsta saņemšanas, t.sk. nodrošināt tā darbību atbilstoši noteiktajām funkcijām, nodrošināt atbilstošu infrastruktūras uzturēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
5. Specifiskā atbalsta īstenošanu nodrošina Kultūras ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 5.punkta redakciju, lai neveidotos interpretācijas problēmas par tiesību normas izpratni attiecībā uz projekta īstenotāju.
Piedāvātā redakcija
5.Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Kultūras ministrija (turpmāk - atbildīgā iestāde).
11.
Noteikumu projekts
17. Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim projekta ietvaros pieejamo publiskā finansējuma apmēru nosaka, ievērojot šādus nosacījumus:
Priekšlikums
Noteikumu projekta 21.punkts nosaka, ka finansējumu piešķir projekta iesniedzējam – biedrībai, nodibinājumam un citai juridiskai personai, kuras pamatdarbība ir kultūras vai radošajā nozarē, valsts iestādei, pašvaldībai, pašvaldības iestādei vai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrībai. Noteikumu projekta 17.2.apakšpunkts rada interpretācijas problēmas, jo izdala pašvaldību un tās izveidotu iestādi, kaut gan noteikumu projekts paredz arī citus projekta iesniedzēju veidus. Tādējādi lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.punktā ietvertos apakšpunktus ar skaidru regulējumu, kas noteiktu, kādi nosacījumi iestājas, ja atbalsta sniegšanas kvalificējas vai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
20. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās un līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 21.punktā noteiktos projekta iesniedzējus, lūdzam noteikumu projekta 20.punktā skaidri norādīt, tieši kādiem projekta iesniedzējiem ir plānots avanss, jo vēršam uzmanību, ja finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestādes, tām avansa maksājumi netiek plānoti, jo tām ir iespējams saņemt priekšfinansējumu, pieprasot to no valsts budžeta.
Papildus informējam, ka Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumu Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027.gada plānošanas periodā" 18.punktā noteikts, ka ja finansējuma saņēmējs ir biedrība vai nodibinājums, tad avansa un starpposma maksājuma kopsumma var būt līdz 95 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ja šāda avansa un starpposma maksājumu kopsumma ir paredzēta normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, kā arī sadarbības iestāde saskaņā ar minēto noteikumu 9.punktā noteikto kārtību ir atzinusi avansa pieprasījumu par pamatotu. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projektu attiecībā uz avansa un starpposma maksājuma pieļaujamās kopsummas procentuālo apmēru finansējuma saņēmējiem, kuri ir biedrības un nodibinājumi.
Tāpat lūdzam norādīt, uz kuriem finansējuma saņēmējiem attiecināms nosacījums avansa apgūšanai sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, norādām, ka nosacījums par avansa apgūšanu sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros attiecināms tikai uz pašvaldībām.
Kā arī notācijā noteikts, ka finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma, savukārt, noteikumu projekta 20. punktā līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Lūdzam precizēt avansa saņemšanas nosacījumus anotācijā vai noteikumu projektā.
Papildus informējam, ka Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumu Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027.gada plānošanas periodā" 18.punktā noteikts, ka ja finansējuma saņēmējs ir biedrība vai nodibinājums, tad avansa un starpposma maksājuma kopsumma var būt līdz 95 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ja šāda avansa un starpposma maksājumu kopsumma ir paredzēta normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, kā arī sadarbības iestāde saskaņā ar minēto noteikumu 9.punktā noteikto kārtību ir atzinusi avansa pieprasījumu par pamatotu. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projektu attiecībā uz avansa un starpposma maksājuma pieļaujamās kopsummas procentuālo apmēru finansējuma saņēmējiem, kuri ir biedrības un nodibinājumi.
Tāpat lūdzam norādīt, uz kuriem finansējuma saņēmējiem attiecināms nosacījums avansa apgūšanai sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, norādām, ka nosacījums par avansa apgūšanu sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros attiecināms tikai uz pašvaldībām.
Kā arī notācijā noteikts, ka finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma, savukārt, noteikumu projekta 20. punktā līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Lūdzam precizēt avansa saņemšanas nosacījumus anotācijā vai noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
24. Īpašuma vai turējuma tiesības attiecībā uz atbalstītajiem objektiem nemaina un ieguldījums paliek Latvijas Republikas teritorijā vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. Īpašuma vai turējuma tiesības nostiprina zemesgrāmatā (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai ja īpašuma tiesības uz īpašuma objektu ir spēkā bez to nostiprināšanas zemesgrāmatā).
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd UK 21-27 rakstiskajā procedūrā saskaņošanā esošajā "Projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodikā" vienotajā izvēles kritērijā Nr.2.1 ir minētas lietošanas vai valdījuma tiesības uz nekustamo īpašumu, intelektuālo īpašumu vai cita veida īpašumu, kurā tiks īstenotas projekta darbības, kuras nav minētas noteikumu projekta 24. punktā. Lūdzam nodrošināt informācijas saskaņotību visos saistītajos dokumentos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
25.1. tas atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta definīciju;
Priekšlikums
Lai nodrošinātu tiesību normas skaidrību un nepārprotamību, lūdzam precizēt apakšpunktu, vārdu "tas" aizstājot ar "projekta iesniedzējs un/ vai sadarbības partneris (ja attiecināms)".
Piedāvātā redakcija
25.1. projekta iesniedzējs un/ vai sadarbības partneris (ja attiecināms) atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta definīciju
15.
Noteikumu projekts
29.2. nodrošina projekta īstenošanas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regulas Nr. 2021/1060) 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi par komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu atbilstoši atbilstoši arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
32. Izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās, ja šīs izmaksas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu. Projektā neiekļauj darbības, kas ir pabeigtas vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdī.
Priekšlikums
No noteikumu projekta 21.punktā noteiktā projektu iesniedzēju uzskaitījuma izriet, ka projekta iesniedzējs būs arī valsts iestāde, attiecīgi vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja projekta izmaksas paredzēts attiecināt no noteikumu spēkā stāšanās dienas vai pirms tam, un finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, anotācijā ir jāsniedz pamatojums un noteikumu projektam ir jāpievieno Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Lūdzam atbilstoši izvērtēt, un ja nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotāciju.
Lūdzam atbilstoši izvērtēt, un ja nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
33. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 38.1. apakšpunktā minētajām izmaksām.
Priekšlikums
Lūdzam atsauci uz 38.1.apakšpunktu, no kādām izmaksām tiek rēķināta vienotā likme 15 procentu apmērā, precizēt uz 34.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
33. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 34.1. apakšpunktā minētajām izmaksām.
18.
Noteikumu projekts
34. Projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas sekmē šo noteikumu 31. punktā minētās atbalstāmās darbības, ir:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vienkāršoto izmaksu iespējami plašāku piemērošanu arī citām izmaksu pozīcijām. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
34.2.7. ekspertu izmaksas, kas tieši saistītas ar investīcijām infrastruktūrā, būvuzraudzības, autoruzraudzības un arheoloģiskās uzraudzības izmaksas;
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 34.2.7. apakšpunktu izdalīt kā atsevišķu punktu, jo šīs nav projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas.
Vēršam uzmanību, ka 10% ierobežojums no kopējām attiecināmajām izmaksām attiecas arī uz būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksām.
Kā arī aicinām dzēst tekstu "ekspertu izmaksas, kas tieši saistītas ar investīcijām infrastruktūrā", ja nav paredzēta citu ekspertu piesaiste, ārpus noteikumu projekta 34.8.2. apakšpunktā noteiktajām ekspertu izmaksām.
Vēršam uzmanību, ka 10% ierobežojums no kopējām attiecināmajām izmaksām attiecas arī uz būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksām.
Kā arī aicinām dzēst tekstu "ekspertu izmaksas, kas tieši saistītas ar investīcijām infrastruktūrā", ja nav paredzēta citu ekspertu piesaiste, ārpus noteikumu projekta 34.8.2. apakšpunktā noteiktajām ekspertu izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
34.8.2. ekspertu konsultāciju izmaksas par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citas piederības pamattiesību jautājumiem.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai minētie eksperti nav uzskatāmi par projekta īstenošanas personālu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
36. Specifiskā atbalsta atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64.panta 1.punkta "c" apakšpunktu darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN)), PVN ir attiecināms. No noteikumu projekta 14.punkta izriet, ka katra projekta maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 000 000 euro.
Izņēmums no iepriekš minētās PVN attiecināmības ir gadījumos, ja šādos projektos finansējuma saņēmējs ir komercdarbības atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs, jo šādās situācijās PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināts tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projektu, paredzot, ka gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nav komercdarbības atbalsta saņēmējs, ir attiecināms PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām, attiecīgi neietverot norādi par to, ka PVN attiecināms tikai tad, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Izņēmums no iepriekš minētās PVN attiecināmības ir gadījumos, ja šādos projektos finansējuma saņēmējs ir komercdarbības atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs, jo šādās situācijās PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināts tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projektu, paredzot, ka gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nav komercdarbības atbalsta saņēmējs, ir attiecināms PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām, attiecīgi neietverot norādi par to, ka PVN attiecināms tikai tad, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 8.2.sadaļā, ka 4.3.2.SAM ir nebūtiska ietekme uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu īstenošanu, un KM nav plānojusi noteikt šai kārtai papildus nosacījumus, kas pārsniedz Latvijas nacionālajā horizontālajā regulējumā jau noteikto prasību ievērošanu, piemēram, prasība Zaļajam publiskajam iepirkumam (Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”), pienākums valsts iestādei, pašvaldībai un citai atvasinātai publiskai personai ziņot par iegūto enerģijas ietaupījumu pēc energopārvaldības sistēmas ieviešanas (Energoefektivitātes likums), prasības attiecībā uz ēku energoefektivitāti (Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi”) u.c.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar visiem intervences kodiem, piemēram šādā redakcijā:
"Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021. – 2027. gadam specifiskā atbalsta finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 166 “Kultūras mantojuma aizsardzība, pilnveidošana un popularizēšana un kultūras pakalpojumi” – ERAF finansējums 17 141 132 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 17 141 132 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 17 141 132 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 9 “Nav piemērojams” - ERAF finansējums 17 141 132 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 17 141 132 euro.".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt vai precizēt anotācijas 1.3.sadaļā norādīto: "Ir pieļaujams, ka par projekta būvniecības darbībām projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī jau ir noslēgts būvdarbu līgums un uzsākti būvdarbi." lai nodrošinātu atbilstību 32.punkta nosacījumam, ka izmaksas ir attiecināmas no noteikumu spēkā stāšanās, ja šīs izmaksas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt anotācijā norādītās informācijas atbilstību noteikumu projektā noteiktajām attiecināmajām izmaksām un papildināt anotāciju ar 34.8. apakšpunktā minētajām izmaksām - izmaksas horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanai, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu atbilstību vides un informācijas piekļūstamības prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt iesniedzēju loku, kuri kvalificējas kā "Kultūras un radošā nozare", ja iespējams, norādot nozares atbilstoši NACE. 2 klasifikatoram.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt noteikumu projekta un anotācijas saskaņotību, precizējot definēto projekta iesniedzēju un sadarbības partneru loku. Šī brīža noteikumu projekta 21. un 22. punktā norādītais projekta iesniedzēju un sadarbības partneru loks atšķiras no anotācijas 2.1. punktā "Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt" minētā (piemēram, plānošanas reģioni, reliģiskas organizācijas , kas nav ietverti noteikumu 21. un 22. punktos).
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1.sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Kultūras ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam pie anotācijas budžeta sadaļas "Cita informācija" norādīt, no kura budžeta resora programmas plānots finansējums pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
