Atzinums

Projekta ID
22-TA-1609
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No likumprojekta  “Grozījumi likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”" 4 panta (likuma 4.18 panta pirmā daļa) un likumprojekta anotācijā minētā izriet, ka Valsts ieņēmumu dienestam tiešsaistē jāsniedz Uzņēmumu Reģistram datus par personām, kas iekļautas riska personu sarakstā.

Kā izriet no likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 21.punktā noteiktā - tieši starpresoru vienošanās nosaka kārtību, kādā tiek nodrošināta Valsts ieņēmumu dienesta un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra savstarpējā informācijas apmaiņa par Valsts ieņēmumu dienesta uzturētajā riska adrešu sarakstā un riska personu sarakstā iekļautajām ziņām, un sniedzamās informācijas regularitāti.
Ņemot vērā norādīto, lūdzam likumprojekta anotācijā aprakstīt, kā savstarpēji korelē vienā un otrā (virzāmajā) regulējumā noteiktais.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) vismaz vienu reizi dienā nodod datus Uzņēmumu reģistram, atbilstoši tam, VID ir identificējis nepieciešamību ieviest izmaiņas informācijas sistēmās un veicis provizorisku izmaksu novērtējumu atbilstoši šobrīd VID rīcībā esošajai informācijai. Izmaksu novērtējums ir aptuvens un tas var mainīties precizējot prasības.
Kopējā darbietilpība novērtēta 95 045,50 eiro ar PVN, tajā skaitā izmaiņas Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā - 64 130,00 eiro un VID informācijas sistēmu savietotājā - 30 915,50. Papildus ik gadu nepieciešams paredzēt 9 504,55 eiro informācijas sistēmu uzturēšanai.
2023.gada VID budžetā nav līdzekļu iepriekš norādītajā apjomā, tādēļ likumprojektā paredzētās datu apmaiņas ieviešanai, nepieciešams piešķirt papildu finansējumu 2023.gada VID dotācijas budžetā.      

Papildus vēršam uzmanību, ka minēto VID IS izmaiņu ieviešanai ir nepieciešami vismaz 4-6 mēneši pēc prasību precizēšanas un attiecīgo darbu pasūtīšanas, tāpēc jaunu datu apmaiņu iespējams ieviest ekspluatācijā ne ātrāk kā 01.03.2023.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumprojektā  “Grozījumi likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 4.18 panta pirmajā daļā paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienestam tiešsaistē jāsniedz Uzņēmumu Reģistram datus par personām, kas iekļautas riska personu sarakstā, šādā apjomā:
1) vārds;
2) uzvārds;
3) dzimšanas datums;
4) Latvijā piešķirtais personas kods, ja tāds ir;
5) informācija par piemēroto liegumu/ierobežojumu (lēmuma datums, numurs, pieņēmējs, pamatojums, lieguma termiņš, lieguma saturs).
Šobrīd Uzņēmumu reģistrs saņem elektroniskas datnes ar informāciju par riska personu sarakstā iekļautajām riska personām un no riska personu saraksta izslēgtajām personām no Valsts ieņēmumu dienesta web serverī, izmantojot failu pārsūtīšanas protokolu.
Lai nodrošinātu datu nodošanu tiešsaites rezīmā ir nepieciešami līdzekļi, savukārt likumprojekta anotācijā nav paredzēti līdzekļi VID, lai varētu izpildīt likumprojektā paredzētopar datu tiešsaites nodošanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 3.sadaļas 6.punktu ar informāciju par finansējuma avotu  Valsts ieņēmumu dienesta datu nodošanas tiesšaitē risinājuma izveidei, lai datu nodotuUzņēmumu reģistram.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Tieslietu ministrija ir iesniegusi prioritāro pasākumu 19_04_P ‘”Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas pielāgošana normatīvā regulējuma pilnveidojumu ieviešanai” ar papildu nepieciešamo finansējumu 174 276 euro apmērā 2023.gadam, 64 650 euro apmērā 2024.gadam un 45 811 euro apmērā 2025.gadam un turpmāk ik gadu. Vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrijas iesniegtajā prioritārā pasākumā norādītais finansējums nesakrīt (ir mazāks) ar likumprojektā norādīto finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atzīmējam, ka nav atbalstāma tādu likumprojektu pieņemšana, kuru īstenošana var netikt nodrošināta nepietiekamā finansējuma dēļ, līdz ar to Tieslietu ministrijai ir jāizvērtē iespējas likumprojektā noteikto normu izpildi nodrošināt tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, atbilstoši precizējot anotācijas 3.sadaļu, vai arī likumprojekta tālāka virzība ir atliekama līdz brīdim, kad Ministru kabinetā tiks pieņemti lēmumi par tā īstenošanai papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Šā gada 3.novembrī stājas spēkā grozījumi Likumā par budžeta un finanšu vadību, paredzot, ka turpmāk vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam labot norādīto budžeta likumprojektu nosaukumus anotācijas 3.sadaļas punktā cita informācija uz nosaukumu "likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam"".
Piedāvātā redakcija
-