Atzinums

Projekta ID
23-TA-1300
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā 1.1. un 2.1.apakšpunktus 2024.gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un 2025.gadam, 2026.gadam ailēs “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” un norādīt summu saskaņā ar likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas apakšprogrammā 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” paredzēto – 819 604 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam dzēst vai precizēt anotācijas 5.4.sadaļas 1.tabulas ailē "Cita informācija" minēto, ka Komisijas regulas 2023/2831 3. pants paredz atbalstu par lauksaimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (Natura 2000), un mikroliegumos, kuros atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, ja zeme tiek izmantota citiem mērķiem, kas nav primārās lauksaimniecības produkcijas ražošana, jo tas nav korekts - Komisijas regulas 2023/2831 3.pants nenosaka iepriekš minēto. 
Vienlaikus lūdzam iekļaut anotācijas 5.4.sadaļas 1.tabulā noteikumu projekta punktu izvērtējumu pret atbilstošajām Komisijas regulas 2023/2831 normām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka protokollēmuma 3.punktā ir mainīts termiņš un tiek noteikts, ka līdz 2024. gada 1. jūnijam jāsagatavo likumprojekts "Grozījumi likumā "Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās", tad norādām, ka veiktie precizējumi minētajā punktā attiecībā uz norādi par valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā iespējamo atbalstīto papildu finansējumu nav aktuāli, jo atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 28. marta rīkojuma Nr. 235 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas grafiku” pielikumam ministrijas informāciju par prioritārajiem pasākumiem iesniedz 2024. gada 28. jūnijā (11.punkts) un Ministru kabinets lēmumus par tiem pieņem 2024. gada 27. augustā (19.punkts), kas nozīmē, ka likumprojektu "Grozījumi likumā "Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās" var sagatavot līdz 2024. gada 1. jūnijam, ja tajā paredzētie pasākumi tiek nodrošināt iestāžu esošo valsts budžeta ietvaros. Attiecīgi lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu izsakot to piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
"3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Zemkopības ministriju līdz 2024. gada 1. jūnijam sagatavot likumprojektu "Grozījumi likumā "Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās", kurā noteikt atbilstīgus kompensāciju apjomus par saimnieciskās darbības, tai skaitā mežsaimnieciskās darbības, ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un ierobežojumiem, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo un migrējošo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu saglabāšanu, ja attiecīgās plānotās normas par atbilstīgiem kompensācijas apmēriem var īstenot esošo budžeta līdzekļu ietvaros.”
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka, piešķirot de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, ir jāievēro ne tikai minētās regulas 3.pantā noteiktās prasības, bet arī citos tās pantos noteiktais, lūdzam noteikumu 8.3 punktā dzēst atsauci uz Komisijas regulas 2023/2831 3.pantu. Lūdzam atbilstoši precizēt arī informāciju anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka [iesniedzējs] atbalsta iesniegumam pievieno De minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk - Sistēma) sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta iesniegumā norāda Sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta pielikumu "Iesniegums kompensācijas saņemšanai" ar aili, kurā iesniedzējs varēs norādīt Sistēmā sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai identifikācijas numuru (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, iekļaujot nosacījumu par nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2.punktam, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz atbalsta piešķiršanas brīdi ir nepieciešams vērtēt pretendenta atbilstību Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem (nevis iesnieguma atbilstību), lūdzam attiecīgi šo normu precizēt.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka informāciju par piešķirto atbalstu šo noteikumu ietvaros ir jāglabā ne tikai par izmaksāto atbalstu, bet gan par piešķirto atbalstu, kā arī ņemot vērā, ka šobrīd noteikumu projekta 16.3 punktā iztrūkst informācija par atbalsta sniedzēja dokumentu glabāšanas termiņu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.3 punktu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Atbildīgā institūcija informāciju par piešķirto atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2022/2472 vai saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts šajos noteikumos minētajiem atbalsta pasākumiem, bet atbalsta saņēmējs informāciju par izmaksāto atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas 2023/2831 piemērošanas beigu termiņš izriet no Komisijas regulas 2023/2831 7.panta 3.punkta un 8.panta, lūdzam papildināt noteikumu projekta 16.7 punktu ar atsauci arī uz Komisijas regulas 2023/2831 7.panta 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu un skaidru šajos noteikumos ietverto nosacījumu piemērošanu, aicinām izvērtēt iespēju pārskatīt noteikumu projektu, grupējot tajā ietvertos nosacījumus, kas piemērojami gadījumā, ja atbalstu kompensācijas veidā mežu īpašniekiem piešķir ar Komisijas regulu 2022/2472, Komisijas regulu 2023/2831 un kas attiecināmi uz abiem gadījumiem, neatkarīgi no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar šiem noteikumiem atbalstu mežu īpašniekiem kompensācijas veidā ir plānots piešķirt ne tikai saskaņā ar Komisijas regulu 2022/2472, bet arī kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, lūdzam papildināt noteikumu projekta 13.punktu, nosakot, ka lēmuma par kompensācijas piešķiršanu diena ir uzskatāma par valsts atbalsta vai de minimis atbalsta piešķiršanas dienu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atsevišķās noteikumu projekta normās tiek lietots termins "komercdarbības atbalsts", bet citās - "valsts atbalsts", lūdzam salāgot lietoto terminoloģiju, visā noteikumu projekta tekstā lietojot terminu "komercdarbības atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-