Projekta ID
25-TA-2558Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Dzemdību nams"
Atzinums iesniegts
08.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot, ka Informatīvais ziņojums “Par slimnīcu tīklu” ( turpmāk – Ziņojums) ir stratēģiski svarīgs un valsts augstākās izpildvaras institūcijā( Ministru kabinetā) izskatāms un apstiprināms dokuments un paredzams, ka apstiprināšanas gadījumā atsauces uz Ziņojumā noteikto tiks izmatotas samērā bieži, aicinām pārskatīt un nodrošināt vienotu terminoloģiju dažādās Ziņojuma daļās, kā arī skaidri un strukturēti formulēt reformas mērķus un plānotās būtiskākās aktivitātes, ņemot vērā ārstniecības iestāžu sniegtos ieteikumus un precizējumus.
Daži redakcionāli precizējumi:
1. Informatīvais ziņojums par slimnīcu attīstības tīklu piedāvā skaidru, uz ilgtspēju vērstu stratēģiju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu kvalitatīvu un vienlīdz pieejamu veselības aprūpi visā Latvijā. Ziņojumā piedāvātie risinājumi ir vērsti uz pakāpeniskām, pārdomātām pārmaiņām līdz 2029. gadam.
Vismaz pašreizējā redakcijā Ziņojums ieskicē tikai atsevišķus plānoto reformu pamatvirzienus, kuri vēl precizējami konstruktīvā dialogā ar visām iesaistītajām pusēm, tādēļ, mūsu ieskatā, skaidra, uz ilgtspēju vērsta stratēģija Ziņojumā nav sniegta. Minēto apliecina ārstniecības iestāžu un citu iesaistīto pušu iebildumi. Tā kā šis stratēģiski svarīgais dokuments būtiski skar visu veselības aprūpes ekosistēmas dalībnieku un sabiedrības intereses kopumā, iesaistīto pušu viedokļi ir vērā ņemami.
Galvenais ir pāreja uz trīs līmeņu slimnīcu modeli – lokālajām, reģionālajām un daudzprofilu slimnīcām, skaidri definējot katra līmeņa funkcijas.
Šādā formulējumā nav skaidrs, vai plānoto reformu mērķis tiešām ir Slimnīcu tīkla kvalitatīva pilnveide ilgtspējīgas attīstības, pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana, vienlīdzīgu iespēju un labākā ārstniecības rezultāta nodrošināšana katram pacientam vai tikai Slimnīcu līmeņu maiņa, tieši trīs līmeņu modeli nosakot kā optimālo.
Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu izpilde (7.- 8.lpp)- aicinām precizēt un lietot vienota stila profilu definējumus, piemēram – internajam profilam nelietot vienkāršotu un mūsdienīgai terminoloģijai neatbilstošu apzīmējumu – terapija, tāpat – līdzīgi kā apzīmēts traumatoloģijas profils, lietot – ķirurģijas profils, pediatrijas profils ( nevis pediatrija)
Aicinām precizēt korektāk -
Dzemdību aprūpē turpinās lejupslīde – 2024.gadā reģistrētas 12 526 valsts apmaksātas dzemdības, kas ir par 10,8% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Pasaules Banka rekomendē vismaz 500 dzemdības gadā kvalitatīvai un drošai aprūpei, taču astoņās Latvijas slimnīcās šis slieksnis netiek sasniegts, vairākās pat nepārsniedzot 200 dzemdības gadā. Izņēmums ir Ogres slimnīca, kur dzemdību skaits pieaudzis.
Formulējums neskaidrs, var tulkot kā dzemdību aprūpes kvalitātes pazemināšanos, kas kopumā neatbilst situācijai, jo dzemdību palīdzība ir viena no jomām ar skaidri definētiem kvalitātes kritērijiem un klīniskajiem ceļiem, aprūpes kvalitāte kopumā nepasliktinās
Lejupslīde vērojama dzemdību palīdzības profilā sniegto pakalpojumu apjomam, pieņemto dzemdību skaitam.
Ja ir vēlme izcelt Ogres slimnīcu kā pozitīvo piemēru kā dzemdību palīdzības profila pakalpojumu sniedzēju ar pieaugošu sniegto pakalpojumu skaitu – piedāvājam formulējumu –
2024.gadā reģistrētas 12 526 valsts apmaksātas dzemdības, kas ir par 10,8% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Izņēmums ir Ogres slimnīca, kur dzemdību skaits pieaudzis. Pasaules Banka rekomendē vismaz 500 dzemdības gadā kvalitatīvai un drošai aprūpei, taču astoņās Latvijas slimnīcās šis slieksnis netiek sasniegts, vairākās pat nepārsniedzot 200 dzemdības gadā.
Slimnīcu sadalījums pēc sniegto pakalpojumu veidiem
(10 lpp.)
Lokālās slimnīcās, kurās tiks saglabāts NMPUN, visu diennakti neatliekamo veselības aprūpi nodrošinās ārsts speciālists internās medicīnas (terapijas) vai ķirurģijas profilā.
Savukārt slimnīcās, kurās būs steidzamās medicīniskās palīdzības nodaļas, nepieciešamo medicīnisko palīdzību nodrošinās ārsts
Nepieciešams precizēt – . Jo arī iepriekšminētie speciālisti ir ārsti vai obligāti ir jābūt sertificētam speciālistam, vai varbūt ir pieļaujams, ka pakalpojumu sniedz arī ārsts stažieris, vai rezidents (ievērojot normatīvā regulējuma prasības par rezidentu darba pārraudzību).
Tāpat rekomendējam veikt redakcionālus precizējumus, piemēram – Neatliekamās medicīniskās palīdzības un uzņemšanas nodaļa Ziņojumā apzīmēta dažādi – Uzņemšanas nodaļa, NMPUN . Vēlams lietot vienotus apzīmējumus vai saīsinājumus.
Daži redakcionāli precizējumi:
1. Informatīvais ziņojums par slimnīcu attīstības tīklu piedāvā skaidru, uz ilgtspēju vērstu stratēģiju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu kvalitatīvu un vienlīdz pieejamu veselības aprūpi visā Latvijā. Ziņojumā piedāvātie risinājumi ir vērsti uz pakāpeniskām, pārdomātām pārmaiņām līdz 2029. gadam.
Vismaz pašreizējā redakcijā Ziņojums ieskicē tikai atsevišķus plānoto reformu pamatvirzienus, kuri vēl precizējami konstruktīvā dialogā ar visām iesaistītajām pusēm, tādēļ, mūsu ieskatā, skaidra, uz ilgtspēju vērsta stratēģija Ziņojumā nav sniegta. Minēto apliecina ārstniecības iestāžu un citu iesaistīto pušu iebildumi. Tā kā šis stratēģiski svarīgais dokuments būtiski skar visu veselības aprūpes ekosistēmas dalībnieku un sabiedrības intereses kopumā, iesaistīto pušu viedokļi ir vērā ņemami.
Galvenais ir pāreja uz trīs līmeņu slimnīcu modeli – lokālajām, reģionālajām un daudzprofilu slimnīcām, skaidri definējot katra līmeņa funkcijas.
Šādā formulējumā nav skaidrs, vai plānoto reformu mērķis tiešām ir Slimnīcu tīkla kvalitatīva pilnveide ilgtspējīgas attīstības, pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana, vienlīdzīgu iespēju un labākā ārstniecības rezultāta nodrošināšana katram pacientam vai tikai Slimnīcu līmeņu maiņa, tieši trīs līmeņu modeli nosakot kā optimālo.
Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu izpilde (7.- 8.lpp)- aicinām precizēt un lietot vienota stila profilu definējumus, piemēram – internajam profilam nelietot vienkāršotu un mūsdienīgai terminoloģijai neatbilstošu apzīmējumu – terapija, tāpat – līdzīgi kā apzīmēts traumatoloģijas profils, lietot – ķirurģijas profils, pediatrijas profils ( nevis pediatrija)
Aicinām precizēt korektāk -
Dzemdību aprūpē turpinās lejupslīde – 2024.gadā reģistrētas 12 526 valsts apmaksātas dzemdības, kas ir par 10,8% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Pasaules Banka rekomendē vismaz 500 dzemdības gadā kvalitatīvai un drošai aprūpei, taču astoņās Latvijas slimnīcās šis slieksnis netiek sasniegts, vairākās pat nepārsniedzot 200 dzemdības gadā. Izņēmums ir Ogres slimnīca, kur dzemdību skaits pieaudzis.
Formulējums neskaidrs, var tulkot kā dzemdību aprūpes kvalitātes pazemināšanos, kas kopumā neatbilst situācijai, jo dzemdību palīdzība ir viena no jomām ar skaidri definētiem kvalitātes kritērijiem un klīniskajiem ceļiem, aprūpes kvalitāte kopumā nepasliktinās
Lejupslīde vērojama dzemdību palīdzības profilā sniegto pakalpojumu apjomam, pieņemto dzemdību skaitam.
Ja ir vēlme izcelt Ogres slimnīcu kā pozitīvo piemēru kā dzemdību palīdzības profila pakalpojumu sniedzēju ar pieaugošu sniegto pakalpojumu skaitu – piedāvājam formulējumu –
2024.gadā reģistrētas 12 526 valsts apmaksātas dzemdības, kas ir par 10,8% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Izņēmums ir Ogres slimnīca, kur dzemdību skaits pieaudzis. Pasaules Banka rekomendē vismaz 500 dzemdības gadā kvalitatīvai un drošai aprūpei, taču astoņās Latvijas slimnīcās šis slieksnis netiek sasniegts, vairākās pat nepārsniedzot 200 dzemdības gadā.
Slimnīcu sadalījums pēc sniegto pakalpojumu veidiem
(10 lpp.)
Lokālās slimnīcās, kurās tiks saglabāts NMPUN, visu diennakti neatliekamo veselības aprūpi nodrošinās ārsts speciālists internās medicīnas (terapijas) vai ķirurģijas profilā.
Savukārt slimnīcās, kurās būs steidzamās medicīniskās palīdzības nodaļas, nepieciešamo medicīnisko palīdzību nodrošinās ārsts
Nepieciešams precizēt – . Jo arī iepriekšminētie speciālisti ir ārsti vai obligāti ir jābūt sertificētam speciālistam, vai varbūt ir pieļaujams, ka pakalpojumu sniedz arī ārsts stažieris, vai rezidents (ievērojot normatīvā regulējuma prasības par rezidentu darba pārraudzību).
Tāpat rekomendējam veikt redakcionālus precizējumus, piemēram – Neatliekamās medicīniskās palīdzības un uzņemšanas nodaļa Ziņojumā apzīmēta dažādi – Uzņemšanas nodaļa, NMPUN . Vēlams lietot vienotus apzīmējumus vai saīsinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
2.1. Slimnīcu sadalījums pēc sniegto pakalpojumu veidiem
Specializētās slimnīcas (Ziņojuma 19. lpp)
Savukārt, monoprofila slimnīcas, kas specializējušās, piemēram, traumatoloģijas, dzemdību aprūpes vai rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanā, Veselības ministrijas redzējumā, nākotnē būtu sekmīgāk attīstāmas integrējot daudzprofilu slimnīcās, lai nodrošinātu starpdisciplināru pieeju un multidisciplināras komandas iesaisti stacionārajā ārstēšanas procesā,
Atkārtoti norādām, ka Ziņojumā nav sniegts redzējums par specializēto slimnīcu vietu kopējā Slimnīcu tīklā.
2.1. sadaļā ietvertās vispārējās norādes par Veselības ministrijas nākotnes redzējumu bez jebkādas konkretizācijas un laika grafika, neatspoguļo specializēto slimnīcu vietu un lomu kopējā Slimnīcu tīklā.
Izvērtējot Dzemdību nama pakalpojumu struktūru, īpaši uzsverama nozīme tieši augsta riska un priekšlaicīgu dzemdību un dziļi neiznestu jaundzimušo aprūpē. PSKUS ir 3.līmeņa perinatālās aprūpes centrs, kurā tiek hospitalizētas grūtnieces un dzemdētājas ar nopietnu sistēmisku patoloģiju, kurām aprūpes procesā var rasties nepieciešamība pēc starpdisciplināras pieejas un/vai universitātes slimnīcas līmeņa tehnoloģijām. Līdz ar to Dzemdību nama pakalpojums tirgū ir stacionārie ārstniecības pakalpojumi, kuru aizvietojamība ar citu ārstniecības iestāžu pakalpojumiem ir ļoti ierobežota gan lielā sniegto pakalpojumu apjoma (aptuveni 1/3 dzemdību visā valstī, pārliecinoši lielākā tirgus daļa hospitalizēto augsta riska grūtnieču segmentā, 46 % priekšlaicīgo dzemdību daļa, līdz ar to šajā segmentā Dzemdību nama pakalpojumu aizvietojamība ir ļoti ierobežota PSKUS nepietiekošās kapacitātes dēļ. Arī pēc PSKUS jaunā korpusa pabeigšanas PSKUS kapacitāte nebūs pietiekama visu augsta riska grūtnieču un neiznestu jaundzimušo aprūpei. Vēršam uzmanību, ka pēc ekstremāli un ļoti agrīni priekšlaicīgi dzimušo (līdz 31+6 gestācijas nedēļām) un svaru līdz 1500g aprūpes rādītājiem, Dzemdību nams atbilst vadošo Eiropas valstu augstākā perinatālā līmeņa sniegtās palīdzības apjoma rādītājiem (piemēram, Vācijā, vismaz 36 šādi jaundzimušie gadā), šādu aprūpi Dzemdību nams nodrošina kritiski zema finansējuma apstākļos. Tāpat sekmīgi tiek īstenotas universitāšu līmeņa slimnīcu funkcijas, tādas kā jomas rezidentūras un medicīnas izglītības programmu realizācijā, dalība pētniecībā un jomas inovāciju iešana;
13.11.2025. Ziņojuma sabiedriskās apspriedes viedokļu apkopojumā sniegts skaidrojums, - ka informatīvā ziņojuma projektā “Par slimnīcu tīklu” ir norādīti plānotie pasākumi, kurus Veselības ministrija ir plānojusi realizēt līdz 2029.gadam, lai virzītos uz mūsdienīgu, efektīvu un pacientu vajadzībām atbilstošu slimnīcu tīklu, kas nodrošinātu drošus un kvalitatīvus pakalpojumus iedzīvotājiem.
Specializēto slimnīcu integrāciju daudzprofilu slimnīcās nav iespējams īstenot īstermiņā, jo tas prasa pakāpenisku infrastruktūras, personāla, aprīkojuma un organizatorisko procesu pielāgošanu, nodrošinot pakalpojumu nepārtrauktību un pacientu drošību.
Kā augsti specializētu pakalpojumu sniedzējiem augsta riska pacientu segmentā specializētajām slimnīcām pakalpojumu kvalitāte un drošība bez atkāpēm no kvalitātes kritērijiem ir augstākā prioritāte, tāpat zināms pakalpojumu nodrošināšanai un inovāciju ieviešanai nepieciešamais finansējuma apjoms, kurš būtiski atšķiras no valsts pašlaik nodrošinātā, zināms un atbilstoši starptautiskiem standartiem nodrošināti ārstniecības personāla skaits.
Līdz ar to aicinām Veselības ministrijas redzējumā jēdzienu Ņākotne definēt kaut aptuvenos izmērāmos termiņos, īpaši, ievērojot iepriekšējo iebildumu par Ziņojuma aktivitāšu kopējiem realizācijas termiņiem . Konstruktīvās diskusijas un sociālā dialoga ceļā veidots, veselības aprūpes ilgtspēju nodrošinošs ilgtermiņa attīstības redzējums ir ļoti būtisks arī pašām specializētajām ārstniecības iestādēm un pašvaldību veselības aprūpes politikas plānotājiem un slimnīcu darbiniekiem, tādēļ nekonkrētība nav stabilitāti veicinošs faktors.
No skaidrojuma saprotams, ka līdz 2029. gada 31. decembrim specializēto monoprofila slimnīcu darbībā reformas nav plānotas.
Līdz ar to ierosinājums Slimnīcu tīkla modelī definēt arī specializēto slimnīcu lomu, jo pašreizējā situācijā veiktā darba apjoms ir nozīmīgs nacionālā līmenī. Tāpat nepieciešams skaidrāk noteikt ilgtermiņā plānoto aktivitāšu laika grafiku.
Par universitāšu slimnīcu vietu Slimnīcu tīklā.
Atkārtoti norādām, ka universitāšu slimnīcas, kuras pēc pašlaik spēkā esošā regulējuma ir V līmeņa slimnīcas, nav izdalītas atsevišķi, bet iekļautas 1. līmeņa daudzprofilu slimnīcu līmenī.
Ievērojot universitāšu slimnīcu sniegtās palīdzības apjomu, nodrošināto profilu daudzveidību un sniegtās terciārās palīdzības apjomu, pieredzi klīniskajos pētījumos un inovāciju ieviešanā, rezidentu un studentu apmācībā, Dzemdību nama ieskatā, universitāšu klīnikas būtu izdalāmas atsevišķā grupā, jo to vadošā loma veselības aprūpes ekosistēmā saglabāsies. Tāpat atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumi Nr. 543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" tieši universitāšu klīnikām vai V līmeņa specializētajām ārstniecības iestādēm ir piešķirtas metodiskās vadības institūciju veidošanas tiesības.
Iepazīstoties ar publiski pieejamiem materiāliem par slimnīcu dalījumu līmeņos dažādās valstīs, praktiski visur terciārās aprūpes specializēto pakalpojumu sniedzēji un universitāšu klīnikas ir atsevišķā grupā.
Pat ja pašlaik, iespējams, tiek strādāts pie normatīvā regulējuma izmaiņām, paredzot universitāšu slimnīcām īpašu statusu un atšķirīgus finansējuma nosacījumus, tās jebkurā gadījumā būs būtisks kopējā slimnīcu tīkla dalībnieks ar vislielāko sniegto pakalpojumu apjomu, kā arī tās būs galvenās rezidentu un studentu apmācības un zinātnisko pētījumu bāzes dažādo klīnisko kompetenču un ievērojamā pacientu skaita dēļ. Tādēļ universitāšu slimnīcas nosakāmas atsevišķā grupā vai apakš kategorijā, atbilstoši paredzot finansējuma modeļa pārskatīšanu, ievērojot klīnisko gadījumu sarežģītību, kvalitatīvai terciārai aprūpei nepieciešamo speciālistu skaitu, inovatīvu tehnoloģiju pielietojumu, kā arī pētniecībai un tālākizglītībai nepieciešamo finansējuma apjomu.
Specializētās slimnīcas (Ziņojuma 19. lpp)
Savukārt, monoprofila slimnīcas, kas specializējušās, piemēram, traumatoloģijas, dzemdību aprūpes vai rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanā, Veselības ministrijas redzējumā, nākotnē būtu sekmīgāk attīstāmas integrējot daudzprofilu slimnīcās, lai nodrošinātu starpdisciplināru pieeju un multidisciplināras komandas iesaisti stacionārajā ārstēšanas procesā,
Atkārtoti norādām, ka Ziņojumā nav sniegts redzējums par specializēto slimnīcu vietu kopējā Slimnīcu tīklā.
2.1. sadaļā ietvertās vispārējās norādes par Veselības ministrijas nākotnes redzējumu bez jebkādas konkretizācijas un laika grafika, neatspoguļo specializēto slimnīcu vietu un lomu kopējā Slimnīcu tīklā.
Izvērtējot Dzemdību nama pakalpojumu struktūru, īpaši uzsverama nozīme tieši augsta riska un priekšlaicīgu dzemdību un dziļi neiznestu jaundzimušo aprūpē. PSKUS ir 3.līmeņa perinatālās aprūpes centrs, kurā tiek hospitalizētas grūtnieces un dzemdētājas ar nopietnu sistēmisku patoloģiju, kurām aprūpes procesā var rasties nepieciešamība pēc starpdisciplināras pieejas un/vai universitātes slimnīcas līmeņa tehnoloģijām. Līdz ar to Dzemdību nama pakalpojums tirgū ir stacionārie ārstniecības pakalpojumi, kuru aizvietojamība ar citu ārstniecības iestāžu pakalpojumiem ir ļoti ierobežota gan lielā sniegto pakalpojumu apjoma (aptuveni 1/3 dzemdību visā valstī, pārliecinoši lielākā tirgus daļa hospitalizēto augsta riska grūtnieču segmentā, 46 % priekšlaicīgo dzemdību daļa, līdz ar to šajā segmentā Dzemdību nama pakalpojumu aizvietojamība ir ļoti ierobežota PSKUS nepietiekošās kapacitātes dēļ. Arī pēc PSKUS jaunā korpusa pabeigšanas PSKUS kapacitāte nebūs pietiekama visu augsta riska grūtnieču un neiznestu jaundzimušo aprūpei. Vēršam uzmanību, ka pēc ekstremāli un ļoti agrīni priekšlaicīgi dzimušo (līdz 31+6 gestācijas nedēļām) un svaru līdz 1500g aprūpes rādītājiem, Dzemdību nams atbilst vadošo Eiropas valstu augstākā perinatālā līmeņa sniegtās palīdzības apjoma rādītājiem (piemēram, Vācijā, vismaz 36 šādi jaundzimušie gadā), šādu aprūpi Dzemdību nams nodrošina kritiski zema finansējuma apstākļos. Tāpat sekmīgi tiek īstenotas universitāšu līmeņa slimnīcu funkcijas, tādas kā jomas rezidentūras un medicīnas izglītības programmu realizācijā, dalība pētniecībā un jomas inovāciju iešana;
13.11.2025. Ziņojuma sabiedriskās apspriedes viedokļu apkopojumā sniegts skaidrojums, - ka informatīvā ziņojuma projektā “Par slimnīcu tīklu” ir norādīti plānotie pasākumi, kurus Veselības ministrija ir plānojusi realizēt līdz 2029.gadam, lai virzītos uz mūsdienīgu, efektīvu un pacientu vajadzībām atbilstošu slimnīcu tīklu, kas nodrošinātu drošus un kvalitatīvus pakalpojumus iedzīvotājiem.
Specializēto slimnīcu integrāciju daudzprofilu slimnīcās nav iespējams īstenot īstermiņā, jo tas prasa pakāpenisku infrastruktūras, personāla, aprīkojuma un organizatorisko procesu pielāgošanu, nodrošinot pakalpojumu nepārtrauktību un pacientu drošību.
Kā augsti specializētu pakalpojumu sniedzējiem augsta riska pacientu segmentā specializētajām slimnīcām pakalpojumu kvalitāte un drošība bez atkāpēm no kvalitātes kritērijiem ir augstākā prioritāte, tāpat zināms pakalpojumu nodrošināšanai un inovāciju ieviešanai nepieciešamais finansējuma apjoms, kurš būtiski atšķiras no valsts pašlaik nodrošinātā, zināms un atbilstoši starptautiskiem standartiem nodrošināti ārstniecības personāla skaits.
Līdz ar to aicinām Veselības ministrijas redzējumā jēdzienu Ņākotne definēt kaut aptuvenos izmērāmos termiņos, īpaši, ievērojot iepriekšējo iebildumu par Ziņojuma aktivitāšu kopējiem realizācijas termiņiem . Konstruktīvās diskusijas un sociālā dialoga ceļā veidots, veselības aprūpes ilgtspēju nodrošinošs ilgtermiņa attīstības redzējums ir ļoti būtisks arī pašām specializētajām ārstniecības iestādēm un pašvaldību veselības aprūpes politikas plānotājiem un slimnīcu darbiniekiem, tādēļ nekonkrētība nav stabilitāti veicinošs faktors.
No skaidrojuma saprotams, ka līdz 2029. gada 31. decembrim specializēto monoprofila slimnīcu darbībā reformas nav plānotas.
Līdz ar to ierosinājums Slimnīcu tīkla modelī definēt arī specializēto slimnīcu lomu, jo pašreizējā situācijā veiktā darba apjoms ir nozīmīgs nacionālā līmenī. Tāpat nepieciešams skaidrāk noteikt ilgtermiņā plānoto aktivitāšu laika grafiku.
Par universitāšu slimnīcu vietu Slimnīcu tīklā.
Atkārtoti norādām, ka universitāšu slimnīcas, kuras pēc pašlaik spēkā esošā regulējuma ir V līmeņa slimnīcas, nav izdalītas atsevišķi, bet iekļautas 1. līmeņa daudzprofilu slimnīcu līmenī.
Ievērojot universitāšu slimnīcu sniegtās palīdzības apjomu, nodrošināto profilu daudzveidību un sniegtās terciārās palīdzības apjomu, pieredzi klīniskajos pētījumos un inovāciju ieviešanā, rezidentu un studentu apmācībā, Dzemdību nama ieskatā, universitāšu klīnikas būtu izdalāmas atsevišķā grupā, jo to vadošā loma veselības aprūpes ekosistēmā saglabāsies. Tāpat atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumi Nr. 543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" tieši universitāšu klīnikām vai V līmeņa specializētajām ārstniecības iestādēm ir piešķirtas metodiskās vadības institūciju veidošanas tiesības.
Iepazīstoties ar publiski pieejamiem materiāliem par slimnīcu dalījumu līmeņos dažādās valstīs, praktiski visur terciārās aprūpes specializēto pakalpojumu sniedzēji un universitāšu klīnikas ir atsevišķā grupā.
Pat ja pašlaik, iespējams, tiek strādāts pie normatīvā regulējuma izmaiņām, paredzot universitāšu slimnīcām īpašu statusu un atšķirīgus finansējuma nosacījumus, tās jebkurā gadījumā būs būtisks kopējā slimnīcu tīkla dalībnieks ar vislielāko sniegto pakalpojumu apjomu, kā arī tās būs galvenās rezidentu un studentu apmācības un zinātnisko pētījumu bāzes dažādo klīnisko kompetenču un ievērojamā pacientu skaita dēļ. Tādēļ universitāšu slimnīcas nosakāmas atsevišķā grupā vai apakš kategorijā, atbilstoši paredzot finansējuma modeļa pārskatīšanu, ievērojot klīnisko gadījumu sarežģītību, kvalitatīvai terciārai aprūpei nepieciešamo speciālistu skaitu, inovatīvu tehnoloģiju pielietojumu, kā arī pētniecībai un tālākizglītībai nepieciešamo finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
1. ierosinājums Slimnīcu tīkla modelī definēt arī specializēto slimnīcu lomu
2.nepieciešams skaidrāk noteikt ilgtermiņā plānoto aktivitāšu laika grafiku.
3.Universitāšu slimnīcas nosakāmas atsevišķā grupā vai apakš kategorijā, atbilstoši paredzot finansējuma modeļa pārskatīšanu, ievērojot klīnisko gadījumu sarežģītību, kvalitatīvai terciārai aprūpei nepieciešamo speciālistu skaitu, inovatīvu tehnoloģiju pielietojumu, kā arī pētniecībai un tālākizglītībai nepieciešamo finansējuma apjomu.
2.nepieciešams skaidrāk noteikt ilgtermiņā plānoto aktivitāšu laika grafiku.
3.Universitāšu slimnīcas nosakāmas atsevišķā grupā vai apakš kategorijā, atbilstoši paredzot finansējuma modeļa pārskatīšanu, ievērojot klīnisko gadījumu sarežģītību, kvalitatīvai terciārai aprūpei nepieciešamo speciālistu skaitu, inovatīvu tehnoloģiju pielietojumu, kā arī pētniecībai un tālākizglītībai nepieciešamo finansējuma apjomu.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Kopsavilkums
Lūdzam precizēt vai vienoti korekti definēt Informatīvajā ziņojumā “Par slimnīcu tīklu” ( turpmāk – Ziņojums) plānoto pārmaiņu laika posmus.
Informatīvais ziņojums par slimnīcu attīstības tīklu piedāvā skaidru, uz ilgtspēju vērstu stratēģiju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu kvalitatīvu un vienlīdz pieejamu veselības aprūpi visā Latvijā. Ziņojumā piedāvātie risinājumi ir vērsti uz pakāpeniskām, pārdomātām pārmaiņām līdz 2029. gadam.
Atsauce uz pārmaiņu īstenošanu līdz 2029. gadam ziņojumā minēta vairākkārtīgi.
Savukārt Ziņojuma 18.- 19. lpp. Turpmākā rīcība ir noteikts:
Līdz 2029.gada 2.janvārim:
Uzsāks kvalitātes rādītāju vērtēšanu stacionārajās ārstniecības iestādēs, rādītāju izpildi ņems vērā finansējuma plānošanā;
{…….}…
Saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteikto ( Civilprocesa likums, 48. pants, Termiņš, kas skaitāms gados, notek termiņa pēdējā gada attiecīgā mēnesī un datumā. Administratīvā likuma 42, 43. p – Termiņš, kas noteikts līdz konkrētam datumam, beidzas šajā datumā.
Atbilstoši korektai termiņu piemērošanas interpretācijai Ziņojuma Kopsavilkumā un tekstā Slimnīcu tīkla reformai plānoto aktivitāšu īstenošanas termiņš ir 2029. gada 31. decembris, (līdz 24.00), turpretī sadaļā Turpmākā rīcība paredzēto aktivitāšu īstenošanas termiņš ir 2029. gada 2. janvāris (ieskaitot). Līdz ar to nav viennozīmīgi skaidrs, vai reformā aktivitātes plānotas trīs vai četru gadu periodam, jo termiņu tulkojums pieļauj atšķirīgas interpretācijas.
Slimnīcām, kuru darbību reformas aktivitātes varētu ietekmēt, ilgtspējīgai stratēģiskai plānošanai gandrīz pilns kalendārais gads ir būtisks laika periods, tādēļ lūgums saskaņot īstenošanas termiņus dažādās Ziņojuma daļās vai papildināt sadaļu Turpmākā rīcība ar aktivitātēm, kuras plānotas īstenot līdz 2029. gada 31. decembrim.
Lūdzam precizēt vai vienoti korekti definēt Informatīvajā ziņojumā “Par slimnīcu tīklu” ( turpmāk – Ziņojums) plānoto pārmaiņu laika posmus.
Informatīvais ziņojums par slimnīcu attīstības tīklu piedāvā skaidru, uz ilgtspēju vērstu stratēģiju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu kvalitatīvu un vienlīdz pieejamu veselības aprūpi visā Latvijā. Ziņojumā piedāvātie risinājumi ir vērsti uz pakāpeniskām, pārdomātām pārmaiņām līdz 2029. gadam.
Atsauce uz pārmaiņu īstenošanu līdz 2029. gadam ziņojumā minēta vairākkārtīgi.
Savukārt Ziņojuma 18.- 19. lpp. Turpmākā rīcība ir noteikts:
Līdz 2029.gada 2.janvārim:
Uzsāks kvalitātes rādītāju vērtēšanu stacionārajās ārstniecības iestādēs, rādītāju izpildi ņems vērā finansējuma plānošanā;
{…….}…
Saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteikto ( Civilprocesa likums, 48. pants, Termiņš, kas skaitāms gados, notek termiņa pēdējā gada attiecīgā mēnesī un datumā. Administratīvā likuma 42, 43. p – Termiņš, kas noteikts līdz konkrētam datumam, beidzas šajā datumā.
Atbilstoši korektai termiņu piemērošanas interpretācijai Ziņojuma Kopsavilkumā un tekstā Slimnīcu tīkla reformai plānoto aktivitāšu īstenošanas termiņš ir 2029. gada 31. decembris, (līdz 24.00), turpretī sadaļā Turpmākā rīcība paredzēto aktivitāšu īstenošanas termiņš ir 2029. gada 2. janvāris (ieskaitot). Līdz ar to nav viennozīmīgi skaidrs, vai reformā aktivitātes plānotas trīs vai četru gadu periodam, jo termiņu tulkojums pieļauj atšķirīgas interpretācijas.
Slimnīcām, kuru darbību reformas aktivitātes varētu ietekmēt, ilgtspējīgai stratēģiskai plānošanai gandrīz pilns kalendārais gads ir būtisks laika periods, tādēļ lūgums saskaņot īstenošanas termiņus dažādās Ziņojuma daļās vai papildināt sadaļu Turpmākā rīcība ar aktivitātēm, kuras plānotas īstenot līdz 2029. gada 31. decembrim.
Piedāvātā redakcija
1.Juridiski korekti un atšķirīgas interpretācijas izslēdzoši saskaņot īstenošanas termiņus dažādās Ziņojuma daļās
2. Papildināt sadaļu Turpmākā rīcība ar aktivitātēm, kuras plānotas īstenot līdz 2029. gada 31. decembrim, ja Ziņojumā plānoto pasākumu īstenošanas termiņš ietver pilnu 2029. kalendāro gadu
2. Papildināt sadaļu Turpmākā rīcība ar aktivitātēm, kuras plānotas īstenot līdz 2029. gada 31. decembrim, ja Ziņojumā plānoto pasākumu īstenošanas termiņš ietver pilnu 2029. kalendāro gadu
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
2.5. Stacionārās veselības aprūpes finansējums un pārvaldība
17. lpp. - Līdz 2029.gadam, plānojot finansējumu slimnīcām, tiks vērtēta arī sniegto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāte, lai mērķtiecīgi stiprinātu tās ārstniecības iestādes, kas darbojas efektīvāk, nevis vienādi uzturētu visas slimnīcas neatkarīgi no rezultātiem.
Atbalstāmas finansējuma plānojuma izmaiņas, tomēr veicamas jau tuvākajā plānošanas periodā, nevis četru gadu laika posmā..
Pašreizējais modelis nespēj atbilstoši finansēt sarežģītos gadījumus, kamēr mazāk sarežģīto gadījumu samaksa, īpaši, ja tiek nodrošināta ar mazākiem personāla resursiem, bez inovatīvu tehnoloģiju pielietošanas, var pārsniegt pakalpojuma reālās izmaksas. Gultas dienu tarifā nav ietvertas pietiekamā apmērā personāla resursu, dārgo tehnoloģiju, dārgo medikamentu izmaksas, īpaši finansiāli neizdevīgu padarot resursu ietilpīgu pacientu profilu bez sarežģītām manipulācijām, kā, piemēram, sarežģītu specializēto profilu ( piemēram, endokrinoloģija, nefroloģija u.c.), grūtnieču ārstēšanu. Līdz ar to liels apjoms no augstāka līmeņa stacionāru pakalpojumiem pārsniedz to reālās izmaksas un netiek ārstniecības iestādēm kompensēts, pārkāpjot vienlīdzīgas attieksmes principu, radot šķēršļus godīgai konkurencei un ierobežojot augstāka līmeņa stacionāru iespējas kvalitātes standartiem un ilgtspējīgai attīstībai, tajā skaitā pētniecībai, novirzīt pietiekamu finansējuma apjomu.
Arī dzemdību palīdzības apmaksas sistēmā, lai gan pēc DRG algoritma līdzīgi pacienti tiek sagrupēti pirmšķietami līdzīgās DRG grupās, resursu gadījumu sarežģītība un resursu ieguldījums var būt krasi atšķirīgs augstākā līmeņa perinatālos aprūpes centros un zemāka līmeņa slimnīcās esošajās dzemdību nodaļās.
Līdz ar to nepieciešama DRG koeficients korekcija (piemēram, alokācijas koeficienta piemērošana PAC atbilstoši PAC līmenim), tāpat būtiska komponente ir pētniecības un attīstības izmaksas, kā arī universitāšu slimnīcām un tām sarežģītības ziņā pielīdzinām (V līmeņa pēc pašreizējās klasifikācijas) specializētajām slimnīcām jāparedz finansējuma daļa izglītības un mūžizglītības pasākumu attīstībai, ja tiešām mērķis ir nodrošināt veselības aprūpes sistēmas ilgtspēju, mūsdienīgu, kvalitatīvu pakalpojumu attīstību, ne tikai izdzīvošanu krīzes situācijā.
17. lpp. - Līdz 2029.gadam, plānojot finansējumu slimnīcām, tiks vērtēta arī sniegto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāte, lai mērķtiecīgi stiprinātu tās ārstniecības iestādes, kas darbojas efektīvāk, nevis vienādi uzturētu visas slimnīcas neatkarīgi no rezultātiem.
Atbalstāmas finansējuma plānojuma izmaiņas, tomēr veicamas jau tuvākajā plānošanas periodā, nevis četru gadu laika posmā..
Pašreizējais modelis nespēj atbilstoši finansēt sarežģītos gadījumus, kamēr mazāk sarežģīto gadījumu samaksa, īpaši, ja tiek nodrošināta ar mazākiem personāla resursiem, bez inovatīvu tehnoloģiju pielietošanas, var pārsniegt pakalpojuma reālās izmaksas. Gultas dienu tarifā nav ietvertas pietiekamā apmērā personāla resursu, dārgo tehnoloģiju, dārgo medikamentu izmaksas, īpaši finansiāli neizdevīgu padarot resursu ietilpīgu pacientu profilu bez sarežģītām manipulācijām, kā, piemēram, sarežģītu specializēto profilu ( piemēram, endokrinoloģija, nefroloģija u.c.), grūtnieču ārstēšanu. Līdz ar to liels apjoms no augstāka līmeņa stacionāru pakalpojumiem pārsniedz to reālās izmaksas un netiek ārstniecības iestādēm kompensēts, pārkāpjot vienlīdzīgas attieksmes principu, radot šķēršļus godīgai konkurencei un ierobežojot augstāka līmeņa stacionāru iespējas kvalitātes standartiem un ilgtspējīgai attīstībai, tajā skaitā pētniecībai, novirzīt pietiekamu finansējuma apjomu.
Arī dzemdību palīdzības apmaksas sistēmā, lai gan pēc DRG algoritma līdzīgi pacienti tiek sagrupēti pirmšķietami līdzīgās DRG grupās, resursu gadījumu sarežģītība un resursu ieguldījums var būt krasi atšķirīgs augstākā līmeņa perinatālos aprūpes centros un zemāka līmeņa slimnīcās esošajās dzemdību nodaļās.
Līdz ar to nepieciešama DRG koeficients korekcija (piemēram, alokācijas koeficienta piemērošana PAC atbilstoši PAC līmenim), tāpat būtiska komponente ir pētniecības un attīstības izmaksas, kā arī universitāšu slimnīcām un tām sarežģītības ziņā pielīdzinām (V līmeņa pēc pašreizējās klasifikācijas) specializētajām slimnīcām jāparedz finansējuma daļa izglītības un mūžizglītības pasākumu attīstībai, ja tiešām mērķis ir nodrošināt veselības aprūpes sistēmas ilgtspēju, mūsdienīgu, kvalitatīvu pakalpojumu attīstību, ne tikai izdzīvošanu krīzes situācijā.
Piedāvātā redakcija
1. Finansējuma modeļa izmiņas, atbilstoši sniegto pakalpojumu sarežģītībai, atbilstībai kvalitātes indikatoriem un resursu nodrošinājumam, veicamas tuvākajā plānošanas periodā (2026./2027. gadā )
