Projekta ID
22-TA-2985Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ir norādīta informācija par zemes vienībām, kam piegul īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali), un to piederību valstij vai fiziskai personai.
Izvērtējot rīkojuma projektam pievienotos paskaidrojošos dokumentus, secināms, ka rīkojuma projektam nav pievienoti dokumenti, kas apliecina īpašuma tiesības par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu Nr. 7054 008 0590 un Nr. 7054 008 0805.
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 44. punktam, lai apliecinātu projektā regulēto tiesisko attiecību likumību, tiesību akta lietai papildus pievieno nepieciešamo informāciju un dokumentus, bez kuru esības nav iespējams pieņemt lēmumu pēc būtības.
Ņemot vērā minēto, lūdzam tiesību akta lietai pievienot visus īpašuma tiesības apliecinošus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai pēc būtības.
Izvērtējot rīkojuma projektam pievienotos paskaidrojošos dokumentus, secināms, ka rīkojuma projektam nav pievienoti dokumenti, kas apliecina īpašuma tiesības par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu Nr. 7054 008 0590 un Nr. 7054 008 0805.
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 44. punktam, lai apliecinātu projektā regulēto tiesisko attiecību likumību, tiesību akta lietai papildus pievieno nepieciešamo informāciju un dokumentus, bez kuru esības nav iespējams pieņemt lēmumu pēc būtības.
Ņemot vērā minēto, lūdzam tiesību akta lietai pievienot visus īpašuma tiesības apliecinošus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi", raksturojot īpašumu Nr. 1 un īpašumu Nr.2 (zemes starpgabali), norādīts, ka tie piegul arī valsts īpašumā esošām zemes vienībām:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0805), kas ietilpst nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0064), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0066) – Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā.
Tāpat anotācijā skaidrots, ka, pamatojoties uz rīkojumu Nr.353, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) ir uzsākusi minēto nekustamo īpašumu, kuru sastāvā ir valstij piederošas zemes vienības, kam piegul īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali), atsavināšanas procesu.
Vienlaikus anotācijā, raksturojot īpašumu Nr.1 un īpašumu Nr.2, norādīts, ka, ievērojot šī brīža ģeopolitisko situāciju, VNĪ uz laiku apturējusi nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" atsavināšanu, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai.
Ņemot vērā minēto, lai būtu nepārprotami skaidrs, kuru nekustamo īpašumu atsavināšana uz laiku ir apturēta, lūdzam anotācijā attiecīgi precizēt informāciju.
Minētais Tieslietu ministrijas ieskatā citastarp ir nepieciešams, lai varētu izvērtēt rīkojuma projektā norādītā atsavināšanas veida (pārdošana par brīvu cenu) lietderību tālāk minēto apstākļu dēļ.
Rīkojuma projekta 1.punktā, t.sk ir norādīta atsauce uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 37.panta pirmās daļas 4.punktu un 44.panta astotās daļas 1.punktu.
Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts noteic, ka pārdot publiskas personas mantu par brīvu cenu var, ja nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētā persona. Šajā gadījumā pārdošanas cena ir vienāda ar nosacīto cenu (8.pants).
Minētā likuma 44.panta astotās daļas 1.punkts savukārt noteic, ka zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali) piegul arī valsts īpašumā esošām zemes vienībām (ja šobrīd ir apturēta to nekustamo īpašumu atsavināšana (pārdošana izsolē), kuru sastāvā ir valstij piederošas zemes vienības, kam piegul īpašums Nr.1 un Nr.2, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai), ir vērtējams, vai konkrētajā gadījumā minēto zemes starpgabalu pārdošana par brīvu cenu ir lietderīgākais publiskas personas mantas atsavināšanas veids, it sevišķi, ņemot vērā Atsavināšanas likuma 3.panta otrajā daļā noteikto, ka publisku personu mantas atsavināšanas pamatveids ir mantas pārdošana izsolē, bet citus mantas atsavināšanas veidus var izmantot tikai šajā likumā paredzētajos gadījumos.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt minēto aspektu un papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0805), kas ietilpst nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0064), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0066) – Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā.
Tāpat anotācijā skaidrots, ka, pamatojoties uz rīkojumu Nr.353, valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VNĪ) ir uzsākusi minēto nekustamo īpašumu, kuru sastāvā ir valstij piederošas zemes vienības, kam piegul īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali), atsavināšanas procesu.
Vienlaikus anotācijā, raksturojot īpašumu Nr.1 un īpašumu Nr.2, norādīts, ka, ievērojot šī brīža ģeopolitisko situāciju, VNĪ uz laiku apturējusi nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" atsavināšanu, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai.
Ņemot vērā minēto, lai būtu nepārprotami skaidrs, kuru nekustamo īpašumu atsavināšana uz laiku ir apturēta, lūdzam anotācijā attiecīgi precizēt informāciju.
Minētais Tieslietu ministrijas ieskatā citastarp ir nepieciešams, lai varētu izvērtēt rīkojuma projektā norādītā atsavināšanas veida (pārdošana par brīvu cenu) lietderību tālāk minēto apstākļu dēļ.
Rīkojuma projekta 1.punktā, t.sk ir norādīta atsauce uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 37.panta pirmās daļas 4.punktu un 44.panta astotās daļas 1.punktu.
Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts noteic, ka pārdot publiskas personas mantu par brīvu cenu var, ja nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētā persona. Šajā gadījumā pārdošanas cena ir vienāda ar nosacīto cenu (8.pants).
Minētā likuma 44.panta astotās daļas 1.punkts savukārt noteic, ka zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali) piegul arī valsts īpašumā esošām zemes vienībām (ja šobrīd ir apturēta to nekustamo īpašumu atsavināšana (pārdošana izsolē), kuru sastāvā ir valstij piederošas zemes vienības, kam piegul īpašums Nr.1 un Nr.2, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai), ir vērtējams, vai konkrētajā gadījumā minēto zemes starpgabalu pārdošana par brīvu cenu ir lietderīgākais publiskas personas mantas atsavināšanas veids, it sevišķi, ņemot vērā Atsavināšanas likuma 3.panta otrajā daļā noteikto, ka publisku personu mantas atsavināšanas pamatveids ir mantas pārdošana izsolē, bet citus mantas atsavināšanas veidus var izmantot tikai šajā likumā paredzētajos gadījumos.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt minēto aspektu un papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši rīkojuma projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" skaidrotajam, izpildot Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija rīkojuma Nr. 353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" (turpmāk – rīkojums Nr.353) 4. punktā doto uzdevumu (Finanšu ministrijai veikt nepieciešamās darbības valsts nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, sastāvā esošās meža zemes atdalīšanai atsevišķā īpašumā), izveidoti vairāki patstāvīgi nekustamie īpašumi, tai skaitā rīkojuma projektā minētie nekustamie īpašumi Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā (turpmāk – īpašums Nr. 1) un Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā (turpmāk – īpašums Nr. 2).
Tādējādi secināms, ka īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali), kuru sastāvā ir valsts meža zeme, izveidoti, pamatojoties uz rīkojumu Nr. 353, kas pieņemts pirms 2021. gada 19. maija, kad stājās spēkā grozījumi Meža likumā par 44. panta ceturtās daļas papildināšanu ar 5. punktu.
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā īpašuma Nr.1 un īpašuma Nr.2 atsavināšana būtu jāvērtē kontekstā ar valsts meža zemes atdalīšanas mērķi atbilstoši rīkojumam Nr. 353, kā arī ir jāvērtē Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 5. punktā ietvertā kritērija attiecināmība uz konkrēto gadījumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt minēto aspektu un papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrija ir iepazinusies ar Zemkopības ministrijas vēstuli Nr. 3.4-2e/773/2022, kas rīkojumam projektam pievienota kā paskaidrojošais dokuments, tomēr Tieslietu ministrijas ieskatā no vēstulē minēto jautājumu būtības izriet, ka Zemkopības ministrijai nav lūgts viedoklis par normas interpretāciju kontekstā ar apstākļiem, kas izriet no konkrētā rīkojuma projektā minētā gadījuma, vai tiem pielīdzināmiem apstākļiem.
Tādējādi secināms, ka īpašums Nr.1 un īpašums Nr.2 (zemes starpgabali), kuru sastāvā ir valsts meža zeme, izveidoti, pamatojoties uz rīkojumu Nr. 353, kas pieņemts pirms 2021. gada 19. maija, kad stājās spēkā grozījumi Meža likumā par 44. panta ceturtās daļas papildināšanu ar 5. punktu.
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā īpašuma Nr.1 un īpašuma Nr.2 atsavināšana būtu jāvērtē kontekstā ar valsts meža zemes atdalīšanas mērķi atbilstoši rīkojumam Nr. 353, kā arī ir jāvērtē Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 5. punktā ietvertā kritērija attiecināmība uz konkrēto gadījumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt minēto aspektu un papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Tieslietu ministrija ir iepazinusies ar Zemkopības ministrijas vēstuli Nr. 3.4-2e/773/2022, kas rīkojumam projektam pievienota kā paskaidrojošais dokuments, tomēr Tieslietu ministrijas ieskatā no vēstulē minēto jautājumu būtības izriet, ka Zemkopības ministrijai nav lūgts viedoklis par normas interpretāciju kontekstā ar apstākļiem, kas izriet no konkrētā rīkojuma projektā minētā gadījuma, vai tiem pielīdzināmiem apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Anotācijas 4. sadaļā "Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu" norādīts, ka rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projektā ietvertais regulējums ir saistīts ar grozījumu rīkojumā Nr. 353 (22-TA-2984), lūdzam anotācijas 4. sadaļā norādīt attiecīgu informāciju par minēto projektu un abus rīkojuma projektus izskatīšanai Ministru kabinetā virzīt vienlaikus.
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projektā ietvertais regulējums ir saistīts ar grozījumu rīkojumā Nr. 353 (22-TA-2984), lūdzam anotācijas 4. sadaļā norādīt attiecīgu informāciju par minēto projektu un abus rīkojuma projektus izskatīšanai Ministru kabinetā virzīt vienlaikus.
Piedāvātā redakcija
-