Projekta ID
22-TA-2962Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
28.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai piesaistītu jaunus specialistus Latvijas reģioniem.
Piedāvātā redakcija
2. Pasākuma mērķis ir nodrošināt cilvēka cienīgiem dzīves apstākļiem atbilstoša mājokļa pieejamību sociāli mazaizsargātām personām un speciālistiem, kā arī samazināt rindas pašvaldībās šādu mājokļu izīrēšanai.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai saglabātu un piesaistītu jaunos speciālistus, mazinātu darbaspēka aizbraukšanu no Latvijas, mājokļa pieejamība ir būtisks atbalsta instruments. Ņemot vērā minēto, lūdzam izteikt Noteikumu projekta 3. punktu šādā redakcijā:
“3. Pasākuma mērķa grupa ir personas, kuras ir reģistrētas likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanu” 3. panta 1., 2. un 11. punktā minētās palīdzības saņemšanai”.
Vienlaikus lūdzam paplašināt atbalsta tvērumu šādām mērķauditorijām:
1. Ņemot vērā izveidojušos ģeopolitisko situāciju, kad kopš Krievijas Federācijas 24.02.2022. uzsāktās karadarbības pret Ukrainu, Latvijā ir ieplūduši ukraiņu patvēruma meklētāji, aicinām paplašināt mērķa grupas loku ar personām, kurām ir piešķirts bēgļu statuss.
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai var pretendēt uz Noteikumu projektā paredzēto atbalstu telpu atjaunošanai, ja telpās dzīvo pilngadīgās personas bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušās personas, kuras nespēj sevi nodrošināt ar pajumti.
Vienlaikus uzskatām, ka būtu nepieciešama atsevišķa atbalsta programma, kas pašvaldībām sniegtu iespēju nodrošināt mājokļu pieejamību speciālistiem.
“3. Pasākuma mērķa grupa ir personas, kuras ir reģistrētas likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanu” 3. panta 1., 2. un 11. punktā minētās palīdzības saņemšanai”.
Vienlaikus lūdzam paplašināt atbalsta tvērumu šādām mērķauditorijām:
1. Ņemot vērā izveidojušos ģeopolitisko situāciju, kad kopš Krievijas Federācijas 24.02.2022. uzsāktās karadarbības pret Ukrainu, Latvijā ir ieplūduši ukraiņu patvēruma meklētāji, aicinām paplašināt mērķa grupas loku ar personām, kurām ir piešķirts bēgļu statuss.
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai var pretendēt uz Noteikumu projektā paredzēto atbalstu telpu atjaunošanai, ja telpās dzīvo pilngadīgās personas bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušās personas, kuras nespēj sevi nodrošināt ar pajumti.
Vienlaikus uzskatām, ka būtu nepieciešama atsevišķa atbalsta programma, kas pašvaldībām sniegtu iespēju nodrošināt mājokļu pieejamību speciālistiem.
Piedāvātā redakcija
3. Pasākuma mērķa grupa ir personas, kuras ir reģistrētas likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanu” 3. panta 1., 2. un 11. punktā minētās palīdzības saņemšanai.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 13. un 15. punktu šādā redakcijā:
“13. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai atlases kārtas ietvaros katrai pašvaldībai ir 700 000 euro un 2 500 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
[..]
15. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atlases ietvaros katrai pašvaldībai ir 6 000 000 euro un 12 000 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.”
“13. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai atlases kārtas ietvaros katrai pašvaldībai ir 700 000 euro un 2 500 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
[..]
15. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atlases ietvaros katrai pašvaldībai ir 6 000 000 euro un 12 000 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.”
Piedāvātā redakcija
13. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai atlases kārtas ietvaros katrai pašvaldībai ir 700 000 euro un 2 500 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
[..]
15. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atlases ietvaros katrai pašvaldībai ir 6 000 000 euro un 12 000 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
[..]
15. Maksimālā pieejamā kopējo attiecināmo izmaksu summa vienam projektam šo noteikumu 23.2., 23.3. un 23.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atlases ietvaros katrai pašvaldībai ir 6 000 000 euro un 12 000 000 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
lūdzam izteikt Noteikumu projekta 17.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
“17.1. pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā ir rinda palīdzības saņemšanai, kas paredzēta likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 3.panta 1., 2. un 11. punktā;”
“17.1. pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā ir rinda palīdzības saņemšanai, kas paredzēta likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 3.panta 1., 2. un 11. punktā;”
Piedāvātā redakcija
17.1. pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā ir rinda palīdzības saņemšanai, kas paredzēta likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 3.panta 1., 2. un 11. punktā;
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta 20.punktā un 23.1. apakšpunktā paredzēto atsevišķo dzīvokļu remontdarbu veikšanai noteikts, ka kopā ar projekta pieteikumu tiek norādīti visi objekti, kuros remontdarbi tiks veikti. Piemēram, Rīgas valstspilsētas pašvaldības gadījumā tas būs liels skaits atsevišķās adresēs esoši dzīvokļi. Ņemot vērā minēto lūdzam Ministru kabineta noteikumos noteikt, ka objektu (dzīvokļu ) saraksts var tikt precizēts (piemēram, samazināts), ja rodas tāda objektīva nepieciešamība.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu projekta 23.1. apakšpunktu, izsakot šādā redakcijā:
“23.1. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu atsevišķu telpu atjaunošana vai pārbūve;"
“23.1. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu atsevišķu telpu atjaunošana vai pārbūve;"
Piedāvātā redakcija
23.1. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu atsevišķu telpu atjaunošana vai pārbūve;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Noteikumu projekta 23.2. apakšpunktu papildināt ar šādu atbalstāmo darbību:
“23.2. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu ēku atjaunošana vai pārbūve;”
“23.2. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu ēku atjaunošana vai pārbūve;”
Piedāvātā redakcija
23.2. pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā esošu un neizīrētu ēku atjaunošana vai pārbūve;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
25.punkts paredz, ka projekta iesniedzējam ir pienākums trīs mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas izsludināt iepirkumu par būvprojekta izstrādi (tai skaitā, ja tiek plānots apvienotais projektēšanas un būvdarbu iepirkums) (ja attiecināms). Ņemot vērā minēto lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumus vai tā anotāciju ar informāciju, cik ilgā laikā ir jāizsludina iepirkums par būvniecību, gadījumā, ja būvprojekts ēku pārbūvei jau ir izstrādāts, kā arī, lūdzam, skaidrot, cik ilgā laikā ir jāizsludina iepirkums par dzīvokļu remontdarbiem (23.1. apakšpunkts) un kā rīkoties gadījumā, ja iepirkums noslēdzas bez rezultāta?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka īstenojot projektu finansējuma saņēmējam jānodrošina sasniegto rezultātu ilglaicīgums vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, lūdzam skaidrot nosacījumu par ēkas uzturēšanas plāna nepieciešamību ēkas dzīvesciklam, vienlaikus skaidri norādot ēkas dzīvesciklu gados.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 28.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
“28.7. ēkas iekšējo un ārējo inženiertīklu ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas darbu izmaksas, kas paredzētas detalizētā būvniecības darbu izmaksu tāmē, kas sastādīta atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvniecības darbu izmaksu tāmju sagatavošanu un datēta ne vēlāk kā vienu gadu pirms projekta iesniegšanas (attiecināms, ja nav būvprojekta sastāvdaļa);”
“28.7. ēkas iekšējo un ārējo inženiertīklu ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas darbu izmaksas, kas paredzētas detalizētā būvniecības darbu izmaksu tāmē, kas sastādīta atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvniecības darbu izmaksu tāmju sagatavošanu un datēta ne vēlāk kā vienu gadu pirms projekta iesniegšanas (attiecināms, ja nav būvprojekta sastāvdaļa);”
Piedāvātā redakcija
28.7. ēkas iekšējo un ārējo inženiertīklu ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas darbu izmaksas, kas paredzētas detalizētā būvniecības darbu izmaksu tāmē, kas sastādīta atbilstoši normatīvajiem aktiem par būvniecības darbu izmaksu tāmju sagatavošanu un datēta ne vēlāk kā vienu gadu pirms projekta iesniegšanas (attiecināms, ja nav būvprojekta sastāvdaļa);
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt Noteikumu projekta 29. punktu šādā redakcijā:
“29. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas ir attiecināmas, ja ieguldījumi tiek veikti pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā. Īpašuma tiesībām projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā”.
“29. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas ir attiecināmas, ja ieguldījumi tiek veikti pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā. Īpašuma tiesībām projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā”.
Piedāvātā redakcija
29. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas ir attiecināmas, ja ieguldījumi tiek veikti pašvaldības vai tās izveidotas iestādes vai pašvaldības kapitālsabiedrības īpašumā. Īpašuma tiesībām projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī ir jābūt nostiprinātām zemesgrāmatā.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā 2023. gada faktiskās viena pašvaldības dzīvokļa remontdarbu izmaksas vidēji ir 20 000 euro apmērā (t.sk. PVN), lūdzam izteikt Noteikumu projekta 30. punktu šādā redakcijā:
“30. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas, kas radušās šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tiek attiecinātas apmērā, kas nepārsniedz 20 000 euro vidēji par vienu atjaunoto vai pārbūvēto dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros”.
“30. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas, kas radušās šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tiek attiecinātas apmērā, kas nepārsniedz 20 000 euro vidēji par vienu atjaunoto vai pārbūvēto dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros”.
Piedāvātā redakcija
30. Šo noteikumu 28. punktā norādītās izmaksas, kas radušās šo noteikumu 23.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tiek attiecinātas apmērā, kas nepārsniedz 20 000 euro vidēji par vienu atjaunoto vai pārbūvēto dzīvokli projekta iesnieguma ietvaros.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret 31.punktā noteikto atbalstāmo darbību ietvaros attiecināmo izmaksu apmēru, kam noteikts ierobežojums – nepārsniedz 60 000 euro vidēji par vienu izbūvēto vai pārbūvēto dzīvojamās mājas dzīvokli.
Plānojot jaunbūvi vai pārbūvējot jau esošu ēku ar divu un vairāk istabu dzīvokļiem, noteikumu projektā noteiktā attiecināmo izmaksu robeža nav atbilstoša aktuālajai tirgus situācijai un vidējām būvniecības izmaksām, tāpēc lūdzam atbildīgo iestādi veikt atbilstošus labojumus MK noteikumu projektā un anotācijā, tajā ietverot tirgus situācijai un vidējām būvniecības izmaksām atbilstošas maksimālās attiecināmās izmaksas.
Vēršam uzmanību, ka, nosakot attiecināmo izmaksu summu ierobežojumu tikai balstoties uz dzīvokļu skaitu, tiek kritiski ierobežotas iespējas īstenot jau esošu ēku atjaunošanas un/vai pārbūves darbus, ar iekļautiem teritorijas labiekārtošanas darbiem, ventilācijas izbūves darbiem, vides pieejamību prasību nodrošināšanu, elektroenerģijas prasību pielāgošanu esošajiem būvnormatīviem un citiem vitāli svarīgiem būves elementiem.
Esošā pasākuma mērķis sevī ietver ne tikai jaunu tipveida ēku būvniecību, bet lietderīgi izmantot jau pašvaldību īpašumā esošā, tomēr šobrīd lietošanai nederīgā dzīvojamā fonda pielāgošanu cilvēkiem cienīgiem dzīvošanas apstākļiem. Šādu ēku pārbūve un pielāgošana ir komplicēts un finansiāli ietilpīgs mērķis, tādēļ būtu nekorekti attiecināt tādas izmaksas, kas sedz tikai dzīvokļu pārbūvi, neietverot ēku kā kopumu. Piedāvājam noteikt izmaksas vienam kvadrātmetram (no kopējās ēkas pārbūves un/vai atjaunošanas platības). Šobrīd esošā tirgus situācija liecina, ka jaunbūves un pieguļošās teritorijas labiekārtošanas izmaksas uz vienu kvadrātmetru ir vidēji 2000 euro.
Balstot savu argumentu aprēķinos, norādām, ka situācijā, lai izbūvētu daudzdzīvokļu mājokli ar kopējo platību 2600 m2 ar 40 dzīvokļiem (katrs vidēji 50 m2), pēc esošās MK noteikumu projekta redakcijas tiktu attiecinātas izmaksas 2 400 000 euro. Taču, rēķinot kopējās būvniecības izmaksas šāda apmēra jaunbūvei ar izmaksām 2000 euro/m2, kopējās izmaksas sastādītu vismaz 5 200 000 euro. Ar šobrīd noteikto ierobežojumu, ņemot vērā esošo noteikumu projekta regulējumu, vairāk kā puse no izmaksām netiktu attiecinātas.
Tāpat gribam argumentēt, ka lielu daļu sociālās palīdzības rindas aizņem jaunās ģimenes. Pie esošā MK noteikumu projektā noteiktā finansiālā ierobežojuma tiku netīši veicināta situācija mazu dzīvokļu izbūvei, pretēji nepieciešamībai nodrošināt daudzbērnu ģimenes ar trīs un četru istabu dzīvokļiem, kas ievērojami pārsniedz 50 m2 platību.
Plānojot jaunbūvi vai pārbūvējot jau esošu ēku ar divu un vairāk istabu dzīvokļiem, noteikumu projektā noteiktā attiecināmo izmaksu robeža nav atbilstoša aktuālajai tirgus situācijai un vidējām būvniecības izmaksām, tāpēc lūdzam atbildīgo iestādi veikt atbilstošus labojumus MK noteikumu projektā un anotācijā, tajā ietverot tirgus situācijai un vidējām būvniecības izmaksām atbilstošas maksimālās attiecināmās izmaksas.
Vēršam uzmanību, ka, nosakot attiecināmo izmaksu summu ierobežojumu tikai balstoties uz dzīvokļu skaitu, tiek kritiski ierobežotas iespējas īstenot jau esošu ēku atjaunošanas un/vai pārbūves darbus, ar iekļautiem teritorijas labiekārtošanas darbiem, ventilācijas izbūves darbiem, vides pieejamību prasību nodrošināšanu, elektroenerģijas prasību pielāgošanu esošajiem būvnormatīviem un citiem vitāli svarīgiem būves elementiem.
Esošā pasākuma mērķis sevī ietver ne tikai jaunu tipveida ēku būvniecību, bet lietderīgi izmantot jau pašvaldību īpašumā esošā, tomēr šobrīd lietošanai nederīgā dzīvojamā fonda pielāgošanu cilvēkiem cienīgiem dzīvošanas apstākļiem. Šādu ēku pārbūve un pielāgošana ir komplicēts un finansiāli ietilpīgs mērķis, tādēļ būtu nekorekti attiecināt tādas izmaksas, kas sedz tikai dzīvokļu pārbūvi, neietverot ēku kā kopumu. Piedāvājam noteikt izmaksas vienam kvadrātmetram (no kopējās ēkas pārbūves un/vai atjaunošanas platības). Šobrīd esošā tirgus situācija liecina, ka jaunbūves un pieguļošās teritorijas labiekārtošanas izmaksas uz vienu kvadrātmetru ir vidēji 2000 euro.
Balstot savu argumentu aprēķinos, norādām, ka situācijā, lai izbūvētu daudzdzīvokļu mājokli ar kopējo platību 2600 m2 ar 40 dzīvokļiem (katrs vidēji 50 m2), pēc esošās MK noteikumu projekta redakcijas tiktu attiecinātas izmaksas 2 400 000 euro. Taču, rēķinot kopējās būvniecības izmaksas šāda apmēra jaunbūvei ar izmaksām 2000 euro/m2, kopējās izmaksas sastādītu vismaz 5 200 000 euro. Ar šobrīd noteikto ierobežojumu, ņemot vērā esošo noteikumu projekta regulējumu, vairāk kā puse no izmaksām netiktu attiecinātas.
Tāpat gribam argumentēt, ka lielu daļu sociālās palīdzības rindas aizņem jaunās ģimenes. Pie esošā MK noteikumu projektā noteiktā finansiālā ierobežojuma tiku netīši veicināta situācija mazu dzīvokļu izbūvei, pretēji nepieciešamībai nodrošināt daudzbērnu ģimenes ar trīs un četru istabu dzīvokļiem, kas ievērojami pārsniedz 50 m2 platību.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot Noteikumu projekta 34. punktā ietverto nosacījumu “projekta iesniedzējam ir tiesības izmantot platību, kas nepārsniedz 20% no dzīvojamās mājas kopējās platības, sociālo pakalpojumu sniegšanai”, norādot sociālo pakalpojumu piemērus.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam veikt tehnisku precizējumu noteikumu projekta 36.2. apakšpunktā:
36.2. ne retāk kā vienu reizi ceturksnī savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
36.2. ne retāk kā vienu reizi ceturksnī savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
Piedāvātā redakcija
36.2. ne retāk kā vienu reizi ceturksnī savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā precizēt informāciju attiecībā uz sociālo dzīvokļu rindu, norādot, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldībā uz 01.03.2023. tajā bija 1932 personas.
Piedāvātā redakcija
-