Atzinums

Projekta ID
23-TA-3312
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros tiek paredzēts sniegt atbalstu arī projektiem, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, taču no noteikumu projekta nav skaidrs, kāda būs rīcība, ja tiktu pārkāpta šajā apakšpunktā minētā prasība par elektroenerģijas izmantošanu pašpatēriņam vismaz 80% apmērā, lai nodrošinātu atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normu prasībām, aicinām papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredzētu, ka gadījumā, ja tiktu pārkāpts šo noteikumu 9.4. apakšpunktā minētais nosacījums un tādējādi tiktu uzskatīts, ka finansējuma saņēmējs ir uzskatāms par saimnieciskās darbības veicēju attiecīgajā pārskata gadā, tad tam būtu iespēja piemērot šo noteikumu 16.2punktā noteikto atbalsta piešķiršanas mehānismu. Savukārt, gadījumā, ja minēto atbalstu nav iespējams piešķirt saskaņā ar šo noteikumu 16.2punktā noteikto, tas kvalificētos kā nelikumīgs komercdarbības atbalsts un būtu jānodrošina tā atgūšana. Aicinām attiecīgi papildināt noteikumu projektu ar šādu iespēju.
Ja tomēr atbalsta programmas izstrādātājs vēlas izmantot stingrāku pieeju un šo noteikumu 9.4.apakšpunkta pārkāpuma gadījumā piešķirto finansējumu atgūt kā nelikumīgu komercdarbības atbalstu, nepiemērojot iespēju piemērot šo noteikumu 16.2punktā noteikto atbalsta piešķiršanas mehānismu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Papildus lūdzam anotācijā norādīt projekta dzīves cikla ilgumu atbilstoši piemērojamiem normatīvajiem aktiem.
 
Piedāvātā redakcija
Ja ir konstatēts, ka projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) neatbilst šo noteikumu 9.4. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un tādējādi tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbildīgajai iestādei uz Vides investīciju fonda vēstulē norādīto kontu saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831) ir noteikts, ka "trīs gadu laikposms šīs regulas vajadzībām būtu jāvērtē kā slīdošs periods. Attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.", lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 16.5.2.punktu pret Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā lietoto formulējumu, ka de minimis kopsummu ir jāpārbauda trīs gadu periodā skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā. Papildus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, ka regulas 2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados.
Piedāvātā redakcija
Piešķirot de minimis atbalstu, pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam.
 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punkts nosaka, ka “pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.10.punktā minēto atsauci, norādot sasaisti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu un Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu vai arī dzēšot atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros atbalstu tiek plānots sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, skaidrojam, ka gadījumā, kad tiktu konstatēts komercdarbības atbalsta regulējuma pārkāpums, būs jāveic tikai tāda komercdarbības atbalsta atgūšana, kas tiks uzskatīta par nelikumīgu. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu 16.11punktu, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā. 
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Vides investīciju fondam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Vides investīciju fonds nodrošina no atbalsta saņēmēja atgūtā atbalsta pārskaitīšanu ministrijai.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka starp pārbaudāmajiem nosacījumiem ir arī šajos noteikumos paredzētie de minimis atbalsta nosacījumi, lūdzam papildināt VII. nodaļu ar normu, kas paredz veikt arī šajos noteikumos noteikto de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumu pārbaudi uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 52.2.apakšpunktu, nodrošinot, ka Vides investīciju fonds nodrošinās 9.4.apakšpunktā ietverto nosacījumu uzraudzību visā projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā), gadījumos, kad finansējuma saņēmējs šo noteikumu ietvaros nav saimnieciskās darbības veicējs. Savukārt attiecībā uz tiem saņēmējiem, uz kuriem attiecas šo noteikumu 16.2 punktā minētie nosacījumi, pienākums nodrošināt vismaz 80 % no elektroenerģijas, kas gadā saražota ar projekta līgumā iekļautajām iekārtām, dzīvojamās mājas vai daudzdzīvokļu mājas iedzīvotāju pašpatēriņa vajadzībām, nav attiecināms

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par demarkāciju ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 2.2.3.6.pasākumu "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 1.1.un 2.1. apakšpunktā norādīto summu 2024.gadam ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” saskaņā ar 6.punktā norādīto informāciju, ka kopējais finansējuma palielinājums ir 5 000 000 euro apmērā.
Vienlaikus lūdzam 2024.gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīt jau šobrīd KEM valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 33.02.00 „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” plānoto finansējumu noteikumu projektā paredzētā konkursa īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstību Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkta nosacījumiem, aicinām aizstāt vārdus "izmaksu nošķiršanu" ar "uzskaites nodalīšanu".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Korektas normas interpretācijas nolūkos, aicinām izteikt šo punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Regulu Nr. ​2023/2831 pieņem, ievērojot minētās regulas 7. panta 3. punktā un 8. pantā minēto spēkā esamības termiņu.