Projekta ID
24-TA-2574Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
20.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka reorganizācija notiek divos posmos, lai nebūtu atkārtoti jāmaina / jāprecizē iestādes nosaukums tajā iekļaujot jaunatnes jomu (arī pašreizējā redakcijā gan pie iestādes funkcijām, gan uzdevumiem ir iekļauts darbs ar jaunatnes jomas jautājumiem), aicinām izvērtēt iespēju to izdarīt jau tagad, tādējādi izvairoties no biežas nosaukumu maiņas un ar to saistītajām administratīvajām izmaksām, kā arī jau sākotnēji veidojot skaidru organizācijas vizuālo identitāti utt. Gadījumā, ja iestādes nosaukums netiek precizēts, lūdzam iekļaut anotācijā skaidrojumu vai to ir paredzēts veikt reorganizācijas otrajā posmā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka minētais projekts nevar tikt atzīts par steidzamu, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktu steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Ievērojot minēto, par steidzamības pamatojumu nevar būt tas, ka "dots uzdevums sagatavot un izglītības un zinātnes ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā [..] tiesību aktu projektus – līdz 2024.gada 1.decembrim", kas pēc būtības ir iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Ievērojot minēto, par steidzamības pamatojumu nevar būt tas, ka "dots uzdevums sagatavot un izglītības un zinātnes ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā [..] tiesību aktu projektus – līdz 2024.gada 1.decembrim", kas pēc būtības ir iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 54. un 57. punktu institūcijas darbības stratēģiju un gada darba plānu apstiprina institūcijas vadītājs, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa instrukcija Nr. 3 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu", kas paredzēja, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgais Ministru kabineta loceklis, šobrīd vairs nav spēkā. Institūciju stratēģiju izstrāde šobrīd tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukciju Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu". Vadlīnijās "Stratēģiskās plānošanas vadlīnijas valsts pārvaldes iestādēm" norādīts, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgās institūcijas vadītājs, proti, tas, kurš šo rīko izmantos (vadlīnijas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/12837/download?attachment).
Ievērojot minēto, aicinām precizēt šo punktu vai attiecīgi noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kāpēc Valsts izglītības attīstības centra darbības stratēģiju un darba plānu apstiprinās izglītības un zinātnes ministrs nevis institūcijas vadītājs.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa instrukcija Nr. 3 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu", kas paredzēja, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgais Ministru kabineta loceklis, šobrīd vairs nav spēkā. Institūciju stratēģiju izstrāde šobrīd tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukciju Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu". Vadlīnijās "Stratēģiskās plānošanas vadlīnijas valsts pārvaldes iestādēm" norādīts, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgās institūcijas vadītājs, proti, tas, kurš šo rīko izmantos (vadlīnijas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/12837/download?attachment).
Ievērojot minēto, aicinām precizēt šo punktu vai attiecīgi noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kāpēc Valsts izglītības attīstības centra darbības stratēģiju un darba plānu apstiprinās izglītības un zinātnes ministrs nevis institūcijas vadītājs.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot šo punktu, jo iestādes nolikumā nav nepieciešams pārrakstīt vispārīgas normas. Vēršam uzmanību, ka jebkurai iestādei savu funkciju izpildei ir tiesības slēgt līgumus ar fiziskām un juridiskām personām par piegādēm un pakalpojumiem, kas ir civiltiesiski līgumi, ko attiecīgi regulē speciālie normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka termins "nevalstiskās organizācijas" nav juridisks termins, lūdzam to aizstāt ar terminu "biedrības un nodibinājumi" (attiecīgā locījumā).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot minēto punktu, jo iestādes nolikumā nav nepieciešams pārrakstīt vispārīgas normas. Minētajā punktā noteikto jau paredz Valsts pārvaldes iekārtas likums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 159.7. apakšpunktam, ierakstot ne tikai norādi uz noteikumu publikāciju laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, bet arī norādes uz noteikumu grozījumu publikācijām laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” (attiecīgo laikraksta numuru izdošanas gadu un numuru uzskaitījumu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda anotācijas 1. sadaļā "cita informācija" (skat. skaidrojuma "Vadlīniju tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" 43. lpp.).
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1. sadaļu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” anotācijā kā viens no būtiskiem jaunās iestādes darbības principiem tika norādīts vienas pieturas aģentūras principa iedzīvināšana. Lūdzam skaidrot kā tas ir nostiprināts Valsts izglītības attīstības centra nolikumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par reālajiem ieguvumiem, kādi tiek nodrošināti konsolidējot šo divu iestāžu funkcijas, uz ko tika norādīts Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” anotācijā un izziņā, pamatojot iestāžu reorganizācijas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Iebildums
Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” anotācijā kā viens no būtiskākajiem reorganizācijas pamatojumiem bija iekļauta norāde uz OECD rekomendācijām. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā izstrādājot Valsts izglītības attīstības centra nolikumu tika nodrošināta šo rekomendāciju izpilde, kā arī lūdzam sniegt norādi uz publiski pieejamu šo rekomendāciju publikāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši Vadlīnijās sākotnējās ietekmes izvērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā (pieejams: https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/tap_anotacija_vadlinijas.pdf) norādītajam anotācijas 2. sadaļā norāda ietekmi uz sabiedrības grupām, kuras tiesiskais regulējums varētu ietekmēt, piemēram, Valsts izglītības attīstības aģentūras un Valsts izglītības satura centra nodarbinātie. Ievērojot minēto, lūdzam aizpildīt šo anotācijas sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo sadaļu, norādot noteikumu projekta ietekmi uz institūcijām un to funkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz tiesību aktu (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļvietnē likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, papildinot to ar iekšējo atsauci. Skat. https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, papildinot to ar iekšējo atsauci. Skat. https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, papildinot to ar iekšējo atsauci. Skat. https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka normatīvā akta tekstam ir jābūt lakoniskam, tostarp jāizvairās no liekvārdības. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt 7.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
7.2. sniegt maksas pakalpojumus;
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka normatīvā akta tekstam ir jābūt lakoniskam, tostarp jāizvairās no liekvārdības. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt 7.9. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
7.9. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz tiesību aktu (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļvietnē likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz tiesību aktu (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļvietnē likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut atsauci uz tiesību aktu (likumi.lv), tas ir, atsauci uz tīmekļvietnē likumi.lv publicēto tiesību aktu. Skat: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-pievienot-atsauci
Piedāvātā redakcija
-