Atzinums

Projekta ID
25-TA-2127
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka, ka grāmatvedībā ir jābūt skaidri nodalītām izmaksām darbībām, kam atbalsts šo darbību īstenošanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, no izmaksām saimnieciskai darbībai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai noteikumu projektā nodrošinātu to, ka projekta ietvaros tiek attiecinātas tikai tās izmaksas, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 [1] 2. panta 157. punktā noteiktajai definīcijai, kā, arī, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.b panta 3. punktā noteikto, lai  novērstu šaubas, ka projekta ietvaros tiek sniegts atbalsts Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 158. punktā minētajām ostas būvēm un aprīkojumam, lūdzam sniegt skaidrojumu anotācijā, kā arī pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta punktus. 

[1] Eiropas Komisijas  2014.gada 17.jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanas prasības nosaka Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā”, lūdzam  noteikumu  projekta 16.10. apakšpunktā minētajām izmaksām komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai nepiemērot komercdarbības atbalsta regulējumu, attiecīgi precizējot noteikumu projektu un skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 25. un 26.punktā minētie kritēriji ir jāvērtē uzņēmuma grupas līmenī, lūdzam attiecīgi arī papildināt šos punktus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai noteikumu projektā nodrošinātu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 [1] 6. panta 3. un 7. punktā noteikto datu uzglabāšanas pienākuma prasības ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar šiem nosacījumiem.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk. 

[1] Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam

 
Piedāvātā redakcija
Atbalsta sniedzējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 (desmit) gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta V. sadaļu papildināt tā, lai skaidrs, kā tiks ievēroti Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.[1] b panta 3. un 7.punkts. Ar attiecīgu skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.

Lūdzam attiecībā uz Komisijas regulas Nr.651/2014 56.panta 7.punkta piemērošanu anotāciju arī papildināt ar skaidrojumu par komunikāciju ar Eiropas Komisiju lietas SA.116227 (2024/N) - Providing of safe berthing of Ro-Ro ferries in the port of Liepaja / Applicability of Article 56b of the General Block Exemption Regulation ietvaros (Eiropas Komisijas viedoklis Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas  pārsūtīts ar Finanšu ministrijas2025.gada 27.marta vēstuli Nr. 7-2/18/957).

[1] Eiropas Komisijas  2014.gada 17.jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.punktu, skaidri iekļaujot noteikumu projektā atbalsta apjoma un piemērojamās atbalsta intensitātes aprēķināšanas principus konkrētām attiecināmā izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 [1] 56.b panta 4. un 5. punktu.

[1] Eiropas Komisijas  2014.gada 17.jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka gadījumā, ja darbi pie projekta ir sākti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, viss projekts ir noraidāms, lūdzam jautājumu skaidri atspoguļot Ministru kabineta noteikumu projekta redakcijā, tostarp, piemēram, vārdus "izmaksas nav attiecināmas" aizstāt ar vārdiem "viss projekts ir noraidāms".
Vienlaikus, aicinām anotācijā skaidrot, vai praksē attiecībā uz plānoto Liepājas speciālās ekonomiskās zonas projektu tiks nodrošināta stimulējošās ietekmes nosacījuma izpilde (atbilstoši definīcijai), ja, piemēram, projekts šādā apmērā ir bijis iesniegts jau kādam citam atbalsta sniedzējam un attiecīgi daļa no atbalsta par konkrētiem darbiem piešķirta (ja piešķirta) un projekts uzsākts (ja uzsākts). Lūdzam arī skatīt par šo aspektu komunikāciju Eiropas Komisiju lietas SA.116227 (2024/N) - Providing of safe berthing of Ro-Ro ferries in the port of Liepaja / Applicability of Article 56b of the General Block Exemption Regulation ietvaros (Eiropas Komisijas viedoklis Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrias un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārsūtīts ar Finanšu ministrijas 2025.gada 27.marta vēstuli Nr. 7-2/18/957).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 39. punktā minētie nosacījumi attiecas uz atbalstu, kas ir de minimis atbalsts, nevis kāds cits finanšu atbalsts, lūdzam precizēt noteikumu projekta 39.2. apakšpunkta pirmo teikuma daļu, piemēram, piedāvātajā redakcijā: "piešķirot de minimis atbalstu, atbalsta sniedzējs pārbauda, vai...".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi būtu skaidrs, ka projekta uzraudzība ir jānodrošina ieguldījumu amortizācijas periodā, lūdzam noteikumu projekta 44.punktā vārdus "projekta dzīves ciklā" aizstāt ar vārdiem "ieguldījumu amortizācijas periodā", vai arī iekļaut anotācijā skaidrojumu, kas jāsaprot ar projekta dzīves ciklu. Vienlaikus lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, ka ieguldījumu amortizācijas periodā ir jānodrošina arī infrastruktūras, kam netiek piešķirts komercdarbības atbalsts, uzraudzība.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijā sniegto informāciju, ne tikai par atbilstību īstenošanas regulas (ES) 2021/1328 [1] nosacījumiem, bet arī prasībām, kuras iekļautas ReArm regulā (ES) 2025/1914 [2] attiecībā uz ieguldījumiem militārajā mobilitātē, t.sk. regulā (ES) 2021/1153 [3] noteiktajām prasībām divejāda lietojuma infrastruktūrai, t.i. skaidrot kā tiks nodrošināts, ka projekti atbildīs minētajām prasībām, nepieciešamības gadījumā papildinot noteikumu projektu ar attiecīgiem nosacījumiem vai projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus ar attiecīgiem specifiskās atbilstības kritērijiem. Citos gadījumos divējāda lietojuma infrastruktūrai regulējums (piemēram, investīcijas Sēlijas poligona pievedceļam) paredz Aizsardzības ministrijas atzinumu par atbilstību tehniskajām prasībām.


[1] Eiropas Komisijas 2021.gada 10.augusta īstenošanas regula (ES) 2021/1328, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1153 precizē infrastruktūras prasības, kas piemērojamas konkrētām divējāda lietojuma infrastruktūras darbību kategorijām
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2025.gada 18.sepbemra regula (ES) 2025/1914, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisku problēmu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā
[3] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regula (ES)  2021/1153 ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.4.punkta 1. tabulu ar informāciju, ka Satiksmes ministrija 20 darba dienu laikā no noteikumu projekta spēkā stāšanās, izmantojot SANI2 sistēmu, iesniegs Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju par pasākumu. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju, kuras no noteikumu projekta 16.punktā minētajām attiecināmajām izmaksām attiecas konkrēti uz 12.1., 12.2. un 12.3.apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, noteikumu projektā noteiktos nosacījumus, lai nerastos interpretācijas problēmas, aicinām noteikumu projekta anotācijā ietvert detalizētāku pamatojumu, kas noteikumu projekta 19.punkta izpratnē saprotams ar projekta pamatojošām dokumentācijas sagatavošanas izmaksām, kas ir attiecināmas pēc 2025. gada 29.maija.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 20.punkta pirmo teikumu ar norādi no kādiem līdzekļiem tiks segtas izmaksas ārpus projekta, lai nerastos interpretācijas problēmas.
 
Piedāvātā redakcija
20. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas vai pārsniedz katram projekta iesniedzējam pieejamo attiecināmo izmaksu apjomu, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem. Ārpus projekta finansējamās izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, ja nav iespējams piemērot šo noteikumu 39. punktā paredzēto atbalstu, kas noteikts Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831), tai skaitā projekta īstenošanas laikā.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu ietvaros finansējuma saņēmējs sedz sadārdzinājumu, neatkarīgi no tā ir vai nav projekta ietvaros piešķirts komercdarbības atbalsts. Tādejādi lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No noteikumu projekta  23.punkta izriet, ka noteikumu projekta 16.10. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, piemērojot de minimis atbalsta nosacījumus, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas. Lūdzam skaidrot noteikumu projekta anotācijas ietvaros kādi komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi tiks nodrošināti pirms iesniegts projekta iesniegums.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju noteikumu projekta V. nodaļu izteikt piedāvātajā redakcijā, ņemot vērā, ka tās saturs ietver komercdarbības atbalsta nosacījumus. 
Piedāvātā redakcija
V. Komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 [1] aicinām par atbalsta piešķiršanas brīdi noteikt brīdi, kad sadarbības iestāde ir pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam. Tas dotu iespēju de minimis atbalstu piešķirt arī projekta īstenošanas laikā, jo, ņemot vērā, ka de minimis atbalstam ir noteikts ierobežojums attiecībā uz de minimis atbalsta robežlielumu (300 000 EUR trīs gadu laikā), ir iespējama situācija, ka projekta apstiprināšanas brīdī nav iespējams projekta iesniedzējam piešķirt visu nepieciešamo de minimis atbalstu projekta īstenošanai.

[1] Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 42.4. apakšpunktu, ņemot vērā konkrētā specifiskā atbalsta mērķa projekta veidu un to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 [1] 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu projekta dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti). 

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 23.septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta 42.5.apakšpunktu ar konkrētām veicamajām darbībām, nosacījumiem finansējuma saņēmējiem, kas identificētas horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā minēto, ka horizontālajam principam “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” plānota netieša ietekme, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par vismaz vienu rādītāju, kādu plānots sasniegt šī horizontālā principa ietvaros, kā arī ar informāciju, kas un kādā veidā nodrošinās datu uzkrāšanu par šī rādītāja sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar informāciju, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu/ radīto vērtību ilgtspēja un uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, ka tiks nodrošināti projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes pasākumi saskaņā ar noteikumu projekta 42.8. apakšpunktā minētajiem normatīvajiem aktiem un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, t.i., vai tiks izmantoti esošie 3.1.1.6.pasākuma “Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība” kritēriji, vai tajos tiks veikti tehniski precizējumi, vai tiks virzīts jauns kritēriju komplekts apstiprināšanai ES fondu uzraudzības komitejā 2021.- 2027.gadam.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai pasākumam būs tieša vai entieša ietekme uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”.

Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānotajiem projektu iesniedzējiem, t.i., papildināt ar skaidrojumu, kas pamato izvēlēto projektu iesniedzēju loku, veikto priekšatlasi, kāpēc tieši konkrētos projektu iesniedzējus plānots uzaicināt iesniegt projektu iesniegumus.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.2.sadaļu "Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību" ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļas ailē “Turpmākie trīs gadi” gan 2026. gadam, gan 2027. gadam norādītos finansējuma apmērus pārcelt no ailes “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” uz aili “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegt informāciju sadalījumā pa finansējuma avotiem un gadiem.
Vienlaikus lūdzam anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka Kohēzijas fonda finansējums pasākumu īstenošanai tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar punktu par atbalstu regulējuma apstiprināšanai un investīciju uzsākšanai pirms Eiropas Komisijas lēmuma par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam grozījumiem un attiecīgi Satiksmes ministrijas plānoto rīcību gadījumā, ja izskatīšanas ietvaros neatbalsta 3.3.1.2.pasākumu "Lielo ostu divejāda lietojuma publiskās infrastruktūra" vai kādas tā ietvaros plānotās darbības.
Piedāvātā redakcija
-