Atzinums

Projekta ID
24-TA-945
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pārskatāmībai un vienotai pieejai lūdzam MK noteikumos norādīt uz pasākumu un atlases kārtu attiecināmos rādītājus un to sasniedzamās vērtības, atrunājot, ka precīzs sadalījums projektu līmenī tiks noteikts Ministru kabineta rīkojumā. Tāpat vēršam uzmanību, ka 27.punktā un 40.1.apakšpunktā ir atsauce uz MK noteikumos minētajiem rādītājiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8. punktu, norādot nacionālā līdzfinansējuma apmēra sadalījumu starp pašvaldību budžeta finansējumu un privāto finansējumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 8.punktā norādīts, ka nacionālā līdzfinansējuma summu veido pašvaldību un privātais finansējums.

Vienlaikus lūdzam attiecīgi anotācijas 3.sadaļā veikt šādus precizējumus:
- anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīt noteikumu projekta 8.punktā norādīto finansējumu un tā sadalījumu pa finansējuma avotiem (ņemot vērā iebildumu pie noteikumu projekta 8.punkta), t. sk. norādot prognozēto finansējuma apmēra sadalījumu pa visiem pasākuma īstenošanas gadiem (līdz 2029.gadam ieskaitot), kā arī katrā gadā atsevišķi norādīt finansējuma sadalījumu pa avotiem (ERAF finansējums un pašvaldības budžeta finansējums (EUR izteiksmē un %));
- aizpildīt 5.3. apakšpunktu atbilstoši 3.3.apakšpunktam.
Papildus vēršam uzmanību, ka anotācijas 3.sadaļas 2.3.apakšpunktā, saskaitot pa gadiem norādīto ietekmi uz pašvaldību budžetiem, tā atšķiras par 1 euro salīdzinājumā ar noteikumu projekta 8.punktā norādīto pašvaldību un privātā līdzfinansējuma apmēru, līdz ar to anotācijas 3.sadaļā lūdzam precizēt 2.3. un 3.3. apakšpunktus, vienlaicīgi precizējot arī 2. un 3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai būtu viennozīmīgi skaidrs, kā rīkoties gadījumos, ja ēkā tiek sniegti deleģētie pakalpojumi ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, lūdzam noteikumu projekta 18.punktu sadalīt divos atsevišķos punktos vai vismaz divos teikumos, kuros skaidri norāda gadījumus, kad projekts ir saistīts ar saimniecisku darbību un kad tas nav saistīts ar saimniecisku darbību, un kas katrā gadījumā var iesniegt projektu.
 
Piedāvātā redakcija
"Projektu īsteno pašvaldības, pašvaldības kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības ēkā vai ēkas daļā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība. Ja ēkā vai ēkas daļā sniedz sabiedriskos pakalpojumus (ūdenssaimniecības, siltumapgādes vai valsts vai pašvaldības apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus), kuru sniegšanas nodrošināšanai atbalstu piešķir kā kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tad projektu iesniedz un īsteno uzņēmums, kuram ir deleģēts sniegt šo sabiedrisko pakalpojumu."
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā šajā punktā minētais neattiecas uz visiem projekta iesniedzējiem, lūdzam precizēt šī punkta redakciju, skaidri norādot, uz kuriem projekta iesniedzējiem attiecas šajā punktā minētais.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt šī punkta formulējumu, skaidri norādot, kādi nosacījumi projekta iesniedzējam ir jāievēro, kāds ir papildinošās saimnieciskās darbības apmērs, jaudas metode, ka punkts nav attiecināms uz 22. punktā norādīto kultūras mērķu infrastruktūru, kā arī lūdzam atšifrēt šajā punktā lietoto terminoloģiju "papildinošā saimnieciskā darbība", "papildpakalpojumi", "cita saimnieciskā darbība".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar attiecināmo izmaksu noteikšanas nosacījumiem  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus).
Ņemot vērā minēto, lūdzam paredzēt noteikumu projekta 28.1.apakšpunktā minētajām izmaksām ierobežojumu līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji pasākuma atlases kārtas ietvaros ir paredzētas arī pašvaldības, lūdzam papildināt punktu, ka  pamatojumam jāatbilst spējai avansu izlietot sešu mēnešu laikā "saimnieciskā gada ietvaros".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidrus  un izsekojamus atlases kārtas nosacījumus, aicinām izvērtēt projekta iesniedzēju noteikt pie  noteikumu projekta virzības. Vēršam uzmanību, ka esošajā stadijā nav viennozīmīgi skaidrs, uz kāda Ministru kabineta rīkojuma pamata un kad tie tiks paredzēti.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta  19.5.apakšpunktu atbilstoši Komisijas lēmuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES) 4.panta c) apakšpunktam, nosakot, ka līgumā/lēmumā jābūt ietvertai īpašo vai ekskluzīvo tiesību būtībai, kā to nosaka iepriekšminētā EK lēmuma 4.panta c) apakšpunkts.
Lūdzam  noteikumu projekta 19.5.apakšpunktu izteikt piedāvātajā redakcijā. 
 
Piedāvātā redakcija
19.5. ekskluzīvo vai īpašo tiesību, kuras uzņēmumam piešķīrusi institūcija, kura uzlikusi VTNP sniegšanas pienākumu, būtību.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros atbalsts plānots arī kultūras infrastruktūras objekiem, lūdzam papildināt noteikumu projektu vai anotāciju ar norādi, ka pēc ES fondu ieguldījumu veikšanas attiecīgais  kultūras objekts nodrošinās pašpietiekamību un būs spējīgs nodrošināt funkcionēšanu bez papildus publiskā atbalsta saņemšanas, t.sk. nodrošināt tā darbību atbilstoši noteiktajām funkcijām, nodrošināt atbilstošu infrastruktūras uzturēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par projekta iesniedzēja pienākumu, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 24. punktā vārdus "apliecina projekta iesniedzēja interešu konflikta neesamību" ar vārdiem "paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai atvieglotu MK noteikumu lasīšanu, lūdzam nosacījumus, kas attiecas uz katru no projekta iesniedzējiem izdalīt atsevišķi, secīgi vienu aiz otra, jo šobrīd gan papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi un definīcijas, gan nesaimnieciskas ēkas kritērijs, gan nosacījumi sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem ir izmētāti pa noteikumiem, tādējādi daudzviet jālieto palīgteikumi, uz ko tieši minētais punkts attiecas, vai uz ko neattiecas. Skatīt.18.-23.p., 33.-35.punktus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz finansējuma saņēmējus ar dažādu juridisko statusu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 38.punktu, ka tiks noslēgta arī vienošanās par projekta īstenošanu - līdzīgi kā tas ir noteikts noteikumu projekta 42.punktā un 48.2.apakšpunktā. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 40.3.apakšpunktā norādīto atsauci uz noteikumu projekta 28.5.apakšpunktu, ņemot vērā, ka 29.5.apakšpunkts neparedz regulējumu par iekārtām, un nepieciešamības gadījumā lūdzam to precizēt.
Vienlaikus lūdzam pārskatīt lietotās atsauces uz saistošajiem noteikumu projekta punktiem arī noteikumu projekta 20.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, lūdzam precizēt noteikumu projekta 43. punktu, svītrojot vārdu "visu". Lūdzam pēc analoģijas veikt labojumus noteikumu projekta 44. un 45. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partneru piesaisti. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 49. punktu vai atbilstoši papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju anotācijā norādīto informāciju par investīcijas ietekmi uz tautsaimniecību papildināt ar pēc iespējas izmērāmiem faktiski sagaidāmiem rezultātiem/rādītājiem. Skaidrojam, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-