Projekta ID
24-TA-1269Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam EM grozījumu MK 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MKN grozījumu projekts) anotācijā skaidri atrunāt, attiecībā uz kādam pasākuma atbalsta sadaļām finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj dati par RIS3. Vēršam uzmanību, ka RIS3 rādītāji ir attiecināmi uz tiem SAM, pasākumiem vai to atbalsta sadaļām, kur atbalsts ir/var būt saistīts ar P&A izdevumiem, nevis par vispārīgām uzņēmējdarbības atbalsta sadaļām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam Anotācijas 1.3. sadaļas risinājuma aprakstā par Valsts ieņēmumu dienesta pieejamo datu nodrošināšanu aizvietot vārdus " VID datu bāzē" ar vārdiem "VID Informācijas sistēmā". VID nenodrošina piekļuvi datu bāzei, bet nodod datus ārējiem lietotājiem no informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
33. Pasākuma ietvaros vadības informācijas sistēmā uzkrāj šādus RIS3 rādītājus katrā no RIS3 jomām sadalījumā pa gala labuma guvēju veidiem:
Iebildums
Atsaucoties uz š.g. 26.jūnija sanāksmi starp EM,IZM, CSP, CFLA un VI par RIS3 rādītāju saraksta pārskatīšanu, lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt MKN 33. punktu attiecībā uz RIS3 rādītājiem pēc tam, kad starp augstākminētajām pusēm tiek panākta vienošanās par gala sarakstu ar RIS3 rādītājiem. Attiecīgi lūdzam arī VI informēt par RIS3 rādītāju gala sarakstu un to apstiprināšanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
77.5 Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar starpresoru vienošanos starp finansējuma saņēmēju un Valsts ieņēmumu dienestu nodrošina finansējuma saņēmējam pieeju datiem (darba devēja nosaukums un reģistrācijas numurs) par darba ņēmēja nodarbinātību, lai finansējuma saņēmējs izskatītu gala labuma guvēja iesnieguma par šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētā projekta īstenošanu un ar to saistītās dokumentācijas, un projekta īstenošanas dokumentācijas atbilstību šo noteikumu 39.2., 39.4., 39.5., 39.6. apakšpunkta prasībām.
Iebildums
Ministru Kabineta noteikumu grozījumu projektā 77.5 punktā ir noteikts, ka no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) ir nepieciešams saņemt datus par darba ņēmēja darba devējiem, to nosaukumu un reģistrācijas numuru, lai izpildītu 36.,7., 39,2., 39,4., 39.5. un 39.6. apakšpunktus.
VID informē, ka var piedāvāt piekļuvi VID Datu noliktavas sistēmas standartpārskatam, kur pēc darba ņēmēja personas koda iespējams atlasīt šādu informāciju: darba devēja nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu un nodarbinātības periodus, informācijas avots ir “Ziņas par darba ņēmējiem”.
Standart-pārskats nesatur profesijas kodus.
Ja piedāvātais risinājums nav atbalstāms no LIAA puses, tad nepieciešams vienoties par abām pusēm pieņemamāko datu nodošanas risinājumu, pēc kura abpusējas saskaņošanas VID varēs noteikt nepieciešamās izmaiņas VID informācijas sistēmās un aprēķināt risinājuma ieviešanai papildu nepieciešamo finansējumu.
Papildus lūdzam svītrot 39.2. apakšpunktā minēto par informācijas saņemšanu no VID attiecībā uz valdes locekļiem, jo datu pirmavots šai informācijai ir Uzņēmumu reģistrs, un pārskats “Ziņas par darba ņēmējiem” šādu informāciju nesatur.
Kā arī informējām, ka 39.5 apakšpunktā minētā informācija nav VID rīcībā: darba devējs ziņās par darba ņēmējiem nenorāda valsts civildienesta ierēdņa statusu, kā arī VID Publiskojamo datu bāzē publicētajās valsts amatpersonu deklarācijās nav valsts civildienesta ierēdņa statusa.
(VID komentārs, Nadežda Umanska)
VID informē, ka var piedāvāt piekļuvi VID Datu noliktavas sistēmas standartpārskatam, kur pēc darba ņēmēja personas koda iespējams atlasīt šādu informāciju: darba devēja nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas kodu un nodarbinātības periodus, informācijas avots ir “Ziņas par darba ņēmējiem”.
Standart-pārskats nesatur profesijas kodus.
Ja piedāvātais risinājums nav atbalstāms no LIAA puses, tad nepieciešams vienoties par abām pusēm pieņemamāko datu nodošanas risinājumu, pēc kura abpusējas saskaņošanas VID varēs noteikt nepieciešamās izmaiņas VID informācijas sistēmās un aprēķināt risinājuma ieviešanai papildu nepieciešamo finansējumu.
Papildus lūdzam svītrot 39.2. apakšpunktā minēto par informācijas saņemšanu no VID attiecībā uz valdes locekļiem, jo datu pirmavots šai informācijai ir Uzņēmumu reģistrs, un pārskats “Ziņas par darba ņēmējiem” šādu informāciju nesatur.
Kā arī informējām, ka 39.5 apakšpunktā minētā informācija nav VID rīcībā: darba devējs ziņās par darba ņēmējiem nenorāda valsts civildienesta ierēdņa statusu, kā arī VID Publiskojamo datu bāzē publicētajās valsts amatpersonu deklarācijās nav valsts civildienesta ierēdņa statusa.
(VID komentārs, Nadežda Umanska)
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
77.5 Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar starpresoru vienošanos starp finansējuma saņēmēju un Valsts ieņēmumu dienestu nodrošina finansējuma saņēmējam pieeju datiem (darba devēja nosaukums un reģistrācijas numurs) par darba ņēmēja nodarbinātību, lai finansējuma saņēmējs izskatītu gala labuma guvēja iesnieguma par šo noteikumu 36.7. apakšpunktā minētā projekta īstenošanu un ar to saistītās dokumentācijas, un projekta īstenošanas dokumentācijas atbilstību šo noteikumu 39.2., 39.4., 39.5., 39.6. apakšpunkta prasībām.
Iebildums
Valsts pārvaldes iestādēs var strādāt kā ierēdņi, tā darbinieki un personas uz uzņēmumu, autoratlīdzību līguma pamata. VID sniegtie dati norāda tikai darba vietas nosaukumu un reģistrācijas numuru, bet nesniedz informāciju par to, vai persona ir ierēdnis. Tāpat arī VID neuzkrāj informāciju par civildienesta ierēdni, bet gan to, kas ir publisko valsts amatpersonu deklarācijās. Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4.panta pirmajā daļā ir sniegts valsts amatpersonu uzskaitījums, kur 17.punktā kā viena no valsts amatpersonām ir minēts vispārējā un specializētā valsts civildienesta ierēdnis.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 77. 5 punktā sniegto atsauci uz 39.5.apakšpunktu vai precizēt apakšpunktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 77. 5 punktā sniegto atsauci uz 39.5.apakšpunktu vai precizēt apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
VII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831
Iebildums
Skaidrojam, ka, ja noteikumu ietvaros ir paredzēta atbalstu kumulācija, noteikumus ir nepieciešams papildināt ar nosacījumu, ka gala labuma guvējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu. Attiecīgi piedāvājam papildināt noteikumus ar šo nosacījumu, piemēram, šādā redakcijā:
"Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu."
"Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam MKN grozījumu projekta anotācijas 1.1.sadaļā “Pamatojums” norādīt pareizu specifiskā atbalsta mērķa un pasākuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" ir izstrādāts, lai noteiktu, ka atbalstu gala labuma guvējiem var piešķirt tikai kā de minimis, kā arī precizētu de minimis nosacījumus un finansējuma saņēmējam uzkrājamos viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS) rādītājus.
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām EM MKN grozījumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā "Problēmas apraksts" teikumu "Finanšu ministrija ir informējusi Ekonomikas ministriju kā atbildīgo iestādi, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – Regula Nr.2021/1060) 2.panta 1.daļas 9.punktā sniegto finansējuma saņēmēja definīciju, kas ir tieši piemērojama, secināms, ka ES fondu (ERAF, ESF+, KF, TPF, EJZAF) daudzpakāpju projektu gadījumā finansējuma saņēmējs var sniegt komercdarbības atbalstu tikai de minimis veidā, proti, nav pieļaujams, ka finansējuma saņēmējs sniedz atbalstu saskaņā ar citu komercdarbības atbalsta regulējumu, kas nav de minimis" papildināt, ka šāds secinājums ir saskaņā ar EK sniegto viedokli.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā MKN grozījumu projektā iekļautās tiesību normas un to, ka 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" projektu iesniegumu atlase ir noslēgusies un vienošanās par projekta īstenošanu ir noslēgta, lūdzam izvērtēt iespēju MKN grozījumu projekta anotācijā skaidrot, vai veiktie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta 1.punkta c) apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai divu nedēļu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās iesniegt Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai noslēgtās vienošanās grozījumus, precizējot atbalsta sniegšanas un Viedās specializācijas stratēģijas rādītāju uzkrāšanas nosacījumus.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MKN grozījumu projekta protokollēmuma 3.punktu, tas ir pēc vārdiem "noslēgtās vienošanās" ar vārdiem "par projekta īstenošanu", nodrošinot atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktajai terminoloģijai un varētu identificēt konkrētu vienošanos.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
59. Viena pieteikuma ietvaros atbalsts komersantam iepirkuma līguma priekšmeta īstenošanai nepārsniedz 50 000 euro, ievērojot atbalsta intensitāti saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831. Vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta intensitāte 57.1. un 57.2. apakšpunktā minētajā izmaksām noteikta 81.3.apakšpunktā nevis Komisijas regulā Nr.2023/2831, aicinām 59.punktu izteikt sekojošā redakcijā:
"59. Viena pieteikuma ietvaros atbalsts komersantam iepirkuma līguma priekšmeta īstenošanai nepārsniedz 50 000 euro, ievērojot atbalsta intensitāti saskaņā ar 81.3.apakšpunktu. Vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi: "
"59. Viena pieteikuma ietvaros atbalsts komersantam iepirkuma līguma priekšmeta īstenošanai nepārsniedz 50 000 euro, ievērojot atbalsta intensitāti saskaņā ar 81.3.apakšpunktu. Vienlaikus tiek izpildīti šādi nosacījumi: "
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
82. Šo noteikumu 81. punktā minētā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu punktu attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa attiecināšanas kārtību, jo pretrunā ar noteikumu 28.punktu, kur noteikts, ka gala labuma guvējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
VIII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka virzītais MKN grozījumu projekts vairs neparedz komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, aicinām dzēst noteikumu sadaļu "VIII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014".
Piedāvātā redakcija
-
