Atzinums

Projekta ID
23-TA-2737
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Tālvadības gaisa kuģu asociācija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam tiek noteikta kometentā institūcija vai institūcijas, kuras pienākumi definēti 18.pantā. Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka netiek noteikta/noteiktas kompetentās iestādes visa 18.panta noteiktajam tiesību tvērumam. Tādēļ ir nepieciešams papildināt 7.pantu vai izveidot jaunu, kurš nosaka pārējo pienākumu atbildīgās personas. Pie tam atbilstoši šīs regulas 17.panta 2.punktam ar apakšpunktiem - ja dalībvalsts par kompetento iestādi izraugās vairākas iestādes, tā: a) skaidri nosaka katras kompetentās iestādes kompetences jomas atbilstīgi tās pienākumiem; b) izveido atbilstošu minēto iestāžu savstarpējās koordinācijas mehānismu, lai nodrošinātu visu to organizāciju un personu efektīvu pārraudzību, uz kurām attiecas šī regula.
Tādēļ šobrīd ir skaidri jānodefinē pārējie iestādes uzdevumi, kura atbildība tā ir. Vai arī jāmin anotācijā, kuros normatīvos aktos tas ir īstenots.
 
Piedāvātā redakcija
Civilās aviācijas aģentūra ir kompetentā iestāde bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu (turpmāk – UAS ģeogrāfiskā zona) ieviešanā un darbības uzraudzībā Latvijas Republikā atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam un 18. panta "a", "b", "c", "d", "e", "g", "h", "i", "j", "k", "l", "m" punktam. Latvijas gaisa satiksme ir kompetentā iestāde bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu (turpmāk – UAS ģeogrāfiskā zona) izplatīšanā Latvijas Republikā atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam un 18. panta "f" punktam.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt Konsultatīvās padomes sastāvs, lai tiktu pārstāvēti arī Gaisa telpas izmantotāji. Līdz ar to, papildināt ar iespēju vērsties ar aviāciju saistītām asociācijām (aviācijas, tālvadības gaisu kuģu asociācija), lai tiktu uzņemti Konsutatīvajā padomē. Šāds regulējums nepieciešams, lai ģeogrāfisko zonu izveidošana pēc iespējas mazāk ietekmē tālvadības gaisa kuģu izmantotājus.
 
Piedāvātā redakcija
19.Lai nodrošinātu sistēmisku, vienveidīgu un samērīgu pieeju UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanai, Civilās aviācijas aģentūra izveido Konsultatīvo padomi un apstiprina tās nolikumu, ko publicē Civilās aviācijas aģentūras tīmekļvietnē. Konsultatīvajā padomē ir tiesības vērsties šo noteikumu 20. un 23. punktā minētajām institūcijām, ka arī biedrībām, kuras pārstāv aviācijas un/vai tālvadības gaisa kuģu nozari.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams definēt, pēc kāda laika tas tiek norādīts-  lokālā laika vai UTC.
Piedāvātā redakcija
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (UTC):
vai
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (pēc vietējā laika):
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā portālā ievadītie dati tiek validēti, iesakam minēt iesniedzējam pienākumu, ka datiem jāatbilst validācijas nosacījumiem, un, ja arī iesniegums tiek akceptēts, kamēr dati nav validi, tie nav publicēti un nestājas spēkā.
Piedāvātā redakcija
nn. Gadījumā, ja 34.punkta kārtībā iesniegtie dati neatbilsts noteiktam datu formātam, dati tiek atgriezti iesniedzējam to labošanai vai precizēšanai. Kamēr dati nav izlaboti, atbilstoši noteiktam standartam, tikmēr tie netiek publicēti un nestājas spēkā. Šim lēmumumam nav piemērojams šī panta 8.punkts.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Redakcionāls labojums- "jā"vietā "ja".
2. Izdalīt - saskaņojumus no lidojumu reģistrācijas. Šajā gadījumā - reģistrēti tiek visi lidojumi, taču pieteikumi un atļaujas tikai gadījumos, ja attiecināms.
3. Sadalīts pienākums pirms- un pēc, kā arī tikai pirms.
Piedāvātā redakcija

53. Pirms un pēc lidojuma vai lidojumu sērijas uzsākšanas UAS ekspluatantam un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam ir pienākums reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu. Pirms lidojuma vai lidojumu sērijas uzsākšanas UAS ekspluatantam un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam ir pienākums reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumiem un saskaņojumiem, ja attiecināms.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt ar lidojumu reģistrāciju.
 
Piedāvātā redakcija

54. Bezpilota gaisa kuģa lidojuma pieteikumu un reģistrāciju iesniedz portālā reģistrēts UAS ekspluatants, tā pilnvarotais pārstāvis vai norīkotais tālvadības pilots, norādot šādu informāciju:
...
54.5. Par veicamo lidojumu - atrašanās vietu lidojuma sākumā, atrašanās vietu, lidojuma beigās.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt, vai šie lēmumi ir pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt ar normu, gadījumā, ja nav izpildīts laikā, attiecīgi nosakot, ka, ja nav sniegts apstiprinājums vai noraidījums noteiktajā termiņā, vai nav sniegta atbilde par termiņa pagarināšanu, tad ir uzskatāms, ka ir spēkā saskaņojums.
Piedāvātā redakcija
56.4. Gadījumos, kad UAS ģeogrāfiskā zona paredz bezpilota gaisa kuģa lidojuma saskaņošanu, UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam nav sniedzis atbildi UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos norādītajā termiņā, vai nav izsniedzis lēmumu par lēmuma pieņemšanas termiņa pagarināšanu, tek noteikts, ka lēmums ir pieņemts atbilstoši 56.1. punktā noteiktā veidā un apjomā. 
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību ir būtisks. Tam ir nepieciešams novirzīt papildus līdzekļus sistēmas uzturēšanai. Tādēļ piedāvājam noteikt papildus finansējumu Centrālās datu bāzes attīstībai un uzturēšanai ne mazāk kā 500 000 gadā, kas ietvertu datu pieejamību, iesēju izmantot privātam sektoram datus bez atlīdzības, veidojot savas sistēmas. Tādā veidā nodokļu ieņēmumi no sniegtajiem pakalpojumiem, kuri ir saistīti ar bezpilota gaisa kuģiem būtu ne mazāk kā 1 000 000 gadā, kas atsver 500 000 izmaksu pieaugumu šis sistēmas uzturēšanai.
Nepieciešams norādīt esošās izmaksas šo noteikumu īstenošanā. (Piemēram - Reģstra izmaksas, informācijas glabāšanas un apmaiņas izmaksas, kas ir šobrīd minētas noteikumu 45.punkts, 47.punkts, 49.punkts, 53.punkts). 
Tā kā gaisa telpas drošība nav tikai individuāli prasība no Gaisa satiksmes dalībniekiem, bet bezpilota gaisa kuģu lidojumi ietekmē drošību un sabiedrisko kārtību uz zemes, nepieciešams ir paredzēt un atvēlēt līdzekļus, kurus nevar tieši pieprasīt no bezpilota gaisa kuģu ekspluatantiem vai operatoriem. Zemes risku monitorēšanai un drošībai ir jāatvēl izmaksu segšana no tiem, kuriem šāda drošība nepieciešama - tādēļ šis ir arī budžeta līdzekļu jautājumus no Valsts budžeta.
Piedāvātā redakcija
Veikt budžeta izvērtējumu, kā arī ietvert papildus līdzekļus ietvertajiem risinājumiem, lai tie būtu sabiedrībai pieejami bez maksas, tādā veidā atbalstot pakalpojuma pieejamību tautsaimniecībā, kā arī paaugstinot šī pakalpojuma drošību pakalpojuma izmantotājiem, kā arī sabiedrībai kopumā. Paredzēt papildus izmaksas uzturēšanai un datu pieejamībai vismaz 500 000 eiro apmērā ikgadēji.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt ar nosacījumu, ja izdod Civilās aviācijas aģentūra, tad arī šis noteikumu punkts nav spēkā.
Papildināt ar organizāciju - 23.12. Civilās aviācijas aģentūrai, kura var noteikt neierobežojot. Piemēram - ir Ventspils radioloģijas iekārtas, kuras vēro kosmsu, un šajā gadījumā ierobežojums ir nepieciešams gan lielāks horizontālā plaknē, gan arī augstumā.
Piedāvātā redakcija
12. UAS ģeogrāfiskās zonas veido augstumā līdz 120 m no zemes vai ūdens virsmas, izņemot virs šo noteikumu 20., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32. un 33. punktā  minētajiem objektiem vai to tuvumā vai 23.12. apakšpunktā minētās iestādes lēmumu pamatā.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams definēt - cik ilgā laikā tiek saskaņotas zonas. šo noteikt 39.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt ar avārijas seku likvidatoriem, kā arī ar Ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
Noteikt termiņu, lidz kuram tiek pieņemts lēmums par izveidotot ģeogrāfisko zonu.
Noteikt izmaiņas, ka lēmums var būt negatīvs.
Piedāvātā redakcija
39. Lēmumu par UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu vai noraidīšanu pieņem Civilās aviācijas aģentūra 3 (trīs) darba dienu laikā, izņemot ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kad tiek noteikti īslaicīgi ierobežojumi, kas saistīti ar:
...
39.3. ugunsgrēku gadījumā, kā arī satiksmes avāriju un citu seku likvidēšanas procesa laikā noteikto ierobežojumus - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Definēt - "īslaicīgu ierobežojumu" laika nogriezni. Piemēram - līdz 24 stundām.
Piedāvātā redakcija

40. Ārkārtas un neatliekamos gadījumos īslaicīgu ierobežojumu noteikšanai līdz 24 stundām var neievērot šo noteikumu 38. punkta prasības.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt termiņu, kādā tiek apstiprinātas izmaiņas, kā arī iespēju, ka tās netiek apstiprinātas.
Piedāvātā redakcija

41.2. citos gadījumos jebkuras izmaiņas UAS ģeogrāfiskajā zonā tiek rosinātas, ievērojot šo noteikumu 38. punktā noteiktos termiņus. Izmaiņas apstiprina vai noraida Civilās aviācijas aģentūra trīs darba dienu laikā.
15.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Tiesiskais regulējuma ietekme uz tautsaimniecību ir butisks pozitīvā veidā. Ir precīzi definēti informācijas avoti bezpilota gaisa kuģu eksplautantiem un bezpilota gaisa kuģa pilotiem. Kā arī ir definēta atbildība par ģeogrāfisko zonu iesniegšanas kārtību un informācijas atspoguļošanu personām, kura tā nepieciešama. 
Piedāvātā redakcija
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību ir būtiska - bezpilota gaisa kuģu izmantošanas jomā. Tā ir vērtējama kā pozitīva, samazinot, atvieglojot tieši gala patērētājus, lai varētu veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumus. Ir noteiktas juridiskās tiesības personām par Civilās aviācijas nozares lēmumiem, to pārsūdzības kārtību. Atvieglota informācijas saņemšana un samazināts administratīvais slogs informācijas iegūšanā, lai veiktu bezpilota gaisa kuģa lidojumus. Lai mazinātu un vienotu ģeogrāfisko zonu izveidošanas kritērijus, lai nodrošinātu sistēmisku, vienveidīgu un samērīgu pieeju UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanai tiek izveidota Konsultatīvā padome, atbilstoši noteikumu 19.punkta prasībām. Informācija tiks publicēta Civilās aviācijas aģentūras tīmekļvietnē. Šādā veidā tiek ilgtermiņā kritēriji sabalansēti starp bezpilota gaisa kuģu lidojumiem un to vajadzībām un ģeogrāfisko zonu izdevējiem un pārvaldītājiem.
16.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Minēt esošās normas, kuras tiek atceltas un kādēl tas bija nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
Tiek aizstāti Ministru kabineta noteikumi Nr. 429 "Bezpilota gaisa kuģu lidojumu noteikumi"
17.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Uzskatam, ka tiek veikti procesu digitalizēšana un optimizācija, kā arī notiek procesu efektivizācija. Tādēļ priekšlikums šajā sadaļā ir noteikt - Jā 
Piedāvātā redakcija
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija - Jā
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija - Jā
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija - Jā
18.
Anotācija (ex-ante)
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Priekšlikums
Uzskatam, ka skar - Rīcības virziens “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”.  [295] Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē. 
Tiek noteikta informācijas aprite digitālā formā - kas skar bezpilota gaisa kuģa operatorus, pilotus, eksplautantus, kā arī uzraugošās institūcijas.
 
Piedāvātā redakcija
Redakcija, atbilstoši piezīmēm, ja atbilst. 
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Priekšlikums
Atbildīgām institūcijām ir iespēja uzlabot vidi, aizliedzot veikt bezpilota gaisa kuģu lidojumus, lai samazinātu trokšņa līmeni, ja tas ir nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk