Atzinums

Projekta ID
22-TA-2444
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
28.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Biioreaktora aizvēršana var notikt tālā nākotnē, bet nodoklis par apglabājamo daļu, kas ievietota bioreaktorā jāmaksā katru gadu.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 20.1 panta trešo daļu šādā redakcijā:

(3) Nodokli maksā par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiros no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabās atkritumu poligonā vai sadedzinās atkritumu sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtās.
Nodokļa maksātājs nodokli par atkritumiem, kas ievietoti bioreaktorā, aprēķina un maksā, piemērojot tādu nodokļa likmi par atkritumu apglabāšanu vai atkritumu sadedzināšanu, kas ir spēkā brīdī, kad atkritumi ievietoti bioreaktorā.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nodokļa pārdale par labu pašvaldībām varētu veicināt dabas resursu izmantošanas palielinājumu, jo pašvaldības būtu tajā vairāk ieinteresētas.
Piedāvātā redakcija
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
“(2) Nodokļa maksājumus par dabas resursu ieguvi vai izmantošanu vai vides piesārņošanu (izņemot šā panta trešajā, ceturtajā un 4.1 daļā minētos gadījumus) limitos noteiktajos apmēros ieskaita:

1) 60 procentus — valsts pamatbudžetā;
2) 40 procentus — tās vietējās pašvaldības pamatbudžetā, kuras teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība."
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija neatbalsta likumprojekta 26.pantā iekļautā likuma 1.pielikuma izteikšanu jaunā redakcijā. Uzskatām, ka likumprojektā paredzētais dabas resursu nodokļa kāpums par tādu dabas resursu ieguvi kā augsni, smilšmālu, mālsmilti, aleirītu, kvarca smilti, smilti un smilti – granti, mālu, citiem mālainiem iežiem būvmateriālu ražošanai ir nesamērīgi augsts. Zemkopības ministrija nesaskata dabas resursu nodokļa kāpuma apmēram objektīvus un pamatotus argumentus, kā arī uzskatām, ka ir nepieciešams veikt šāda lēmuma ieviešanas izvērtējumu uz ekonomiskās situācijas attīstību. Norādām, ka nodokļu paaugstināšana, vienlaicīgi neveicot citu normatīvo aktu grozījumus un neieviešot mērķtiecīgus pasākumus izvirzīto mērķu sasniegšanai, neveicinās aprites ekonomikas attīstību būvniecības nozarē, kur tiek izmantoti dabas resursi, kuriem būtiski paaugstina dabas resursu nodokli. Detalizētu iebilduma informāciju lūdzam skatīt  Akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" vēstulē, kas nosūtīta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Norādām, ka jau no 2022.gada pārtikas un dzērienu ražotāji saskaras ar nebijušu ražošanas resursu, izejvielu izmaksu un energoresursu cenu kāpumu. Arī saskaņā ar likumprojektu paredzēts DRN likmju izmaiņas par pārstrādājamo plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas pārskata periodā nav pārstrādāts vai reģenerēts, kā rezultātā palielināsies izmaksas pārtikas un dzērienu ražotājiem. Tādēļ aicinām atlikt DRN sloga paaugstināšanu (likumprojektā paredzēts sākot ar 2024.gada 1.jūliju), nosakot samērīgu pārejas periodu un paredzot, ka pirmais maksājums par pārstrādājamo plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas nav pārstrādāta, ir 2026.gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-