Projekta ID
25-TA-696Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2025. gada 4. februāra noteikumu Nr. 83 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.6.i. investīcijas "Tehnisko palīglīdzekļu pieejamības sekmēšana" īstenošanas un uzraudzības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 83) 6. punktā plānotie grozījumi paredz, ka finansējuma saņēmējs attiecībā uz gadījumiem, kad tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumi kompensējami atbilstoši kupona metodei, vairs neizvēlēsies pakalpojuma sniedzēju atbilstoši normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktajai kārtībai. Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts" skaidrots, ka šajā gadījumā neizpildās arī Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā noteiktās pazīmes, jo rezultātā netiek noslēgts publisks iepirkuma līgums, kuram būtu piemērojamas Publisko iepirkumu likuma normas, ņemot vērā, ka par TPL piegādi un remontu līgumu slēgšana notiks starp mērķgrupas personu un pakalpojuma sniedzēju. Iepriekš minētā iemesla dēļ, VTPC var atlasīt piegādātājus, kuri atbilst minimālajām nepieciešamajām prasībām TPL izgatavošanai, pielāgošanai un izsniegšanai, saskaņā ar VTPC iekšēji noteikto kārtību. VTPC, izvēloties šādu pieeju, ir jāatlasa visi tā noteiktajām prasībām atbilstošie piegādātāji, kas ir izteikuši vēlmi piedalīties, vienlaikus neierobežojot to loku un ievērojot Publisko iepirkumu likuma principus, t.i., atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā.
Lūdzam sniegt informāciju par kritērijiem, atbilstoši kuriem finansējuma saņēmējs atlasīs pakalpojuma sniedzējus. Tāpat lūdzam skaidrot, kādā procedūrā potenciālie pakalpojuma sniedzēji var izteikt vēlmi piedalīties tehniskās palīdzības līdzekļu nodrošināšanā, un kā plānotā procedūra atšķirsies no publiskā iepirkuma procedūras. Vēršam uzmanību, ka, lai nodrošinātu vienlīdzīgu konkurenci tirgus dalībniekiem, kā arī regulējuma un procedūru caurspīdīgumu un viennozīmīgu interpretāciju, jāparedz publiskā iepirkuma procedūra vai atbilstošu regulējumu par pakalpojumu sniedzēju atlasi jāietver noteikumos Nr. 83.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu Nr. 83 plānotā regulējuma izriet, ka, ja tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumi kompensējami atbilstoši kupona metodei, pakalpojuma sniedzēju izvēlas finansējuma saņēmējs. No noteikumu Nr. 83 plānotās redakcijas neizriet anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" minētais, ka mērķa grupas personas, kurām piešķirts TPL pakalpojums, pašas tālāk izvēlēsies TPL pakalpojuma sniedzēju no VTPC atlasītā pakalpojumu sniedzēju saraksta. Ievērojot minēto, atbilstoši precizējams noteikumu projekts.
Lūdzam sniegt informāciju par kritērijiem, atbilstoši kuriem finansējuma saņēmējs atlasīs pakalpojuma sniedzējus. Tāpat lūdzam skaidrot, kādā procedūrā potenciālie pakalpojuma sniedzēji var izteikt vēlmi piedalīties tehniskās palīdzības līdzekļu nodrošināšanā, un kā plānotā procedūra atšķirsies no publiskā iepirkuma procedūras. Vēršam uzmanību, ka, lai nodrošinātu vienlīdzīgu konkurenci tirgus dalībniekiem, kā arī regulējuma un procedūru caurspīdīgumu un viennozīmīgu interpretāciju, jāparedz publiskā iepirkuma procedūra vai atbilstošu regulējumu par pakalpojumu sniedzēju atlasi jāietver noteikumos Nr. 83.
Papildus vēršam uzmanību, ka no noteikumu Nr. 83 plānotā regulējuma izriet, ka, ja tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumi kompensējami atbilstoši kupona metodei, pakalpojuma sniedzēju izvēlas finansējuma saņēmējs. No noteikumu Nr. 83 plānotās redakcijas neizriet anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" minētais, ka mērķa grupas personas, kurām piešķirts TPL pakalpojums, pašas tālāk izvēlēsies TPL pakalpojuma sniedzēju no VTPC atlasītā pakalpojumu sniedzēju saraksta. Ievērojot minēto, atbilstoši precizējams noteikumu projekts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto grozījumu ietekmi uz īstenošanā esošo investīciju projektu, tostarp vai būs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par investīciju projekta īstenošanu. Kā arī lūdzam anotācijā skaidrot, kā tiks informētas mērķa grupas personas par izmaiņām noteikumos Nr. 83.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Gadījumā, ja noteikumu Nr. 83 15.1.3. apakšpunkta plānotajā redakcijā minētās biroja preču izmaksas paredzēts attiecināt agrāk nekā no plānoto grozījumu spēkā stāšanās brīža, lūdzam sniegt atbilstošu informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams papildināt noteikumu Nr.83 26.3.apakšpunktu ar informāciju par finansējuma saņēmējam iesniegto dokumentu par veiktās vienreizējās iemaksas apmēru, līdzīgi kā noteikts noteikumu projekta 14.punktā, kas izsaka MK noteikumu Nr.83 29.1.2.apakšpunktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam konkretizēt noteikumu Nr. 83 plānotajā 29.1 punktā, kādā gadījumā personai vai pakalpojuma sniedzējam var atteikt kompensēt tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu Nr. 83 plānoto 29.2 punktu ar termiņu, kādā pakalpojuma sniedzējs pārskaita finansējuma saņēmējam personas veikto vienreizējo iemaksu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu Nr. 83 34.1.2. apakšpunktā ietvertās atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem nepieciešamību, ņemot vērā gan konkrētās investīcijas veidu, gan to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija), 61. panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu (tostarp Atveseļošanas un noturības mehānisma) atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim (investīcijai) finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu (Atveseļošanas un noturības mehānisma) dalībniekiem vai gala saņēmējiem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti), gan arī to, ka publisko iepirkumu regulējums neprasa parakstīt interešu konflikta neesības apliecinājumu finansējuma saņēmējam, bet apliecinājumus paraksta regulējumā noteiktās ar konkrēto iepirkumu saistītās personas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā 2025. gada 21. februārī Ministru prezidentes Evikas Siliņas paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem Eiropas Savienības fondu apguvē un publisko iepirkumu jomā un 2024. gada 20. janvārī apstiprinātā Valdības rīcības plāna 35.4. pasākuma darbības rezultātu “pārskatītas un iespēju robežās mazinātas nacionālajos horizontālajos un specifisko atbalsta mērķu ieviešanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības”, lai nodrošinātu, ka prasība finansējuma saņēmējam, kur tas ir iespējams, ievērot zaļā iepirkuma, sociāli atbildīgā un inovatīvā publiskā iepirkuma principus, nav obligāta (izņemot gadījumus, kad zaļā iepirkuma principu piemērošana ir obligāta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību), aicinām izvērtēt iespēju izteikt noteikumu Nr. 83 34.5. apakšpunktu piedāvātajā redakcijā un papildināt anotāciju, tostarp anotācijā uzsverot, ka zaļais publiskais iepirkums tiks piemērots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
34.5. ja atbilstoši investīcijas projekta darbības specifikai tas ir iespējams, organizējot publiskā iepirkuma procedūru, var ievērot zaļā iepirkuma, sociāli atbildīgā un inovatīvā publiskā iepirkuma principus;
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā 2025. gada 21. februārī Ministru prezidentes Evikas Siliņas paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem Eiropas Savienības fondu apguvē un publisko iepirkumu jomā un 2024. gada 20. janvārī apstiprinātā Valdības rīcības plāna 35.4. pasākuma darbības rezultātu “pārskatītas un iespēju robežās mazinātas nacionālajos horizontālajos un specifisko atbalsta mērķu ieviešanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības”, lūdzam izvērtēt noteikumu Nr. 83 39.1. apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā slogu Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
