Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
AS "Latvenergo"
Atzinums iesniegts
13.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
16. Maksas samazinājumu par patērēto elektroenerģiju, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret elektroenerģijas tirgotāju.
Iebildums
Piedāvātā 16.punkta  redakcija nosaka, ja lietotājam  lietotājam ir parāds par jebkādu elektroenerģijas tirgotāja sniegtu pakalpojumu (tas iekļauj arī dabasgāzes tirdzniecību, solāros un apkures risinājumus u.t.t), tad atbalstu lietotājs nesaņem.  Var būt apstākļi, ka lietotājs parādu ir apmaksājis, bet nauda vēl nav attiecināta brīdī, kad tiek izrakstīts rēķins ar atbalstu vai arī lietotājs nav pilnā apjomā veicis apmaksu (kļūdījies ar apmaksas summu) un parādā tirgotājam ir palicis nenozīmīgu summu. 

Aicinām precizēt 16.punktu nosakot, ka ar maksas samazinājumu nedrīkst piemērot lietotāja parādsaistības.
 
Piedāvātā redakcija
Maksas samazinājumu par patērēto elektroenerģiju, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro lai segt mājsaimniecības lietotāja parādsaistības par patērēto elektroenerģiju.
2.
Noteikumu projekts
22. Elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru lietotājs noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro lietotājam šo noteikumu 13. punktā minēto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā lietotājs saņēma elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja lietotājs to pieprasījis elektroenerģijas tirgotājam.
Iebildums
Centriskais elektroenerģijas tirgus modelis  un datus apmaiņas kārtība neparedz, ka tirgotāji savstarpēji var apmainīties ar datiem par lietotāja iepriekšējo norēķinu periodu patēriņiem šo periodu rēķiniem un citiem datiem. Tāpēc šāds risinājums, ka atbalstu par PGP periodu jāsniedz jaunajam tirgotājam par sistēmiski izpildāms. 

Uzskatām, ka PGP pakalpojuma sniedzējam ir jānodrošina maksas samazinājuma piemērošana lietotājam.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 22.punktu
3.
Noteikumu projekts
26. Maksas samazinājumu par patērēto dabasgāzi, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir parādsaistības pret pakalpojuma sniedzēju.
Iebildums
Piedāvātā 16.punkta  redakcija nosaka, ja lietotājam  lietotājam ir parāds par jebkādu dabasgāzes tirgotāja sniegtu pakalpojumu (tas iekļauj arī elektroenerģijas tirdzniecību, solāros un apkures risinājumus u.t.t), tad atbalstu lietotājs nesaņem.  Var būt apstākļi, ka lietotājs parādu ir apmaksājis, bet nauda vēl nav attiecināta brīdī, kad tiek izrakstīts rēķins ar atbalstu vai arī lietotājs nav pilnā apjomā veicis apmaksu (kļūdījies ar apmaksas summu) un parādā tirgotājam ir palicis nenozīmīgu summu. 

Aicinām precizēt 26.punktu nosakot, ka ar maksas samazinājumu nedrīkst piemērot lietotāja parādsaistības.
Piedāvātā redakcija
Maksas samazinājumu par patērēto dabasgāzi, neieskaitot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, nepiemēro mājsaimniecības lietotāja parādsaistībām par patērēto dabasgāzi.
4.
Noteikumu projekts
31. Dabasgāzes tirgotājs, ar kuru lietotājs noslēdzis dabasgāzes tirdzniecības līgumu, pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro lietotājam šo noteikumu 23. punktā minēto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā lietotājs saņēma dabasgāzes pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja lietotājs to pieprasījis dabasgāzes tirgotājam.
Iebildums
Centriskais elektroenerģijas tirgus modelis  un datus apmaiņas kārtība neparedz, ka tirgotāji savstarpēji var apmainīties ar datiem par lietotāja iepriekšējo norēķinu periodu patēriņiem šo periodu rēķiniem un citiem datiem. Tāpēc šāds risinājums, ka atbalstu par PGP periodu jāsniedz jaunajam tirgotājam par sistēmiski izpildāms. 

Uzskatām, ka PGP pakalpojuma sniedzējam ir jānodrošina maksas samazinājuma piemērošana lietotājam.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 31.punktu
5.
Noteikumu projekts
50.1. energoapgādes komersants par lietotājiem piegādāto elektroenerģiju, dabasgāzi un centralizēto siltumenerģiju līdz kārtējā kalendāra mēneša 15. datumam EIKIS iesniedz šādu informāciju par iepriekšējā mēnesī piemēroto atbalstu par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi vai centralizēto siltumenerģiju:
Iebildums
Aicinām precizēt datumu līdz kuram tirgotājs iesniedz EIKIS informāciju par piemēroto atbalstu. Piedāvātais 15.datums nav pietiekams, lai tirgotājs apkopotu datus par sniegto atbalstu. Rosinām noteikt 20.datumu.
Piedāvātā redakcija
energoapgādes komersants par lietotājiem piegādāto elektroenerģiju, dabasgāzi un centralizēto siltumenerģiju līdz kārtējā kalendāra mēneša 20.datumam EIKIS iesniedz šādu informāciju par iepriekšējā mēnesī piemēroto atbalstu par patērēto elektroenerģiju, dabasgāzi vai centralizēto siltumenerģiju:
6.
Noteikumu projekts
6. Atbalstu maksas samazinājumam par patērētās elektroenerģijas pirmajām 100 kWh visa kalendāra gada ietvaros piemēro, ja Latvijas tirdzniecības apgabala mēneša vidējā elektroenerģijas cena elektroenerģijas biržā Nord Pool trīs mēnešus pārsniedz 208 euro par megavatstundu.
Priekšlikums
Norma paredz, ka atbalstu piešķir pirmajām 100 kWh , bet vienlaikus noteikumu projekta 13.punkts nosaka, ka maksas samazinājums ir 8 eiro norēķinu periodā. Fiksēta atbalsta piemērošana pie noteiktās elektroenerģija cenas tirgus cenas, kad atbalstu jāsāk piemērot, iekļausies pirmo 100 kWh apjomā. Tādēļ uzskatām, ka nav lietderīgi specifiski noteikt 100 kWh apjomu, ja reiz atbalsts fiksēts maksājuma maksas samazinājums.

Aicinām skaidrot maksas samazināja piemērošanas periodu, jo šobrīd piedāvātais formulējums "visa kalendāra gada ietvaros piemēro"  nozīmē, ka atbalstu būs jāsniedz visu kalendāro gadu, neraugoties, ka tirgus cena atbilst noteikumu projektā noteiktajam līmenim tikai atsevišķus mēnešus. Turklāt no šāda formulējuma var izprast, ka atbalsts ir jāpiemēro arī iepriekšējiem norēķinu periodiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
23. Mājsaimniecības lietotājiem, lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, kā arī lietotājiem, kuru gazificētajā objektā ir mājsaimniecība, šo noteikumu 8. punktā minētajā periodā piemēro maksas samazinājumu 110 euro apmērā rēķina summai par patērēto dabasgāzi, neiekļaujot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli, ja mājsaimniecības dabasgāzes patēriņš gazificētajā objektā mēnesī ir no 221 kilovatstundas (21 kubikmetra), bet ne vairāk, kā 50% no mājsaimniecības rēķina summas par patērēto dabasgāzi, neiekļaujot tajā maksu par sistēmas pakalpojumiem un pievienotās vērtības nodokli.
Priekšlikums
Aicinām precizēt normu svītrojot "bet ne vairāk, kā" , šāds formulējums nedod noteiktību cik lielu daļu no rēķina summas sedz ar maksas samazinājumu. 

Lai uzlabotu izpratni par normas piemērošanu, aicinām noteikumu projekta anotācijā sniegt informatīvu piemēru, kā maksas samazinājums būtu jāpiemēro.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
57. Ja objektam, kuram tiek piegādāta elektroenerģija, kalendāra mēneša ietvaros mainās lietotājs, elektroenerģijas tirgotājs atbalstu piemēro proporcionāli līguma darbības termiņam attiecīgajā kalendāra mēnesī.
Priekšlikums
Aicinām skaidrot minētās normas mērķi, jo atbalsts fiksēta summa, ko piemēros arī gala norēķina, ja lietotājs izbeigs līgumattiecības, neskatoties ja līgums tiek izbeigts jebkurā norēķinu perioda brīdī. Ja normas mērķis ir fiksēto atbalstu proporcionāli dalīt starp veco un jauno lietotāju, tad šāds risinājums nav racionāls gan no attiecināšanas tirgotāja pusē, gan iespējām fakta, ka ne vienmēr jaunais tirgotājs būs tiesīgs saņemt atbalstu.

Tāpēc aicinām izvērtēt normas lietderību un piemērošanas iespējamību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
94. Datu apmaiņa starp elektroenerģijas sadales sistēmas operatoru un elektroenerģijas tirgotāju un rēķinu izrakstīšana notiek šādā kārtībā:
Priekšlikums
Noteikumu projekts paredz, ka tirgotājam  ir jāreizina atbalsts ar mājsaimniecību skaitu objektā, bet vienlaikus projekts neskaidro, kā tirgotājs šos datus saņems. Noteikumu projekta anotācijā skaidro ka tirgotājam lietotāju skaits būs jāsaņem no sadales operatora, bet nav pateikts, kā operators šo datus iegūs. Noteikumu projektā ir norādīts, ka sadales operators tirgotājam nodod kopējo patēriņu un adreses, norādām, ka tirgotājam ir nepieciešams arī objekta ID, jo pēc adreses viennozīmīgi nevar atrast objektu.

Tāpat noteikumu projektā nav iekļauts regulējums, ja atbalsta saņēmēja objekts ir pieslēgts pie kopīgās uzskaites, bet adreses ir atšķirīgas (šādi sistēmas dati LDZ klientiem).

Aicinām izvērtēt šos trūkumus un iekļaut atbilstošu regulējumu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
94.3.1. elektroenerģijas tirgotājs izraksta rēķinu par patērēto elektroenerģiju atbilstoši noteikumos par elektroenerģijas tirdzniecību un lietošanu noteiktajai kārtībai, piemērojot objekta rēķinam par patērēto elektroenerģiju šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstu, kas ir reizināts ar objektā identificēto mājsaimniecību skaitu, kam piemērojams atbalsts, vienlaikus nododot objekta pārvaldniekam informāciju par adresēm, kurām piemērojams šo noteikumu 13. ​​​​​​​punktā noteiktais atbalsts;
Priekšlikums
Norma paredz, ka tirgotājs objekta rēķinam piemēros atbalstu to reizinot ar objektā identificēto mājsaimniecību skaitu, kam piemērojams atbalsts.

Aicinām skaidrot kurš tirgotājam nodrošinās datus par mājsaimniecību skaitu objektā, jo noteikumos nav skaidru norāžu, kas nodrošinās šo datu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-