Atzinums

Projekta ID
23-TA-2953
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrā daļa cita starpā paredz, ka Ministru kabinets nosaka arī Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma ieviešanā iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams un kādā to paredz Ministru kabinets attiecīgo pienākumu izpildei, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu (tostarp 1. punktu) ar atbilstošu regulējumu vai sniegt skaidrojumu par minētā pilnvarojuma izpildi noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 5. punkta otro teikumu vai pārformulēt to, jo attiecīgajai normai šobrīd nav juridiskas slodzes un tā ir deklaratīva.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā, tostarp tā pielikumā nodrošināt vienveidīgu terminoloģiju un skaidri norādīt, vai iesniedzams ir projekta iesniegums vai pieteikums. Tāpat līdzīgi lūdzam konsekventi norādīt uz tiesību subjektu - projekta iesniedzēju, nevis projekta pieteicēju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ja noteikumu projektā kā attiecināmo izmaksu pozīcijas tiek paredzētas sākotnējā Digitālā brieduma testa, Digitālās attīstības ceļa kartes un otrreizējā digitālā brieduma testa sagatavošanas izmaksas, bet Digitālā brieduma testam un Digitālās attīstības ceļa kartei jābūt pievienotai projekta iesniegumam (tātad sagatavotai pirms projekta iesnieguma iesniegšanas), nav skaidri saprotams, kā ar minētajiem nosacījumiem sader noteikumu projekta 12. punktā minētais Atveseļošanas fonda izdevumu attiecināmības termiņš no līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Proti, skaidrojam, ka izmaksas minēto dokumentu sagatavošanai radīsies, pirms līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 14. punktā precīzāk raksturot atbalstāmās darbības, tostarp norādot, par kādu procesu digitalizāciju un datiem ir runa, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 15.2. un 43.7. apakšpunktā ietvertās atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktu vai arī noteikumu projekta anotācijā skaidrot, ar ko atšķiras abos minētajos apakšpunktos norādītie pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 15.5. apakšpunktu kā noteikumu projekta 15.2. apakšpunktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 20.1. apakšpunktā (arī 21.3.2. apakšpunktā) izvairīties no frāzes "apvieno masu informācijas līdzekļu īpašniekus", kas ir neskaidra, tā vietā, piemēram, norādot, ka projektu iesniedzēja kapitāldaļu turētāji vai biedri ir masu informācijas līdzekļu īpašnieki.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka par masu informācijas līdzekļa īpašnieku atbilstoši likuma "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem" 8. pantam var būt juridiskas personas, fiziskas personas, kā arī personālsabiedrības, izņemot pašvaldības un to iestādes. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot pamatojumu, kādēļ noteikumu projektā paredzēts ierobežojums, ka projekta iesniedzējs var būt vienīgi juridiska persona.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā skaidrot nepieciešamību un mērķi noteikumu projekta 20.2. apakšpunktā ietvertajam regulējumam, nepieciešamības gadījumā minēto apakšpunktu svītrojot vai precizējot. Norādām, ka citos normatīvajos tiesību aktos, tai skaitā, Komerclikumā ir paredzēti komersantu darbības ierobežojumi, kas nodrošina attiecīgā apdraudējuma novēršanu, turklāt no noteikumu projekta nav skaidri saprotams, kādā kārtībā minētais apdraudējums saskaņā ar noteikumu projektu tiks izvērtēts, tai skaitā, vai paredzēts saņemt atzinumus no valsts drošības iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 3. vai 26. punktu, nodrošinot, ka nedublējas minētajos punktos ietvertais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecīgais regulējums izriet jau no noteikumu projekta 30. punkta ievaddaļas, lūdzam noteikumu projekta 28. punktā svītrot pirmo teikumu, pārējo 28. punktā ietverto regulējumu iekļaujot noteikumu projekta 30. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar izslēgšanas kritērijiem saprotami arī noteikumu projekta pielikumā ietvertais 1.2. kritērijs, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 30.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 32. punktā paredzēt sarindošanas kārtību arī gadījumos, ja projektu paredzēts īstenot vienā un tajā pašā plānošanas reģionā, vai alternatīvi lūdzam skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 33. punktā paredzētā lēmuma adresātes ir privātpersonas, tādēļ iestādes lēmums ir administratīvais akts. Attiecīgi minētajā punktā ietvertā norāde uz pārvaldes lēmumu varētu būt maldinoša, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 33. punktu.
Piedāvātā redakcija
"33. Aģentūra, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu."
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 36.4. apakšpunkts noteic, ka aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu, ja nav novērstas projekta iesnieguma nepilnības saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka nav pieļaujams administratīvajā lietā, kurā jau ir pieņems lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu, pieņemt lēmumu par tā paša projekta iesnieguma noraidīšanu. Skaidrojam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma (turpmāk - APL) 85. panta otrās daļas 2. punktam adresātam labvēlīgu tiesisku administratīvu aktu var atcelt, ja administratīvais akts izdots ar kādu citu nosacījumu un šis nosacījums nav vispār izpildīts, nav pienācīgi izpildīts vai nav laikus izpildīts.
Vienlaikus norādām, ka APL 70. panta pirmā daļa noteic, ka, ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad tas paziņots adresātam. Tādējādi, ja, piemēram, aģentūras lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu ir noteikts, ka lēmums stājas spēkā brīdī, kad nosacījums ir izpildīts, tad kamēr adresāts lēmumā noteikto nosacījumu neizpilda, lēmums spēkā nestājas. Savukārt, ja aģentūras lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu stājas spēkā vispārējā kārtībā, tad gadījumā, ja adresāts šo nosacījumu neizpilda vai neizpilda noteiktajā termiņā, aģentūrai ir tiesības lēmumu atcelt.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka administratīvā procesa vispārīgie jautājumi regulēti APL, lūdzam svītrot noteikumu projekta 36.4. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 38. punktā svītrot vārdus "iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā", tā vietā atsaucoties uz Administratīvā procesa likumā noteikto kārtību un tādējādi nedublējot minētā likuma normas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 42.4. apakšpunktā norādīt, par kādiem vērtēšanas kritērijiem šajā apakšpunktā iet runa.
Piedāvātā redakcija
"42.4. izveidot projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju un nodrošināt projekta iesniedzēja iesniegto pieteikumu izvērtēšanu atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un šo noteikumu nosacījumiem;"
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā neatrunāt saīsinājumu "atzinums", ņemot vērā, ka minētais vārds tālāk noteikumu projekta tekstā tiek lietots atšķirīgā nozīmē.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projektu, novēršot tiesiskā regulējuma dublēšanos, tai skaitā nedublējot noteikumu projekta 42.5. apakšpunktā noteikumu projekta 9. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 43.5. apakšpunkta nosacījuma "un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem" saturu un saistošo spēku attiecībā uz privātpersonām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam minēto nosacījumu noteikumu projekta 43.5.apakšpunktā svītrot, ņemot vērā, ka atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 90. pantam normatīvajā aktā noteikta personas pienākuma saturam ir jābūt nepārprotami skaidram.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 43.7. apakšpunktā un pielikumā svītrot atsauces uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām, bet nepieciešamības gadījumā attiecīgo vadlīniju saturu pārņemt noteikumu projekta tekstā vai ietvert līgumā par projekta īstenošanu. Norādām, ka minētās vadlīnijas nav cita starpā saistošas projekta iesniedzējiem - privātpersonām,  tādēļ tās par saistošām nevar padarīt arī ar noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 20. punktam projekta iesniedzēji ir juridiskas personas (proti, nav vienīgi uzņēmumi), lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta pielikumā ietverto 4.3. kritēriju.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt noteikumu projekta pielikumā minēto 3.1. kritēriju, detalizētāk skaidrojot, kas ir domāts ar izstrādātu risinājumu apkalpošanai.Tāpat līdzīgi lūdzam precizēt 4.10. kritēriju, detalizētāk skaidrojot, kas ir domāts ar projekta darbību un rezultātu labu pārvaldību, kā arī nepieciešamības gadījumā norādīt, vai ar labu pārvaldību saprotams vienīgi tas, ka projekta iesniegumā ir aprakstīts mehānisms, kādā veidā plānots organizēt un ieviest digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu izstrādi vai ieviešanu, ņemot vērā, ka 4.10. kritērijā nav paredzēts maksimālais punktu skaits gadījumā, ja nodrošināta projekta darbību un rezultātu laba pārvaldība.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta pielikumā ietverto 4.7. un 4.8. kritēriju izteikt kā atbilstības, nevis kvalitātes kritēriju (projekta budžeta tāmes detalizācijai un aritmētiskiem datiem turklāt nav paredzētas minimālās prasības (punkti)). Norādām, ka projekta budžeta tāmes detalizācijai un aritmētiskiem datiem, kā arī izdevumu pamatotībai ir būtiska nozīme projekta un investīcijas pasākuma mērķa sasniegšanai, tādēļ attiecīgajiem kritērijiem būtu jābūt novērtētiem kā nepieciešamajiem priekšnosacījumiem, lai kvalificētos atbalstam investīcijas ietvaros (proti, kā atbilstības kritērijiem).
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta pielikumā ietvertos kvalitātes kritērijus, nodrošinot, ka tie ir izmērāmi, skaidri un nepārprotami. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, norāde "atsevišķi jautājumi nav aprakstīti pietiekoši detalizēti" varētu būt pārāk subjektīva un praksē apgrūtinoši piemērojama, tādēļ nepieciešams konkretizēt, kādi tieši jautājumi nav aprakstīti, kā arī jāparedz, cik detalizētam jābūt aprakstam.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta pielikumā ietverto 2.8. kritēriju ar noteikumu projekta 43.6. un 43.9. apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta pielikumā ietvertajā 2.7. kritērijā svītrot vārdus "un tiem ir juridisks spēks", ņemot vērā, ka minētais jau izriet no Latvijas Republikas elektronisko dokumentu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta pielikumā svītrot 1.2. kritērijā vārdus "un līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdi", ņemot vērā, ka minētais brīdis pienāk pēc projekta iesnieguma izvērtēšanas (nav arī skaidrs pamatojums atsaukties uz vienošanos, kuras noslēgšana no noteikumu projekta neizriet). 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 3. punktu, 4.2.2. apakšpunktu un pielikumu (nepieciešamības gadījumā arī citas noteikumu projekta vienības) , termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 14. punktā norādīt uz to, kādas ir pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības, nevis atbalstāmās darbības, kuras ir iekļaujamas projektā, tādējādi nodrošinot skaidru tiesību normu izklāstu un korektu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā lietot konsekventu terminoloģiju un tai skaitā noteikumu projekta 19. punktā norādīt uz projekta darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 22. punktā norādīt, kurā brīdī sadarbības līgumam jābūt noslēgtam.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 24. punktā aizstāt vārdu "sludinājumā" ar vārdu "paziņojumā", tādējādi nodrošinot korektu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 40.4. apakšpunktā norādīt uz projekta kopējām attiecināmajām izmaksām vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
"40.4. aģentūra, veicot avansa un starpposma maksājumus, nodrošina, ka finansējuma saņēmējam veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;"
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 30., 34. un 42.4. apakšpunkta skaidri neizriet, vai projekta iesniegums vērtējams arī atbilstoši šo noteikumu nosacījumiem. Attiecīgā gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 30. un 34. punktu (nepieciešamības gadījumā arī citas vienības), savukārt pretējā gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projekta 42.4. apakšpunktā noteikto, sākotnēji nodrošinot, ka projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijos tiek ietvertas visas prasības, kam ir nozīme projektu iesniegumu vērtēšanā un kas izriet no noteikumu projekta, tostarp arī projektu iesniegumu sarindošanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta pielikumā ietvertajā 1.1. kritērijā norādīt arī uz sadarbības partneri, ievērojot 1. kritērija ievaddaļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta pielikumā atsaukties uz normatīvo aktu jomu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 137. punktā noteikto, vai konkrētiem Ministru kabineta noteikumiem (norādot to pilnu nosaukumu).
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam:
pirmkārt, papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par Eiropas Savienības regulu prasību ieviešanu noteikumu projekta 43.7. un 42.3. apakšpunktā;
otrkārt, papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar skaidrojumu par Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantā ietverto saistību izpildi, raksturojot minēto saistību būtību, pasākumus, kurus nepieciešams veikt minēto saistību izpildei un kā paredzēts minētās saistības izpildīt.
Piedāvātā redakcija
-