Atzinums

Projekta ID
23-TA-1916
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
01.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Plāna virzienā “Darījumu un pasākumu tūrisma eksporta veicināšana” trūkst apraksts par plānotajiem sniegumiem tūrisma eksportā;

Nepieciešams paskaidrot, kādā veidā tiks panākta aktivitāte 4.5.“Ārvalstu motivācijas pasākumu rīkošanas Latvijā veicināšana” un ko tieši tas nozīmē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No pieprasītajiem resursiem daļa jānovirza tirgus nepilnību pētījumiem - patreiz finansējuma plāns paredz tikai ļoti nelielu daļu līdzekļu veltīt pētījumiem un nav nekas minēts par aptaujām (vai tādas vispār paredzēts veikt). Pētījumiem un aptaujām būtu jāpamato plānoto resursu ieguldījumi un potenciālā atdeve, fiksējot, piemēram,  vai lielāks efekts būtu no aktīvākas sociālo platformu iesaistes Latvijas tūrisma mārketingā, vai no fiziskas dalības izstādēs, un tas būtu pamatā finansējuma sadalījumam;

Netiek paskaidrots, kāds ir iemesls  “Latvijas tūrisma starptautiskās atpazīstamības nodrošināšana”   5.punktā – nepieciešamais finansējums – ar katru nākamo gadu paredzēt arvien lielākās summas pie nemainīga pasākuma elementu skaita, kas redzams no 3.tabulas 3.lpp..
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ierosinām papildināt stratēģiju ar šādiem elementiem/paskaidrojumiem, kā arī pārstrādāt un papildināt abus Rīcības plānus:

Nepieciešams papildināt stratēģiju ar tirgus nepilnību analīzi, esošās situācijas padziļinātu analīzi, kam jābūt pamatā stratēģijā veiktajām izvēlēm publisko ieguldījumu prioritizēšanai, (tajā skaitā sākotnējās ietekmes novērtējumu*), nepieciešams arī konkrētāk aprakstīt potenciālos tūrisma attīstības produktus/instrumentus. Nepieciešams arī veikt tūristu plūsmas kvantitatīvo un vietējas kapacitātes izvērtējumu, lai varētu spriest par stratēģijas un plānā ietverto pasākumu sagaidāmo atdevi mērķa sasniegšanā. Kopējie ikgadējie nepieciešamie ieguldījumi ir vismaz 12 milj. eur apmērā un, kā norāda Ekonomikas ministrija, stratēģijā noteiktais mērķis sasniedzams, ja kārtējā valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts Ekonomikas ministrijas iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. Sekojoši tieši stratēģijas un plānu ietvaros ir jāsniedz pamatojums ieguldījumu atdevei, to prioritizēšanai.
*Ministru kabineta noteikumi Nr.737, Rīgā 2014.gada 2.decembrī (prot. Nr.66 39.§)  ´Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi´ https://likumi.lv/ta/id/270934-attistibas-planosanas-dokumentu-izstrades-un-ietekmes-izvertesanas-noteikumi

Nepieciešams definēt veicināšanas pasākumu mērķa auditorijas (mērķa tirgi/segmenti/produkti/pircēju grupas vai kritēriji to izvēlei), definēt rādītājus (KPI), kas ļaus vērtēt pasākumu efektivitāti un progresu; būtu nepieciešams konkrētāk aprakstīt par ziņojumā minēto “Pilot-projekta valsti  - jauno tūrisma tirgu” – kādi būs kritēriji, pēc kuriem izvēlēsies dalībniekus šim pilot projektam;

Netiek atspoguļots, kādā veidā notiks sadarbība un ar kurām pašvaldībām/novadiem tūristu piesaistei, uz ko fokusēsies īpaši darījumu tūrisma virzienā; netiek atspoguļota saikne ar novadu stratēģijām;

Papildināt stratēģiju ar novērtējumiem/ pētījumiem par to, kāds ir bijis ekonomisks ieguvums no dalības izstādēs, un kāds tieši ir bijis sakars starp izstāžu stendu skaitu (un citiem stratēģijā minētajiem pasākumiem) un tūrisma ieņēmumu pieaugumu līdz šim;

Stratēģijā nepieciešams precizēt, kādā veidā notiks monitorings  mērķu sasniegšanai, jo finansējumam jābūt uz rezultātu vērstam (piemēram, paredzēt, ka katru gadu tiek novērtēts paveiktais, konkrēti uzrādot ieguvumus no stratēģijā paredzētajiem pasākumiem, un tad attiecīgi tiktu lemts par to, vai turpināt konkrēto pasākumu finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem);

Nepieciešams pievienot konkrētu pasākumu plānu attiecībā uz jaunu inovatīvu produktu izstrādi – kaut shematiski ieskicēt, kādā veidā tas tiks darīts un pievienot arī piemērus;

Nav nekas konkrēts iekļauts par to, kā tiks sasniegts tūrisma nozares digitalizācijas un ilgtspējas aspekts tūrisma attīstības kontekstā;

Rosinām stratēģijā plašāk aplūkot  iespējas kāpināt arī vietējo tūrismu, jo tas arī sniegtu ieguldījumu tautsaimniecības attīstībā un reģionālajā politikā. Valsts iekšējā un Baltijas reģionālā mobilitāte ir potenciāls tūrisma produktu attīstībā;

Stratēģijas 18.lpp. minēts, ka tiek plānots pārskatīt dažus likumus un regulējumus – šajā sakarā nepieciešams dokumentu papildināt ar aprakstu par konkrētajām plānotajām izmaiņām normatīvajos dokumentos;

Aicinām pēc pirmā saskaņošanas loka rīkot saskaņošanas sanāksmi par iesaistīto pušu iebildumiem, kurā Ekonomikas ministrija iepazīstinātu ar konkrētajiem plāniem un darbībām, kas pieminētas stratēģijā un rīcības plānos, lai varētu iesaistīt arī citu ministriju un nozaru speciālistus stratēģijas formulēšanā un rīcības plāna izstrādē, piedāvājot būtiskākās izvēles par ko jāizšķiras stratēģijas ietvaros Ministru kabinetam.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Klimats stratēģijas dokumentā SWOT analīzē ievietots tikai pie draudiem – taču tā arī ir iespēja. Mūsu reģionā salīdzinoši vēsākas vasaras, nekā daudzviet citur Eiropā, ir iespēja pozicionēt Latviju kā galamērķi, kura pievilcība ir mērens klimats. Šovasar publicēts European Travel Commission ziņojums (Monitoring sentiment for domestic and Intra-European travel”, European Travel Commission, June-November 2023), kur laikapstākļi ir kritērijs Nr.1 tūristiem no Eiropas, izvēloties galamērķi. Šovasar arī strauji pieaug pieprasījums  pēc braucieniem uz Skandināviju, piemēram, tieši šī iemesla dēļ (Scandinavian Cities Seeing More Tourists as Temperatures Rise - InsideHook).
Piedāvātā redakcija
-