Atzinums

Projekta ID
22-TA-2138
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā par informatīvā ziņojuma projekta 5.2.sadaļā paredzēto, ka līdz 2023.gada 1.janvārim tiek sagatavoti un stājas spēkā grozījumi MK noteikumos Nr.851, nosakot vidējo mērķa algu katrai ārstniecības personu kvalifikācijas kategorijai un intervālu +/-30%, kas tiek vērtēts pēc individuālā darba snieguma vērtēšanas kritērijiem, un no 2023.gada 1.janvāra mērķa algas ārstniecības personu grupām pakāpeniski tiek sasniegtas atbilstoši aprēķinu variantiem 5 gadu laikā, norādām, ka grozījumi normatīvajos aktos, tai skaitā MK noteikumos Nr.851, sagatavojami un virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu ārstniecības personu darba samaksas paaugstināšanai, kā arī, mūsuprāt, ļoti optimistiski paredzēt, ka tieši no 2023.gada 1.janvāra pakāpeniski tiks sasniegtas mērķa algas ārstniecības personu grupām, ņemot vērā, ka šogad ir Saeimas vēlēšanu gads un atbilstoši MK 18.03.2022. rīkojumam Nr.169 “Par likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” sagatavošanas grafiku” ministriju iesniegtos priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu izskatīs jaunā valdība. Līdz ar to precizējams informatīvā ziņojuma projekts.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā norādīto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu, norādot VM iesniegtā prioritārā pasākuma pieteikuma numuru un nosaukumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar detalizētiem aprēķiniem papildu nepieciešamajam finansējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vienlaikus vēršam uzmanību, lai nodrošinātu jautājuma operatīvu izskatīšanu kādā no jaunās valdības sēdēm, uzskatām, ka sagatavotajam ziņojumam “Par jaunas ārstniecības personu darba samaksas kārtības izstrādāšanu” ir jābūt augstā gatavības pakāpē, tāpēc lūdzam ņemt vērā tālāk minētos iebildumus un priekšlikumus par nepieciešamajiem precizējumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tā kā 2022.gada 1.oktobrī Latvijā notiks kārtējās – 14.Saeimas – vēlēšanas, uzskatām, ka diskusijas par jauno ārstniecības personu darba samaksas kārtību būtu jāorganizē jaunās valdības darbības laikā, jo arī saskaņā ar MK 18.03.2022. rīkojumu Nr.169 “Par likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” sagatavošanas grafiku” aktualizētu budžeta sagatavošanas grafiku, kas ietvers arī diskusijas par papildu finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem, paredzēts gatavot un iesniegt Ministru kabinetā divu nedēļu laikā pēc jaunievēlētās Saeimas uzticības izteikšanas Ministru kabinetam, un saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību Saeimas vēlēšanu gadā gadskārtējā valsts budžeta likumu skata jaunievēlētā Saeima.
Ņemot vērā minēto un to, ka atlīdzības jautājumi ir svarīgi vairākām nozarēm, tad izvērtējot valsts budžeta finansiālās iespējas un nodrošinot, ka netiek pieņemti lēmumi, kuriem nav finanšu seguma, atlīdzības paaugstināšanas jautājumi ir jārisina budžeta sagatavošanas procesā, kopā ar citām nozaru ministrijām.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
2. Atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietverto ārstniecības personu pilna laika slodzes ekvivalenta konceptu. Veselības ministrijai izstrādāt ārstniecības personu pilna laika slodzes ekvivalenta koncepta ieviešanai nepieciešamos normatīvos aktus atbilstoši ikgadēji piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Veselības ministram atbilstoši norādītajiem risinājuma ieviešanas termiņiem, iesniegt tos noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā.
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš izteikto iebildumu par informatīvā ziņojuma projektā paredzētajiem pasākumu ieviešanas termiņiem, svītrojams MK sēdes protokollēmuma projekta 2.punkta pēdējais teikums.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektā norādīto lapaspušu numerāciju, jo šobrīd pēc 89.lpp. seko 99.lpp., attiecīgi precizējot informatīvā ziņojuma projekta saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām papildināt informatīvā ziņojuma projektā zem ietvertās 4.19.tabulas lietoto atsauci “*”, norādot, ka mērķa algu skatīt 4.5.tabulā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektā ietvertās 4.19.tabulas pēdējās rindas “Darba samaksas palielinājums % pret iepriekšējā gada vidējo darba samaksu” ailē “2024” un ailē “2027” norādīto vērtību, jo, aprēķinot minētajā tabulā norādīto plānoto vidējo darba samaksu attiecīgajā gadā pret iepriekšējā gada vidējo darba samaksu, attiecīgi veidojas vērtība “3,25” un “3,64”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka netiek skaidrota informatīvā ziņojuma projektā ietvertajā 4.19.tabulā lietotā atsauce “***”, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projekta 86.lpp. norādītajam pēc grupu punktiem izvērtētā ārstu mērķa alga nodrošinās ārstiem atalgojuma apmēru - vidējā darba samaksa tautsaimniecībā nodarbinātajiem ar koeficientu 2,74, kas atbilstu OECD valstu vidējam rādītājam. Lūdzam norādīt, pret kura gada vidējo darba samaksu tautsaimniecībā nodarbinātajiem tiek rēķināts koeficients.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektā ietvertās 4.19.tabulas rindā “Vairumtirdzniecība, viesmīlība, ēdināšana, aktīvā atpūta un uzkopšana” sniegto informāciju, jo norādītie lielumi kopā veido vairāk kā 100%.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt informatīvā ziņojuma projektā ietvertās 4.14.tabulas rindas “Līderības un menedžmenta nodrošināšana māsas praksē” aili “Pamatalga/Mainīgā daļa”.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd jau ir 2022.gada augusts, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 66.lpp. norādīto informāciju: “Šobrīd spēkā esošs ir “Māsas (medicīnas māsas) profesijas standarts”, savukārt 2020.gada 12.augusta Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes sēdē (prot. Nr.6) tika apstiprināts jaunais “Māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas standarts”, kas stāsies spēkā 2022.gada 1.janvārī.”
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projektā ietvertās 4.5.tabulas ailē “Koeficients pret vidējo prognozēto darba samaksu tautsaimniecībā 2020.gadā (FM progn.) (1141 €)” norādīt koeficientu pret faktisko vidējo darba samaksu tautsaimniecībā 2020.gadā, nevis prognozēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nebūtu precizējams informatīvā ziņojuma projekta 57.lpp. 35.atsaucē norādītais links, jo, atverot to, neatrodam norādīto pētījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nebūtu precizējams informatīvā ziņojuma projektā ietvertā 3.20.attēla nosaukums, pirms vārda “līmeņiem” lietojot vārdu “slimnīcu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt informatīvā ziņojuma projekta 13.lpp. lietoto vārdu “aprūpas”, 70.lpp. lietoto vārdu “salītos” un 72.lpp. lietoto vārdu “izaužas”.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projekta 26.lpp. 3.punktā norādītajam ir definēts pamatalgas un mainīgās daļas optimālais samērs (fiksētās un mainīgās daļas % īpatsvars kopējā samaksā) un šī kritērija vērtējums ir “neatbilst” visām ārstniecības personu profesiju grupām, savukārt informatīvā ziņojuma projektā iekļautās 2.1.tabulas rindā “Ir definēts pamatalgas un mainīgās daļas optimālais samērs (fiksētās un mainīgās daļas % īpatsvars kopējā samaksā)” ārstu 6.grupai norādīts vērtējums “Daļēji atbilst” un māsu 6.grupai norādīts vērtējums “Atbilst” (25.lpp.). Līdz ar to lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 47.punktu informatīvais ziņojums ir informācija vai pārskats par Ministru kabineta kompetencē esoša jautājuma risināšanas gaitu, par Ministru kabineta atbalstīta plānošanas dokumenta īstenošanu vai tiesību akta izpildi, un tajā neietver konceptuālus jautājumus.
Ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projektā ietvertais piedāvājums pēc būtības ir konceptuāla rakstura jautājums, aicinām izvērtēt tiesību akta izvēlēto juridisko formu. Mūsuprāt, tā kā informatīvā ziņojuma struktūra daļēji atbilst konceptuālā ziņojuma struktūrai (skatīt Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumu Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 28.punktu), būtu izvērtējama tā pārveidošana par konceptuālo ziņojumu.


 
Piedāvātā redakcija
-