Atzinums

Projekta ID
23-TA-2489
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
06.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts: "Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - likums) normas (1.panta 1.punkts, 23.pants, 17.panta pirmā daļa) un MK 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr.338 “Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” (IV nodaļa) nosaka aprūpes mājās pakalpojumu un tā piešķiršanas kārtību." Norādām, ka neviena no minētajām normām tiešā veidā nenosaka personu tiesības uz aprūpes mājās pakalpojumu. Attiecīgi nav pamatots anotācijā norādītais, ka būtu nosakāms uzdevums Labklājības ministrijai sagatavot grozījumus Invaliditātes likumā, lai "svītrotu pakalpojumu ar atšķirīgo nosaukumu (“aprūpes pakalpojums”), kas pēc satura jau tagad ietilpst likumā noteiktajā “aprūpes mājās pakalpojumā”".
Tādējādi lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju, kas korekti atspoguļotu Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Invaliditātes likumā paredzētā pakalpojuma saturu. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijas vērtējumā neviena no projekta anotācijā norādītajām normām (Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1.panta 1.punkts, 23.pants, 17.panta pirmā daļa) tiešā veidā nenosaka bērniem ar invaliditāti tiesības uz aprūpes pakalpojumu, kā tas ir noteikts Invaliditātes likumā. Tādējādi Tieslietu ministrija neatbalsta protokollēmuma 3.punktā paredzēto uzdevumu izslēgt no Invaliditātes likuma normas par aprūpes pakalpojumu bērniem, kuriem ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību. Tas vien, ka pēc satura vienāda pabalsta nosaukums normatīvajos aktos atšķiras, nav pietiekams pamats, lai izslēgtu šāda pabalsta regulējumu no kāda normatīvā akta, it īpaši, ja citos normatīvajos aktos nav noteiktas konkrētas tiesības un kritēriji šāda pabalsta saņemšanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt protokollēmuma 3.punktā paredzēto uzdevumu, to aizstājot ar uzdevumu Labklājības ministrijai izstrādāt grozījumus normatīvajos aktos, lai nodrošinātu vienveidīgu regulējumu jautājumā par par aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 4.sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam projektā paredzēto regulējumu par aprūpes mājās pakalpojuma valsts budžeta līdzfinansējumu tālāk virzīt vienīgi pēc likumprojekta "Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" (Nr. 400/Lp14) pieņemšanas Saeimā, nepieciešamības gadījumā regulējumam nosakot  ar likumā izdarīto grozījumu spēkā stāšanos saistītu spēkā stāšanās laiku. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrija neatbalsta 45.1 un 45.punktā paredzētos kritērijus, jo Invaliditātes likumā un arī paredzētajos grozījumos Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā nav paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam paredzēt šādus ierobežojošus valsts līdzfinansējuma kritērijus. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot Tieslietu ministrijas iebildumu par protokollēmuma 3.punktā paredzēto uzdevumu (skatīt šā atzinuma 2.iebildumu), lūdzam  47.punktā precizēt vārdus  "ja līdz grozījumu veikšanai Invaliditātes likumā par aprūpes pakalpojumu bērniem, bet ne vēlāk kā". 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu spēkā stāšanās termiņu, ievērojot likumprojekta "Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" (Nr. 400/Lp14) spēkā stāšanās laiku un tajā paredzēto regulējumu. 
Piedāvātā redakcija
-