Atzinums

Projekta ID
25-TA-1931
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Fiskālās disciplīnas likumā ir noteikti nosacījumi vidēja termiņa budžeta ietvara likuma projekta sagatavošanai. Saskaņā ar Fiskālās disciplīnas likuma 5. panta pirmo daļu tiek noteikts koriģētais maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms. Minētā likuma 5. panta pirmās daļas 2. punkts paredz, ka koriģēto maksimāli pieļaujamo izdevumu apjomu ir atļauts precizēt gadījumos, ja tiek aktualizētas prognozes par sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmēju kontingentu vai pensiju un pabalstu vidējo apmēru.

Labklājības ministrijas priekšlikums no 2026.gada nodarbinātajiem vecākiem pabalstu nodrošināt palielinātā 75% apmērā, kam nepieciešami papildu līdzekļi valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā: provizoriski 2026.gadā – 7,7 milj. euro, 2027.gadā – 8,1 milj. euro, 2028.gadā – 8,6 milj. euro, 2029.gadā – 9 milj. euro gadā, neatbilst gadījumam, kad ir pieļaujama koriģēto maksimāli pieļaujamo izdevumu apjoma precizēšana un tas attiecīgi izsauks koriģēto maksimāli pieļaujamo izdevumu apjomu pārsniegumu.

Papildus informējam, ka š.g. 19. augustā Ministru kabinetā tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029.gadā” (MK sēdes protokola Nr.32 48.§). Atbilstoši aktuālajām makroekonomiskajām un fiskālajām prognozēm, fiskālā telpa likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanai ir pozitīva tikai 2026. gadā 39,7 milj. euro, savukārt negatīva vidējā termiņā -140,1 milj. euro 2027. gadā, -144,4 milj. euro 2028. gadā un -321,6 milj. euro 2029. gadā.

Saskaņā ar Fiskālās disciplīnas likuma 9. panta otro daļu, ja Ministru kabinets pieņem normatīvo aktu, kas izraisa ietvara likumā noteikto koriģēto maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu griestu pārsniegumu, kurš nav saistīts ar šā likuma 5.panta pirmajā daļā minētajiem gadījumiem, Ministru kabinets nodrošina, ka vienlaikus stājas spēkā arī tāds normatīvais akts vai tādi normatīvie akti, kas kompensē izdevumu pieaugumu. Kompensēšana notiek, palielinot ieņēmumus vai samazinot izdevumus. Labklājības ministrijas piedāvātais resurss papildus izdevumu segšanai (speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” naudas līdzekļu atlikums uz kārtējā gada 1.janvāri), nav akceptējams kā kompensējošs pasākums. Attiecīgi tiesību akta virzība piedāvātajā redakcijā nav saskaņojama.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā iekļautajiem grafikiem tiek atspoguļota informācija par 2025.gada 1.pusgadu, savukārt informatīvā ziņojuma projekta tekstā (piemēram 3.lpp., 10.lpp. u.c.), aprakstot informāciju par grafikā attēloto, tiek sniegta informācija par 2025.gada 1.ceturksni. Līdz ar to lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Teksta un grafiku vieglākai uztveramībai rosinām izvērtēt, vai informatīvā ziņojuma projektā ievietotajiem grafikiem ir iespējams pievienot mērvienības (kur tās  nav iekļautas).
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt tekstu - labot drukas kļūdu “Labklājības minisyrijai”, un izvērtēt vai punktā iekļautajam tekstam “skaita dinamiku  2025. gada pirmajā pusē” nav domāts 2028. gada pirmajā pusē.
Piedāvātā redakcija
-