Atzinums

Projekta ID
24-TA-1725
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 65. panta 1. punkta "c" apakšpunkts paredz, ka dalībvalsts atmaksā iemaksas, kas no fondiem saņemtas darbībai, tostarp investīcijas infrastruktūrā vai produktīvas investīcijas, ja piecu gadu laikā pēc galīgā maksājuma saņēmējam vai attiecīgā gadījumā laikposmā, kas paredzēts valsts atbalsta noteikumos, saistībā ar minēto darbību notiek būtiskas izmaiņas, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu. Līdzvērtīgs regulējums iekļauts arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta 1. punkta "c" apakšpunktā.

Ņemot vērā iepriekšminēto regulējumu, lai rastos viennozīmīga izpratne par rīkojuma projekta ietekmi uz Eiropas Savienības fondiem, kā arī Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformām un investīcijām, lūdzam rīkojuma projekta anotācijā ietvert skaidrojumu par rīkojuma projektā norādītās iestāžu reorganizācijas un likvidācijas ietekmi uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. plānošanas perioda ietvaros īstenotajiem projektiem, kā piemēram, Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas ietvaros Valsts izglītības satura centra īstenoto projektu un citiem, tai skaitā pēcuzraudzībā esošajiem projektiem Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. plānošanas perioda ietvaros, uzskaitot projektus un finansējuma saņēmējus. Papildus lūdzam sniegt informāciju par tādiem Eiropas Savienības fondu projektiem, kuros attiecīgās iestādes ir sadarbības partneri, kā arī ir noslēgusies vai vēl tikai notiek projektu iesniegumu atlases, un vienošanās vai līgumi par projektu īstenošanu vēl nav noslēgti. Vienlaikus lūdzam arī izvērtēt un ietvert (ja attiecināms) anotācijā un rīkojuma projektā informāciju par Eiropas Savienības fondu projektu finansējuma saņēmēju saistību pārņēmējiem, kam jābūt līdzvērtīgiem ar tiem, kas iesniedza projekta iesniegumu un kurus izvērtēja sadarbības iestāde pēc noteiktiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, kurus apstiprina uzraudzības komiteja. Lūdzam izvērtēt, vai Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts vai rīkojuma projekts nebūtu papildināms ar jaunu punktu, norādot, ka iestāžu reorganizācijas un likvidācijas rezultātā, Valsts izglītības attīstības aģentūrai pārņemot attiecīgo iestāžu funkcijas un uzdevumus, par finansējuma saņēmēju attiecīgajos Eiropas Savienības fondu projektos un Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu un investīciju projektos kļūs jaunizveidotā iestāde. Tāpat rīkojuma projekta anotācijā lūdzam ietvert izvērtējumu, vai minēto iestāžu reorganizācija, likvidācija nav uzskatāma par būtiskām izmaiņām augstāk minēto regulējumu izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācija nesniedz pilnīgu informāciju par plānotā reorganizācijas procesa ietekmi uz valsts budžetu. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar detalizētu informāciju par iestāžu reorganizācijas procesa ietekmi uz valsts budžetu sadalījumā pa reorganizācijas procesā iesaistītajām iestādēm, norādot konkrētas Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas/apakšprogrammas, kurās tiek plānotas izmaiņas, kā arī finansējuma izmaiņu apmērus sadalījumā pa gadiem, tostarp norādot informāciju, kā veidojas un tālāko rīcību attiecībā uz anotācijas 3.sadaļas 3.punktā uzrādītajām finansiālajām ietekmēm.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar detalizētiem aprēķiniem šīs sadaļas 6.punktā norādītajām plānotājām darbībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā rīkojuma projekta 8.punktā paredzēto, lūdzam ar attiecīgu informāciju papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu “Cita informācija”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt rīkojuma projektu, to TAP portālā ievietojot strukturētā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksta" 3.rindkopas ievaddaļu, jo vārds "struktūrfondi" ierasti tiek lietots attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas periodu. Savukārt Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā tiek lietots saīsinājums "ES fondi" ar ko saprot Eiropas Reģionālās attīstības fonds, Eiropas Sociālā fonds Plus, Kohēzijas fonds un Taisnīgas pārkārtošanās fonds.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksta" 2.rindkopā, vai ar minētajiem vārdiem "Eiropas Savienības programmas īstenošanā" tiek domāta ''Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam". Ja jā, tad attiecīgi lūdzam arī precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par skaidriem laika termiņiem kādā plānots veikt reorganizācijas procesu, kas īstenojams pakāpeniski divos posmos.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas pēdējo rindkopu ar zemsvītras atsauci, kur būtu publiski pieejams Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) 2024. gadā veiktās izpētes “Enhancing the institutional capacity for education quality monitoring and school improvement support in Latvia” rezultāti un ieteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijas sadaļa "4.1. Saistītie tiesību aktu projekti" nebūtu papildināma arī ar Ministru kabineta noteikumiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam specifisko atbalsta mērķa un/vai pasākumu, kā arī AF plāna reformu, investīciju ieviešanu/ īstenošanu.
Piemēram,
1) Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr. 722 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.4. pasākuma "Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā" īstenošanas noteikumi", 
2) Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 804 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi",
3) u.c.
Piedāvātā redakcija
-