Atzinums

Projekta ID
23-TA-139
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
6. Nacionālais projekta līmeņa iznākuma rādītājs - NEET situācijā esošo jauniešu skaits, kas sekmīgi izpildījuši pēc mērķa grupas jaunieša individuālo pasākumu programmu Eiropas Sociālā fonda Plus atbalsta ietvaros - 1575. Finansējuma saņēmējs  uzkrāj datus par NEET jauniešu statusu izglītībā vai nodarbinātībā vienu, sešus un divpadsmit mēnešus pēc mērķa grupas jaunieša individuālās pasākumu programmas izpildes.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no punkta redakcijas nevar viennozīmīgi izsecināt, kādi dati tiek aptverti ar vārdu "statuss". Ierosinām izvērtēt punkta redakciju un precizēt uzkrājamo datu veidus vai sniegt skaidrojumu anotācijā.
Papildus jānorāda, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu pārzinim ir jānodrošina, ka personas dati tiek glabāti tik ilgi, cik tas ir nepieciešams nolūkiem, kādiem personas dati tiek apstrādāti. Turklāt norādām, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Vēršam uzmanību, ka projektā vai tā anotācijā nav norādīts, kādiem nolūkiem un kādos gadījumos dati tiks glabāti vienu, sešus vai divpadsmit mēnešus. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projektu kopumā, norādot personas datu apstrādes nolūku, tiesisko pamatojumu un glabāšanas termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
25.1.1.3. pirms iesaistes projektā – jaunieša atbilstības pārbaude projekta mērķa grupai, tai skaitā izmantojot sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu un informāciju no citām pieejamajām datu bāzēm un reģistriem;
Iebildums
Ņemot vērā, ka personas datu apstrādes darbībām priekš datu subjekta jābūt skaidrām un saprotamām, no minētās projekta redakcijas un arī anotācijas nav īsti saprotams pašvaldības (sadarbības partnera) veiktais personu datu apjoms, nedz datu kategorijas, kā arī apstrādes nolūks.
Projekta 2.1. apakšpunktā minēts, ka viens no atbalsta pasākumiem ir "specifiski pasākumi mērķa grupas jauniešiem ar invaliditāti", no kā prezumējams, ka tiks veikta arī īpašo kategoriju datu apstrāde.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Datu regulas 9. panta 1. punktu veselības dati ir īpašu kategoriju personas dati, kuri rada augstu risku fiziskās personas tiesībām un brīvībām, un kuru apstrādei ir piemērojams kāds no Datu regulas 9. panta 2. punktā ietvertajiem tiesiskajiem pamatiem.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu un anotāciju kopumā, norādot personas datu apstrādes nolūku, tiesisko pamatojumu un apstrādājamās personu datu kategorijas, t.sk., arī īpašo kategoriju datu apstrādes tiesisko pamatojumu (ja šādi dati tiks apstrādāti).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
36. Finansējuma saņēmējs 25 darbdienu laikā (ja nav nepieciešami precizējumi vai papildu dokumentācija no sadarbības partnera) izvērtē un apstiprina šo noteikumu 35. punktā minēto sadarbības partnera iesniegto pārskatu un dokumentus. Izvērtējot šo noteikumu 35. punktā minēto sadarbības partnera iesniegto pārskatu un dokumentus, finansējuma saņēmējs pārliecinās par projektā iesaistīto jauniešu atbilstību šo noteikumu 4.punktā definētajai mērķa grupai pirms iesaistes projektā.
Iebildums

No punkta redakcijas nav viennozīmīgi saprotama kārtība, kādā finansējuma saņēmējs pārliecinās par projektā iesaistīto jauniešu atbilstību šo noteikumu 4.punktā definētajai mērķa grupai, proti, kādā veidā un cik lielā apjomā tiks veikta personu datu apstrāde. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un iekļaut anotācijā izvērstu informāciju par finansējuma saņēmēja veikto personu datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
48.4. finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajiem jauniešiem uzkrāj informāciju atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ Regulu (ES) Nr.1296/2013, I un II pielikumam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.-2027. gada plānošanas periodā, kā arī maksājuma pieprasījuma veidlapā noteiktajiem datiem;
Iebildums

Kā jau tika minēts iepriekšējos iebildumos, Datu regulas 5.panta 1.daļas a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinim, veicot personas datu apstrādi, ir jānodrošina godprātīga attieksme pret personas datiem. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību, jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti). Jebkurai datu glabāšanai (kā jebkurai cita veida apstrādei) ir nepieciešams tiesisks pamats un mērķis. Turklāt dati nav jāglabā ilgāk, kā nepieciešams. No minētā secināms, ka, apstrādājot personu datus, ir jāvērtē, vai netiek apstrādāts lielāks daudzums personas datu nekā nepieciešams. Ja datu apstrāde nav nepieciešama, tie ir dzēšami. 
No noteikumu projekta vai anotācijas nav noprotams, cik ilgi tiks uzkrāti (uzglabāti) iegūtie dati par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajiem jauniešiem, attiecīgi anotācija ir papildināma, sniedzot datu glabāšanas termiņa skaidrojumu un pamatojumu.


Vienlaikus, ņemot vērā Fizisko personu datu apstrādes likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktā noteikto, lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. panta ceturtā daļa noteic, ka datu apstrādē tiek ievērotas  Datu regulas, šā likuma un attiecīgo jomu regulējošo normatīvo aktu prasības.

Saistībā ar minēto vēlamies norādīt, ka Fizisko personu datu apstrādes likumā nav noteiktas, piemēram, datu subjekta tiesības pieprasīt informāciju par datu apstrādi, datu subjekta piekļuves tiesības, datu apstrādes principi, nolūki u.c. Līdz ar to lūdzam precizēt anotācijas 8.1.13 sadaļu “Ietekme uz datu aizsardzību” ievērojot tiesību akta projektā sniegtos iebildumus un atsaukties uz atbilstošiem tiesību aktiem, proti, Datu regulu un Fizisko personu datu apstrādes likumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Norādām, ka Tieslietu ministrijai nav iespējams precīzi izvērtēt, kuras noteikumu projekta normas ir ieviestas atbilstoši noteikumu projektā norādītajām Eiropas Savienības regulām. Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija varēs sniegt precīzu izvērtējumu par noteikumu projekta atbilstību minētajām Eiropas Savienības regulai pēc anotācijas precizēšanas, aizpildot anotācijas V sadaļu, jo īpaši tās 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
2.6. mērķa grupas jaunieša personas lieta – dokumentu kopums, kurā ietverta mērķa grupas jaunieša profilēšanas laikā iegūtā informācija, mērķa grupas jaunieša individuālā pasākumu programma un cita projekta dokumentācija, kas saistīta ar konkrētā mērķa grupas jaunieša dalību projektā;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projektā minētais termins netiek lietots, lūdzam izvērtēt nepieciešamību to skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-