Atzinums

Projekta ID
23-TA-1049
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
04.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nav saprotams, kādu apsvēru dēļ Ventspils brīvostas pārvaldei valdījumā ir ievērojams Ventspils  pašvaldības nekustamā īpašuma objektu skaits, kas  neatbilst Ventspils brīvostas pārvalde darbības funkcijām un turpmāk arī nebūs vajadzīgs akciju sabiedrībai «Ventas osta» ar ostas darbību saistīto valsts pārvaldes funkciju izpildei. Nav pamatojuma pašvaldības ekonomiskā pamata aizskārumam , kā rezultātā pašvaldība negūst ieņēmumus no sava īpašuma izmantošanas. Vēršam uzmanību uz to ,ka pirms grozījumiem Ostu likumā  toreizējā Ventspils brīvostas pārvalde pašvaldības mantu izmantoja nevis privāto tiesību jomā, bet gan publiskas funkcijas veikšanai – pašvaldības manta tika iznomāta komersantiem, bet iegūtie finanšu līdzekļi tika izmantoti tikai, lai uzturētu un attīstītu Ventspils ostu, nodrošinot Eiropas  Transporta tīkla pamattīkla efektīvu darbību un Latvijas transporta koridora konkurētspēju.
Pievienojamies Ventspils pilsētas domes viedoklim, ka likumprojektā paredzētais Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 2. apakšpunkts  ierobežo   pašvaldību  tiesības uz līdzvērtīgiem pamatiem piedalīties akciju sabiedrības «Ventas osta» pārvaldībā, kas apsaimnieko milzīgu pašvaldības īpašumu apjomu.
 
Piedāvātā redakcija
Pārejas noteikumu 16. punktā izteikt 2. apakšpunktu šādā redakcijā:
«2) akciju sabiedrības «Ventas osta» pamatkapitālā līdz 2023. gada 31. decembrim Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā  noteiktajā kārtībā tiek ieguldīta Ventspils brīvostas pārvaldes manta. Valsts un Ventspils pašvaldība saņem vienādu kapitāla daļu (akciju) skaitu, kas izriet no Ventspils brīvostas pārvaldes mantas ieguldījuma AS «Ventas osta». Kapitāla daļu (akciju) turētāji noslēdz akcionāru līgumu, lai noteiktu un precizētu kapitāla daļu (akciju) turētāju tiesības un pienākumus un noteiktu atbildību saistībā ar kapitālsabiedrības kopīgu pārvaldību, ņemot vērā pamata noteikumus, ka katrs kapitāla daļu (akciju) turētājs kapitālsabiedrības pārvaldībai pastāvīgi ievēlē un arī atsauc savus padomes un valdes locekļus un nosaka tiem atlīdzību, kā arī apstiprina kapitālsabiedrības ikgadējo budžetu un Vidēja termiņa darbības stratēģiju».
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt Ostu likuma 7. panta 11 daļu šādā redakcijā:
«(11) Ostas pārvalde Rīgas ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un var piederēt arī Rīgas pašvaldībai. Valstij šajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas kapitāla daļu (akciju). Ostas pārvalde Ventspils ostā ir kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļas (akcijas) pieder valstij un Ventspils pašvaldībai vienādās daļās. Šī kapitālsabiedrība īsteno ostas pārvaldes funkcijas Rīgas ostā un Ventspils ostā un atrodas Satiksmes ministrijas pārraudzībā attiecībā uz šajā likumā, Rīgas brīvostas likumā un Ventspils brīvostas likumā  noteikto ostas pārvaldes funkciju, uzdevumu un pienākumu īstenošanu. Kapitālsabiedrības kapitāla daļas (akcijas) nav ieķīlājamas, un tās ir atsavināmas vienīgi savstarpēji starp kapitāla daļu (akciju) turētājiem. Ostas pārvaldes Ventspils ostā  kapitālsabiedrības dividendes prioritāri tiek ieguldītas ostas teritorijas attīstīšanai. Ja kapitāla daļu (akciju) turētāji nevienojas par šādu dividenžu ieguldīšanu, dividendes tiek izmaksātas katram turētājam proporcionāli tam piederošos kapitāla daļu (akciju) nominālvērtību summai»;
 
Piedāvātā redakcija
-