Atzinums

Projekta ID
24-TA-273
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam ietver vairākus dažādu institūciju rīcības virzienus un uzdevumus ar mērķi kopumā uzlabot Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvoto mūžu, novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā.


 
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar teikumu:
Kā arī mazinot nelaimes gadījumu darbā (NGD) un arodslimību negatīvo ietekmi. Būtiskas ir obligātās veselības pārbaudes, it sevišķi cilvēkiem vecumā 55+ un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām (arī pēc NGD).
2.
Plāna projekts
Iebildums
Ārvalstu studentu piesaiste.
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar jaunu apakšpunktu:
Droša darba apmācību nepieciešamība – darba aizsardzības sistēmas izskaidrošana un darbība.
3.
Plāna projekts
Iebildums
Ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju grupu motivācija un iesaiste darba tirgū.
 
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar jaunu apakšpunktu:
Nelaimes gadījumu darbā un arodslimībās gūto darba spēju zaudējumu izvērtēšana un secinājumu (priekšlikumu) izstrādāšana.
4.
Plāna projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija veido pasūtījumu DARBA TIRGUS vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
Papildināt ar jaunu apakšpunktu:
Nelaimes gadījumu darbā un arodslimību rezultātā darba spēju zaudējumu analīze.
5.
Plāna projekts
Iebildums
Darbaspēka novecošanās tendences visvairāk ietekmēs vidējās kvalifikācijas darbaspēka pieejamību, jo īpaši tādās nozarēs kā būvniecība, apstrādes rūpniecība, lauksaimniecība un tirdzniecība.



 
Piedāvātā redakcija
Darbaspēka novecošanās tendences visvairāk ietekmēs vidējās kvalifikācijas darbaspēka pieejamību, jo īpaši tādās nozarēs kā būvniecība, apstrādes rūpniecība, lauksaimniecība un tirdzniecība. Papildus novecošanās problēmai ir arī veselības problēmu apzināšana, kā arī nelaimes gadījumu darba un arodslimību  samazināšanai kā ceļu darba spēju samazināšanai jau no 25 + posma.

 
6.
Plāna projekts
Iebildums
Būtiska nozīme produktivitātes palielināšanai ir ražošanas procesa organizēšanai un vadībai, ražošanas specializācijai un koncentrācijai, ražotņu teritoriālam izvietojumam.



 
Piedāvātā redakcija
Būtiska nozīme produktivitātespalielināšanai ir ražošanas procesa organizēšanai un vadībai, ražošanas specializācijai un koncentrācijai, ražotņu teritoriālam izvietojumam. Produktivitāti mēs varam noteikt balstoties uz precīzu un pamatotu normēšanu (normatīvu noteikšanu).

 
7.
Plāna projekts
Iebildums
Treškārt, cieša sadarbība ar uzņēmējiem sniegs gan precīzāku ieskatu darba devēju un darba ņēmēju vajadzībās, gan nodrošinās efektīvāku mijiedarbību cilvēkkapitāla attīstības jomā.

 [MP1]Laikam jau vēl vienu prioritāro virzienu neieviesīsim, bet pie šī noteikti darbinieku veselība vispārējās saslimšanas gadījumos un nelaimes gadījumu darbā un arodslimību negatīvā ietekme cilvēkkapitāla attīstību.

 
Piedāvātā redakcija
Treškārt, cieša sadarbība ar uzņēmējiem sniegs gan precīzāku ieskatu darba devēju un darba ņēmēju vajadzībās, gan nodrošinās efektīvāku mijiedarbību cilvēkkapitāla attīstības jomā, kā arī uzlabos darbinieku veselību vispārējās saslimšanas un nelaimes gadījumu darbā un arodslimību gadījumos novēršot negatīvo ietekmi uz cilvēkkapitāla attīstību.

 
8.
Plāna projekts
Iebildums
Stratēģijas rīcības plāns paredz piecas būtiskākās prioritātes jeb stratēģiskos virzienus: (1) formālā izglītība un STEM prasmes; (2) darba tirgus paplašināšana; (3) kvalificētu darbinieku piesaiste; (4) pieaugušo izglītības piedāvājums un kvalitāte; (5) atbalsts uzņēmēju uzņēmīgumam. Vienlaicīgi Stratēģija akcentē horizontālās komponentes, kas caurvij stratēģiskos virzienus.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam paskaidrot latviski terminu STEM.
9.
Plāna projekts
Iebildums
4.2.2.2. Individuālo mācību kontu pieejas ieviešana un digitālo prasmju mācību nodrošināšana. IZM/ EM, LM, VARAM
Piedāvātā redakcija
4.2.2.2. Individuālo mācību kontu pieejas ieviešana un digitālo prasmju mācību nodrošināšana. IZM/ EM, LM, VARAM, sociālie partneri.
10.
Plāna projekts
Iebildums
4.3. Īstenotās kvalificētu darbinieku piesaistes aktivitātes/rezultāti/ termiņi.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar jaunu pasākumu: Prasmju fondu projekta izstrāde un pilotēšana.

 

 
11.
Plāna projekts
Iebildums
3.2. Plānotās kvalificētu darbinieku piesaistes aktivitātes/rezultāti/ termiņi.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar jaunu pasākumu: Kontroles pasākumi fiziski darba vietās, lai novērstu ļaunprātīgu tiesiskā regulējuma izmantošanu, VDI, VID, Robežsardze.

 

 
12.
Plāna projekts
Iebildums
Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk – NVA) turpina pieņemt darba devēju pieteikumus vajadzīgo darbinieku praktiskai apmācībai Eiropas Sociālā fonda “Atbalsts bezdarbnieku izglītībai” pasākuma “Apmācība pie darba devēja” ietvaros. Darba devējiem tā ir lieliska iespēja ar NVA finansiālu atbalstu sagatavot viņiem nepieciešamos darbiniekus, īstenojot bezdarbnieku apmācību darba vidē pirmā, otrā vai trešā profesionālās kvalifikācijas līmeņa profesionālās kompetences ieguvei. 

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar informāciju vai par šo projektu ir veikts audits, t.i. vai apmācību kvalutāte ir atbilstoša, vai ir novērtējums, ka NVA apmācību pasākumi tuiešām uzlabo darbinieku nodarbinātības iespējas pēc to pabeigšanas?
13.
Plāna projekts
Iebildums
Izdienas pensiju sistēmas pārskatīšana, izlīdzsvarojot aktīvās darba dzīves periodu ar iespējām palikt darba tirgū ilgāk.

 
Piedāvātā redakcija
Izdienas pensiju sistēma ir nepieciešama, ņemot vērā atlīdzības līmeni konkrētās profesijās, kā arī darba aizsardzību (noteiktās profesijās nevar turpināt darbu pēc attiecīga vecuma līdz valsts garantētai pensijai).
 
14.
Plāna projekts
Iebildums
Darbaspēka izmaksas mazinošu pasākumu izstrāde, atbalstot personu ar invaliditāti ilgtspējīgu nodarbinātību. Personu ar invaliditāti darba vietas pielāgošanas izdevumu griestu un kompensējamo pozīciju pārskatīšana.

 
Piedāvātā redakcija
Pirmais teikums ir pretrunā otrajam teikumam. Lūdzam precizēt.

 
15.
Plāna projekts
Iebildums
Darba vietā apgūstamo iemaņu programmu paplašināšana, sniedzot atbalstu mērķa grupai un darba devējam.

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar Atveseļošanas un noturības mehānisma pasākumiem. 
16.
Plāna projekts
Iebildums
Darbnespējas lapu apmaksas nosacījumu izvērtēšana.

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam dzēst konkrēto priekslikumu, jo tam nav saistības ar to, kā tas uzlabos cilvēkkapitālu. Pasākums ir pretrunā ar paša plāna mērķi. 
Pretrunā ar augstāk teikto: Turklāt svarīgs ir arī darbaspēka veselības stāvoklis, tādēļ nepieciešama veselības aprūpes finansējuma sistemātiska palielināšana un veselības aprūpes uzlabošana, preventīvi novēršot darbaspēju zaudēšanu un izkrišanu no darba tirgus, jo īpaši vecāka gadagājuma nodarbinātajiem.

 
17.
Plāna projekts
Iebildums
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālā objekta sistēmas pārskatīšana; pabalstu vecākiem par mazu bērnu kopšanu pārskatīšana, lai motivētu ātrāku atgriešanos darba tirgū.
Piedāvātā redakcija
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālā objekta sistēmas pārskatīšana, tostarp attiecībā uz jauniešiem līdz 24 gadiem; pabalstu vecākiem par mazu bērnu kopšanu pārskatīšana, lai motivētu ātrāku atgriešanos darba tirgū.
18.
Plāna projekts
Iebildums
2.2. Plānotās darba tirgus paplašināšanas aktivitātes/rezultāti/ termiņi.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar jaunu pasākumu. 2.2.1.3. Transporta mobilitātes uzlabošana.
19.
Plāna projekts
Iebildums
Sniegts finansiāls stimuls darba devējam investēt savu darbinieku mobilitātei, neapliekot izdevumus par pārcelšanos ar IIN, precizējot IIN likuma normas par nosacījumiem attiecībā uz saimnieciskajos izdevumos iekļaujamiem darbinieku izdevumiem par starppilsētu sabiedrisko transportu, pārskatot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma normas.
Piedāvātā redakcija
LBAS aicina Finanšu ministriju un citas iesaistītās puses paplašināt IIN atvieglojumus, kas attiecināmi uz koplīgumos atrunātiem darba devēja izdevumiem par darbiniekiem:
Atvieglojumi izdevumiem par transportu, kas nogādā darbiniekus uz un no darba; Atvieglojumi izdevumiem par darbinieka izmitināšanu, tādējādi veidojot darbasēka mobilitātes pakotni un risinot darbaspēka pieejamības ierobežojumus
 
20.
Plāna projekts
Iebildums
2. DARBA TIRGUS PAPLAŠINĀŠANA
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt ar aprakstu par Atveseļošanas noturības plānu un tajā ietvertajiem pasākumiem par reģionālo mobilitāti nevienlīdzības mazināšanai.
21.
Plāna projekts
Iebildums
Attiecībā uz darba tirgu tā reģionālās atšķirības var kavēt normālu darba tirgus atgūšanos, veidot strukturālā bezdarba riskus un pastiprināt darbaspēka nepietiekamību.
Piedāvātā redakcija
Attiecībā uz darba tirgu tā reģionālās atšķirības, kā arī reģionālās  mobilitātes trūkums var kavēt normālu darba tirgus atgūšanos, veidot strukturālā bezdarba riskus un pastiprināt darbaspēka nepietiekamību.
22.
Plāna projekts
Iebildums
Darba tirgus paplašināšana ir tieši saistāma ar produktivitātes līmeni, Latvijas sabiedrības novecošanos un darbspējīgo iedzīvotāju skaita samazināšanos, kā arī nevienmērīgo reģionālo izaugsmi.
Piedāvātā redakcija
Darba tirgus paplašināšana ir tieši saistāma ar produktivitātes līmeni, Latvijas sabiedrības novecošanos un darbspējīgo iedzīvotāju skaita samazināšanos, kā arī nevienmērīgo reģionālo izaugsmi, reģionālās mobilitātes trūkumu un aktīvo darba tirgus pasākumu slikto kvalitāti.
23.
Plāna projekts
Iebildums
1.2.2.1. Atbildība/Līdzatbildība. IZM/VISC, Darba devēji.

 
Piedāvātā redakcija
1.2.2.1. Atbildība/Līdzatbildība. IZM/VISC, LDDK, LBAS.
24.
Plāna projekts
Iebildums
UZŅĒMUMI. 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt, kā tiks iesaistīti uzņēmumi ārpus darba devēju un uzņēmumu organizācijām. Rekomendācijas paredz aicinājumu apvienoties orgnizācijās savu interešu parstāvībai.
25.
Plāna projekts
Iebildums
VISU IESAISTĪTO PUŠU DIALOGS, LAI KOPĪGI RASTU LABĀKOS RISINĀJUMUS CILVĒKKAPITĀLA UZLABOJUMIEM UN STRAUJĀKAI EKONOMIKAS ATTĪSTĪBAI. 

 

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam nodalīt sociālos partnerus un uzņēmēju organizācijas (NVO).
26.
Plāna projekts
Iebildums
Darbinieku prasmju attīstības un pārkvalifikācijas atbalsta nodrošināšana un kvalitāte.

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzu papildināt ar jaunu pasākumu: Caur koplīgumiem apmaksāta brīvdiena mācībām, kuras saistītas ar konkrētā darba veikšanu, 
27.
Plāna projekts
Iebildums
Pieaugušo mācīšanās kultūras attīstība sabiedrībā.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzu papildināt pasākumus ar prasmju fondu pilotprojektu. 
28.
Plāna projekts
Iebildums
Izdienas pensiju sistēmas pārskatīšana, līdzsvarojot aktīvās darba dzīves periodu ar iespējām palikt darba tirgū ilgāk. Atbildība: VK
Piedāvātā redakcija
Izdienas pensiju sistēmas pārskatīšana, līdzsvarojot aktīvās darba dzīves periodu ar iespējām palikt darba tirgū ilgāk. Atbildība: VK, Līdzatbildība: LBAS. Lūgums ņemt vērā, ka izdienas pensiju sistēma ir jāsglabā, it sevišķi ņemot vērā atlīdzības līmeni noteiktās profesijās, kā arī darba aizsardzību (noteiktās profesijās nevar turpināt darbu pēc attiecīga vecuma līdz valsts garantētai pensijai).
 
29.
Plāna projekts
Iebildums
Darbaspēka izmaksas mazinošu pasākumu izstrāde, atbalstot personu ar invaliditāti ilgtspējīgu nodarbinātību. Personu ar invaliditāti darba vietas pielāgošanas izdevumu griestu un kompensējamo pozīciju pārskatīšana Atbildība: LM, FM.


 
Piedāvātā redakcija
Lūdzu svītrot konkrēto priekšlikumu, jo tas neattiecas uz cilvēkkapitālā veicināšanas pasākumiem, tas ir pretrunā dažādībai un plāna mērķim.
30.
Plāna projekts
Iebildums
Darbnespējas lapu apmaksas nosacījumu izvērtēšana Atbildība: EM, LM, VM; Līdzatbildība: FM.

 
Piedāvātā redakcija
Lūdzu svītrot konkrēto priekšlikumu, jo tam nav saistības ar cilvēkkapitāla attīstības stratēģiju. 
31.
Plāna projekts
Iebildums
Summētā nepilna darba laika risinājumu ieviešana, veicinot darbaspēka pieejamību nepilna darba laika nodarbinātības gadījumos Atbildība: LM; Līdzatbildība: FM, LM.
 
Piedāvātā redakcija
Summētā nepilna darba laika risinājumu ieviešana, veicinot darbaspēka pieejamību nepilna darba laika nodarbinātības gadījumos Atbildība: LM; Līdzatbildība: FM, LM, LBAS.
32.
Plāna projekts
Iebildums
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālā objekta sistēmas pārskatīšana; pabalstu vecākiem par mazu bērnu kopšanu pārskatīšana, lai motivētu ātrāku atgriešanos darba tirgū Atbildība: FM, LM, EM
Piedāvātā redakcija
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu minimālā objekta sistēmas pārskatīšana, t.sk. jauniešiem; pabalstu vecākiem par mazu bērnu kopšanu pārskatīšana, lai motivētu ātrāku atgriešanos darba tirgū Atbildība: FM, LM, EM
33.
Plāna projekts
Iebildums
Sniegts finansiāls stimuls darba devējam investēt savu darbinieku mobilitātē, neapliekot izdevumus par pārcelšanos ar IIN , precizējot IIN likuma normas par nosacījumiem attiecībā uz saimnieciskajos izdevumos iekļaujamiem darbinieku izdevumiem par starppilsētu
sabiedrisko transportu, pārskatot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma normas Atbildība: FM; Līdzatbildība: EM, LM



 
Piedāvātā redakcija
Sniegts finansiāls stimuls darba devējam investēt savu darbinieku mobilitātē caur darba koplīgumiem, neapliekot izdevumus par pārcelšanos ar IIN , precizējot IIN likuma normas par nosacījumiem attiecībā uz saimnieciskajos izdevumos iekļaujamiem darbinieku izdevumiem par starppilsētu sabiedrisko transportu, pārskatot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma normas Atbildība: FM; Līdzatbildība: EM, LM
34.
Plāna projekts
Iebildums
Izstrādāts normatīvais regulējums par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu un finansēšanas kārtību, paredzot valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām Atbildība: IZM; Līdzatbildība: pašvaldības.

 
Piedāvātā redakcija
Izstrādāts normatīvais regulējums par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu un finansēšanas kārtību, paredzot valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām Atbildība: IZM; Līdzatbildība: pašvaldības, arodbiedrības.
35.
Plāna projekts
Iebildums
 Iespējas darba devējiem segt stipendijas, nepiemērojot iedzīvotāju ienākuma nodokli Atbildība: IZM; Līdzatbildība: FM.

 
Piedāvātā redakcija
Iespējas darba devējiem segt stipendijas, nepiemērojot iedzīvotāju ienākuma nodokli, vienlaikus nodrošinot sociālo aizsardzību.  Atbildība: IZM; Līdzatbildība: FM.
36.
Plāna projekts
Iebildums
Nozaru darba tirgus prognozes, ikgadējs datos balstīts nozaru vajadzību pasūtījums / EM, darba devēji.


 
Piedāvātā redakcija
Nozaru darba tirgus prognozes, ikgadējs datos balstīts nozaru vajadzību pasūtījums / EM, darba devēji, arodbiedrības.
37.
Plāna projekts
Iebildums
EM, IZM, LM ministru sastāvā, lai veicinātu uzlabojumus darba tirgū – saskaņota starpresoru sadarbība un lēmumu pieņemšana nepieciešamo darba tirgus reformu/pārkārtojumu plānošanā, izstrādē, ieviešanā un uzraudzībā.

 
Piedāvātā redakcija
EM, IZM, LM ministru un potenciāli sociālo partneru sastāvā, lai veicinātu uzlabojumus darba tirgū – saskaņota starpresoru sadarbība un lēmumu pieņemšana nepieciešamo darba tirgus reformu/pārkārtojumu plānošanā, izstrādē, ieviešanā un uzraudzībā.
38.
Plāna projekts
Iebildums
Latvijas darba tirgus izaicinājumi vidējā termiņā saistāmi ar darbaspēka novecošanos un darbaspēka nepietiekamību. Darbaspēka novecošanās tendences visvairāk ietekmēs vidējās kvalifikācijas darbaspēka pieejamību, jo īpaši tādās nozarēs kā būvniecība, apstrādes rūpniecība, lauksaimniecība un tirdzniecība. Tāpat darbaspēka nepietiekamība var veidoties nozarēs, kurās sagaidāms nozīmīgs augstākās kvalifikācijas darbaspēka pieprasījuma pieaugums – profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumi.
Piedāvātā redakcija
LBAS ieskatā darba tirgus izaicinājumu uzskaitījums ir nepielvērtīgs. Trūkst tādu faktoru kā zema nekonkurētspējīga atlīdzība salīdzinājumā ar dzīves dārdzību, reģionālā mobilitāte.
Lūgums nozaru uzskaitījumu papildināt ar citām nozarēm, piemēram, transports, vispārēja izglītība (pedagogi), veselības aprūpe.
39.
Plāna projekts
Iebildums
Produktivitātes fundamentālie faktori paliek nemainīgi un tie ir saistīti ar ieguldījumiem cilvēkkapitālā, investīcijām un kapitāla intensitātes palielināšanu, spēju iekļauties globālās vērtību ķēdēs, eksporta potenciāla palielināšanu, inovācijām, u.c. Būtiska nozīme produktivitātes palielināšanai ir ražošanas procesa organizēšanai un vadībai, ražošanas specializācijai un koncentrācijai, ražotņu teritoriālam izvietojumam. Produktivitātes un konkurētspējas paaugstināšanai ir nepieciešama vispusīga un plašāka pieeja – spēcīgs sniegums vienā jomā nevar kompensēt vāju veikumu citā.
Piedāvātā redakcija
Produktivitātes fundamentālie faktori paliek nemainīgi un tie ir saistīti ar ieguldījumiem cilvēkkapitālā, tostarp investīcijām jauniešu un pirmspensijas vecuma personu nodarbinātības atbalstīšanā, un kapitāla intensitātes palielināšanu, spēju iekļauties globālās vērtību ķēdēs, eksporta potenciāla palielināšanu, inovācijām, u.c. Būtiska nozīme produktivitātes palielināšanai ir ražošanas procesa organizēšanai un vadībai, ražošanas specializācijai un koncentrācijai, ražotņu teritoriālam izvietojumam. Produktivitātes un konkurētspējas paaugstināšanai ir nepieciešama vispusīga un plašāka pieeja – spēcīgs sniegums vienā jomā nevar kompensēt vāju veikumu citā.
40.
Plāna projekts
Iebildums
2022.gads darba alga 1373 eiro.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam izmantot 2023.gada datus.
41.
Plāna projekts
Iebildums
Sasniedzamais rezultāts – straujāks produktivitātes pieaugums, lielāks iekšzemes kopprodukts, lielākas darba algas strādājošajiem,  vairāk resursu sabiedrības kopīgo vajadzību finansēšanai, straujāka tuvošanās vidējam ES dzīves līmenim.
Piedāvātā redakcija
Sasniedzamais rezultāts – straujāks produktivitātes pieaugums, lielāks iekšzemes kopprodukts, lielākas un kvalitatīvas darba algas strādājošajiem,  vairāk resursu sabiedrības kopīgo vajadzību finansēšanai, straujāka tuvošanās vidējam ES dzīves līmenim.

Iebildums: plānā nav neviena pasākuma darba algu palielināšanai vai darba vietu kvalitātes uzlabošanai. Nav atsauces uz ES minimālās algas direktīvas ieviešanu un darba koplīgumu veicināšanu.

 
42.
Plāna projekts
Iebildums
Virsmērķa sasniegšanai Ministru kabinets 2023. gada vasarā apstiprināja Cilvēkkapitāla attīstības padomes (turpmāk – CAP) nolikumu. CAP sastāvā ir iekļauti ministri no Ekonomikas, Labklājības un Izglītības un zinātnes ministrijas. Pildot CAP sekretariāta funkcijas, Ekonomikas ministrija koordinē cilvēkkapitāla jautājumu pārvaldību, uzrauga izvirzīto pasākumu un mērķu virzības gaitu, kā arī nosaka priekšlikumus jaunu mērķu un uzdevumu izvirzīšanā.
Piedāvātā redakcija
Virsmērķa sasniegšanai Ministru kabinets 2023. gada vasarā apstiprināja Cilvēkkapitāla attīstības padomes (turpmāk – CAP) nolikumu. CAP sastāvā ir iekļauti ministri no Ekonomikas, Labklājības un Izglītības un zinātnes ministrijas. CAP sastāvs būtu jāpapildina ar sociālajiem partneriem.Sociālo partner iekļaušana būtu svarīga, lai nodrošinātu institucionālo atmiņu, kā arī CAP darba plāna atbilstību realia situācijai darba tirgū. Pildot CAP sekretariāta funkcijas, Ekonomikas ministrija koordinē cilvēkkapitāla jautājumu pārvaldību, uzrauga izvirzīto pasākumu un mērķu virzības gaitu, kā arī nosaka priekšlikumus jaunu mērķu un uzdevumu izvirzīšanā.
43.
Plāna projekts
Iebildums
LBAS kā līdzatbildīgo institūciju norādīt pie punktiem:
"Izdienas pensiju sistēmas pārskatīšana, līdzsvarojot aktīvās darba dzīves periodu ar iespējām palikt darba tirgū ilgāk"
"Individuālo mācību kontu pieejas ieviešana un digitālo prasmju mācību nodrošināšana"
"1.2.2.1. Nozaru kvalifikāciju struktūru STEM  nozarēs pilnveide jaunu prasmju ieviešanai, profesionālo kvalifikāciju prasību pilnveide,  trešajā, ceturtajā un piektajā līmenī"
 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ilgstošas sociālās aprūpes attīstīšana: sociālās aprūpes pakalpojumu attīstīšana personu ar aprūpes pienākumiem iekļaušanai darba tirgū.

 
Piedāvātā redakcija
Ja konkrētais pasākums paredz veicināt personu, kuras pieskata radniekus, iesaisti darba tirgū, tad jābūt arī punktam par bērnu pieskatīšanu.