Atzinums

Projekta ID
24-TA-130
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktam steidzamības kārtību projektu saskaņošanā var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums. Tieslietu ministrijas ieskatā projektam trūkst steidzamības pamatojuma pēc būtības. Lūdzam turpmāk tiesību aktu projektus virzīt saskaņošanai vispārējā kārtībā atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.1. apakšpunktam, vai arī pamatot steidzamību pēc būtības. Papildus informējam, ka šobrīd Tieslietu ministrija sniedz atzinumu iespēju robežās un patur tiesības izteikt papildu iebildumus noteikumu projekta atkārtotas saskaņošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, par kādu Eiropas Komisijas lēmumu projekta 6.2. apakšpunktā ir runa, vai svītrot atsauci uz lēmumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem nacionālajā normatīvajā aktā tāpat kā direktīvas. 
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai projektā netiek dublētas vai interpretētas regulu normas (sk., piemēram, projekta 6.2. apakšpunktu un regulas 2023/2831 5. panta 1. un 2. punktu), un vai nu precizēt projektu, vai sniegt pamatotu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām projektā ietvert konsekventu regulējumu un ietvert arī projekta II. nodaļā normu par atbalsta mērķi (salīdzinājumam sk. 33. un 45. punktu)
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt II. nodaļas nosaukumu, ņemot vērā, ka nodaļā paredzēts ne tikai atbalsts kopstendu organizēšanai, bet arī atbalsts dalībai kopstendā (sk. 19. punktu). Papildus lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot, kā atšķiras un vai nepārklājas II. nodaļā paredzētais atbalsts dalībai kopstendā un III. nodaļā paredzētais atbalsts dalībai kopstendā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 13. punktā u.c. nedublēt Administratīvā procesa likumā paredzētos termiņus administratīvā akta izdošanai, atbilstoši precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projektā lietot vienveidīgas un konsekventas vārdiskās izteiksmes (piemēram, 53.1. apakšpunktā ietverta norāde uz priekšapmaksas apmēru no kopējās izdevumu tāmes summas, savukārt 13.1. apakšpunktā norādīts uz priekšapmaksas apmēru no kopējās atbalsta summas).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 17.4. apakšpunkta nav skaidri saprotams, kas šīs normas kontekstā domāts ar atbalsta saņēmēju, proti, vai tas ir institūts vai arī citas personas. Attiecīgi lūdzam precizēt apakšpunktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai anotācijā skaidrot, kas projekta 20.1.1. apakšpunktā domāts ar pretendenta "lielumu".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts: "Visus atbalsta pasākumus administrēs Lauku atbalsta dienests, kas pieņems pretendentu iesniegumus un lēmumus, kā arī izmaksās atbalstu." Šāds apgalvojums neatbilst projektā ietvertajam regulējumam (sk. 24. punktu). Attiecīgi lūdzam precizēt minēto apgalvojumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju projekta 2.3. apakšpunktā svītrot piebildi "arī tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai" kā lieku un, ja nepieciešams, to ietvert anotācijā kā paskaidrojošu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdus "Zemkopības ministrijas atbildīgo departamentu" aizstāt ar vārdiem "Zemkopības ministriju". Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumos nebūtu jāregulē ar ministrijas struktūru un dokumentu iekšējo apriti saistīti jautājumi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 15. punktā u.c. vienībās līdzīgos gadījumos paredzēt termiņu, kādā veicamas attiecīgās darbības, kā arī termiņa atskaites punktu, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgo normu izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja projekta 17. punktā ar nākamo gadu domāts 2025. gads, aicinām tā arī norādīt un vārdu "nākamā" aizstāt ar gadskaitli "2025." (sk. salīdzinājumam citas projekta vienības, piemēram, 12. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un anotācijā skaidrot projekta 29. punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību, īpaši attiecībā uz lēmuma pieņemšanu, ņemot vērā, ka paredzēta tikai iespēja apstiprināt pārskatu vai pieprasīt papildu informāciju, bet ne noraidīt pārskatu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-