Atzinums

Projekta ID
23-TA-999
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzturam spēkā iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz likumprojekta pielikumā ietvertā Publisko aktīvu pārvaldītāja "POSSESSOR" sastādīto indikatīvo kapitālsabiedrību pārvaldīšanas izdevumu aprēķinu (turpmāk - Aprēķins) un tā neatbilstību pārvaldīšanas uzdevuma priekšmetam un kapitālsabiedrību koncerna struktūrai, lietderības apsvērumiem, Komerclikuma principiem par pārvaldes institūcijas atalgojuma apmēru.

Paskaidrojumā uz Valsts kancelejas iebildumu, Tieslietu ministrija norādījusi, ka "jāņem vērā, ka likumprojekts paredz kritērijus, kad arestētās kapitāla daļas (akcijas) vai pajas pārvaldīšanā nenodod:
1) tādas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kura, iespējams, ir bijusi izveidota vai izmantota noziedzīga nodarījuma izdarīšanai un kura neveic faktisko saimniecisko darbību (šis kritērijs attiecas tieši uz tā saucamajām “čaulas uzņēmumu ķēdēm vai grupām, kas neveic reālu saimniecisko darbību”), .. 4) tādu kapitālsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kuru nodošana pārvaldīšanā var radīt būtiskus neattaisnotus izdevumus. Līdz ar to var secināt, ka Valsts kancelejas iebildumā norādītie gadījumi atbilst likumprojektā paredzētajiem kritērijiem, kad arestētās kapitāla daļas (akcijas) vai pajas pārvaldīšanā netiktu nodotas."

Valsts kancelejas ieskatā sniegtais paskaidrojums uz iebildumu neatbilst izteiktajam iebildumam un likumprojekta dokumentu paketes kontekstam.
Vēršam uzmanību, ka lai arī no protokollēmuma izslēgts 6.punkta par paredzēto budžeta finansējumu, Aprēķins izmantots, lai Anotācijā norādītu, ka Saskaņā ar Possessor veikto aprēķinu provizoriskās arestēto kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas izmaksas ir Possessor tiešie pārvaldīšanas izdevumi gadā 466 000 euro, kā arī pārvaldītāja iecelto padomes un valdes locekļu atalgojuma izmaksas gadā 953 000 euro. Paredzēts, ka saskaņā ar Aprēķinu arestēto kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldnieks Ministru kabineta noteiktajā kārtībā aprēķina faktiskās pārvaldīšanas izmaksas noteiktā laika periodā un sagatavo pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts pamatbudžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", un iesniedz to Ekonomikas ministrijai. Ekonomikas ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz pieprasījumu Finanšu ministrijai. 
Lai arī  pārvaldīšanas izdevumu segšanas kārtība noteikta citāda, Aprēķinā vēl aizvien paredzēts 17 kapitālsabiedrību pārvaldībai tērēt: Posessor tiešajiem pārvaldīšanas izdevumiem: 466 000 euro gadā, iecelto valdes un padomes locekļu atalgojumam - 953 000 euro gadā un tiesvedības izmaksām 240 000 euro gadā.

Atkārtoti uzsveram, ka nosakot paredzamās izmaksas, jāņem vērā:
1) lietderības princips, saskaņā ar kuru koncerna struktūras uzņēmumi pārvaldāmi vienoti - viena pārvaldnieka lietvedības ietvaros;
2) Kriminālprocesa likumā paredzētos kapitāla daļu pārvaldīšanas izdevumus var veidot tikai izdevumi par dalībnieka funkcijas izpildi , bet ne par kapitālsabiedrības operatīvo vadību (valdes pienākumu izpildi);
3) ja paredzēts iesaistīties valdes pienākumu izpildē, tad kapitālsabiedrību valdes atlīdzībai paredzētie izdevumi nedrīkst pārsniegt attiecīgās kapitālsabiedrības praksē noteiktos un tiem jābūt samērīgiem ar kapitālsabiedrības finanšu stāvokli;
4)  īstenojot arestēto kapitāla daļu pārvaldību, nodrošināms pārvaldīšanas izdevumu samērīgums ar sabiedrības iegūto labumu un privātpersonai uzliktā pienākuma (segt pārvaldīšanas izdevumus) smagumu.

Lūdzam ņemt vērā un Anotācijā papildus izvērtēt faktu, ka aprēķinā atlasītie uzņēmumi veido koncerna struktūras un no publiski pieejamās informācijas saprotams, ka tie veido “čaulas uzņēmumu” ķēdes vai grupas, kas izmantoti noziedzīgu nodarījumu ietvaros finanšu līdzekļu aizpludināšanai un reālu komercdarbību neveic.
 Piemēram, 10 no sarakstā norādītajiem uzņēmumiem ir kādreizējo ABLV Banka vadītāju Ernesta Berņa un   Oļega Fiļa, Vadima Reinfelda vai viņu ģimenes locekļu kontrolēti uzņēmumi.
ABLV Bank vadības izveidoto uzņēmu grupā ietilpst:
1) ASG Resolution Capital, AS, reģ. Nr. 40203155131, 98% Ernesta Berņa kontrolē bijušo kapitāla daļu  (paredzēti 3 padomes un 3 valdes locekļi);
2) AmberStone Group, AS, reģ. Nr. 40103736854, 13% Ernesta Berņa kontrolē bijušo kapitāla daļu, valdes, padomes locekļu iecelšana nav paredzēta;
3) Pillar Capital, AS, reģ. Nr. 50003831571, 3% Ernesta Berņa kontrolē bijušo kapitāla daļu – valdes, padomes locekļu iecelšana nav paredzēta;
4) Syzygy Capital, AS, reģ. Nr. 40203175528, arestētas 100% Ernesta Berņa kontrolē bijušās kapitāla daļas (paredzēti 3 padomes un 2 valdes locekļi)
5) SIA CassandraHolding Company, reģ. Nr. 40003251208,  100% Ernesta Berņa kontrolē bijušo kapitāla daļu (paredzēti 3 valdes locekļi)
6) SIA Jūras Avots, reģ. Nr. 40003630337, 80 % Ernesta Berņa kontrolē bijušo kapitāla daļu (paredzēti 3 valdes locekļi).
7) SIA BOFO, reģ. nr 51203063961, 100% Ernestam Bernim īpašumā esošo kapitāla daļu (paredzēts 1 valdes loceklis).
8) Omnia Analytics, SIA, reģ. Nr. 40203225316, arestētas 100% Ernestam Bernim un Vadimam Reinfeldam īpašumā esošo kapitāļa daļu  (paredzēti 2 valdes locekļi);
9) Vincit Advisory, SIA, reģ. Nr. 40203042916 un  SIA “VincitOnline”, reģ. Nr. 4020324946, arestētas 100% Reinfeldam Vadimam piederošās kapitāla daļas. Vincit Advisory, SIA paredzēts iecelt 2 valdes locekļus;
10) SIA VincitOnline, reģ. Nr. 4020324946, arestētas 100% Reinfeldam Vadimam (SIA “VincitOnline” paredzēts iecelt 1 valdes locekli).
Kopā šajā saistīto uzņēmumu grupā paredzēts iecelt 17 valdes locekļus un 6 padomes locekļus, kuru atalgojuma mēneša vidējās izmaksas būtu katram valdes loceklim –  2 471 euro apmērā, bet padomes loceklim - EUR 1 236 euro apmērā, kas veido 49 623 euro mēnesī  jeb 593 076 euro gadā. Aprēķinātās vadības izmaksas būtiski pārsniedz šo uzņēmumu pašreizējās vadības izmaksas.

Otru saistīto uzņēmu grupu veido sabiedrības, kuru kapitāla daļas arestētas saistībā ar krimināllietu par Jelgavas tirgus pamatkapitāla palielināšanu.
Šajā uzņēmumu grupā ietilpst:
1) ERA2K TT, reģ. Nr. 43603075074 , arestētas 100% Šalajevam Vadimiram piederošās daļas. ERA2K TT  Paredzēts iecelt 1 valdes locekli.
2) SIA Termināla tirgus, reģ. Nr. 43603075801, arestētas 100% daļas, kas atrodas Šalajeva Vadimira un Ulda Laizāna kontrolē, saistībā SIA Termināla tirgus, reģ. Nr. 43603075801, paredzēts iecelt 2 valdes locekļus;
3) SIA “Jelgavas tirgus”, Reģ. Nr. 43603007966, arestētas 52% kapitāla daļas, kas pieder SIA “ERA2K TT”, Reģ. nr.43603075074, un atrodas Šalajeva Vladimira kontrolē. Paredzēts iecelt 2 valdes locekļus.

Kopā šajā saistīto uzņēmumu grupā Aprēķinā paredzēts iecelt 5 valdes locekļus, kuru atalgojuma mēneša vidējās izmaksas veidotu katram valdes loceklim 2 471 euro apmērā, kas būtu 12 355 euro mēnesī jeb 148 260 euro gadā. Arī šajos uzņēmumos aprēķinātās vadības izmaksas būtiski pārsniedz šo uzņēmumu pašreizējās vadības izmaksas.

Ievērojot augstāk norādīto, vēršam uzmanību, ka atbilstoši Kriminālprocesa likuma 368.pantā noteiktajai kārtībai, summas, kas izlietotas mantas aizsardzībai, kā arī citus kriminālprocesā radušos izdevumus, ar tiesas nolēmumu piedzen no notiesātajiem. Satversmes tiesa, skatot jautājumu par mantas izņemšanu un uzglabāšanu administratīvā pārkāpuma lietā ir norādījusi (2018.gada 14.decembrī, lietā Nr.2018-09-0103), ka "atbildīgajai institūcijai vai amatpersonai ir jāievēro tādi principi kā samērīgums un tiesiska rīcības brīvības izmantošana. Pirms attiecīgās rīcības tai jāizvērtē interešu aizskāruma intensitāte un nozīmīgums un jāizņem un jānodod glabāšanā tikai tāda manta, kas nepieciešama likumpārkāpuma novēršanai vai kas var būt par pierādījumu likumpārkāpuma izmeklēšanā, turklāt jākontrolē arī glabāšanas izdevumu samērība." Turpmākajā sprieduma tekstā norādīts arī "No tiesiskuma principa viedokļa būtu nepieļaujami personai noteikt pienākumu segt izdevumus par neefektīvu, pārmērīgi ilgu izņemtās mantas glabāšanu. Tātad, lai apstrīdētā regulējuma piemērošana atbilstu attiecīgā tiesību institūta būtībai, tas piemērojams atbilstoši izņemtās mantas glabāšanas lietderībai. Proti, piemērojot apstrīdēto regulējumu, tā piemērotājam ir jāizvērtē, vai tiesiskās sekas, kas personai radušās izņemtās mantas glabāšanas ilguma dēļ, ir saprātīgas un samērīgas ar personas tiesību uz īpašumu ierobežojumu."

Ņemot vērā iepriekš norādītos apstākļus un iespējamos riskus, lūdzam apsvērt un nostiprināt tiesību normā, ka arestēto kapitāla daļu pārvaldības kārtība veidojama, ievērojot šādus principus:
1) kapitāla daļu pārvaldība veicama vienoti koncerna uzņēmumu grupā, attiecīgi – nozīmējams viens kapitāla daļu pārvaldnieks, slodze aprēķināma attiecībā uz visu uzņēmumu grupu kopā, koncernā ietilpstošo valdes un padomes locekļu skaits samazināms līdz minimālajam nepieciešamajam, izvērtējot iespēju uzticēt valdes locekļa pienākumu izpildi vienai personai visā koncerna grupā;
2) atlīdzību aprēķina, ievērojot kapitālsabiedrību komercdarbības aktivitāti – (piem. komerciāli neaktīvās kapitālsabiedrībās atlīdzība par kapitāla daļu pārvaldīšanu nepārsniedz 10% no  pamata atlīdzības);
3) pārvaldīšanas izdevumos neietvert izmaksas par valdes un padomes atalgojumu vai noteikt valdes un padomes locekļu atalgojuma apmēru samērīgu ar šajās kapitālsabiedrībās iepriekšējā pārskata gadā izmaksātajām valdes un padomes locekļu atlīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz nepieciešamību precizēt, kas tiek domāts ar panta otrajā daļā minēto jēdzienu "Ministru kabineta noteiktais pārvaldnieks", jo no panta sestās daļas nepārprotami secināms, ka pārvaldnieks ir fiziska persona. Saistībā ar norādīto nepieciešams izvērtēt terminu lietojumu un procesa virzītāja kompetenci attiecībā uz šīs personas atcelšanu. Vēršam uzmanību, ka nav lietderīgi noteikt, ka Ministru kabinets nosaka fizisku personu, kura izpildīs arestēto kapitāla daļu pārvaldīšanas uzdevumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka kapitāla daļu pārvaldīšanas uzdevums ietver vienīgi dalībnieka funkciju nodrošināšanu, tomēr likumprojekta paketē ietverts Publisko aktīvu pārvaldītāja "POSSESSOR" sastādītais indikatīvais kapitālsabiedrību pārvaldīšanas izdevumu aprēķins (turpmāk - Aprēķins), un anotācijas sadaļā "Ietekme uz budžetu" norādīts, ka paredzamajās izmaksās tiek ietverta atlīdzība arī valdes un padomes locekļu atalgojumam.

Lai nodrošinātu pārskatāmu, paredzamu un lietderīgu pārvaldīšanas izdevumu izlietojumu un līdzsvarotu to ar privātpersonas tiesību uz īpašumu ierobežojumu, lūdzam anotācijā papildus norādīt:
1) kā nosakāma atlīdzība par kapitāla daļu (akciju)  pārvaldīšanu viena koncerna struktūras uzņēmumos,
2) kā nosaka atlīdzību par kapitāla daļu (akciju)  pārvaldīšanu komerciāli neaktīvos uzņēmumos vai atkarībā no saimnieciskās darbības specifikas;
3) ja tiek plānoti izdevumi kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu atalgojumam, tad kā tiek aprēķināts šādu izmaksu samērīgums ar kapitālsabiedrības finansiālajām iespējām, no kādiem līdzekļiem šādu atlīdzību tiek paredzēts maksāt un kāda ir privātpersonas, kurai piederošās kapitāla daļas (akcijas) ir arestētas, atbildība par šādu izmaksu segšanu, ņemot vērā, ka atbilstoši vispārējam principam valdes un padomes locekļu atalgojumu maksā no kapitālsabiedrības līdzekļiem, nevis no akcionāra līdzekļiem;
4) kad (cik regulāri) un kādā veidā privātpersona tiek informēta par tās pienākumu segt ar kapitāla daļu pārvaldību saistītās izmaksas un kā īstenojamas privātpersonas tiesības, ja privātpersona iebilst kapitāla daļu (akciju) pārvaldīšanas izmaksu aprēķinam. 
Piedāvātā redakcija
-