Atzinums

Projekta ID
25-TA-745
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ekonomikas ministrija norāda uz pretrunu starp likumprojekta “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (turpmāk – Likumprojekts) 1. pantu un 4. panta daļu, kas attiecas uz Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk – Likums) 9.2 panta pirmo daļu. Proti, Likumprojekta 1. pants nosaka, ka nodokļa maksātājs ir elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmas operators. Savukārt Likumprojekta 4. panta daļa, kas attiecas uz Likuma 9.2 panta pirmo daļu, nosaka, ka nodokļa maksātājs noteiktā gadījumā nemaksā nodokli, ja tas ir noslēdzis līgumu ar elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmas operatoru. Tā kā pašreiz nav skaidrs elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmas operatora statuss Likumprojekta ietvaros, Ekonomikas ministrija aicina novērst minēto pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tā kā šobrīd nav skaidrs, kādēļ nodokļa likme par elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm ir izvēlēta tieši 2 euro/gab., Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta anotāciju ar datos, pētījumos vai citu valstu veiksmīgajā praksē balstītu pamatojumu izvēlētajam nodokļa likmes apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Ekonomikas ministrija aicina formulēt Likumprojekta mērķi atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā, tā kā šobrīd Likumprojekta anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādītā dabas resursu nodokļa noteikšana elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm var kalpot par normatīvā akta mērķa sasniegšanas līdzekli, nevis pašu normatīvā akta mērķi pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tā kā jaunas depozīta sistēmas ieviešana elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm paredz papildu finanšu atbilstības sloga uzlikšanu attiecīgo ierīču ražotājiem un tirgotājiem, Ekonomikas ministrija aicina papildināt anotāciju ar detalizēto izklāstu pa izskatītajām alternatīvām, kas apliecinātu, ka ir pilnvērtīgi izvērtēti arī citi risinājumi, kas ļauj sasniegt Likumprojektā paredzētos mērķus, vienlaikus nepalielinot slogu atsevišķu produktu ražotājiem un tirgotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Tā kā Likumprojekts pašreizējā redakcijā ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, Ekonomikas ministrija aicina atbilstoši izvērtēt šo ietekmi un attiecīgi papildināt Likumprojekta anotācijas 2.2. apakšsadaļu "Ietekme uz tautsaimniecību".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Iebildums
Tā kā Likumprojekts skar elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājus un tirgotājus (paredzot pienākumu iesaistīties depozīta sistēmā), zvejas rīku ražotājus un tirgotājus (precizējot objektu, par kura masu ir aprēķināms nodoklis), kā arī plastmasas glāžu un to vāciņu ražotājus un tirgotājus (paredzot prasību piemērot ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu) - tātad, paredz ieviest jaunus obligātus pienākumus komersantiem, Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta anotācijas 2.3. apakšsadaļu ar atbilstošu administratīvo izmaksu novērtējumu minētajām juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Iebildums
Tā kā Likumprojekts skar elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājus un tirgotājus (paredzot pienākumu iesaistīties depozīta sistēmā), zvejas rīku ražotājus un tirgotājus (precizējot objektu, par kura masu ir aprēķināms nodoklis), kā arī plastmasas glāžu un to vāciņu ražotājus un tirgotājus (paredzot prasību piemērot ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu), - tātad, paredz ieviest jaunus obligātus pienākumus komersantiem, Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta anotācijas 2.5. apakšsadaļu ar atbilstošu atbilstības izmaksu novērtējumu minētajām juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Tā kā Likumprojekta anotācijas 7.4. apakšsadaļā norādīts, ka tiks paplašinātas Valsts vides dienesta funkcijas un uzdevumi, papildus uzraudzībā un kontrolē nonākot jaunai depozīta sistēmai, Ekonomikas ministrija aicina papildināt Likumprojekta anotācijas 7.2. un 7.3. apakšsadaļu ar atbilstošu administratīvo un atbilstības izmaksu monetāru novērtējumu iestādei, kas nodrošinās jaunās sistēmas darbību un uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Iebildums
Tā kā Likumā norādīts, ka dabas resursu nodokļa mērķis ir saistīts ar dažādiem vides aizsardzības aspektiem, Ekonomikas ministrija aicina atbilstoši papildināt Likumprojekta anotācijas 8.1.6. apakšsadaļu, aprakstot Likumprojekta ietekmi uz vidi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Pašreizējais Likumprojekta anotācijas 8.1.11. apakšsadaļā ietvertais Likumprojekta ietekmes uz veselību apraksts ir ļoti lakonisks, turklāt bez datos balstīta pamatojuma un aprēķiniem. Turklāt jēdziens “depozīta maksa” netiek lietots nekur citur Likumprojektā vai tā anotācijā, līdz ar to nav viennozīmīgi skaidrs, uz kādu depozīta maksu šeit ir atsauce un kāds ir tās apmērs. Līdz ar to Ekonomikas ministrija aicina atbilstoši papildināt Likumprojekta anotācijas 8.1.11. apakšsadaļu, tostarp ietverot tajā datos vai citu valstu pieredzē balstītu pašreizējā apgalvojuma pamatojumu, kā arī nepieciešamos aprēķinus un minēto depozīta maksu un nodokļa maksājumu apmērus.
Piedāvātā redakcija
-