Atzinums

Projekta ID
23-TA-2087
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iekšlietu ministrija jau likuma "Grozījumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā" tapšanas ietvaros 2019. gadā vairākkārtēji pauda iebildumu attiecībā uz 11. panta pirmo daļu jeb nostāju, ka visas Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības Padomes rezolūcijās noteiktās sankcijas būtu tieši piemērojamas (uzsvars tieši uz ceļošanas ierobežojumiem).

Tā rezultātā tika panākta vienošanās noteikt, ka tieši attiecīgās "finanšu un civiltiesiskās sankcijas" ir tieši piemērojamas. Attiecīgā likuma sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) minēts: "Likumprojekta 6.pantā ietvertā ANO DP rezolūciju tiešā piemērojamība nav identiska ar ES regulu tiešo piemērojamību, jo ANO DP rezolūcijas bieži vien nav vērstas uz konkrētiem privāttiesiskiem subjektiem. Tomēr, ņemot vērtā FATF rekomendācijās ietverto formulējumu, ka nepieciešama ANO DP rezolūciju piemērošana bez kavēšanās (48h laikā) (to implement targeted financial sanctions to comply with the United Nations Security Council resolutions that require countries to freeze, without delay), tiek saglabāta šāda likumprojekta 6.panta redakcija.".

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projektā ietverto grozījumu likuma 11. panta pimajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Regulējuma skaidrības un paredzamības nolūkā ierosinām precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) attiecībā uz Finanšu izlūkošanas dienesta un ārlietu ministra  kompetenci jaunveidojamās 10. panta 1.3 daļas ietvaros. Proti, attiecīgā norma paredz, ka "priekšlikumu par sankciju izņēmumu iesniedz ārlietu ministrs, pamatojoties uz Finanšu izlūkošanas dienesta ierosinājumu.". Savukārt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) minēts, ka "FID, saņemot iesniegumu par izņēmuma piešķiršanu, izvērtē minētā jautājuma tvērumu un konsultējoties ar Ārlietu ministriju pieņem lēmumu par jautājuma virzīšanu uz Ministru kabinetu.".

Attiecīgi projekts neparedz Finanšu izlūkošanas dienesta konsultēšanās ar Ārlietu ministriju nepieciešamību, bet gan  paredz, ka Finanšu izlūkošanas dienests iesniedz ierosinājumu ārlietu ministram, kas savukārt lemj par izņēmuma virzīšanu uz Ministru kabinetu un iesniedz to.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) ar norādi, vai 12. panta piektā daļa attiecas arī uz uzraudzības iestādēm.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projektu, lai novērstu kolīziju ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 13. panta 4.1 pantu.

Aicinām ierosinātā 12.1 panta ceturtajā daļā pārskatīt punkta lietojumu normas vidū, tādējādi nodrošinot gramatisko skaidrību.

Ierosinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projektu attiecībā uz ierosinātā 12.1 panta iespējamo pārklāšanos ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 13. panta sesto daļu.

Vienlaikus aicinām precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 6. lpp. ietverto norādi, ka projekts paredz svītrot Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 13. panta 4.1 pantu, jo projekts to neparedz.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ierosinām izskatīt nepieciešamību pārskatīt arī Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 17. panta otro punktu kopsakarā ar ierosināto 12.1 pantu un projekta 7. pantu (Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 12. panta piekto daļu).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) vai projektu, jo projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) nosaka: "Iepriekš, balstoties uz likuma 13. panta ceturtās daļas 3., 4. un 5. punktu, bija spēkā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 126 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie notiekumi”, kas noteica nosacījumus un prasības finanšu tirgus dalībniekiem attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalsts vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktajām sankcijām. Ar likuma grozījumiem tiek dzēsti minētie 13. panta ceturtās daļas punkti".
Savukārt likumprojekta 9. pants paredz izslēgt 13. panta ceturtās daļas 2., 4. un 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) vai projektu, jo projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) nosaka "likumprojekts paredz, ka FID kompetencē ietilps sankciju apmācību organizēšana un vadīšana, informatīvo materiālu par sankciju piemērošanu un izpildi izstrāde un publicēšana", savukārt projekts attiecīgas normas neparedz.

Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. lpp. otrajā rindkopā ir noteikts: "Eiropas Savienības sankcijas" savukārt projekts paredz "Eiropas Savienības dalībvalsts sankcijas". Līdz ar to nepieciešams salāgot projektu un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).

Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) (3.lpp. otro rindkopu), jo Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums neparedz, ka visas Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes sankcijas ir tieši piemērojamas.

Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3.lpp. noteikts: "Ministru kabineta noteikumos plānots paredzēt, ka FID var finanšu tirgus dalībniekiem sniegt viedokli par Latvijai saistošo sankciju izpildes kārtību. Gadījumos, ja finanšu sektora dalībnieki vēlas “komforta vēstuli”, kas apstiprinātu MK noteikumos paredzēto, piemēram, sankcijas nebūtu attiecināmas uz pamatvajadzību segšanai nepieciešamām darbībām, ir iespējams vērsties pie FID ar iesniegumu un FID sniedz skaidrojumu". Vienlaikus projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 4.sadaļā analogs skaidrojums nav ietverts.

Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5.lpp. noteikts: "FID pārņem no Ārlietu ministrijas atbilžu sniegšanu uz privātā sektora un valsts iestāžu jautājumiem par sankciju ieviešanu un piemērošanu.". Projektā attiecīga norma nav ietverta līdz ar to nepieciešams precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) attiecībā uz ietekmi uz Finanšu izlūkošanas dienestu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) attiecībā uz ietekmi uz Finanšu izlūkošanas dienestu.
Piedāvātā redakcija
-