Atzinums

Projekta ID
22-TA-1939
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 46.punktā noteikts, ka komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena, ir diena, kad ministrija paziņo finansējuma saņēmējam par projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām, lūdzam novērst pretrunu, proti, noteikumu projekta 9.punktā noteikt, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nevis piešķir, bet izmaksā atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 16.2.apakšpunktā vārdus "izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums" ar vārdiem un skaitļiem "izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām"  24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. "
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā norādīt, ka ministrija vērtē ne tikai atbilstību noteikumu 19. un 20.punktā minētajiem kritērijiem, bet arī šajos "noteikumos noteiktajiem nosacījumiem", kas ietver arī piemērojamā komercdarbības atbalsta nosacījumu izvērtēšanu uz atbalsta piešķiršanas brīdi (kas noteiks šo noteikumu projekta 46.punktā).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar atsauci, ka izmaksas, kas saistītas ar komercdarbības atbalstu ir attiecināmas atbilstoši noteikumu 41., 42. punktos noteiktajam. Lūdzam pārliecināties, ka no noteikumu projekta ir skaidrs, no kura brīžā var tikt attiecinātas izmaksas, kad tiek piemērota Regula Nr. 1370/2007 un atsauci uz attiecīgo punktu arī iekļaut šeit.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 37.4.apakšpunkta redakciju vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu, lai būtu nepārprotami skaidrs pienākums no iekavās ietvertajiem nosacījumiem par maksājumu pieprasījumiem. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai arī atbilstoši izziņas 120.punktam, Tieslietu ministrija bija lūgusi noteikumu projekta 37.6.apakšpunktā svītrot vārdu “dalībvalstij”, tomēr, lūdzam atstāt noteikumu projekta 37.6.apakšpunktā vārdu "dalībvalstij". Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Atveseļošanas fonda nosacījumiem dokumentu/informācijas pieejamība par projektu ir jānodrošina piecus gadus pēc noslēguma maksājuma, kas veikts dalībvalstij.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt šo normu arī ar atsauci uz šo noteikumu 45.4.apakšpunktu, kurā ietverti Komisijas regulas Nr.651/2014 36.a.panta 4.punkta nosacījumi, kas ir attiecināmi tieši uz konkursa procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt normu, kā arī normatīvā akta skaidrības nolūkos, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar "darbu sākuma" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punktam.
Piedāvātā redakcija
Darbus var uzsākt pēc šo noteikumu 14. punktā minētā pieteikuma iesniegšanas atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 6. pantā noteiktajam. Darbu sākums atbilstoši Regulas Nr.651/2014 2. panta 23. punkta nosacījumiem ir ar ieguldījumu saistītu būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku, – atkarībā no tā, kas notiek pirmais. Zemes pirkšanu un tādus sagatavošanās darbus kā atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana neuzskata par darbu sākumu. Attiecībā uz pārņemšanu “darbu sākums” ir brīdis, kad tiek iegādāti aktīvi, kas ir tieši saistīti ar iegādāto uzņēmējdarbības vietu. Ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, projekts ir noraidāms.


 
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šī punkta precizēšanu, jo, piemēram, 44.8.punktā ir nosacījums par kumulāciju, kad piemēro Regulas Nr. 651/2014 36.a.pantu un 47.3.punktā par kumulāciju de minimis atbalsta gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt atsauci uz Regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s a" apakšpunktu ar atsauci uz Regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s b" apakšpunktu, ņemot vērā, ka tajā apakšpunktā ir noteikti ierobežojumi, kas ir attiecināmi uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 36a.panta mērķi. Kā arī lūdzam dzēst atsauci Regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta"cc" apakšpunktu, jo noteikumu projekta ietvaros netiek paredzēts atbalsts vietējai infrastruktūrai (t.i., ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.panta mērķi).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šo punktu svītrot, jo 41.punktā šie nosacījumi jau ir aptverti. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta ietvaros noteikt iestādi, uz kuru attieksies publicēšanas pienākums, ņemot vērā Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 386 “Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības” prasības. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā valsts vai pašvaldības institūcija vai šo institūciju pilnvarota juridiska persona publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un kādā piešķir un anulē Eiropas Komisijas pārziņā esošās elektroniskās sistēmas Aid Award System Application lietošanas tiesības. Alternatīvi lūdzam anotācijā skaidrot, kura būs tā iestāde, uz kuru attieksies publicēšanas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka norma netiek interpretēta tādējādi, ka pietiek ievērot, ka procedūra ir atklāta, pārredzama, nediskriminējoša un konkurenci nodrošinoša, lai izpildītu Regulas Nr. 651/2014 36a. panta 4.punkta nosacījumus, bet nodrošinātu, ka tiek ievēroti visi nosacījumi, kas uzskaitīti iepriekšminētajā punktā, lūdzam 45.4.apakšpunktu precizēt.
Piedāvātā redakcija
Regulas Nr. 651/2014 36a. panta 4. un 5. punkti atbalsta piešķiršanai atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka norma netiek interpretēta sašaurināti, jo paskaidrojums, ko minētais Regulas Nr. 651/2014 36a. panta 8. punkts ietver, neaptver visu, lūdzam 45.5.apakšpunktu papildināt. Ņemot vērā, ka Regulas Nr. 651/2014 36a. panta 9.punkts uzliek pienākumu operatoriem, lūdzam to ietvert atsevišķā apakšpunktā.


 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam no normas sākuma svītrot vārdus "komercdarbības atbalsta regulējuma,", jo papildinošas saimnieciskas darbības atgūšanas norma ir iekļauta 56.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu papildinošas saimnieciskā darbības definīcijas ietveršanu noteikumu projektā, lūdzam izteikt punktu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
papildinoša saimnieciskā darbība – darbība, kas ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām, un katru gadu iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 procentus no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes. Satiksmes ministrija izstrādā metodiskos norādījumus par parasto papildpakalpojumu un papildinošas saimnieciskās darbības kontroli un uzraudzību.


 
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 2023.gada 1.jūlijā stājās spēkā Komisijas regula (ES) 2023/1315 (2023. gada 23. jūnijs), ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (t.i., Komisijas regulas Nr.651/2014 grozījumi)(Pieejama šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1315), ar kuru tika pagarināts Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības termiņš līdz 2026.gada 31.decembrim, lūdzam pārskatīt un precizēt šī punkta redakciju, piem., šādā redakcijā: "Atbalstu, kas šo noteikumu ietvaros piešķirts saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem, piešķir ievērojot Regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59.pantā noteiktos termiņus." 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informāciju anotācijas 1.3. sadaļā atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 36.panta pirmās daļas 2.punktam, norādot, ka aizņēmuma apmērs AF projektu īstenošanai nevar pārsniegt AF finansējuma kopsummu nevis projekta attiecināmo izmaksu kopsummu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 3.sadaļā pie ietekmes uz pašvaldību budžetiem nebūtu jānorāda plānotā finansiālā ietekme uz pašvaldību kapitālsabiedrībām, līdz ar to PVN izmaksas, kas attiecas uz RP SIA “Rīgas Satiksme” Atveseļošanas fonda finansējuma daļu, nebūtu jāiekļauj pie ietekmes uz pašvaldību budžetiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informāciju anotācijas 3. sadaļā un kā kārtējo gadu norādīt 2023.gadu.
Piedāvātā redakcija
-