Atzinums

Projekta ID
23-TA-1000
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pēc iespējas kvantitatīvu novērtējumu par investīcijas efektivitāti, plānoto ietekmi uz attīstības plānošanas dokumentos noteikto mērķu sasniegšanu, informāciju par atdevi un ietekmi uz ekonomikas transformāciju, kā arī potenciālo ietekmi uz IKP.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā sniegtā atbalsta disproporciju Latvijas reģionu griezumā, lūdzam sniegt skaidrojumu kā Altum sekmēs aizdevumu pieejamību Latgales reģionā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izsekojamības un noteiktības nolūkā lūdzam anotācijā iekļaut informāciju par ALTUM lēmuma apstrīdēšanas kārtību, tādējādi informējot adresātus par tālākām minēto lēmumu apstrīdēšanas tiesībām. Uzskatām, ka vispārējā civiltiesiskā kārtībā apstrīdami lēmumi nav pašsaprotamas cita normatīvā akta regulētas tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto. Tai skaitā lūdzam izvērtēt noteikumu projektā ietvertā grozījuma attiecībā uz iespēju mainīt/palielināt vai samazināt ERAF finansējumu 3.1.1.7 un 13.1.1.1 pasākumam, nepārsniedzot kopējo ERAF finansējumu, kas pasākumam atbilstošajam specifiskajam atbalsta mērķim pieejams fondu fondā saskaņā ar 2016. gada 1. martā Ministru kabineta noteikumu Nr. 118 “Noteikumi par finanšu instrumentu un fondu fonda īstenošanas kārtību darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" pasākumu, 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu" pasākumu un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 3.1 vai 3.3. punktu, ietekmi uz apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu pie iespējamām ERAF finansējuma izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā nav paredzēts sniegt apgrozāmo līdzekļu investīcijas ārpus investīciju aizdevumiem, tad lūdzam veikt atbilstošus precizējumus noteikumu projektā. Apgrozāmo līdzekļu investīcijām jābūt pakārotām investīciju aizdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt šo punktu ar atsauci uz šo noteikumu 7.6.apakšpunktu, jo 1.2.3.5.pasākuma ietvaros atbalstu var saņemt arī mazās vidējās kapitalizācijas sabiedrības un vidējās kapitalizācijas sabiedrības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam veikt precizējumu 5.punktā skaidri norādot, ka iespēja palielināt vai samazināt ERAF finansējumu pastāv tikai iekš 3.1.1.SAM un iekš 13.1.1.SAM atsevišķi. Vēršam uzmanību, ka šobrīd 5.punkta redakcijai pastāv interpretācijas iespēja, ka ERAF finansējumu var palielināt vai samazināt starp 3.1.1.7. un 13.1.1.1.pasākumu. Šāda pieeja nav atbalstāma, jo tas skar finansējuma pārdales starp SAM un attiecīgi vispirms ir jāveic grozījumi darbības programmā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 5. punktā izteikto MK noteikumu Nr. 1065 5.5. apakšpunktu ar atsauci uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam finanšu instrumentu īstenošanas noteikumiem (atbilstoši pieejai, kāda ir redakcionāli piedāvāta grozījumos Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai"). Aktuālajā redakcijā iekļautā atsauce uz normatīvajiem aktiem, kas nosaka regulējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam finanšu instrumentu īstenošanas jomā, ir pārāk vispārīga.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai 5.3 punktā noteiktais par papildus piesaistīto finansējumu ir attiecināms arī uz 1.2.3.5.pasākumu. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju, norādot papildus piesaistāmā finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MK noteikumu projekta 7. punktā izteiktajā MK noteikumu Nr. 1065 5.5 apakšpunktā ir svītrota atsauce uz atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām izstrādāto programmu novērtējumu. Lūdzam papildināt aktuālo MK noteikumu projekta 7. punktā izteikto MK noteikumu Nr. 1065 5.5 apakšpunktu atbilstoši spēkā esošajai redakcijai, proti, ietverot atsauci uz atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešās daļas prasībām izstrādāto programmu novērtējumu, kā arī ietverot aktualizētajā redakcijā paredzēto atsauci uz Regulas Nr. 2021/1060 68. panta 4. punktā noteiktajām robežvērtībām."
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 7.6.apakšpunktu, norādot, ka atbalsts ir pieejams arī mazām vidējas kapitalizācijas sabiedrībām, atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 107.§ un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas Nr.2021/1058, par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu, 5.panta 2.punkta c) apakšpunktā noteiktajam.
Vienlaikus lūdzam noteikt finansējuma avotu (ERAF ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros), no kura šo noteikumu 7.6.apakšpunktā noteiktās sabiedrības var saņemt atbalstu.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 1.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai 1.2.3.5.pasākuma ietvaros tiek plānots segt zaudējumus no neatgūtiem aizdevumiem. Vēršam uzmanību, ka 12.3 punktā ir norādīts, ka minētos zaudējumus sedz tikai aizdevumu fonda ietvaros, attiecīgi var secināt, ka īpašā fonda ietvaros šādi zaudējumi nav paredzēti.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu ietvaros gan apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem, gan investīciju aizdevumiem noteikt atbalsta likmju diferencēšanu atbilstoši komersantu lielumam ( 1) mikro un maziem, 2) vidējiem un 3) lieliem komersantiem, tai skaitā mazām vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām). Ja netiek paredzēta komercdarbības atbalsta likmes diferencēšana, tad anotācijas 1.3.sadaļā lūdzam ietvert skaidrojumu par šādu nosacījumu nepiemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai apgrozāmo līdzekļu aizdevumi nav paredzēti mazām vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām, kas minēti šo noteikumu 7.6.apakšpunktā. Vēršam uzmanību, ka šo noteikumu II nodaļā nav ietvertas atsauces uz šo noteikumu 7.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai investīciju aizdevumi nav paredzēti mazām vidējās kapitalizācijas sabiedrībām un vidējās kapitalizācijas sabiedrībām, kas minēti šo noteikumu 7.6.apakšpunktā. Vēršam uzmanību, ka šo noteikumu III nodaļā nav ietvertas atsauces uz šo noteikumu 7.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) 3. panta 2. punktā netiek paredzēta nekāda atkāpe par iespējamo atbalsta apjoma palielinājumu. Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktais ierobežojums attiecas uz jebkuru publisko finansējumu - arī tādu, kas sniegts no Eiropas Savienības fondu finansējuma. Attiecīgi MK noteikumu projekta 34.1.apakšpunktā ietvertais papildinājums: "izņemot 1.2.3.5. pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu, ja izmaksas, ar kurām saņemtais atbalsts tiek apvienots, ir finansētas no Eiropas Savienības fondu saņemtā finansējuma" nav korekts un lūdzam to dzēst. Vienlaikus, lai novērstu nepamatotas interpretācijas riskus, lūdzam anotācijā nepārprotami norādīt, ka uz  1.2.3.5. pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu, ja tas sniegts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, attiecas arī  Komisijas regulas  Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktie robežlielumi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) neparedz nekādas atkāpes par iespējamo atbalsta apjoma palielinājumu, t.sk. arī tādu, kas sniegts no Eiropas Savienības fondu finansējuma. Attiecīgi MK noteikumu projekta 34.2.apakšpunktā ietvertais papildinājums: "izņemot 1.2.3.5. pasākuma ietvaros piešķirto atbalstu, ja izmaksas, ar kurām saņemtais atbalsts tiek apvienots, ir finansētas no Eiropas Savienības fondu saņemtā finansējuma" nav korekts un lūdzam to dzēst. Ar atbilstošu skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju, lai novērstu nepamatotas interpretācijas risku, ka atbalsta pretendentam iespējams saņemt atbalsta apjoma palielinājumu un neievērot Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteiktās maksimālās atbalsta intensitātes, ja tas sniegts no Eiropas Savienības fondu finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Pašreizēja situācija" sniegto informāciju, norādot, ka spēkā esošā redakcija paredz ne tikai apgrozāmo līdzekļu aizdevumus un investīciju aizdevumu programmu 2014.-2020.gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda ietvaros, bet arī programmas Aizdevumiem energoefektivitātes pasākumu īstenošanai un Aizdevumiem energoefektivitātes pakalpojuma sniedzēju naudas plūsmas iegādei.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā salāgot norādīto informāciju par 1.2.3.5. pasākuma plānoto un pieejamo finansējumu, jo anotācijas 1.3. sadaļā tiek norādīts tikai pieejamais finansējums, savukārt anotācijas 3. sadaļā "Cita informācija" tas pats finansējums tiek norādīts kā plānotais finansējums ar elastības finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļu, sniedzot informāciju par projekta ietekmi uz budžetu sadalījumā pa gadiem un avotiem. Vienlaikus punktā “Cita informācija” lūdzam norādīt ministriju, kura lūgs pārdalīt nepieciešamo finansējumu no 74.resora ”Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas ”Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt šobrīd minētajā punktā sniegto informāciju lūdzam pārcelt uz 6.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam aiz vārdiem "Eiropas Reģionālās attīstības fonda" noteikt, ka turpmāk tiks izmantota abreviatūra "ERAF".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdus "Eiropas Savienības fondu" ar abreviatūru "ERAF".
Atbilstoši lūdzam precizēt arī 34.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-