Atzinums

Projekta ID
23-TA-2737
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 3.punktā ietvertā regulējuma var secināt, ka kompetento institūciju amatpersonas ir tiesīgas pieprasīt attiecīgi bezpilota gaisa kuģa tālvadības pilotam vai bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam nekavējoties pārtraukt bezpilota gaisa kuģa lidojumu, kā arī uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, ja amatpersonai ir pamatotas šaubas par bezpilota gaisa kuģa lidojuma tiesiskumu. Taču jānorāda, ka ne no projektā ietvertā regulējuma, ne arī no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādītās informācijas nav iespējams noskaidrot projekta 3.punktā lietotā termina "lidojuma tiesiskums" tvērumu. Proti, patlaban nav saprotams, tieši kādi kritēriji norāda uz lidojuma prettiesiskumu, kas būtu par pamatu kompetento institūciju amatpersonām pieprasīt noteiktu darbību izpildi no attiecīgo subjektu puses.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams vai nu attiecīgi precizēt 3.punktā ietverto regulējumu, vai arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā skaidrot termina "lidojuma tiesiskums" tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 23.13.apakšpunktā ietverto regulējumu tā, lai būtu nepārprotami skaidrs, uz kuru subjektu ir attiecināms šīs projekta vienības (apakšpunkta) otrajā teikumā paredzētais pienākums. Vienlaikus nepieciešams papildināt anotāciju, tajā paskaidrojot, kāds ir projekta 23.13.apakšpunkta otrajā teikumā paredzētā pienākuma mērķis. Proti, patlaban nav saprotams, ar kādu mērķi tiek paredzēta prasība personai sākotnēji vērsties pie attiecīgās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 28.1. apakšpunktu, aizstājot skaitli "50" ar skaitli "500". Uzskatām, ka 50 m attālums horizontālā plaknē no Iekšlietu ministrijas objektiem ir nepietiekams, lai spētu aizsargāt objektus no nesankcionētiem bezpilota gaisa kuģu lidojumiem, ņemot vērā Valsts policijas praktisko pieredzi un drošības aspektus. Attiecīgi lūdzam, līdzīgi kā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, arī Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēm atļaut noteikt UAS ģeogrāfisko zonu līdz 500 metriem.
Piedāvātā redakcija
28.1. virs to valdījumā vai īpašumā esošajiem infrastruktūras objektiem, bet horizontālā plaknē – līdz 500 m no tiem;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 63.1. apakšpunktu, tajā izstājot vārdus "sabiedriskās kārtības pārkāpumu atklāšanas, noziedzīgu nodarījumu atklāšanas, izmeklēšanas un novēršanas" ar vārdiem "sabiedriskās kārtības nodrošināšanas un administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu novēršanas, atklāšanas un izmeklēšanas". Līdzīgs iebildums tika izteikts arī par likumprojektu "Grozījumi likumā "Par aviāciju"", un tas tika ņemts vērā, attiecīgi šāds precizējums nepieciešams arī tāpēc, lai veidotu vienotu jēdzienu izmantošanu normatīvajos aktos.



 
Piedāvātā redakcija

63.1.  ja to paredz normatīvie akti, kas nosaka valsts institūciju funkcijas un uzdevumus muitas, policijas, valsts drošības, meklēšanas un glābšanas, ugunsdzēsības, civilās aizsardzības, apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes nodrošināšanas, sabiedriskās kārtībasnodrošināšanas un administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu novēršanas, atklāšanas un izmeklēšanas, robežkontroles un krasta apsardzes jomā vai tas nepieciešams valsts drošības iestāžu funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai;
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 1.3.apakšpunktu pēc vārda "informācijas" ar vārdiem "kas nepieciešama bezpilota gaisa kuģu lidojumiem".
Attiecīgi nepieciešams precizēt arī projekta VI. nodaļas nosaukumu un tajā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 7.punktu pēc vārdiem "bezpilota gaisa kuģu" ar vārdu "lidojumu".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 11.punktā, kā arī projekta 15., 58. un 70.punktā ir lietots termins "pilotējamā aviācija". Likumā "Par aviāciju" un citos ārējos normatīvajos akts, kas regulē aviācijas jomu, šāds termins praktiski netiek lietots. Līdz ar to nav iespējams noskaidrot precīzu minētā termina tvērumu.
Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt, cik pamatoti ir šādu terminu lietot minētajās projekta vienībās (punktos).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt 20.4.1. apakšpunktu, svītrojot vārdus "kuru īpašumā vai valdījumā", jo šie objekti var būt ne tikai īpašumā vai valdījumā, bet arī lietojumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 26. punktu, mainot UAS ģeogrāfiskās zonas maksimāli nosakāmo attālumu un noteikt to līdz 500 m, jo līdz 100 m rūpnieciskajiem avāriju riska objektiem var būt par maz.
Uzskatām, ka šim ir jābūt vērtējošam kritērijam, savukārt objekta valdītājam konkrēta attāluma noteikšana jāspēj objektīvi pamatot.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 27. punktā ietverto atsauču uzskatījumu ar šo noteikumu 10.3. apakšpunktu.
Ņemot vērā Latvijas Bankas darbības un objektu specifiku, aicinām Latvijas Bankai noteikt tiesības izveidot arī 10.3. apakšpunktā minēto – aizliedzošo UAS ģeogrāfisko zonu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt punkta numerāciju, ņemot vērā, ka skaitlis "28." uzrakstīts divreiz.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 28.1. apakšpunktā svītrot vārdus "valdījumā vai īpašumā", jo projektā minētie objekti var būt ne tikai Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu īpašumā vai valdījumā, bet arī lietojumā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 33. punktā ietverto atsauču uzskatījumu ar šo noteikumu 10.3. apakšpunktu. Ņemot vērā Satiksmes ministrijas un Ekonomikas ministrijas funkcijas un šo ministriju pārvaldāmos objektus un to specifiku (t.sk. padotības iestāžu), aicinām Satiksmes ministrijai un Ekonomikas ministrijai noteikt tiesības izveidot arī 10.3. apakšpunktā minēto – aizliedzošo UAS ģeogrāfisko zonu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 33.1. apakšpunktu, paredzot, ka UAS ģeogrāfiskās zonas maksimāli nosakāmais attālums var tikt noteikts līdz 500 m, jo līdz 50 metriem Valsts drošības iestāžu īpašumā vai valdījumā esošiem objektiem var būt par maz.
Norādām, ka šim jābūt vērtējošam kritērijam, bet objekta valdītājam konkrēta attāluma noteikšana jāspēj objektīvi pamatot.

Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai arī arī projekta 33.2. un 33.3. apakšpunktos UAS ģeogrāfiskās zonas maksimāli nosakāmais attālums varētu tikt noteikts līdz 500 m, jo arī Satiksmes ministrijas un Ekonomikas ministrijas (t.sk. to padotības iestāžu) īpašumā vai valdījumā esošiem objektiem transporta, sakaru vai enerģētikas jomā šobrīd paredzētie 50m var būt par maz.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 35.punkta ievaddaļas regulējumu, ņemot vērā to, ka attiecībā uz valsts un pašvaldību institūcijām ārējos normatīvajos aktos netiek lietots termins "juridiskā persona". Attiecīgi precizējams ir arī projekta 35.1.apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 36.5.apakšpunkta regulējumu, ņemot vērā to, ka attiecībā uz valsts un pašvaldību institūcijām ārējos normatīvajos aktos netiek lietots termins "juridiskā persona".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta 39.2. apakšpunktu, tajā vārdus "Lidojumu un operatīvās vadības centrs" aizstājot ar vārdiem "Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs" atbilstoši likumā "Par aviāciju" 61.panta un Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr.331 "Noteikumi par pasākumiem, kas saistīti ar civilās aviācijas nelaimes gadījumiem" noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projektu, tajā skaitā projekta 47. un 57. punktu, 62.1., 66.1. un 66.2. apakšpunktu, lietojot visā projektā vienveidīgu terminoloģiju un saīsinājumus, arī ņemot vērā 10.punktā minētajam jēdzienam "Bezpilota gaisa kuģa sistēma (turpmāk – UAS)" lietoto saīsinājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "jā attiecināms" ar vārdiem "ja attiecināms".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotācijas 1.3.sadaļas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" turpmāk minētos teikumus, jo tie ir pārāk gari un grūti uztverami.
1. "Projekta V nodaļā arī noteikts, kāda informācija Civilās aviācijas aģentūrā jāiesniedz UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājam (juridiska persona, kura saskaņā ar projekta nosacījumiem ir tiesīga ierosināt UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu, izveidošanu, grozīšanu un darbības izbeigšanu), lai iegūtu pieeju darbam portālā, kāda informācija jānorāda pieteikumā UAS  ģeogrāfiskās zonas izveidošanai,ka UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājs var noteikt bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordinācijas procedūru, par ko UAS ekspluatants ir informēts, piesakot lidojumu saskaņošanu."

2. "Koordinācija ir darbības, kas papildus saskaņošanai tiek veiktas tieši pirms lidojuma vai lidojumu sērijas uzsākšanas, lidojuma laikā vai tieši pēc lidojuma pabeigšanas, pieteikuma UAS ģeogrāfiskās zonas izveidošanai iesniegšanas termiņš, kas saistīts ar UAS ģeogrāfiskās zonas paredzēto darbības termiņu, nosakot termiņu arī izmaiņu veikšanai UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos vai tās darbības izbeigšanai un paredzot, ka ārkārtas un neatliekamos gadījumos īslaicīgu ierobežojumu noteikšanai var neievērot projektā noteiktās prasības attiecībā uz pieteikuma iesniegšanas termiņu, ka lēmumu par UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu pieņem Civilās aviācijas aģentūra, izņemot ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kad tiek noteikti īslaicīgi ierobežojumi, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu (paredzot, ka tādā gadījumā lēmumu pieņem Valsts policija) vai aviācijas meklēšanas un glābšanas nodrošināšanu (paredzot, ka tādā gadījumā lēmumu pieņem Valsts robežsardzes Lidojumu un operatīvās vadības centrs), pienākums UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājam uzturēt aktuālu informāciju par UAS ģeogrāfisko zonu un pēc Civilās aviācijas aģentūras vai Konsultatīvās padomes pieprasījuma veikt aktualizācijas novērtējumu.".

3. "Projekta VII. nodaļa paredz kārtību, kādā lidojumu piesaka, saskaņo un koordinē ar UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāju, nosakot, ka UAS ģeogrāfiskajā zonā tiek publicēti UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumi, tostarp termiņš bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikuma saskaņošanai, kā arī informācija par koordinācijas procedūru, ja attiecināms, un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāja kontaktinformācija, pienākumu UAS ekspluatantam un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam  reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumiem un saskaņojumiem (projekta 53. punkts)."
 
Piedāvātā redakcija
-