Atzinums

Projekta ID
23-TA-460
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu interpretācijas iespējas nākotnē, lūdzam noteikumu ietvaros noteikt, ka "atjaunojamā enerģija" atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 102.d)punktā noteiktajai definīcijai un vārdu "būve" attiecībā uz atjaunojamajiem energoresursiem neizmantot. Atbilstoši lūdzam veikt precizējumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kā monitoringa izmaksas atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 45.panta mērķim. Lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā VARAM skaidroto izziņas 60.punktā: "[..] Valdījuma tiesības neizslēdz iespēju valdījumā esošo īpašumu pārņemt projekta iesniedzēja īpašumā arī ātrāk.", lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka gadījumā, ja valdījuma tiesības valdījumā esošo īpašumu plānots pārņemt projekta iesniedzēja īpašumā arī ātrāk, tiks nodrošināts, ka no publiskiem resursiem finansētās infrastruktūras nodošana trešajām personām saimnieciskās darbības veikšanai tiks nodota par cenu, kas atbilst tirgus vērtībai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt normu ar "ieguldījumu pabeigšanas" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 47.a) punktam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 13.punkta prasībām, lūdzam normu papildināt, ka ikviens ieguldījums ir saistīts ar vienu un to pašu līdzīgu darbību, kas definēta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 50.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu interpretācijas risku, aicinām šo normu precizēt, ka attiecināmās papildu izmaksas nosaka saskaņā ar regulas Nr.651/2014 2. panta 118. punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
50.5. attiecināmās papildu izmaksas nosaka kā finansējuma deficītu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2. panta 118. punktā noteiktajam;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr.651/2014 45.panta 3. punktā noteikto, tas ir, ka šo atbalstu nepiemēro, lai novērstu dabas katastrofas un Komisijas regulas Nr.651/2014 45.panta 4.punktā noteikto, ka šo pantu nepiemēro atbalstam remediācijai un sanācijai pēc elektrostacijas slēgšanas, lūdzam atbilstoši papildināt 54.punkta apakšpunktu, lai nodrošinātu atbilstību konkrētajiem regulas punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai arī anotācijā ir ietverta remediācijas un sanācijas definīcija atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 121.a) un 121.b)punktam, lūdzam definīcijas iestrādāt arī noteikumu projektā, lai atbalsta pretendentam jau sākotnēji no noteikumu projekta teksta būtu skaidrs, kāds ir remediācijas un sanācijas tvērums.


 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam Finanšu ministrijas iebildumu, kas ietverts izziņas 85.punktā. Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta c) apakšpunkta nosacījums tiks pārbaudīts, piemēram, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. No tiesību piemērotāja viedokļa šai prasībai ir jābūt iekļautai arī tiesību aktā, saskaņā ar kuru atbalsta pretendents piesakās atbalsta saņemšanai, jo īpaši ņemot vērā faktu, ka pārbaudi nav iespējams veikt, pamatojoties uz publiskajos reģistros pieejamo informāciju, bet paļaujoties tikai uz pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Attiecīgi atbalsta pretendentam, jau sākotnēji ir jābūt zināmam, ka šāds apliecinājums ir jāiesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atkārtoti, normas skaidrībai, papildināt to ar atsauci uz "mērķorientētas infrastruktūras" definīciju, kas noteikta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 33.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka nosacījums par īpašo vai ekskluzīvo tiesību būtības noteikšanu pilnvarojuma aktā ir noteikts Komisijas lēmuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES) 4.panta c) apakšpunktā, kura prasības tiek pārņemtas šajā noteikumu projektā un tas ir attiecināms uz īpašo vai ekskluzīvo tiesību būtību, nevis teritoriju, lūdzam precizēt šo normu piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
62.4.5. ūdenssaimniecības un siltumapgādes sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam piešķirto ekskluzīvo vai īpašo tiesību būtību,
 
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot izziņas 69.punktā sniegto skaidrojumu, ka "[..]Regulas Nr. 651/2014 48. panta 2. punkta nosacījums ir vērtējams valsts līmenī, nevis MK noteikumu projekta līmenī. Latvijā spēkā esošais Enerģētikas likums regulē enerģētiku kā tautsaimniecības nozari kopumā, kas aptver tajā skaitā arī  enerģijas sadali. Saskaņā ar Enerģētikas likuma 15.panta 1. prim apakšpunktā minēto sistēmas operatori, kuri veic tai skaitā sadales pakalpojumus, tarifus saskaņo ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju. Attiecīgi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas tīmekļa vietnē pieejama informācija par visiem Latvijas teritorijā esošajiem sadales sistēmas operatoriem, kuriem piešķirtas licences. Līdz ar to MK noteikumu projektā plānotās izmaksas elektroenerģijas pieslēgumiem, kas būs sadales sistēmas operatora īpašumā, atbilst Regulas Nr. 651/2014 48. panta 2. punkta nosacījumam.", lūdzam ar šo informāciju papildināt arī anotāciju, lai būtu skaidrs pamatojums attiecībā uz Regulas Nr. 651/2014 48. panta 2. punkta nosacījuma ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot skaidroto anotācijā: "Atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas tīmekļa vietnē pieejamajai informācijai elektroenerģijas sadales nozarē darbojas vairāki uzņēmumi, tai skaitā AS “Sadales tīkls”., lūdzam anotācijā norādīt, kāda situācija būs attiecināma uz pārējiem uzņēmumiem, kas darbojas elektroenerģijas sadales nozarē, t.i., atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam, vai atbalsts šī noteikumu projekta ietvaros tiem būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 32.10. minētajām uzņēmuma (pakalpojuma) līguma izmaksām netiek aprēķināta noteikumu projekta 31.punktā minētā netiešo izmaksu vienotā likme. Līdz ar to lūdzam izvērtēt un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 31.punkta vai 32.10.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši eWIKI Eiropas Komisijas 2023.04.13. sniegtajai atbildei Horvātijai, publicēšanas prasības, ciktāl to mērķis ir atzīt Savienības finansējuma izcelsmi un nodrošināt tā redzamību, Eiropas Komisijas ieskatā, nav komercdarbības atbalsts, jo dalībvalstij ir pienākums bez jebkādas rīcības brīvības nodrošināt “informāciju, saziņu un publicitāti” saskaņā ar Savienības tiesību aktiem (Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 34.pants). Lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt publicēšanas prasību attiecināmību komercdarbības atbalsta kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt normas ievaddaļu, lai ir skaidrs, ka šos nosacījumus jāievēro, ja atbalstu piešķir ar Komisijas regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam punkta sadaļu "Remediācijas un sanācijas darbi" papildināt ar skaidrojumu par principu “piesārņotājs maksā”, t.sk., kā un kur plānots iegūt informāciju, ka piesārņoto vietu remediācijai vai sanācijai nav iespējams noteikt piesārņojuma radītāju principa “piesārņotājs maksā” izpratnē
Piedāvātā redakcija
-