Projekta ID
24-TA-1885Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā minēts: “[i]r saņemts Komisijas skaidrojums, kurš paredz, ka Komisijas regulu Nr. 1408/2013 var piemērot ESF projektos, ja de minimis atbalstu finansējuma saņēmējam vai tā sadarbības partnerim piešķir sadarbības iestāde, bet tā nav piemērojama ESF finansētajos daudzpakāpju projektos, kur de minimis atbalstu gala atbalsta saņēmējiem piešķir finansējuma saņēmējs". Ņemot vērā, ka Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulā (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē nav minēti šādi atbalsta piešķiršanas nosacījumu izņēmumi, lūdzam izvērsti skaidrot grozījumu lietderību un nepieciešamību, tostarp iekļaujot Komisijas sniegto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pēc anotācijā sniegtā skaidrojuma Nodarbinātības valsts aģentūra laika periodā no Ministru kabineta 2023. gada 28. novembra noteikumu Nr. 691 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.2. pasākuma "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 691) piemērošanas uzsākšanas līdz Ministru Kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumiem Nr. 461 "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. novembra noteikumos Nr. 691 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu - it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem -, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.2. pasākuma "Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 461) spēkā stāšanās dienai ir pieņēmusi lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu 13 darba devējiem saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013. Tomēr anotācijā nav sniegts skaidrojums, kā noteikumu projektā ietvertie grozījumi ietekmēs šos 13 darba devējus, kuri jau ir saņēmuši de minimis atbalstu. Šāda pamatojuma trūkums anotācijā padara to nepilnīgu un nerada pārliecību par grozījumu veikšanas nepieciešamību un ietekmi uz atbalsta saņēmējiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, sniedzot izvērstu pamatojumu grozījumu nepieciešamībai un to ietekmei uz darba devējiem, kuri jau ir saņēmuši de minimis atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 33.1. apakšpunktā nav precīzi norādīts, kāda tieši informācija atbalsta sniedzējam ir jāiesniedz sadarbības iestādē. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt minēto punktu, skaidri norādot, kāda informācija atbalsta sniedzējam ir jāiesniedz sadarbības iestādē, lai nodrošinātu normatīvā akta skaidrību un tā vienveidīgu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka šo likumu piemēro administratīvajā procesā iestādē, ciktāl citu likumu speciālajās tiesību normās nav noteikta cita kārtība. Tā, piemēram, regulējums par administratīvā akta atcelšanu ir paredzēts Administratīvā procesa likuma 83., 84., 85., 86., 87. un 88. pantā.
Savukārt ne no noteikumu projektā paredzētās Noteikumu Nr. 691 VI nodaļas, ne no anotācijā minētā neizriet, vai tiks piemērots Administratīvā procesa likuma regulējums vai arī speciālā likuma regulējums.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka anotācijā nav informācijas par to, kādu administratīvo aktu paredzēts atcelt (piemēram, adresātam labvēlīgu tiesisku administratīvo aktu) un izdot (piemēram, adresātam nelabvēlīgu administratīvo aktu). Turklāt, ja paredzēts izdot nelabvēlīgu administratīvo aktu, vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 11. pants noteic, ka noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Latvijas Republikas Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldību saistošie noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Latvijas Republikas Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, vai pašvaldībām, izdodot saistošos noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību. Ja Latvijas Republikas Satversme, likums vai starptautisko tiesību norma ir pilnvarojusi Ministru kabinetu, tad Ministru kabinets savukārt ar noteikumiem var pilnvarot pašvaldības.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Savukārt noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ir ietverts regulējums ar atpakaļejošu spēku.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ietverto regulējumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to, kā arī papildināt anotāciju ar izvērstu informāciju par noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ietverto regulējumu.
Savukārt ne no noteikumu projektā paredzētās Noteikumu Nr. 691 VI nodaļas, ne no anotācijā minētā neizriet, vai tiks piemērots Administratīvā procesa likuma regulējums vai arī speciālā likuma regulējums.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka anotācijā nav informācijas par to, kādu administratīvo aktu paredzēts atcelt (piemēram, adresātam labvēlīgu tiesisku administratīvo aktu) un izdot (piemēram, adresātam nelabvēlīgu administratīvo aktu). Turklāt, ja paredzēts izdot nelabvēlīgu administratīvo aktu, vēršam uzmanību uz to, ka Administratīvā procesa likuma 11. pants noteic, ka noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Latvijas Republikas Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldību saistošie noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Latvijas Republikas Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, vai pašvaldībām, izdodot saistošos noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību. Ja Latvijas Republikas Satversme, likums vai starptautisko tiesību norma ir pilnvarojusi Ministru kabinetu, tad Ministru kabinets savukārt ar noteikumiem var pilnvarot pašvaldības.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Savukārt noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ir ietverts regulējums ar atpakaļejošu spēku.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ietverto regulējumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to, kā arī papildināt anotāciju ar izvērstu informāciju par noteikumu projektā paredzētajā Noteikumu Nr. 691 VI nodaļā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 17. punktā izteikto Noteikumu Nr.691 noslēguma jautājuma 40. punktā ietverto nosacījumu, ka minētās noteikumu projekta normas attiecas uz finansējuma saņēmējiem, kuri atbalsta saņēmējam ir piešķīris de minimis atbalstu Komisijas regulas Nr. 1408/2013 ietvaros „ līdz šo grozījumu noteikumos spēkā stāšanās dienai”. Vēršam uzmanību, ka noteikumi kopš to pieņemšanas ir jau grozīti divas reizes. Līdz ar to pēc noteikumu projekta 17. punktā izteikto normu inkorporācijas noteikumu tekstā nebūs skaidrs, uz kuriem no noteikumu grozījumiem attiecas minētais tiesiskais regulējums, un līdz ar to nebūs saprotams arī subjektu loks, uz kuriem tiek attiecinātas attiecīgās noteikumu projekta normas. Lai nodrošināti normatīvā akta skaidru un nepārprotamu piemērošanu, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 17. punktā izteikto 40. punktu.
Piedāvātā redakcija
-