Projekta ID
24-TA-1290Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Pasākuma mērķis ir veikt ieguldījumus energoefektivitātes uzlabošanai un pārejai uz atjaunojamiem energoresursiem valsts ēkās, kurās tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Iebildums
Lai nodrošinātu noteikumu projekta 2.punktā noteiktā pasākuma mērķa un noteikumu projekta 18.punktā noteikto energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu atbilstību Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajam atbalsta tvērumam, lūdzam papildināt noteikumu projekta 2. un 18.punktu ar nosacījumu par primārās enerģijas ietaupījumu 30% apmērā un virzību uz nulles enerģijas ēkām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 34 800 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 5 448 840 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 29 580 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 665 514 euro) un nacionālais finansējums 5 220 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 823 326 euro).
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pasākuma īstenošanai ir paredzēts elastības finansējums un šobrīd vēl nav pieņemti lēmumi par ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam elastības finansējuma sadales principiem vai tvērumu ne kopumā, ne attiecībā uz Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo investīciju elastības finansējumu, attiecīgi projektu īstenošanai, t.sk. projektu iesniegumu atlasēm, elastības finansējums nav pieejams. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektā ietvertos nosacījumus par finansējumu, kāds ir pieejams noteikumu projekta pielikumā pievienotajiem projektiem, t.sk. skaidri norādot noteikumu projekta pielikumā pievienotajiem projektiem pieejamo finansējumu (proti, bez elastības finansējuma). Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta pielikumā pievienotajiem projektiem ir norādīts finansējums ar elastības finansējumu, kas nav pieejams.
Vienlaikus, lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidru interpretāciju par projekta finansējuma avotiem, lūdzam noteikumu projekta 6. punktā konkrēti norādīt nacionālā finansējuma avotus, piemēram, valsts budžeta finansējums un privātais finansējums. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 6.punktā norādītā elastības finansējuma apjoms sadalījumā pa avotiem neveido kopējo pasākuma ietvaros plānoto elastības finansējuma apjomu, attiecīgi lūdzam izvērtēt un veikt precizējumus.
Vienlaikus, lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidru interpretāciju par projekta finansējuma avotiem, lūdzam noteikumu projekta 6. punktā konkrēti norādīt nacionālā finansējuma avotus, piemēram, valsts budžeta finansējums un privātais finansējums. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju. Papildus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 6.punktā norādītā elastības finansējuma apjoms sadalījumā pa avotiem neveido kopējo pasākuma ietvaros plānoto elastības finansējuma apjomu, attiecīgi lūdzam izvērtēt un veikt precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamie uzraudzības rādītāji un to vērtības:
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidri izsekojamu informāciju par sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem, t.sk. to atbilstību ES kohēzijas politikas programmai 2021.-2027.gadam, lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktā norādītos uzraudzības rādītājus – kā sasniedzamo iznākuma rādītāju norādot atbalstīto valsts ēku platību un kā sasniedzamo rezultāta rādītāju nosakot primārās enerģijas gada patēriņa samazinājumu, savukārt noteikuma projekta 8.1.apakšpunktā norādīto uzraudzības rādītāju rosinām noteikt kā nacionālo rādītāju.
Papildus vēršam uzmanību, ka viennozīmīgi skaidri nav izsekojama informācija, kā starp kopumā plānotajiem valsts ēku energoefektivitātes pasākumiem sadalās sasniedzamās rezultāta un iznākumu rādītāju vērtības. Attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju katram valsts ēku energoefektivitātes pasākumam izdalīt sasniedzamās rezultāta un iznākumu rādītāju vērtības, t.sk. papildināt anotāciju ar skaidri izsekojamu informāciju.
Papildus vēršam uzmanību, ka viennozīmīgi skaidri nav izsekojama informācija, kā starp kopumā plānotajiem valsts ēku energoefektivitātes pasākumiem sadalās sasniedzamās rezultāta un iznākumu rādītāju vērtības. Attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju katram valsts ēku energoefektivitātes pasākumam izdalīt sasniedzamās rezultāta un iznākumu rādītāju vērtības, t.sk. papildināt anotāciju ar skaidri izsekojamu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
10. Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā līdzfinansējuma likme ir 85 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja projekta iesniedzējs neveic saimniecisko darbību un atbalsta sniegšana pasākuma ietvaros tam nav kvalificējama kā valsts atbalsts komercdarbībai.
Iebildums
Ņemot vērā Finanšu ministrijas izteikto iebildumu pie noteikumu projekta V. sadaļas "Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi", lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu vai precizēt noteikumu projekta 10. punktu, nosakot, kāda Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma likme ir tad, ja atbalsts kvalificēsies kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
21.3. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām;
Iebildums
Ja argumentētu apsvērumu dēļ plašāka vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespēja pasākumā netiek paredzēta, saskaņā ar ES fondu attiecināmo izmaksu noteikšanas nosacījumiem ERAF, KF, TPF līdzfinansētajiem projektiem tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz fiksētajai summai: projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. EUR personāla izmaksu Eiropas Savienības fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 EUR kalendārajā gadā. Savukārt projektos, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nodrošināt atbilstošu ES fondu attiecināmības nosacījumu piemērošanu un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 21.3.apakšpunktu.
Vienlaikus aicinām pārskatīt noteikumu projektā un anotācijā lietoto terminoloģiju attiecībā uz projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam nodrošināt atbilstošu ES fondu attiecināmības nosacījumu piemērošanu un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 21.3.apakšpunktu.
Vienlaikus aicinām pārskatīt noteikumu projektā un anotācijā lietoto terminoloģiju attiecībā uz projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
19.5.projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
6.
Noteikumu projekts
21.4. būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši ES fondu attiecināmo izmaksu noteikšanas nosacījumiem projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus).
Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta 23.punktu papildināt ar atsaucēm uz noteikumu projekta 21.4. un 21.5.apakšpunktiem.
Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta 23.punktu papildināt ar atsaucēm uz noteikumu projekta 21.4. un 21.5.apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
30.1. nodrošina finansējumu projektā sasniegto rezultātu uzturēšanai un uztur sasniegtos rezultātus;
Iebildums
Ņemot vērā pasākumā plānoto finansējuma saņēmēju loku (tiešās pārvaldes iestādes, atvasinātas publiskas personas, biedrība) un lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidrus nosacījumus finansējuma avotam sasniegto rezultātu uzturēšanai, lūdzam noteikumu projekta 30.1. apakšpunktā noteikt, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošina projektā sasniegto rezultātu uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
V. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta pielikumā iekļauto informāciju par 2.1.1.8. pasākuma ietvaros izraudzītajiem finansējuma saņēmējiem un ēkām, kurām plānots sniegt atbalstu energoefektivitātes veicinošiem pasākumiem, lūdzam izvērtēt, vai, balstoties uz līdzšinējo pieredzi, visos gadījumos var izslēgt komercdarbības atbalstu, pamatojoties uz noteikumu projektā 31.1. un 31.2. apakšpunktā minētājam pazīmēm. Ja pastāv risks, ka 2.1.1.8.pasākuma ietvaros atbalsts kādai ēkai (ēku grupai) kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar piemērojamajiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumiem.
Ievērojot iepriekš minēto, vēršam uzmanību, ka, piemēram, attiecībā uz vienu no 2.1.1.8. pasākuma ietvaros projekta iesniedzēju – Rundāles pils muzeju – Kultūras ministrija iepriekš ir secinājusi, ka Rundāles pils muzeja ieņēmumi pārsniedz 50% un vienlaikus izpildās visas Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes, kā rezultātā tika piemēroti Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula Nr. 651/2014) 53. panta nosacījumi, tādējādi aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektā iekļaut vispārīgos komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, kā arī specifiskos komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, kas izriet no Regulas Nr. 651/2014 53. panta.
Lūdzam atbilstoši iepriekš minētajam papildināt anotāciju.
Papildus, lai pārliecinātos, ka attiecībā uz noteikumu projekta pielikumā norādīto projekta iesniedzēju biedrību “Latvijas Teātra darbinieku savienība” atbalsts netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par konkrētā projekta iesniedzēja statusu un veiktajām darbībām ēkā - respektīvi, vai tas pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus vai ēku (ēku grupu) vai veic (un kādus) valsts deleģētus uzdevumus, kurā tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Ievērojot iepriekš minēto, vēršam uzmanību, ka, piemēram, attiecībā uz vienu no 2.1.1.8. pasākuma ietvaros projekta iesniedzēju – Rundāles pils muzeju – Kultūras ministrija iepriekš ir secinājusi, ka Rundāles pils muzeja ieņēmumi pārsniedz 50% un vienlaikus izpildās visas Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes, kā rezultātā tika piemēroti Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Regula Nr. 651/2014) 53. panta nosacījumi, tādējādi aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektā iekļaut vispārīgos komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, kā arī specifiskos komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, kas izriet no Regulas Nr. 651/2014 53. panta.
Lūdzam atbilstoši iepriekš minētajam papildināt anotāciju.
Papildus, lai pārliecinātos, ka attiecībā uz noteikumu projekta pielikumā norādīto projekta iesniedzēju biedrību “Latvijas Teātra darbinieku savienība” atbalsts netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par konkrētā projekta iesniedzēja statusu un veiktajām darbībām ēkā - respektīvi, vai tas pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus vai ēku (ēku grupu) vai veic (un kādus) valsts deleģētus uzdevumus, kurā tiek nodrošināta kultūras funkcija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
35. Sadarbības iestāde projekta dzīves ciklā uzrauga, vai tiek izpildīts šo noteikumu 31.1. un 31.2. apakšpunktā minētais nosacījums.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 35. punktu – skaidrojam, ka noteikumu projekta 31.2. apakšpunktā norādītais komercdarbības atbalsta kontekstā ir jāievēro uz atbalsta piešķiršanas brīdi, bet nav jāuzrauga ikgadēji projekta dzīves ciklā, respektīvi projekta dzīves ciklā ikgadēji jāveic tikai noteikumu projekta 31.1. apakšpunktā minētā nosacījuma uzraudzība.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar konkrētu dzīves cikla ilgumu, lai būtu skaidrs, kāds ir šo projektu uzraudzības periods. Vai arī gadījumā, ja projekta iesniedzēji to nosaka paši, ņemot vērā savu projektu saturu, tad papildināt anotāciju ar norādi, ka projekta dzīves cikls tiek noteikts katrā projekta izmaksu un ieguvumu analīzē.
Papildus ES fondu ieviešanas sistēmas kontekstā lūdzam paredzēt noteikumu projekta 35.punktā, ka komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu izpildi kultūras jomā kontroli atbilstoši noteikumu projekta 31. punktā minētajam uzrauga Kultūras ministrija, ņemot vērā, ka Kultūras ministrija šādas pārbaudes jau veic, kā arī līdzīga kārtība ir paredzēta arī citos pasākumos (gan apstiprinātajos, gan saskaņošanā esošajos), piemēram, 5.1.1.5., 5.1.1.7., 5.1.1.6.pasākumā u.c.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar konkrētu dzīves cikla ilgumu, lai būtu skaidrs, kāds ir šo projektu uzraudzības periods. Vai arī gadījumā, ja projekta iesniedzēji to nosaka paši, ņemot vērā savu projektu saturu, tad papildināt anotāciju ar norādi, ka projekta dzīves cikls tiek noteikts katrā projekta izmaksu un ieguvumu analīzē.
Papildus ES fondu ieviešanas sistēmas kontekstā lūdzam paredzēt noteikumu projekta 35.punktā, ka komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu izpildi kultūras jomā kontroli atbilstoši noteikumu projekta 31. punktā minētajam uzrauga Kultūras ministrija, ņemot vērā, ka Kultūras ministrija šādas pārbaudes jau veic, kā arī līdzīga kārtība ir paredzēta arī citos pasākumos (gan apstiprinātajos, gan saskaņošanā esošajos), piemēram, 5.1.1.5., 5.1.1.7., 5.1.1.6.pasākumā u.c.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar anotācijā norādīto informāciju, 2.1.1.8.pasākuma “Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā” (2.1.1.8.pasākums) atbalstāmo ēku sarakstā ir iekļautas ēkas (ēku grupa), kurās tiek īstenota kultūras funkcija, un to izvērtēšanu un priekšatlasi ir veikusi Kultūras ministrija. Vienlaikus ES fondu kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (programma) tvērums ir ar skaidru atbalsta fokusu centrālās valdības īpašumā esošajām ēkām (valsts institūcijas, valsts kapitālsabiedrības (ja īpašumtiesības pieder valstij un ēku izmanto pārvaldes, izglītības, kultūras, veselības vai sociālo funkciju veikšanai) un, ja ēkā veic valsts deleģētus uzdevumus vai pienākumus sociālā jomā (programmas nosacījums), atbalstu var paredzēt arī biedrību, nodibinājumu ēkām. Ņemot vērā minēto un noteikumu projektam pievienot ēku sarakstu, kā arī noteikumu projektā minēto, ka projekta iesniedzējs veic valsts deleģētu uzdevumu, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidru, izsekojamu informāciju, kas pamato izvēlēto ēku atbilstību programmā izvirzītajiem nosacījumiem, t.sk. skaidri norādot, kādus valsts deleģētus uzdevumus veic Latvijas Mākslas akadēmija, Latvijas Kultūras akadēmija un biedrība “Latvijas Teātra darbinieku savienība”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Apstiprinot normatīvo regulējumu Atveseļošanas fonda 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t.sk. vēsturiskajās ēkās" (AF 1.2.1.4.i. investīcija) īstenošanai, Ministru kabineta lēmums (Ministru kabineta 2023.gada 8.augusta sēdes protokollēmuma Nr.38 79.§ “Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t.sk. vēsturiskajās ēkās" īstenošanas noteikumi"” 5.punkts) noteica risinājumu, ka, lai novērstu riskus attiecībā uz finansējuma pieejamību visiem projektu iesniegumiem, kuriem tiks izstrādāta tehniskā dokumentācija AF 1.2.1.4.i. investīcijas finansējuma ietvaros, projektiem, kuriem ierobežotā finansējuma dēļ pēc tehniskās dokumentācijas izstrādes varētu netikt piešķirts finansējums projekta tālākai īstenošanai no AF 1.2.1.4.i. investīcijas, tiks paredzēta iespēja saņemt finansējumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1.8. pasākumā "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā". Lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidru informācijas izsekojamību par minētā risinājuma piemērošanu, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju, t.sk. norādot konkrētus AF 1.2.1.4.i. investīcijas projektus (objektus), uz kuriem minētais risinājums attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu “Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu” ar pēc iespējas izmērāmiem faktiski sagaidāmiem rezultātiem/rādītājiem, kas skaidri demonstrē plānoto investīciju ietekmi uz tautsaimniecību. Skaidrojam, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 1.-5.punktos atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, ievērojot, ka 1., 1.1.punktā jānorāda Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļa, kas ir 85%, 2. un 2.1. punktā - kopējais pieejamais finansējuma apmērs, savukārt 3., 3.1., 5. un 5.1.punktā - valsts budžeta finansējuma daļa, kas ir 15%. Vienlaikus lūdzam papildināt 6.punktu ar informāciju par finansējuma sadalījumu pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.8. pasākuma "Energoefektivitāti veicinoši pasākumi kultūras infrastruktūrā" īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu vai tā anotāciju ar norādi, ka pēc ES fondu ieguldījumu veikšanas attiecīgais objekts nodrošinās pašpietiekamību un būs spējīgs nodrošināt funkcionēšanu bez papildus publiskā atbalsta saņemšanas, t.sk. nodrošināt tā darbību atbilstoši noteiktajām funkcijām, nodrošināt atbilstošu infrastruktūras uzturēšanu, ņemot vērā, ka šī pasākuma ietvaros plānots atbalsts kultūras infrastruktūrai.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 22.punktā noteikto regulējumu, lūdzam papildināt noteikumu projekta izdošanas pamatojumu ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 6.punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.punktu ar apakšpunktu, kas paredz, ka noteikumi nosaka “vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību", vienlaikus lūdzam precizēt informāciju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
5. Pasākuma ietvaros plānotais atbalsta veids ir grants.
Priekšlikums
Aicinām papildināt ar avansa pieejamības nosacījumiem finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), ņemot vērā, ka kā finansējuma saņēmējs paredzēta arī biedrība.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 34 800 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 5 448 840 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 29 580 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 4 665 514 euro) un nacionālais finansējums 5 220 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 823 326 euro).
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr.36 85.§ 3.punkts) noteikts: “Lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izvērtējuma par izmaksu un ieguvumu analīzi veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro. Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.” Lūdzam izvērtēt iepriekšminētā protokollēmumā noteikto un, ja izmaksu un ieguvumu analīze ir jāveic, tad noteikumu projektā paredzēt, ka projekta iesniedzējam ir pienākums veikt izmaksu un ieguvumu analīzi. Gadījumā, ja ir izvērtēts, ka izmaksu un ieguvumu analīze nav veicama, tad lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
12. Projekta iesniedzējs nodrošina, ka netiek pārsniegts tam aprēķinātais publiskais finansējums.
Priekšlikums
Noteikumu projekta pielikumā norādīta finansējuma saņēmēju būvdarbu paredzamā līgumsumma, kopsummā sastādot 29 580 000 euro, kas atbilst noteikumu projekta 6. punktā noteiktajam pasākuma kopējam ERAF finansējumam, t.sk. elastības finansējums.
Aicinām noteikumu projekta pielikumā aprēķinātā finansējuma kolonnas nosaukumu definēt kā "Maksimālais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums", ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 19.5. un 19.6. apakšpunktiem pasākuma ietvaros attiecināmas ir arī projekta vadības un informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas.
Aicinām noteikumu projekta pielikumā aprēķinātā finansējuma kolonnas nosaukumu definēt kā "Maksimālais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums", ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 19.5. un 19.6. apakšpunktiem pasākuma ietvaros attiecināmas ir arī projekta vadības un informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
14.12. projekta iesniegumā plānoto informācijas un publicitātes pasākumu veikšana;
Priekšlikums
Lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par personai noteiktajiem pienākumiem un ņemot vērā Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto terminoloģiju, lūdzam salāgot noteikumu projekta 14.12. un 19.6. apakšpunktā noteikto ar noteikumu projekta 21.10. apakšpunktā noteikto, proti, atsaucoties nevis uz informācijas un publicitātes pasākumu veikšanu, bet gan uz komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes nodrošināšanu.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju, tostarp papildinot ar to, ka tiks nodrošināti projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes pasākumi saskaņā ar noteikumu projekta 21.10. apakšpunktā minētajiem normatīvajiem aktiem un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju, tostarp papildinot ar to, ka tiks nodrošināti projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību izpildes pasākumi saskaņā ar noteikumu projekta 21.10. apakšpunktā minētajiem normatīvajiem aktiem un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
15. Šo noteikumu 11. punktā minētais projekta iesniedzējs var veikt plānotos ieguldījumus, ja ēka (ēku grupa) ir projekta iesniedzēja īpašumā vai ilgtermiņa nomā uz vismaz 10 gadiem no projekta īstenošanas sākuma brīža vai projekta iesniedzējam ir apbūves tiesība visā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc projekta īstenošanas pabeigšanas, vai ēka (ēku grupa) ir nodota projekta iesniedzēja pārvaldīšanā, ko apliecina attiecīgs līgums, vai valdījumā.
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projektu, nosakot, ka finansējuma saņēmējam īpašumtiesības jānostiprina zemesgrāmatā līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
18. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmi tādi ēku energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumi, ko pārskatā par ekonomiski pamatotiem energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem paredzējis neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā. Minēto pārskatu izstrādā saskaņā ar normatīvajiem aktiem ēku energoefektivitātes aprēķina jomā.
Priekšlikums
Lai izvērtētu projekta pieteikumos iekļauto darbību atbilstību 19.1. apakšpunktā noteiktajām atbalstāmajām darbībām un izmaksu attiecināmību atbilstoši noteikumu projekta 21.5., 21.8., un 21.9. apakšpunktos noteiktajām attiecināmām izmaksām, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar nosacījumu, ka projekta iesniegumam pievieno primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu emisiju novērtējumu, energosertifikātu un pārskatu par ekonomiski pamatotiem energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem, kuru īstenošanas izmaksas ir rentablas paredzamajā (plānotajā) kalpošanas laikā, un pārskatu par ēkas energosertifikāta aprēķinos izmantotajām ievaddatu vērtībām vai norāda Būvniecības informācijas sistēmas dokumenta numuru.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
19.2. būvprojekta izstrāde;
Priekšlikums
Aicinām izteikt šo punktu sekojošā redakcijā - būvniecības ieceres dokumentācijas un būvprojekta sagatavošanas izmaksas un ar to saistītās normatīvajos aktos paredzētās būvekspertīzes izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
21.3. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas radušās uz darba līguma, rīkojuma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir, izmantot vienoto likmi līdz 20% (bez metodikas izstrādes) personāla izmaksām, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem vai izstrādāt personāla atlīdzībām vienas vienības izmaksu metodiku. Vēršam uzmanību, ka attiecīgās likmes piemērošanas gadījumā tā apmērs jāsaskaņo ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
21.5.4. vēdināšanas sistēma;
Priekšlikums
Aicinām konkretizēt attiecināmās izmaksas, skaidri norādot, kādas izmaksas attiecībā uz vēdināšanas sistēmām ir atbalstāmas.
Piedāvātā redakcija
vēdināšanas sistēmas iekārtu iegāde un uzstādīšana
25.
Noteikumu projekts
21.11. neparedzētie izdevumi, kuri nepārsniedz 5 % no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām un kurus var izmantot ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai. To izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ievērojot civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu;
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar ES fondu attiecināmo izmaksu noteikšanas nosacījumiem katrā situācijā neparedzēto izmaksu procentuālais apmērs ir jāizvērtē individuāli, atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā pasākumā, taču tas kopumā nedrīkst pārsniegt 5 % no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas. Līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kāpēc noteikumu projekta 21.11.apakšpunktā noteiktais procentuālais apmērs neparedzētajiem izdevumiem noteikts tieši 5% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
22. Šo noteikumu 20. punktā minētās projekta netiešās attiecināmās izmaksas ir finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kuras plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētajām izmaksām. Ja projekta īstenošanai tiek piesaistīts projekta sadarbības partneris, netiešo attiecināmo izmaksu sadalījums starp projekta iesniedzēju un projekta sadarbības partneri tiek noteikts sadarbības līgumā.
Priekšlikums
Atbilstoši noteikumu projekta 13. un 14. punktā paredzētajam finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas nodrošināšanai var piesaistīt sadarbības partneri, kas pēc būtības veiks visas ar projekta dokumentācijas sagatavošu un īstenošanu saistītās darbības, t.i., iespējams, ka lielākā daļa no projekta vadības un īstenošanas personāla būs sadarbības partnera, nevis finansējuma saņēmēja personāls. Normas viennozīmīgai izpratnei rosinām 22. punkta redakciju salāgot ar anotācijā norādīto, svītrojot vārdus "finansējuma saņēmēja".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
24. Šo noteikumu 21.5.7. apakšpunktā minētās izmaksas nepārsniedz 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un 30 % no būvdarbu līguma summas.
Priekšlikums
Aicinām 21.5.7. apakšpunktā minētajām izmaksām noteikt izmaksu ierobežojumu 30% no kopējām attiecināmām izmaksām, jo projekta iesniegumiem ir zema gatavība un būvdarbu līguma summa uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi būs indikatīva.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
27. Izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, ir radušās ne agrāk par 2024. gada 1. janvāri un ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, kā arī ir ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi.
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 11.punktu un noteikumu projekta pielikumā noteiktos projekta iesniedzējus, vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja projekta izmaksas paredzēts attiecināt no noteikumu spēkā stāšanās dienas vai pirms tam, un finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, anotācijā ir jāsniedz pamatojums un noteikumu projektam ir jāpievieno Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Lūdzam atbilstoši izvērtēt, un ja nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotāciju.
Lūdzam atbilstoši izvērtēt, un ja nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
28. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 11.punktā un tā pielikumā uzskaitīto projektu iesniedzēju juridiskos statusus, lūdzam papildināt noteikumu projekta 28.punktu arī ar nosacījumu projektu īstenot saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
29.10. paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 29.10. apakšpunktu paredzot, ka arī sadarbības partneris paraksta apliecinājumu un nodrošina interešu konflikta neesamību.
Piedāvātā redakcija
29.10. un sadarbības partneris paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
31.
Noteikumu projekts
34. Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai projekts, kas saistīts ar tādu saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Priekšlikums
Lai izvairītos no interpretācijas iespējām, lūdzam precizēt noteikumu projekta 34. punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai projekts, kas saistīts ar tādu saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
32.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļā "Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi" noteikto, norādot informāciju par papildpakalpojumu būtību, tai skaitā par to, ka attiecībā uz papildpakalpojumiem sagaidāmā ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū ir niecīga vai neiespējama, kā arī minot piemērus, kas šī pasākuma ietvaros būtu uzskatāmi par papildpakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju attiecībā uz pasākumu īstenošanai noteikto intervences kodu Nr. 40, ņemot vērā, ka atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajam šī pasākuma īstenošanai noteikti divi intervences kodi - Nr. 44 "Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi" un "Nr.52 “Citu atjaunojamo energoresursu enerģija (tostarp ģeotermālā enerģija)”.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidri izsekojamu informāciju par pasākuma ietekmi uz horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā", nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektā ietverto informāciju. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai pasākumam ir tieša vai netieša ietekme uz horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu".
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Ekonomikas ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka Ekonomikas ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt attiecīgie plānotie projekta iesniedzēji pildīs finansējuma saņēmēju funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīciju jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādē. Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”.
Piedāvātā redakcija
-